Terwijl ze zelfs in Amerika overstappen op diesel lijken we hier in Nederland alweer toe aan iets anders. Tenminste, als het aan de nieuwe milieuminister Jacqueline Cramer (PvdA) ligt. Deze wil namelijk niets meer met dieselauto’s te maken hebben. Afschaffen die hap!
De nieuwe bewindsvrouw liet weten: “Als het mogelijk is, moeten we die auto’s vervangen. We moeten zuiniger en schoner rijden. Dat ga ik proberen voor elkaar te krijgen.” De vraag is echter HOE?
Ze wil volgens eigen zeggen intensief samenwerken met het bedrijfsleven en milieuclubs (bron:telegraaf.nl).
Michiel_vd_Brink zegt
Kan iemand alsjeblieft deze dame op de hoogte brengen van de huidige stand der techniek?
Geef haar een paar verplichte colleges, want deze dame loopt hopeloos achter.
sacha zegt
Haar motivatie laat misschien te wensen over, maar iedereen die diesels wil afschaffen heeft mijn steun!
d_vdm zegt
Volstrekte incompetentie is in Nederland een voorwaarde om minister te kunnen worden.
Fons zegt
Sacha for president.
Beetje kort door de bocht, maar mijn stem heb je.
CSL zegt
Wat een onzin, partikelfilter erop en gaan met die banaan.
gekke harrie zegt
Dit zijn van die TE geemancipeerde k*t wijven die even hun mening willen verkonidigen. waarschijnlijk rijdt deze huisvrouw nog niet een 10k per jaar, want ze heeft chauffeur. kan ze niet eens 3 verschillen opnoemen tussen diesel en benzine motor.
Nederland is cabaret voor de andere europese landen
volvo :D zegt
kunnen we die doos van een milieu minister niet gewoon afschaffen.
Klassiekerrally zegt
Ik zeg ook wel eens wat doms, maar ik zit dan ook niet in de politiek.
Afgezien van het feit of haar zienswijze terecht is of niet: wil ze alle vrachtauto’s dan ook vervangen? Lekker haalbaar binnen de vier jaar dat ze het pluche bekleedt…
cerebro zegt
Jah of niet dan? door die stelletje sukkels die ook de grijs-kentkeken hebben weten in te voeren, rijden nou al die gare Polen Tjechen Bulgaren en al die zooi in de vetste auto’s!! beetje de diesel afschaffen…..
neem anders zelf de fiets!!! stelletje prutsers daarooo….
Ewout zegt
moet ze eerst maar es met Royal Dutch Shell gaan praten, misschien is ze dan wel minder enthousiast (geldkwestie)
MarcO zegt
@ sacha en fons
zeker nog nooit in een moderne diesel gereden?
En hoe denkt Mw. Cramer de diesel uit het complete vrachtwagen park te krijgen?
Overigens: me dunkt dat de TDI (Le Mans) toch echt wel zuiniger heeft gereden dan welke benzine gestookte concurrent aldaar.
Van schoner kan ik me nog een discussie voorstellen, van zuiniger……?
Maar met alle aankomende nieuwe technieken (bluetech enz) ontwikkelt de diesel zich op dit moment sneller dan de benzinemotor.
PigPen zegt
AAAH… GADVERDAMME!!!
Het is ook altijd hetzelfde, de diesels hebben het weer gedaan.
Als je echt iets aan het milieu wilt doen, schaf dan die grote fabrieken af, de auto zorgt wereld nog geen 10% aandeel aan de milieuvervuiling.
Kijk eerst eens naar de industrie en die milieuramp in Indonesie die alleen al voor 20% van de uitstoot zorgt!
Patrick zegt
Hard rijden mag niet meer,Hard optrekken mag niet meer,
Kunnen we eindelijk door al die vervelende regels heen nog een beetje pk,s op de weg leggen met de diesels,omdat het vandaag en eigenlijk altijd al, onmogelijk gemaakt word om een mooie v8 te kunnen betalen(te veel bpm).
Willen ze deze speeltjes ook nog eens van de weg halen.
Waar zou zij eigenlijk van genieten in het leven???,misschien moeten we dat dan ook maar verbieden.
Egoistische >>>>
Fons zegt
Ik rijdt regelmatig diesel.
Op de snelweg is het heerlijk.
Maar ik zou prive nooit een diesel kopen.
Gewoon een gevoelskwestie.
Klassiekerrally zegt
Nog een voordeel van de dieselmotor is dat er meer soorten brandstof ingekiept kunnen worden. De vrachtauto’s van de McDrek rijden geloof ik ook al op afgewerkte/verwerkte frituurolie. Ze rijden ook op koolzaadolie, maar er is niet genoeg landbouwgrond om aan de vraag te voldoen, dus die optie telt niet echt mee. Een mengsel is echter wel denkbaar.
En met roetfilters en dergelijke is toch een heel verantwoord resultaat te halen?
Mevrouw zal ongetwijfeld de beste bedoelingen hebben, maar ze kan haar pijlen beter op verder onderzoek gaan richten, zodat eerst goede alternatieven beschikbaar komen.
Klassiekerrally zegt
@ PigPen: PRECIES! Laat ze milieurampen gaan verbieden! ;)
Martinus zegt
Tsja deze dame geeft wel weer hoe het gesteld is met de vakkundigheid van onze bewindslieden op dit gebied.
Robin zegt
Sorry maar met roetfilter toch erg schoon dacht ik zo.
Fons zegt
@cerebro,
dat van die fiets pakken, snap ik nog.
Maar van de rest kan ik geen chocola maken.
Dus oost-europeanen rijden in vette bakken omdat hier grijs-kenteken is afgeschaft????
MarcO zegt
@ klassiekerrally
Kijk daar stem ik op! Ik ben voor :)
Peperbus zegt
Ik vind dat we haar een misstap moeten gunnen. Ik weet nog een instantie die dit soort uitspraken niet leuk vindt
“Mevr. Cramer bekleedt diverse nevenfuncties, waaronder Commissaris bij Shell Nederland”
;-)
john zegt
Roetfilters, common rail met hoge inspuitdrukken voor betere Schonere verbranding, vrachtauto industrie gaat naar Euro 4 en 5 wat wil men nog meer. Ja misschien terug naar het Flintstone tijdperk?
Oi! zegt
misschien is het beter als ze zich niet meer bezig zal houden met mannenzaken
cerebro zegt
@Fons
nee! denk is na… die autos zijn toch niet gesloopt??? waar wij niet in hebben kunnen rijden omdat het te duur is, hebben zij massaal op kunnen kopen voor een prikie! hun schuld niet maar ik hoop dat je nu wel snapt wat ik bedoel…
stelletje prutsers gewoon daarboven..
bvking zegt
dat mens moet eens beter na gaan denken. Ten eerste stoten diesels veel minder CO2 uit en ten tweede wordt maar een klein deel van fijnstof(roet) door diesels geproduceert. Banden zorgen voor 25% van het fijnstof. Als ik minster was zou ik banden verbieden en ballen als wielen verplichten (audi rsq) :P
sacha zegt
@MarcO: Jazeker.
http://www.autoblog.nl/archive/2005/12/27/audi_a8_42_tdi_quattro__deel_2
Jeroen zegt
domme doos
“left-wing demonstrators, just a bunch of troublemakers, cowards and conspirators, YOU”RE THE ENEMY!”
PigPen zegt
Laten we allemaal op plutonium gaan rijden! Dat is volgens de regering de toekomst, maar pas wel op mensen: 1 ongelukje en we kunnen de A2 de komende 10.000 jaar niet meer gebruiken ;)
Frostbite zegt
geweldig initiatief! ik ben benieuwd hoeveel minder een benzineauto gaat kosten en al helemaal wanneer ik een hybride (prius/civix hybrid) bpm-loos kan kopen…
iets doen aan het milieu!?
Ik erger me elk jaar weer dood aan complete winkelstraten die bij -10 c de volledige pui open hebben hangen om potentiële klanten maar te laten weten dat ze iets te verkopen hebben, en ondertussen met windkracht acht warme lucht blazen, want het moet binnen wel kamertemperatuur blijven…
zolang dit soort nutteloze verspilling niet aangepakt wordt vindt ik ALLES uit den haag puur hypocriet.
Benzine en dieselmotoren worden steeds efficiënter, schoner en zuiniger. Stel verdomme je prioriteiten
PigPen zegt
@Frostbite
Juistem!
En voor de mensen die de autoweek niet hebben. Hier staat deze week in dat in 2012 (meen ik) de CO2 uitstoot max. 130 gram/km mag zijn… volgens een hoge ome van de Europese autofabrikanten genootschap zal dit kleine auto’s 30 tot 40% duurder maken.
Dus, allemaal grote auto’ s kopen :)
Holden zegt
De televaag zat er zoals wel vaker weer een heel eind naast, zie deze link:
http://www.automotive-online.nl/nieuws.asp?ID=3992
React zegt
Ik snap dat diesel bashen niet, overal in europa wordt diesel gereden. Diesels zijn het beste middel om snel CO2 uitstoot in te dammen bij auto’s.
Maarja als je naar de cijfers kijkt snap je uberhaupt niet wat ze moeilijk doen. Auto’s worden steeds schoner en de uitstoot neemt ook af. Bovendien daalt zelfs het aantal auto’s in het wagenpark van Nederland: http://www.nnmedia.nl/bovag-rai.nl/bovag/2006/nl/auto
Zoetwatermatroos zegt
Als al die anti diesel/anti auto mensen de auto laten staan zijn alle problemen die worden veroorzaakt door auto’s gelijk opgelost.
Hier stem ik dus op.
Klassiekerrally zegt
Frostbite: ik ben het helemaal met je eens!
Fons zegt
@Frostbite,
Dan is het ook onzin om hier rond de kerst overal ijsbanen aan te leggen en binnen skibanen!! te bouwen.
Het is gewoon een feit dat bijna alles wat leuk is, ook energie vreet.
MarcO zegt
@ sacha: point taken.
Wat me overigens wel opvalt in het artikel is dat je eigenlijk niets te klagen hebt over de diesel…. alleen heb je niets met de vormgeving en afwerking van audi. en die staat hier niet ter discussie.
mark996 zegt
Frostbite: helemaal met je eens. En ik ga er zelfs nog een schepje bovenop doen. In bijvoorbeeld Las Vegas verbruiken ze in een kwestie van een paar dagen net zo veel energie als wij in heel nederland bij elkaar over het hele jaar doen. Dus mijn suggestie: Las Vegas aan de spaarlampen en we kunnen allemaal weer gewoon plankgas rijden hier.
Klassiekerrally zegt
@ Fons: laat die winkels gewoon de deuren dicht doen of draaideuren installeren. Het is te zot voor woorden dat de deuren ’s winters open staan en dat er om die reden zo hard gestookt moet worden.
Lijkt me heel simpel om daar richtlijnen voor op te stellen.
sacha zegt
@MarcO: Ok, you got me there. Als het een V8 diesel is dan kan het door de beugel.
Fons zegt
@Klassieker,
Ik ben ook tegen verslinding van energie.
Maar het wordt (helaas) in de hele maatschappij gedaan.
En het begint eigenlijk al hier bij autoblog.
Liever een auto van 300PK dan van 200PK.
Terwijl elk normaal mens ook van A naar B kan met 100PK
Maar het blijft wel leuk om als eerste ergens weg te zijn en de rest in een rookwolk achter te laten.
Bisazza zegt
Opzouten met alle groene vingers van Nederland. Ik ga naast mijn auto een lekkere amerikaan kopen uit de 60er jaren. en elk weekend lekker gassen door Nederland. Hou toch op met die onzin. hou toch op met PVDA wegwezen!
sacha zegt
@Bisazza: Lekker politiek incorrect?
;-)
http://www.youtube.com/watch?v=uY67cYJDc9s
AlwinH zegt
Ik ga met mijn auto meestal van A naar A, kom zelden bij B.
Arjen Jongeling zegt
Diesel is inderdaad viezer. Wel minder vies dan vroeger, maar dat geldt voor benzine ook. Ja, het is zuiniger dan benzine maar met de ontwikkelingen op hybride-techniek gaat dat snel omdraaien. Een Prius rijdt 1:23! Hoe eerder men dus diesel afschaft, hoe sneller die ontwikkelingen zullen gaan. En geef toe, waarom is diesel populair? Om de prijs. En wie heeft die verzonnen? De overheid. Wissel de prijs van benzine en diesel om en de meningen zijn al gauw milder!
niels zegt
Ach dit is weer politiek je gaat iets roepen en dan kijken hoe we erop reageren.
Waarschijnlijk zal het de meerderheid weereens niet halen, afwachten maar ik denk trouwens wel de benzine motoren de toekomst zijn maar dan wel speciaal.
Zoals Fiat nu gaat doen met de Punto en de Bravo en bijvoorbeeld ook Volkswagen met kleinere motoren en een turbo zeg maar de diesel opbouw maar dan bij benzine techniek.
Ik vind het trouwens raar dat zo’n minister dat roept oke maar zorg dan ook voor oplossingen ik denk aan een filter en schonere diesels soorten maak die dan goedkoper en laat Bio benzine dan goed aan de pomp komen werk dan echt aan alternatieven en maak niet dingen duurder om dingen duurder te maken om er alleen maar geld uit te trekken.
En doe dan iets aan het geheel ga werken aan de files want die zijn het meeste vervuilend ga spijkers met koppen slaan, en zorg dat het Europees klopt niet dat Nederland weer allerlei dingen wil en dan terug gefloten word door Brussel zorg voor oplossingen. Schaf op den duur langzaam die rare BPM af en laat mensen betalen naar het gebruik van een auto.
Groeten
Niels
beschuitfluiter zegt
hedendaagse diesel heeft zo veel potentieel gewoon…
SNAP HET MAAR NIET dus
Stek zegt
Vind dat een diesel ook zo’n lawaai maakt. Zelf de nieuwste modellen klinken nog (in tegenstelling wat de reviewers ook mogen beweren) redelijk luid. Lees je dat de D5 toch echt je van het is ga je ermeer rijden klinkt het nog steeds nergens naar..
mashell zegt
Whoeha. Jacqueline Cramer for president! Geniaal.
daan zegt
het is een vrouw dus zal niets van inkomen van haar domme plannetjes en
zal ze ook wel het kabinet om zeep helpen
Hoe kan dat nou alle diesels afschaffen
BOL zegt
Ik ben benieuwd op welke bronnen deze mevrouw haar uitspraken en prachtige ideeën baseert.. En met wat voor alternatieven ze op de proppen wil komen.
Maar als heel dieselend Nederland echt wordt ‘vervangen’ dan ga ik samen met een uitvinder op korte termijn een upgrade kitje ontwikkelen waarmee diesel auto’s op bier kunnen rijden.. Dan ik over een paar jaartjes de koning..
Martijn zegt
Iedereen die ooit in de zomer in Kuala Lumpur (Maleisie) is geweest, weet daar iets aan gedaan moet worden. Je kan daar de top van gebouwen niet zien, door de rook van moedwillig aangestoken bosbranden, honderden kilometers verderop. Ga maar eens na wat voor branden dat dan moeten zijn!
lincoln mark8 zegt
deze vrouw loopt net als haar taliban collega,s hopeloos achter…. domme slet
Armada zegt
Ze snappen het gewoon niet daar in Den Haag. Het zijn gewoon een stelletje n00bs. Ze weten gewoon niet waar ze het over hebben. Stelletje arrogante zakkenwassers zijn het.
Armada zegt
sorry, moest er even uit. Zal niet meer gebeuren.
Citrofiel zegt
MENSEN! KIJK MET ZIJN ALLEN EENS OP DE LINK DIE HOLDEN DOORGAF: http://www.automotive-online.nl/nieuws.asp?ID=3992
Citrofiel zegt
Ik begrijp dat jullie een beetje lui zijn. Dan maar zo, leest wat gemakkelijker:
PvdA: anti-dieselbericht overtrokken 16-2-2007
De nieuwe milieuminister Jacqueline Cramer (PvdA) kondigde gisteren bij haar ‘sollicitatiegesprek’ met formateur Balkenende aan uiteindelijk helemaal af te willen van dieselauto’s. Dat meldde althans de Telegraaf vanochtend. “Klopt niet”, zegt de PvdA. “Na haar gesprek met Balkenende werd aan mevrouw Cramer gevraagd wat de dieselrijder van haar kon verwachten”, aldus een woordvoerder van de partij. “Ze heeft toen geantwoord dat dat primair een zaak is van het ministerie van Verkeer en Waterstaat, maar dat ze wel nastreeft dat er meer zuinige en schone auto’s op de weg komen. Het woord dieselauto heeft ze zelf niet eens in de mond genomen. Er is dus geen sprake van een ban op dieselauto’s.” Toch een hele opluchting. (ZEKER :D )
erik zegt
Deze lijst is het keiharde bewijs dat die vrouw er ongelooflijk naast zit.
http://www.auto-motor-und-sport.de/hps/img/hxmedia//mpsams/2007/02/HBVBmwQ7.pdf
Er staat bijna geen enkele benzine auto tussen. En als we naar het broeikaseffect kijken waar het ons allemaal om te doen is dan moet de CO2 stoot zo laag mogelijk zijn.
barry330cd zegt
En dan kan deze nieuwbakken minister beter de vrachtwagens en de zware industrie aanpakken als ze werkelijk met het milieu begaan is!
Ejay zegt
Goed, deze vrouw was vroeger communist en zat vroeger met een ketting aan hekjes. Nu is ze volwassen, maar ten aller spijt heeft ze het leven nog steeds niet begrepen. Als oud commissaris van Shell, verwacht je toch meer van zo iemand.
– Diesels zijn tegenwoordig ontzettend schoon, zeker met partikelfilter.
– Diesel is een ander bijproduct van olie dan benzine, oftewel diesel verbieden en de bruikbare fossiele brandstoffen zijn eerder op.
– De transportsector gaat protesteren.
Als je zonodig wat wilt doen, geef dan de GroenLinks wethouder van A’dam ongelovelijk op der flikker, omdat ze de definitieve toestemming gegeven heeft om die gifboot naar Ivoorkust te sturen.
lincoln mark8 zegt
@citrofiel… ik grijp gewoon elke gelegenheid aan om een ambtenaar een domme slet te noemen…. en ik neem het niet terug…. takkewijf.(lekker he)
barry330cd zegt
@Ejay, al die linkse meiden zijn zo hypocriet als de pest. Ze zijn altijd lelijk en weten alles beter. Deze nieuwe gaf op de TV aan, dat ze heel goede banden met de milieubewegingen heeft. Nou daar zijn we klaar mee, dat zijn allemaal linksradicale terroristen ala Volkert van der G.
Ik hoop echt dat dit kabinet als de sodemieter omvalt en dat de PVV nog veel meer stemmen gaat krijgen.
john zegt
@ barry330cd
Ik zit in de transportwereld als er een tak goed bezig is, is dat wel de vrachtwagenindustrie om zuinige en zo efficient mogelijke dieselmotoren te bouwen in alle pk-klasses. De Euro 5 wet word over 2 jaar ingevoerd maar de grote merken hebben ze al een tijd lopen die motoren. Denk aan Daf, MB, Volvo enz. Alleen er is een probleem, de oude motoren die blijven lopen tot ze er bij neervallen, denk aan Oostbloklanden en Afrika, want daar gaat veel van dat oude spul heen. En inderdaad de zware industrie die mogen ze wel aanpakken maar dan wereldwijd. Wij in Europa ons best doen en bv. China en India doen maar wat ze willen. Dan is het toch een emmertje water naar de zee dragen. Hierbij iedereen een goed weekend gewenst.
Tim zegt
@ Stek: Ik weet niet in wat voor D5 jij gereden hebt, maar de D5 klinkt echt, durf ik het te zeggen, ‘geweldig’!
barry330cd zegt
@Stek: Ik nodig je uit om eens met mij mee te rijden in mijn auto. geheid dat je op je woorden terugkomt.
@John: Ik ben het helemaal met je eens!
ccccccccccxxxxxxxxxxxxx zegt
Zoals de PVDA al niets meer met de werkende klasse heeft, heeft het ook niets met diesels
Charles zegt
V8 forever !!!
don_mario zegt
Zo lang die gasten een Audi A8 6L W12 onder hun kont hebben, komen deze praatjes lachwekend bij mij over.
Classic red zegt
Omdat vrachtwagens en andersoortige bedrijfswagens op diesel rijden, wordt er minder belasting op diesel geheven. Daardoor heeft de autoindustrie bedacht dat het misschien slim zou zijn om ook personenauto’s voor particulieren met een diesel uit te rusten. Particulieren zijn vervolgens massaal diesel gaan rijden, omdat ze zo geld spaarden. Maar de lagere belasting op diesel was bedoeld om het bedrijfsleven te helpen, niet particulieren. Wanneer diesel hetzelfde zou worden belast als benzine, zouden particulieren nooit diesel zijn gaan rijden. M.a.w. overheidsbeleid heeft er voor gezorgd, dat mensen diesel zijn gaan rijden. Daarom is het niet zo vreemd, dat dezelfde overheid ervoor kiest om diesel te ontmoedigen.
Fons zegt
@Classic red,
Dit is nieuw voor mij.
Maar dit is precies dezelfde reden dat grijs kentekens voor particulieren is afgeschaft.
Misschien toch een idee om LPG naar voren te schuiven.
Het is tenslotte ook een afvalproduct en stukken schoner dan benzine en diesel.
M.M.M zegt
@ John: Klopt als een bus. Die Aziaten, met name China, maken er op dit moment echt een puinhoop van met het milieu. En daar dus geen milieuheffingen zoals hier in Europa. Hier doen we er veel meer en we moeten daar vervolgens ook nog meer voor betalen.
lincoln mark8 zegt
@MMM … de grap is dat belasting betalen niks met een schoner milieu te maken heeft…. geen ene flikker…. en zeker niet in nederland.
smaakversterker zegt
Ze heeft groot gelijk, Weg met dat strontdiesel
Fons zegt
@Lincoln,
In zoverre heeft belasting betalen ermee te maken, dat als de brandstoffen peperduur worden, we vanzelf minder en zuiniger gaan rijden.
Jappy zegt
Dat is raar, de laatste keer dat ik wat van diesels hoorde, ging het over hoe zuinig ze waren en dat ze minder CO2 uitstootten, dus waar heeft dit mens het in godsnaam over?
Ejay zegt
@ Fons, kijk dan krijg je weer dat links om andere redenen over de zeik gaan. Straks kunnen de minima geen auto meer kopen en rijden, omdat het zo duur is. Links probeert het net op het randje te krijgen zodat men net niet gaat zeuren. Echter is het aan de automobilist om aan te geven dat het genoeg is. Op een gegeven moment wordt het linkse tuig met hun eigen middellen terug gepakt door de de middenstand. Ik zie het al helemaal voor me, geblokkeerde wegen etc.
Karel zegt
Daar gaat de economie, niemand die straks nog een km wil rijden als het niet hoeft dus werken buiten de deur vergeet het maar bezoekjes aan steden en andere zaken vergeet het maar……let op dit kabinet breekt af wat de rest in 50 jaar heeft weten op te bouwen hoezee met Bos en Rouvoet!!!! We gaan met zijn allen terug in de tijd en het gaat ons geld kosten…….met bakken.
rene zegt
Die roetzak(filter) wie heeft dat eigenlijk bedacht ?
Toch weer iets van de Hollanders.
Of had je toch een echt goed argument.
ger zonneveld zegt
het maakt niet uit wie wat bedenkt, maar bij ieder nieuw kabinet is de autobezitter altijd de klos. eerst stimuleren ze de dieselauto verkoop door de benzine krankzinnig duur te maken, nu heeft heel europa onderhand een diesel gekocht, en nu moeten we weer terug naar een volgende fase van verkapte verkoop truukjes.
LPG rijden is super schoon en goedkoop alleen de wegenbelasting is weer evenredig absurd hoog. Het maakt niet meer uit of je uiteindelijk door de hond of de kat gebeten gaat worden. De auto bezitter moet bloeden, gemolken worden en wat nog het ergste is op kosten gejaagd worden. In het oude oostblok was het misschien zo gek nog niet, iedereen dezelfde auto, staatsauto, dezelfde brandstof, ook van de staat. dan zijn ze toch klaar hebben ze alles in eigen handen. Het is en blijft een roversbende, maar ja het spreekwoord zal hier ook wel op de een of andere manier van toepassing zijn, wie het dichtst bij de kachel zit warmt zich het best. en deze keer geen dieselkachel.
rene zegt
Da’s ferm gezegd se.
Maar die roetzak zijn we nog niet uit.
Geef me eens één reden om dat onding je motor te laten veprutsen.
Nog een //M Power zegt
Hallo,
Zitten er hier ook Priusrijders tussen.. Dat ding loopt alleen 1 op 23 in de FOLDER. Ik heb 2,5 jaar Toyota’s verkocht en er dus genoeg mee gereden. Als je normaal doorrijdt, en ik heb de indruk dat een kruissnelhuid van 160 onder de meeste lezers van deze site heel gewoon is, loopt ie misschien 1 op 14. Natuurlijk ook netjes maar alleen de mensen die graag zuinig WILLEN rijden halen die 1op 23. Dat betekend dus constant op de cruise control, niet harder dan 120 en niet meer lekker optrekken. Alles op z’n gemakje en zo gauw het kan gas los. Nee, DAT is lekker rijden…
En dan hebben ze ook nog een AYGO. Volgens de folder moet die 1 op 21,7 lopen. ECHT NIET! Kreeg ‘m met pijn en moeite op de 1 op 14. Hij liep meestal 1 op 10 / 1 op 11. Maar ja, hij is natuurlijk niet gemaakt om altijd 160 mee te rijden….
Fons zegt
Er is maar een voordeel als het rijden onbetaalbaar wordt :
Het wordt zo lekker rustig op de weg en dan kan de maximumsnelheid ook een stuk omhoog.
w0o0dy zegt
onbegrijpelijk dat iemand met zo weinig verstand van zaken minister kan worden….. een Alfa 159 1,9 JTDm 16v heeft een uitstoot van 159g/km…… dat haalt mijn benzine auto niet hoor (178g/km) De vergelijkbare benzine versie (een moderne jts) scoort 205 g/km!!
Met een roetfilter kun je de lucht uit de uitlaat van een moderne diesel (in vergelijking tot een benzine uitvoering) zonder meer schoner noemen dan die van een benzine uitvoering. Voor de ouderwetse diesels zou ik zeggen: omschakelen naar bio-diesel/ethanol/lpg (ja dat kan echt) en roetfilters verplichten….
Als cabrio-rijder weet ik dat (oude)diesels vaak stinken, maar dit geblaat van mevrouw Cramer is werkelijk schokkend stompzinnig.
autoblogger zegt
Automotive denkt dat het bericht uit de Telegraaf niet klopt:
http://www.automotive-online.nl/nieuws.asp?ID=3992
Uiteraard is de PvdA nu aan het ontkennen, de Telegraaf is echter ook niet altijd even betrouwbaar…
m5 zegt
nou dan sta ik er weer mooi op met m’n 535d en landcruiser 4.2 diesel
echt stront ziek word ik er van
Rick zegt
Wat denken jullie van deze:
Het generaal pardon, waar een vrouw invulling aan moet geven die van origine zelf geen Nederlander is. Dat is al fout, maar wat denk je dan van de volgende gedachte:
Alle asielzoekers die uitgeprocedeerd zijn en netjes hebben gedaan wat hun opgedragen werd zijn al lang alweer terug naar hun eigen land gegaan. Alleen de mensen die elke regel aan hun laars lappen en dus totaal anarchistische ideeen erop nahouden mogen nu dus uiteindelijk blijven. Terwijl de mensen die netjes gedaan hebben wat ze opgedragen werd zijn nu van harte welkom. Dit gaat echt te ver, ik vind het prima als politieke vluchtelingen asiel aanvragen, maar dat zijn niet deze types, en dat zien onze linkse vrienden ook wel, maarja waar doen ze het voor dat vraag ik me af. Zeker omdat dit allemaal potentiele linkse stemmers zijn. Wouter Bos en Jan Marijnissen en consorten ga vooral zo door. Ook de beoogde lasten verzwaring van 5 miljard voor de ‘hogere inkomens’ (2000 euro is volgens mij een midden inkomen ik weet niet hoor :/) is zo krom als een cirkel, het gaat echt nergens meer over. Wij betalen nu al de boete voor het veel te sociale beleid wat in de jaren ’70 en ’80 gevoerd is. En dan nu nog dit soort dingen er ook bij. We waren juist op de goede weg met een positiever klimaat te creëren voor ondernemend Nederland en voor buitenlandse investeerders.
Het voorbeeld ook met Wim Kok, toen de benzine prijzen zo verschrikkelijk laag waren vond hij het voor het milieu beter om het kwartje van kok in te voeren. Ook heeft hij zich bij de FNV altijd fors ingezet tegen ongelijkheid van de inkomens, want ow ow wat was dat toch verkeerd. Waar zit hij nu..? In de raad van commisarissen van Shell en van pff ik zou het even precies op moeten zoeken maar hij verdient nu tonnen en tonnen aan euro’s. Maar nu heeft hij zijn politieke carriere al achter de rug dus wie let er nog op he?! pvda en sp en cu ow ik vergeet de vrienden van groenlinks ook nog, blijf lekker in sprookjes geloven, deze ondernemer en naast mij vele anderen laat dit land over een paar jaar lekker achter zich, ooit wel eens gehoord van ‘van een kale kip kun je niet plukken?’
Rick zegt
Dit is een deel van wat ik al eerder geschreven heb:
‘Wel vind ik het ongelooflijk krom dat onze regering het Nederlandse volk een schuldgevoel aanpraat om lekker geld te kunnen innen op alle taxes. Bijvoorbeeld als het gaat om de maasvlaktes uit te breiden wat extra geld oplevert (en erg veel vervuiling meebrengt), dan wordt er ineens een oogje dichtgeknepen. Als Schiphol wil uitbreiden, wordt daar de laatste jaren niet moeilijk over gedaan, moet je voor de grap eens opzoeken wat een vliegtuig aan kerozine verbruikt, daar schrik je serieus van. Maar oei oei oei wat ben je stout als je een nieuwe high tech diesel auto koopt, dan mag je de portomonnee flink open trekken!’
Fons zegt
@Rick,
zit AUB niet het regeerakkoord van de laatste 4-5 kabinetten hier te evalueren.
En het is ook een beetje raar om er ook asielzoekers e.d. bijgesleept te zien worden.
Misschien kunnen we die de schuld geven?
Misschien heb je al in de media gehoord dat de kreten van onze nieuwe ministers hooguit als proefballontjes gezien moeten worden en dat ze bovendien totaal uit verband zijn gerukt door de media.
Houdt je AUB bij het autorijden.
Dat is al moeilijk genoeg.
mashell zegt
“We waren juist op de goede weg met een positiever klimaat te creëren voor ondernemend Nederland en voor buitenlandse investeerders.”
Maar dat is onbelangrijk! De politiek is er om een goed klimaat te creeeren voor de inwoners van Nederland. Om op auto’s terug te komen, de politiek dient te zorgen dat autorijden leuk blijft en dat het milieu waar we door heen rijden ook leuk blijft.
lincoln mark8 zegt
@ WOOODY… heel toevalig heb ik ook zo,n voorbeeldige 1.9 jtd (doblo) en als ik heel goed mijn best doe kom ik ook op de 1 op 23…. volgens de board computer….ik weet niet of dat zuiver is?
A.G.Groeneveld zegt
Vooropgesteld het feit dat ik geen dieselrijder ben, geeft dit weer eens aan met wat voor individuen wij in dit land te maken hebben. Dit “mens” staat totaal buiten de realiteit! Dag mobiliteit, dag onderneming, dag bedrijfsleven, dag Nederland! Wij gaan er weer fijn een sociaal land van maken en onszelf naar de ….. helpen. Wanneer worden wij hier in dit landje nu eens echt wakker?
Citrofiel zegt
@ autoblogger; Lekker aan het slapen? ;) Kijk eens naar de post die Holden en daarna ik gaf…
junior zegt
PvdA: anti-dieselbericht overtrokken 16-2-2007
De nieuwe milieuminister Jacqueline Cramer (PvdA) kondigde gisteren bij haar ‘sollicitatiegesprek’ met formateur Balkenende aan uiteindelijk helemaal af te willen van dieselauto’s. Dat meldde althans de Telegraaf vanochtend. “Klopt niet”, zegt de PvdA. “Na haar gesprek met Balkenende werd aan mevrouw Cramer gevraagd wat de dieselrijder van haar kon verwachten”, aldus een woordvoerder van de partij. “Ze heeft toen geantwoord dat dat primair een zaak is van het ministerie van Verkeer en Waterstaat, maar dat ze wel nastreeft dat er meer zuinige en schone auto’s op de weg komen. Het woord dieselauto heeft ze zelf niet eens in de mond genomen. Er is dus geen sprake van een ban op dieselauto’s.” Toch een hele opluchting.
arro zegt
Luister toch niet naar die dwazen ze doen maar wat ze niet laten kunnen dan weer dit dan weer dat en allemaal voor het milieu lik me reet met je milieu straten zo smal maken dat de hele buurt s”morgens vroeg staat te roken en stomen om de wijk uit te komen o ja dat is goed voor het milieu inplaats dat het verkeer met een baantje erbij door kan stromen maar nee hoor noch smaller maken die handel bloembakje op straat pleintje paaltje en maar roken die auto ze zitten daar alleen maar ter meerdere glorie van hun eigen portemonee snap je dat dan nog niet laat toch lullen die idioten,en noch een wijf ook die nergens geen verstand van heeft wat wil daar nou van verwachten flikker op met die dwazen. de groeten allemaal.
autoblogger zegt
@Citrofiel: sorry, was inderdaad aan het slapen! Excuses.
Maar wie heeft er nu gelijk? Is dit niet gewoon geen terugkrabbelactie van de PvdA (Wouter Windvaan) en het linkse bolwerk van Automotive? ;)
Citrofiel zegt
@ autoblogger; Dat zou ook nog goed kunnen idd.
C30CDIAMG zegt
wat een stomme muts, het is toch veel slimmer om die ‘vervelende’ benzine auto’s zuiniger te maken!?!? die diesels zijn/worden steeds zuiniger, dat zie ik bij die benzine auto’s nog niet zo snel gebeuren. Ik zeg, benzine: verleden tijd!
John zegt
Wel eens gehoord van LPG, schoon en goedkoop.
Dat is wat de gierigehollanders raakt, als je over milieu begint is alles goed totdat we moeten betalen ( lees geld kost ). De vrachtwagens moeten op Diesel kunnen blijven rijden, de techniek is hier tevervooruit om een brandstofwissel in te voeren. maar auto’s die niet meer als 40.000 km op jaar rijden zijn met LPG zelfs goedkoper uit. En op Gas moet je koken, is al lang achterhaald.
SugarFree zegt
@ John
Auto’s die tot 40k per jaar rijden goedkoper op lpg dan diesel?
Ja, nieuw misschien, maar occasion niet. Zeker een lichte auto (dus minder wegenbelasting en lager verbruik) wint het dan van een lpg-auto.
Ze moeten lpg veel goedkoper maken, of, uiteraard, meer en betere alternatieven stimuleren.
Ton zegt
Als ze nu een voorstel zou maken om alle SUV’s van de weg te halen dan heeft ze mijn stem!! Ze begrijpt blijkbaar niet dat diesels veel zuiniger rijden dan benzine en tegenwoordig ook net zo schoon zijn.
Aan de andere kant wil ik wel eens een vrachtwagen of tank van de landmacht op benzine zien rijden :-)
igor zegt
diesel is nog altijd vele malen vervuilender dan andere brandstoffen ook al beweren sommige populaire figuren die menen verstand ervan te hebben wat anders ik weet waar ik over praat want ik hou me beroepsmatig met dit soort zaken bezig en baseer mijn mening op feiten en niet op fabels of volslagen uit de lucht gegrepen argumenten
Freez zegt
@igor,
Definieëer als expert nu dan eens vervuiling?
Heb je het over Co2 uitstoot, dan heb je ongelijk, wat Nox en roetuitstoot betreft wel, maar daar worden nu andere maatregelen voor getroffen (roetfilters).
Neem eens twee vergelijkbare auto’s (Focus 1.6 TDCI vs Focus 1.6 benzine bijvoorbeeld. Op welk gebied is de diesel veel vervuilender dan de benzine versie)
Volgens mij praat je onzin
Freez
Erik zegt
Ik heb net op niburu.nl gelezen
dat er een mogelijkheid bestond om diesels op
hennep te laten rijden maar dat door de toenmalige
olie industrie tegengehouden werd.
En wie in Nederland houdt dat nog steeds tegen?
De leden van de PVDA die diverse functies bij de Shell hebben.