Lumineus auto-ideetje nummer zoveel van de PVV. Het is deze partij namelijk opgevallen dat er zeer veel in slechte staat verkerende auto’s uit de Europese Unie naar Nederland worden gehaald en hier zonder al te veel moeite een kenteken krijgen opgeplakt van de RDW. Die schijnen niet moeilijk te doen, zolang de auto maar Europees is toegelaten. Een kenteken weigeren kan dan alleen nog als het wrak-gehalte absurd hoog is.
Volgens de Telegraaf is er een “massale toeloop van autowrakken uit de Europese Unie naar Nederland“. En dat zint de PVV natuurlijk maar allerminst. Want wat blijft er over van de Nederlandse auto-identiteit in een land vol multiculti-vierwielers? Oh wacht, het is ze trouwens te doen om de veiligheid. PVV-Tweede Kamerlid Jhim van Bemmel constateerde dat er bij de RDW zeer veel ‘rijdende schroothopen’ worden toegelaten tot ’s heeren wegen. En de Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit kan niet anders dan dit verhaal bevestigen.
Ook de RDW bevestigt dat zo’n beetje alle wrakken die hierheen komen inderdaad een felbegeerd NL-kenteken krijgen. Maar dat betekent natuurlijk niet dat deze houtje-touwtje-bolides direct op de weg mogen. Eerst moeten deze auto’s gewoon een APK krijgen. Dat gebeurde vroeger direct en verplicht bij het betreffende RDW keuringstation, maar dat schijnt niet meer te mogen van Brussel. Nu mag men zelf bepalen waar men de APK laat uitvoeren, maar dat gebeurd dus nog maar zelden bij de RDW, want te duur.
Kortom, de PVV wil een einde maken aan deze tsunami van buitenlandse troepauto’s door de APK weer verplicht te stellen bij de RDW-keuring voor een kenteken, maar verkeersminister Schultz heeft al laten weten dat ze moeilijk de EU-regels kan veranderen in Nederland.
Foto via Autojunk.
Alwood zegt
hahahahahahahahaha… damn, one-issue partij maar ze weten het wel in veel verschillende pakpapiertjes te stoppen ;)
En om het verkeer te beschermen hebben we inderdaad gewoon de APK. Niet heel streng maar toch prima voor een aantal kritieke punten zoals chassis, remmen en grote lekkages.
pexiges zegt
Mijn mooie Fiat 126p uit 1999 mag anders niet ingevoerd worden omdat deze niet over een lambdasonde beschikt. Co2 uitstotende, benzineslurpende wrakken mogen zo de weg op maar zo’n klein autootje met maar liefst 25 pk is zogenaamd slecht voor het milieu.
Alwood zegt
@pexiges: dat is natuurlijk gewoon een conflict met bouwjaar. Voor grote en kleine auto’s gelden dezelfde regel en bij jou 126 voldoet het simpelweg niet als het zuurstofgehalte in de uitlaat niet meetbaar/regelbaar is. Met de jaren zijn de regels op NOx en CO veel strenger geworden. Met rede. Voor het véél minder schadelijke CO2 begint dat nu pas langzaamaan te spelen.
Ik zou zeggen bouw het om naar een pre ’92-er of, als de 126 een brandstofinjectiesysteem is, bouw er een (G3 gasinstallatie) lambdasonde bij.
Verder kan 25pk verschrikkelijk slecht zijn voor het milieu. Bijvoorbeeld een al dan niet matig afgestelde 25pk tweetakt. Een brommertje met een handje vol pk’s stoot al meer rommel uit dan een moderne vrachtwagen.
pexiges zegt
@Alwood: Je hebt gelijk, maar het blijft jammer om hem onbruikbaar in een schuur te laten staan. Helaas heb ik er te weinig verstand van om een van die maatregelen door jou genoemd uit te voeren, maar misschien dat ik er in de toekomst wat geld in ga steken!
midasracer zegt
@pexiges: Met wat DHZ zet je er zelf een dergelijk systeem op. Er zijn zat kits te koop waarmee je je motor kunt afregelen, Megajolt, Megasquirt enz. De computers kun je zelf inprogrammeren met je laptop.
dondeboer zegt
PVV… zucht… Wat een onzin komt er toch onder waterstofperoxide vandaan. Het probleem zit m erin dat er malafide bedrijven zijn die alles wat rolt, APK goedkeuren. Daar kan de RDW niks aan doen. Althans, niet rechtstreeks.
aallex zegt
@dondeboer: en precies daarom doet het RDW af en toe steekproefsgewijze tests bij garages om te kijken of ze wel fatsoenlijk de APK uitvoeren
brekkenbats zegt
En terecht!! Ben al bijna twee keer verongelukt door het roekeloze weggedrag van een pool en roemeen. De één reed in een oude afgetrapte opel calibra en de ander in een vw jetta uit het jaar 200 voor Christus. Vreselijke kamikazebakken waar ze in rijden. Wrakken waarbij ik de twijfels heb of er uberhaupt remmen op zitten.
Wat dat betreft, helemaal geen slecht idee om dit tegen te gaan.
Joost1990_2 zegt
@brekkenbats: het gaat hier om het importeren. Je doet er goed aan om het artikel te lézen ipv te bekijken.
TSI-tje zegt
@brekkenbats: Natuurlijk is de PVV ook tegen het importeren van menselijke wrakken uit het Oostblok, maar daar word in dit artikel geen woord over gerept.
Het gaat om schade auto’s, niet de schade-bestuurders.
OT; Maar hier is niets nieuws onder de zon. Vrôegâh stonden er aan grensovergang Berg-Autobahn al diverse wrakken te wachten op de nieuwe Hollandse eigenaar.
Destijds werden de cruciale (dragende) doorgeknipt voordat ze vrijgegeven werden in de BRD. Dit kon sommige autobedrijven hier in Holland er niet van weerhouden om deze delen weer aan elkaar te lassen en de auto ‘als goed’ weer te verkopen aan een niets vermoedende Nederlandse klant. Officieel waren deze wrakken bedoeld om in onderdelen te verkopen. Misschien niet eens een slecht idee van de PVV mensen hier strenger op te controleren.
Benjamin1 zegt
@brekkenbats: jammer dat daaar geen fuck aan te doen is…
Joost1990_2 zegt
Ik hoop voor de heer Van Bemmel dat ‘Jhim’ een typfout is.
pizzakoerier zegt
@Joost1990_2:
Dat is dus wel hoe zijn naam gespeld wordt
Ot: Het valt toch best mee met die wrakken op de weg hier? Zat andere landen waar de regelgeving heel wat soepeler is
nielsvanderweiden zegt
De voor mij zwaarwegende reden om de apk niet bij de RDW te doen zou zijn dat ik eventuele afkeurpunten niet daar kan laten corrigeren. Het keuringsstation is immers geen garage.
Hebben PVC en Stavc cijfers of komen die uit de onderbuik?
jelmer zegt
@nielsvanderweiden: De PVV gebruikt nooit cijfers (of ontkent zelfs het bestaan van statistiek, zoek maar op mevrouw Helder op YouTube). Zelfs op hun belangrijkste (anti-islam) punt niet. Dat is handig, want cijfers kunnen door andere partijen op feiten tegengesproken worden. Sentimenten daarentegen…
Den zegt
Misschien moet de PVV voor dit soort issues dan meteen maar even kostbare uren (door belastingbetalers betaald) steken in het schrijven van een voorstel waarin autowrakken worden verbannen naar tuigdorpen (ook wel autosloperijen genoemd).
Die tsunami zal wel de schuld zijn van de RDW en deze organisatie is natuurlijk ook een belachelijke linkse hobby. Overigens niet een heel slecht idee om strenger te controleren, maar eh, dit kost klauwen met geld en we waren toch aan het bezuinigen? Wellicht een taak voor de AnimalCops?
http://www.youtube.com/watch?v=905nWFDT6jM&feature=related
Sorcerer zegt
Sorry dat ik offtopic ga, maar “want te duur” is geen Nederlands…
Dacht al even dat het ging om het van de weg halen van die roetbakken op Pools kenteken (je kent het wel, ineens in de verte een roetpluim, is het een oude Poolse Audi met ‘uitlaatproblemen’).
Lucb zegt
Jammer dat dit van een PVV-lid komt, daardoor gaan mensen veel anders reageren.
Alwood zegt
@Lucb: lul niet, alles om te compliceren is een domme maatregel. Geldt op alle vlakken en al helemaal autoimport. Er is helemaal niks mis met vrakken naar Nederland transporteren en het verkeer wordt beschermd door de APK. Je kan wat willen doen aan malafide praktijken van garagebedrijven, dan pak je die garagebedrijven aan. Ga het niet voor particulieren verpesten om een leuke (sloop) auto naar NL te halen.
W115 zegt
Nederlandse auto_identiteit? Pfff die wrakken brengen wegenbelasting op.
Rick-dos zegt
Weet je wat zo ergerlijk hieraan is? Mensen die geen verstand van zaken hebben nemen dit als zoete koek aan –> want PVV zegt het. Vervolgens heb je beeldvorming die niet klopt maar wel als waarheid overgenomen wordt.
Zie hier populisme, stemmingmakerij in optima forma…
Megakix zegt
Gaat dan ff roepen dat de grenzen gesloten moeten worden voor de afvalbergen die wij uit Duitsland importeren om de bezettingsgraad van onze ovens te vervolmaken ! 35% van alle vuilnis wordt GEIMPORTEERD, lieve bloggers…Omdat wij onze ‘plastic raampjes uit de enveloppe knippen’…
Megakix zegt
@Megakix: ohja, wij betalen hiervoor notabene…zodat onze stadsverwarmingsprojecten kunnen blijven leven. Mooie vinding die stadsverwarming, maar je hangt aan je ballen als je niets te stoken hebt.
midasracer zegt
Heeft dat niet met de BPM aangifte te maken? Bekend is dat handelaren een auto inwendig strippen en er een paar simpele deuken in trappen. Na de RDW schouwing moet je de BPM aftikken bij de douane. Dan is een lage dagwaarde wel handig. Daarna kun je de auto netjes maken, APK erop en ermee de weg op of doorverkopen. Natuurlijk zitten er oplichters tussen, maar de meesten doen het om aan de akelige grijphandjes van De Jager te ontkomen.
LexusNX zegt
Het is prima om een al dan niet zelfgemaakt wrak te importeren en goed te maken, zolang dat bekend is bij de bestuurder.
http://www.autoblog.nl/archive/2010/09/19/bizar-mercedes-e-klasse-doormidden-na-crash
Als je niet weet dat de door jou gekochte auto ernstig verminkt is geweest en dus een veiligheidsrisico loopt en teveel betaald hebt voor je barrel eindig je misschien ook wel zo rond een paal.
tstile zegt
@bmw523: Deze E klasse bleek na politie onderzoek géén samengelast bouwsel te zijn.
ramshoek zegt
De PVV overweegt een aanvullend wetsvoorstel om in het bijzonder oude mercedessen met Galatasaray sjaaltjes op de hoedenplank te weren en Ford Transits met kralenkettinkjes aan de spiegel waarvan de 7 zitplaatsen allemaal gebruikt zijn…
mashell zegt
Ik ben eigenlijk altijd oneens met de PVV maar de import van schadeauto’s die toch primair gebruikt lijken te worden om te frauderen moet inderdaad worden aangepakt.
desjonnies zegt
@mashell:
Draai het eens om:
BPM is fraude
Doordat de staat fraudeert dmv BPM wordt het aantrekkelijk voor sommige lieden om auto’s met schade goedkoop in te voeren om zo de BPM te ontduiken.
Ligt het dan aan deze lieden of aan de staat ?
desjonnies zegt
Onzin stelling van de PVV
De Europese gedachte is nl vrij verkeer van personen en goederen.
En of dat nu auto’s of washandjes zijn, maakt niets uit.
Daarnaast is het de bedoeling dat alle periodieke keuringen van voertuigen in het buitenland op dezelfde wijze wordt uitgevoerd.
het zal dus normaal worden dat je in Spanje een Belgisch geregistreerde auto mag laten keuren.
Het is toch te zot voor woorden dat je een Subaru WRX STi Coupe die op Japans kenteken staat zo goedgekeurd krijgt in het Verenigd Koninkrijk, terwijl men er in Nederland over loopt te neuzelen, simpel en alleen omdat de Coupe verise hier nooit is geleverd.
Verder is de Engelse MOT test te vergelijken met de Nederlandse kenteken goedkeuring van de RDW maarmoet ik een eerst Japans > toen Engelse > en dan Nederlands geregistreerde Impreza dus 2 keer laten keuren….ONZIN
Jochempie zegt
Dat massale daar is geen woord van gelogen. Dagelijks zie ik zeker vijf E-klasses van 25 jaar oud met een gloednieuw kenteken en een pauperige Turks-uitziende bestuurder onder de dieselwalm vandaan komen.
raphael zegt
Ongelooflijk, hoe kan iemand iets als de pvv serieus nemen? En nu ook autoblog al
Lotus zegt
Dat er schadeautos naar Nederland worden gehaald vind ik niet zo’n groot probleem, wel dat er BPM korting op wordt gegeven waardoor het loont om een schadebak maar NL te halen. Heb bij de RDW menigmaal erg slechte schadeautos gezien!
alfamail zegt
Mark my words: als er straks weer verkiezingen zijn staan alle Limbo’s weer ter CDA zijden en roepen zoiets als Wir Haben es Nicht Gewusst!
(nee, is echt limburgs, geen duits, net als de PVV…)
panzerknacker zegt
Heel goed dat de PVV zich sterk maakt hiervoor, het slaat toch helemaal nergens op dat die wrakken hier zomaar de weg op mogen, terwijl wij ons blauw betalen om in een fatsoenlijke auto legaal te mogen rijden.
Het is gewoon slecht voor de Nederlandse verkeersveiligheid, wij zijn nog altijd een 1e wereldland en daar hoort dat volgens mij toch echt bij.
Heel goed van de PVV om dat te willen waarborgen.
Schultz is werkelijk het toppunt, hoe die meid zich kan lopen bemoeien met domme pietluttige zaken zoals ingebouwde blaastesters in de eigen auto, en vervolgens belangrijke dingen als dit zo makkelijk kan laten lopen, walgelijk.
Onmiddelijk eruit trappen zeg ik.
germancarsftw zegt
Nou, met die 7 serie op de foto valt niet meer te rijden denk ik :p
floryn zegt
Weer een probleem verzonnen. Gevaarlijke mensen.
welkombart zegt
Al die Mercedes diesels uit de vroege jaren ’80 zijn in Duitsland verboden omdat ze zoveel roet uitstoten. Komen die dingen hierheen, krijgen ze ook nog de wegenbelasting cadeau omdat ze klassiek zijn? Dicht dat gat in de milieuwetgeving aub.
desjonnies zegt
@welkombart:
Fijn, bedankt, de ‘VRIJHEID VAN KEUZE ” wordt door jouw wel heel erg beperkt
Soort Salon socialisme lees ik uit jouw comment, wij denken wel voor u na.
En die oude Mercedes, Peugeot en Toyota’s gaan allemaal en masse de boot op naar Afrika, de iets jongere voertuigen worden enmasse geëxporteerd naar de voormalige Oostbloklanden.
En daar vervuilen ze natuurlijk niet……
Verder waag ik het te betwijfelen of een MB W123 Diesel uit de tachtiger jaren werkelijk vervuilt.
Een MB uit de tachtiger jaren, die nog volop door Dieselt, heeft wel een besparing van zo’n 8 nieuwe auto’s opgeleverd, die NIET gebouwd hoefden te worden.
Voor het productieproces van een nieuwe auto is pak hem beet zo’n 30000 liter water nodig
En da’s maar 1 klein dingetje wat ik er uit licht.
Punt is, we zien de vervuiling van het productie proces niet, da’s onzichtbaar.
tstile zegt
De PVV heeft hierin gewoon gelijk.
Het is namelijk zo dat een normale diesel occasion niet meer te betalen is voor de gewone man.
Voor een doorsnee 4 deurs gezinswagen betaal je al 1200 euro wegenbelasting in het jaar.
Dan moet je niet raar opkijken dat heel europa wordt afgestroopt naar belastingvrije auto’s
Kortom verlaag de belachelijke wegenbelasting en mensen kiezen vanzelf weer een wat modernere auto.
Want geloof me maar een klein deel van al die import is voor de echte liefhebber
benniez zegt
Ik ben de trotse eigenaar van zo’n geimporteerd ‘wrak’.
Vorig jaar bereikte de wegenbelasting van mijn ’91er volvo 940 op LPG astronomische hoogten (120 euro/mnd)Ik was al een poosje aan het uitkijken naar een volvo 740 van voor ’86. Dit omdat ik met een normaal chauffeursloontje geen 170 euro aan belasting/verzekering kan en wil betalen.
November vorig jaar heb ik een ’86er volvo 740 Turbo uit Duitsland geimporteerd nadat ik een paar versgeimporteerde barrels bij handelaren in Nederland bekeken had. Deze wagen heb ik alleen bij de RDW op kenteken laten zetten en gewoon bij een onafhankelijk keuringstation laten keuren. Dit omdat de RDW alleen goed of afkeurd. Als ze een kapot lichtje of gescheurt stuurhoesje vinden ben je je geld kwijt en kun je voor een herkeuring terugkomen. Toen ik de auto bij de APK bracht scheelde er weinig aan en had ik er binnen een week APK op.
Ik had de auto trouwens gekocht met 20 maand Duitse TUV-keuring. Beetje jammer dat ze dat niet overnemen. Duitse TUV is namelijk veel strenger.
Qua comfort, milieu en veiligheid ben ik er niet op achteruit gegaan. Alleen het scheelt me gewoon 160 euro per maand door deze 740 turbo te rijden ipv mijn 940. Ik vind het gewoon vreemde wetgeving. Als die <86 regel er niet was had ik deze 740 niet gekocht. Ik profiteer van deze wet maar voel mij daar absoluut niet schuldig om.
De PVV heeft weer duidelijk de klok ergens horen luiden maar heeft geen idee waar de klepel hangt. Als iedere auto die niet direct bij de rdw gekeurt word als wrak gezien wordt, slaan ze de plank al volledig mis. De meeste particulieren laten niet bij de RDW keuren en handelaren al helemaal niet.