Kom maar door met die formatie, kunnen we weer 130 km/u rijden op de snelweg!
Ik weet nog goed dat toenmalige minister Schultz als minister van Infrastructuur met een blij hoofd het bord met 130 km/u onthulde in 2012. Lang hebben we daar niet van kunnen ‘genieten’. Sinds 2019 moeten we overdag weer met een max van 100 kachelen over de snelweg vanwege de stikstofcrisis.
Maximumsnelheid snelweg
We zitten nu in 2024 en PVV, VVD, NSC en BBB zijn bezig met een nieuw kabinet te formeren. Doen ze lekker lang over en het schijnt niet altijd even gezellig te zijn. Waar ze blijkbaar onder andere over babbelen is de maximumsnelheid op de snelweg. De formerende partijen onderzoeken of het weer mogelijk is om 130 km/u in te voeren, daarover bericht het AD.
De partijen hebben hierover vragen gesteld aan de ministeries van I&W en LNV. De ministeries moeten uitzoeken of het haalbaar is om weer 130 km/u als maximumsnelheid op de snelweg te hanteren.
Op het drukke wegennet van Nederland kun je überhaupt afvragen op hoeveel plekken je overdag nog lekker met 130 km/u op de cruise control kunt rijden. Aan de andere kant: het is fijn als het zou mogen. Net als dat het fijn is dat je in Duitsland op plekken geen snelheidslimiet hebt. Je kan harder, maar het hoeft niet.
De reden om 100 km/u te rijden was om de stikstofuitstoot op papier terug te dringen in het land. Inmiddels is er grote twijfel in hoeverre deze aanpak zin heeft gehad. Volgens stikstof-expert Wim de Vries van de Wageningen Universiteit is de uitstoot met deze maatregel hooguit 0,2 procent gedaald.
Het demissionaire kabinet gaat er nog niet aan. De formerende partijen PVV, VVD, NSC en BBB hebben er wel oren naar. Of het gaat gebeuren is een tweede. De VVD noemde de invoer van 130 naar 100 km/u destijds een rotmaatregel, maar heeft het nooit teruggedraaid. De partij staat er wel voor open als er een nieuwe stikstofnormering komt.
mashell zegt
Dit is waarschijnlijk het enige onderwerp waarover ze het wel eens zijn….
Johanneke zegt
Jup. Er zijn zoveel belangrijkere zaken waar ze het over eens zouden moeten zijn. Persoonlijk vind ik 120 beter passen bij het nederlandse wegennet maar goed, 130 is beter dan 100. Denk wel dat het vooral in de achterhoek en het noorden kan, de rest van NL is gewoon te druk om die 130 te halen.
dees zegt
Inderdaad, alle grote beloftes die ze gemaakt hebben worden aan de kant geschoven en mogen we de komende jaren vergeten.
Ook dat er eens naar de toekomst gekeken word betreffende de mest die in het water terecht komt.
Maar ze zijn wel lekker zo populistisch om dit te doen.
Lekker 1 minuut eerder thuis.
str8six zegt
Jeetje zitten we alweer 5 jaar naar die stikstof nonsense te luisteren. Gaat hard.
melkkoe zegt
Eindelijk eens mensen die wat betreft dit onderwerp, niet voor de weg van de minste weerstand (de automobilist) kiezen.
Op het gebied van luchtvaart, scheepvaart en industrie valt veel meer winst te behalen.
dees zegt
En je denkt dat ze wel iets gaan doen aan de luchtvaart en scheepvaart?
Neh dit is gewoon zieltjes winnen omdat ze al diverse beloftes van de verkiezingen gebroken hebben terwijl de formatie nog geeneens afgesloten is.
awesome zegt
Ik vind de huidige situatie best onverantwoord, eerlijk gezegd.
Ik rij zelf na 19:00 uur graag 130 km/u en tegelijkertijd zijn er andersgezinden op de weg. Zij rijden ook in de avond liever 90 km/u.
Dat snelheidsverschil is af en toe gigantisch!
Natuurlijk let je zo goed mogelijk op, maar het gebeurt met regelmaat dat er iemand voor mij al op het laatste moment moet uitwijken voor iemand die een compleet andere snelheid rijd dan de voorligger en ik.
mashell zegt
Herken dat. Als je op de A1 in oostelijke richting rijdt na 19:00 is wel schrikken als zo’n middenbaan slaper (vaak Duisters of mensen met kleine gebakjes) dan met 100 blijft doorkachelen.
racerx zegt
Ik vond de verhoging naar 130 al onzin. Wat was er mis met 120 in Nederland?
fanboy zegt
@racerx: Niks, maarja dat is populisme. Lekker met dit soort onzin bezig zijn in plaats van echte problemen oplossen.
Die 120 naar 130 was echt nutteloos. En nu 130 toestaan zal ook maar zeer beperkt effect hebben. Veel wegen zullen toch, in ieder geval tijdens spits e.d. 100 blijven.
En ook overdag vermoedelijk, zeker met die wisselstroken / extra rijstoken constructies die er zijn.
racerx zegt
Exact, helemaal mee eens.
Tonnie zegt
de enige plekken waar je overdag 130 kan rijden is in het noorden, buiten de spits. Maar het zou wel lekker zijn, want daar leggen mensen toch vaak langere afstanden af, dus dan scheelt het ook echt wat aan reistijd.
legion1349 zegt
Hou het maar mooi op 100. Hard rijden is net als vuurwerk afsteken. Alleen mensen die er niet mee om lijken te kunnen gaan doen het.
Robert zegt
Spijker. Kop. Raak.
Joris24 zegt
Beetje gechargeerd, niet? Ik vind 130 op de snelweg niet hard rijden. 120 was voor mij 15 jaar lang de standaard, en 130 buiten de spits dito. Heb nooit ongelukken gehad en dat is zeker niet omdat anderen zo goed anticiperen. Wat mij betreft is mobiele telefoongebruik veel linker dan 130 of 100 rijden.
smokin zegt
130 rijden is niet hard rijden.
frederik zegt
Nou, eerlijk gezegd, als je 120 of 130 niet aankan zou je gewoon je rijbewijs moeten inleveren.
kniesoor zegt
‘s Ochtends niet zo, maar aan het einde van de dag (nog ruimschoots vóór 19:00 uur) wordt er in mijn beleving al vaak 120 à 130 km/u gereden, of dat nou mag of niet. Het enige verschil zou dan zijn, dat je er geen bekeuring meer voor krijgt.
Jurgen zegt
Klopt, ik heb het gevoel dat ik rond 07:00 en 18:00 lekker met het verkeer mee rijd, en dat is zeker geen 100, eerder 125 schat ik
harrie zegt
Weer zo’n dom-populistisch zoethoudertje, dus dat moet wel bij de VVD vandaan komen.
launchcontrol zegt
Beetje hetzelfde als zo’n domlinks-populistisch zoethoudertje waardoor het 100 werd….
mashell zegt
Dat kwam ook van de VVD… Het was gewoon een typisch rechts gemakkelijke grote stappen snel thuis oplossing. Het echte probleem, de omvang van de veestapel, niet durven aanpakken dus maar een halve oplossing.
harrie zegt
Veestapel, zo noemt de VVD haar kiezers.
ghini zegt
EU verkiezingen komen er aan…
potver7 zegt
Goedzo, dat is echt het grootste probleem waar een oplossing voor gevonden moet worden. Zucht..
Ik dacht dat ze een regeerakkoord op hoofdlijnen gingen maken, maar als dit soort non-issues al om overeenstemming vragen dan duurt nog wel een paar jaar voor ze eruit zijn.
Robert zegt
Tja, straks krijgen we dus een conservatief-populistisch Kabinet waarbij beleid vooral zal worden bepaald aan de hand van onderbuikgevoelens en gekleurde waarheid. Gefeliciteerd, Nederland.
“Elk volk krijgt zijn leiders die het verdient”
(© Joseph de Maistre, goed gejat door Winston Churchill)
Huib zegt
Degenen die nu staan te juichen dat ze 130 km/u mogen rijden moeten ook niet meer zeuren dat de benzineprijzen zo hoog zijn. E = 1/2mv2 weten we al een tijdje…m.a.w. de energie om te bewegen loopt kwadratisch op met de snelheid. Uiteindelijk is de tijdwinst door harder rijden in ons kleine landje minimaal terwijl de CO2 uitstoot en de kans op ongevallen (en daarmee vertragingen) bij hogere snelheden alleen maar toenemen. Kortom, domme maatregel.
SpeedGeek zegt
Het maakt mij eigenlijk geen fluit uit hoe hard we mogen rijden, zolang we maar allemaal diezelfde snelheid rijden! Ik rij liever 100km/h op de cruise control dan continu van 130km/h terug naar 110km/h te moeten omdat Gerda in haar Panda een vrachtwagen wilt inhalen.
We kunnen niet eens fatsoenlijk de spitsstrook benutten, dus waarom wel 130km/h rijden?
pietertje123 zegt
Helaas werkt het in Nederland zo dat een maximumsnelheid van 130 geïnterpreteerd wordt als minimum en dan meteen berekend wordt hoeveel km er overheen kost en vervolgens is dat de norm waaraan elke andere weggebruiker de maat mee genomen wordt. (jee, wat een dt’s, klopt dat zo?)
We zijn niet in staat in dit land om zelf na te denken en tegelijk rekening te houden met anderen, en dus moet er voor elke bocht en hobbel een bord komen die dan weer een regeltje nodig heeft om gehandhaaft te worden, wat we dan niet kunnen en doordat iedereen dan die borden negeert is het net zo’n rommel als wanneer je die borden weghaalt.
Ik zeg 100 in een groot gebied (randstad, rond steden) en 130 op de doorgaande wegen waar weinig afslagen zijn. Bermpaaltjes overal met Vmax erop. Alle tijdzone borden weg, rommeltje. Geen gekneut met bepaalde tijdstippen, dat is verwarrend. En tot slot die electronische borden boven de snelwegen eens gebruiken om een Vmax aan te geven, ook als er niets aan de hand is. Dat is eenduidig en als het dan wat langzamer aan moet om files te voorkomen dan is men het gewend om te doen wat er staat. Ipv het als een soort filewaarschuwing in cijfertjes te zien waardoor we met 100 onder de 90/70/50 doorkarren tot we de file zien en daarmee de hele stromingsleer afdoen als automobilistje pesten.
pomoek zegt
Ik ben benieuwd wat er nog allemaal teruggedraaid gaat worden om de onderbuikhonger te stillen van de hardwerkende Nederlander (all caps)!
Helmplicht afschaffen? Motorrijbewijs afschaffen? Constructeurberekeningen bij nieuwbouw afschaffen? Verklaring goed gedrag voor werken bij kinderdagverblijven afschaffen? Accijns op tabak weer terug naar een dubbeltje per pakje shag?
er is namelijk grote twijfel of al deze maatregelen zin hebben gehad.
bierbuik zegt
Wel slim bedacht in combinatie met de accijnsverhoging, hoger verbruik + duurdere brandstof = meer centjes in de kas
stefanvts16v zegt
Precies wat ik dacht. Op de AB homepage staat hierna het artikel over de accijns van ruim 1 euro per liter .
Dit is een makkelijke maatregel om het volk tevreden te houden en tegelijkertijd het begrotingstekort te dichten.
Ik vind de benzine al duur genoeg en in de Randstad mag je al blij zijn als je 100-105 km/u kunt rijden in de spits.
petroldrinker zegt
@stefanvts16V dat laatste is zo een onzin elke keer weer als ik mensen dat zie zeggen, ik rijdt van regio leiden naar amsterdam zuidoost, alleen de afrit A4 naar A9 is even file, verder kan ik vrijwel altijd dat hele stuk gewoon met 130+ rijden in de spits….
stefanvts16v zegt
@petroldrinker: ik rijd ongeveer twee maal per week van regio Rotterdam richting Haarlem, dus over diezelfde A4.
Zelfs als ik ‘s ochtends vroeg vertrek, zeg rond 6.00 uur, dan zijn er toch heel veel stukken op diezelfde A4 waar 130 echt niet haalbaar is in de ochtendspits vanwege de verkeersdrukte.
Even wat voorbeelden:
Vanaf de A4 bij Schipluiden/Delft (afrit 11) tot aan de Shell bij afrit 12, want van drie naar twee banen.
Paar kilometer verderop, begint de ellende al voor knooppunt Ypenburg vanwege het in- en uitvoegend verkeer en verderop wederom van drie naar twee banen.
Vervolgens een stuk trajectcontrole tot bij Zoeterwoude, waar om 6.30-6.45 uur vaak de matrixborden al naar 70 gaan vanwege de file. Daarna vaak weer erg druk bij het stuk tot aan de Total bij Leiderdorp. En dan nog een stuk A4 rond Roelofarendsveen waar het met drie banen vaak ook behelpen is.
En dan heb ik het nog niet over de avondspits, want dan is de A4 één grote file…
Dus vanuit jouw optiek is het wellicht onzin, maar bij mij is het toch echt realiteit. :)
Dutchdriftking zegt
Natuurlijk wil ik liever 130, maar fatsoenlijk onderhoud en wat extra asfalt om er voor te zorgen dat we daadwerkelijk 130 kunnen rijden vind ik veel belangrijker.
petroldrinker zegt
Laten we het hopen, zouden ze eindelijk eens iets positiefs doorvoeren in denhaag….
jaso013 zegt
We zijn de weg volledig kwijt in Nederland. Druk naken over dit soort nutteloze zaken. Het meest nutteloze onderwerp is meteen ook het enige waar ze het wel snel over eens kunnnen zijn. Hele land staat op zijn kop. Op ieder onderwerp is wel een crisis en dan gaan we het hier over hebben.
Richmond zegt
zieltjes winnen?
DeWitteCondor zegt
Gelukkig zijn alle problemen in dit land opgelost dat we nu hierover kunnen nadenken.
audirs3 zegt
ik wil vooral af van die variabele snelheden, gewoon enorm onoverzichtelijk. Laat sommige wegen in de Randstad (zoals A44) dan dag-en-nacht 100, maar verhoog dan op bijvoorbeeld de A2 of Afsluitdijk de snelheid naar dag-en-nacht 130.
petroldrinker zegt
Nou liever niet de A44 op 100, wat een slakkengang is dat, vooral snachts als er bijna geen kip rijdt daar…
Richmond zegt
wat is er zo bijzonder aan 130 dat die gekozen wordt en niet 120 of 140?
RutgerK zegt
Omdat daar bij veel auto’s nog een rood streepje staat op de snelheidsklok. :-)
Oopelkadet zegt
Als je uit Duitsland NL binnenkachelt met 140 kmh zit vaak de spaghetti op de voorruit na slechts 4km omdat een knuppel met 103 kmh een vrachtwagen aan het inhalen is op een 2baans weg. Nederlandse bestuurders zijn helemaal niet ingesteld op snel verkeer en in Duitsland ronduit gevaarlijk want daar doen ze hetzelfde, hup naar links zonder spiegelen of wat dan ook. 100kmh is hier prima. Wellicht zouden ze wat meer op specifieke wegen naar 130 kunnen gaan buiten filetijden of die altijd vrij rustig zijn. Maar wat me vooral zou impressen is weghalen die trajectcontrole op een 4 baans biljartlaken snelweg. Als je ergens betere doorstroming wenst doe het dan daar.
Verder zou ik vrachtverkeer overdag verbieden. Vrachtwagens zeker op 2 baans wegen zorgen voor enorme opstoppingen.
Jozo zegt
Wat een geneuzel weer dit. Als het zo doorgaat hebben we over 2 jaar nog geen kabinet.
De huidige regeling voldoet eigenlijk prima. 130 werkt alleen ’s avonds en ’s nachts.
imaginenl zegt
Ik heb een ander voorstel: schaf die verschillende snelheidslimieten op een bepaalde tijd af. We gaan voortaan altijd dynamisch rijden aan de hand van de verkeersdrukte. Slimmer en beter.
pitapita zegt
Zit ik echt op autoblog.nl? Het lijkt hier in de commentaren wel de courant voor linkse deugneuzen. Heeft er soms iemand een oproep tot reageren geplaatst in de Volkskrant en de prikborden op de Haagse ministeries?
pomoek zegt
Auto’s leuk vinden is voorbehouden aan rechtse deugneuzen?
jaapiyo zegt
Alleen linkse leiders van windmolenfarms die subsidie krijgen kunnen in NL nog een nieuwe auto kopen dus ik hoop het dan maar van niet.
pomoek zegt
Tja, maar die doen dat niet, geen parkeerplek te vinden binnen de grachtengordel. En in de inpandige garage staan al 2-3 elektrische bakfietsen waarmee ’s morgens vroeg (10:30) op weg naar het werk een havermelk latte wordt opgehaald om van te genieten tijdens de eerste “mensen in hun kracht zetten sessie” van de dag.
jaapiyo zegt
Wel exclusief inclusieve mensen hè…
Jurgen zegt
Haha, volgens mij omschrijf je nu een aanstellerige bevolkingsgroep die zich hoofdzakelijk “coach” noemen, heerlijk 👍
rollingstoned zegt
@jaapiyo Een soort van Animal Farm dus ;-)
fanboy zegt
@pitapita: Joh, ik heb al jaren meerdere auto’s en ik vind 130 ook leuker dan 100.
Maar verder is het toch echt een nutteloze bedoening.
Zowel de verhoging van 120>130, als de stikstof verlaging naar 100, maar ook deze verhoging naar 130. Niemand is daadwerkelijk problemen aan het oplossen. En het zijn allemaal beslissingen van de rechtse politiek zonder iets op te lossen.
De verlaging naar 100 voor stikstof was ook een papieren tijger die niks deed voor het stikstof probleem (dat zit bij de veestapel en andere verkeersvormen)
Dus ja, ook als autoliefhebber (benzine en elektrisch) kijk je dit circus aan en wordt je er moedeloos van.
smokin zegt
Nou inderdaad, lijkt net of ze een clubje centjes hebben gegeven om hier even te reageren. Iedereen die 130 rijden “hard rijden” vindt zou zich af moeten vragen of ze uberhaupt nog wel auto zouden moeten rijden. Europees gezien is 130 toch eerder regel dan uitzondering.
tommycooker zegt
130 kmh is niet meer te betalen met een euro accijns per litertje peut…
RutgerK zegt
Kansloos verhaal en geeft alleen maar aan dat het in de formatie niet lekker gaat.
De boeren zijn vandaag naar Brussel gegaan omdat daar een streep wordt gezet door de uitzonderingspositie voor Nederland over de hoeveelheid mest die in de grond gespoten mag worden. De reden is dat Nederland wel de lusten pakte maar niet de maatregelen nam om op andere terrein te compenseren.
Naar 130km/u gaan is een plus op de uitstootgebied en die ruimte hebben we gewoon niet. Harder rijden is minder bouwen!!
Wat stikstof-expert Wim de Vries van de Wageningen Universiteit zegt is dat we Brussel jarenlang voor de gek gehouden hebben met de 130km/u naar 100km/u maatregel. We krijgen dus nul clementie om die maatregel nu terug te draaien met het argument dat het maar 0,2% scheelt.
MarcoM zegt
De 100 km regel was toch voor het milieu, oh wacht, een EV is schoon en moest ook 100 rijden.
RutgerK zegt
Als al die ICE’s van de weg zijn kunnen de EV’ gewoon weer 130 km/u rijden. ;-)
alfamail2018 zegt
gaat er noooit meer van komen stop dreaming boys