Dat laatste horen we de laatste tijd verder, maar die hybride is best bijzonder.
Een van de meest briljante auto’s van dit millennium is nog altijd de Nissan Qashqai. De compacte crossover is eigenlijk de blauwdruk voor veel compacte crossovers die je op dit moment in de showrooms aantreft. Nissan voorzag die gedeelte van de markt met de Qashqai.
In Europa werden de Almera en Primera opgevolgd door respectievelijke de Note en de Qashqai. Aanvankelijk begreep niet iedereen de vreemde beslissing van Nissan, maar als we nu om ons heen kijken, klopt het wel. Hatchbacks in het C-segment en sedans in het D-segment zijn veel minder populair. Helemaal wanneer er geen premium badge op de grille is gestanst.
Inmiddels loopt de tweede generatie op zijn laatste benen. Reden om te kijken naar de opvolger. Daarvoor heeft Automotive News Europe enkele interessante weetjes. Zo zal de diesel in zijn geheel geschrapt gaan worden. De diesel-verkoopcijfers van het huidige model lopen volgens Nissan Europe voorzitter Gianluca de Ficchy behoorlijk terug.
In plaats daarvan komt er een bijzondere uitvoering van de hybride Qashqai. Het is een zogenaamde seriële hybride. In Europa zien we deze variant nog niet zo heel veel, maar in Japan is het erg populair. Nissan noemt het systeem ‘e-power’. De verbrandingsmotor is niet gekoppeld aan een transmissie, maar voorziet het accupakket van verse energie. Een generator, zo u wilt.
Het voordeel is dat je geen transmissie verliezen hebt. Zeker bij regulier gebruik heb je het voordeel van een veel zuinigere auto. Nadelen zijn er ook. Het is relatief zwaar, op hoge snelheden is het verbruik desastreus en de gaspedaalrespons en het ‘geluid’ stroken absoluut niet met elkaar. Wie weleens met haast in een Outlander PHEV heeft gereden, begrijpt wat we bedoelen.
Het duurt overigens nog wel eventjes voordat de derde generatie Qashqai in de showrooms staat. Het huidige model stamt uit 2014 en werd in 2017 nog opgefrist.
Meer lezen? Dit zijn DE 12 gamechangers van dit millennium!
jaromir zegt
Maar toch doet een outlander t niet slecht. ‘Goedkoop’ volume. Relatief zuinig als je stekkert.
En eigenlijk is ie heel betrouwbaar (velen malen betrouwbaarder dan de volvo phev’s). Genoeg trekkracht (ook voor caravans)
Dus best een goede transitie auto voor mensen die nog niet volledig elektrisch willen.
Dus ik snap best dat ze deze hybride techniek ook bij deze nissan gebruiken.
v12powerr zegt
@jaromir: vele malen betrouwbaarder dan volvo phevs? Onderbouw dat eens, want ik rij sinds begin dit jaar een S90 T8, en mijn vader rijdt al 3 jaar een XC90 T8. Wij rijden beiden sinds de aankoop probleemloos rond, terwijl ik om mij heen toch verschillende negatieve geluiden hoor over de outlander phev..
jack_abarth zegt
@v12powerr:
De D6 twin engine uit de vorige V60 staat niet bekend als storingsvrij.
willeme zegt
@v12powerr: Afgaande van de klachtenregen zijn de Volvo D6 en T8 modellen niet erg betrouwbaar. Met name veel elektronische storingen. Worden overigens wel keurig verholpen door de importeurs. De Outlanders zijn erg lelijk en saai, maar de techniek is wel betrouwbaar. Volvo is al lang niet meer het onverwoestbare merk van vroeger, helaas.
v12powerr zegt
@willeme: wij hebben zelf van storingen geen last gehad, ik denk dat het vooral de eerste badge was die storingsgevoelig waren. De modellen vanaf 16’ hoor je weinig over.
tjorque zegt
@v12powerr: badge moet batch zijn vermoed ik ?
johnwaters zegt
@willeme: het is en blijft china-schroot
willeme zegt
@johnwaters: Ook onder Ford was het niet op het jaren ’80 niveau. Eerlijk is eerlijk: dat geld voor heel veel merken.
baf07 zegt
@johnwaters: Volvo ook…
kruij zegt
@v12powerr: ik heb aan mijn v60 hybride meer onverwachte kosten gehad dan met al mijn andere auto’s in 25 jaar. Coulance nul, nooit meer een Volvo!
jaromir zegt
@kruij: dezelfde ervaring hier…
Ik zou em ook niemand aanraden 2e hands buiten de garantieperiode te kopen.
jaromir zegt
@jaromir: ik heb em dan ook na 4 jaar weggedaan. En een outlander gekocht.
Waarbij de volvo gemiddeld 1 hele maand van t jaar bij de dealer stond. Heeft de outlander me nog nooit in de steek gelaten, en het onderhoud/beurten zijn wezenlijk goedkoper.
Ik had een xc90 willen kopen, maar zelfs de garage geloofd niet in hun phev en geven ze een zeer slechte restwaarde / inruilwaarde. Vandaar dat ik ook ben overgestapt. Echt schandalig voor een apparaat van 75 mille (ja, ik had em full option)
flutterby zegt
@v12powerr: zoek een naar waterpomp voor de D6.
nissanfairladyz zegt
Of gewoon volledig elektrisch net als de leaf. Zou ook een optie kunnen zijn. Gemiste kans dus Nissan. En ja ben wel beetje fan van Nissan. Maar kijk wel uit dat je niet een Nissan koopt dat verder dan de badge compleet Renault is.
frank2b zegt
@nissanfairladyz: Ik vermoed dat in deze opstelling de wagen wél een flinke aanhanger mag trekken. Net zoals bijvoorbeeld de Outlander. Terwijl dat voor een EV niet altijd mogelijk is.
Dutchdriftking zegt
Een soort brandstofcel dus.
frank2b zegt
Een benzine-elektrische aandrijving dus, met een generator als koppelomvormer.
Net zoals de diesel-elektrische locomotieven het al een jaartje of 80 doen.
Heel bijzonder. In elk geval een unicum als cashcow.
torsen zegt
@willeme: is dit dan iets anders dan de range extender in een i3 of Ampera/Volt?
phdg zegt
@torsen: de i3 en de ampera zijn ook al twee verschillende systemen. Dit systeem lijkt meer op dat van de i3 waar de verbrandingsmotor enkel als een soort stroomgenerator werkt en de aandrijving dus altijd elektrisch is. Bij de ampera, prius en outlander kan via een planetaire stelsel de verbrandingsmotor ook meehelpen om de wielen mechanisch aan te drijven en worden dan ook gecombineerde hybrides genoemd en niet seriële. Mazda’s CX-30 gaat trouwens ook zo’n seriële hybride worden…
torsen zegt
@phdg: thanks, ik had me niet genoeg verdiept in de Voltec aandrijflijn.
johnwaters zegt
Alweer een diesel minder, allemaal dankzij VAG en de persjongens.
jometdebanjo zegt
Diesel gaat eruit, diesel gaat eruit. S*kkels! Diesel is nog altijd zuiniger dan benzine. En we zijn petrolheads dus…. geen accuheads
mashell zegt
@jometdebanjo: wen er maar aan. Diesel gaat er uit en benzine er meteen achteraan. De problemen van de dieselmotoren gaan de benzinemotoren ook krijgen, die hebben steeds meer uitlaatgasreinigingstechniek nodig, worden daardoor steeds duurder terwijl elektrisch niet alleen veel efficiënter is, die techniek juist steeds goedkoper wordt.
flutterby zegt
@mashell: diesel is voor de kilometervreter en juist dan is een EV goedkoper. Als je regelmatig kan laden en hoofdzakelijk personen van A naar B brengt dan is het de beste keuze.
Benzine is goedkoper in aanschaf en als je 10.000 p/j rijdt is een EV de hogere aanschaf vaak niet waard.
knapzuur zegt
@flutterby: vaak, wat dacht je van nooit? Omslagpunt voor een 10k per jaar oude ligt voorbij de 10 jaar, gemiddeld heeft een Nederlander niet 10 jaar dezelfde auto, dus komt vrijwel niet voor.
tjorque zegt
@jometdebanjo: jezelf petrolhead noemen en over diesel zeuren ??????
ethylestra zegt
@tjorque: jezelf tjorque noemen en dan diesel afkraken
tjorque zegt
@ethylestra: wat is je punt? Benzinemotoren kunnen ook veel koppel hebben en elektromotoren ook…
Dutchcarwizard zegt
De foutlander koppelde de motor aan bij hogere snelheden.