
Het rumoer onder rijschoolhouders begint nu ook de politiek te bereiken.
Eind vorig jaar stelde de belastingdienst dat 20 procent van de Nederlandse rijscholen zwart werkt. Niet lang daarna kwam BOVAG-woordvoerder Paul de Waal met de claim dat er in de afgelopen 3,5 jaar zo’n 3.000 rijscholen zijn bijgekomen. Eenmanszaakjes die als paddenstoelen uit de grond schieten, maar volgens de PvdA niet allemaal even betrouwbaar zijn.
PvdA-Kamerlid Attje Kuiken wil daarom af van de ‘cowboys in de branche’ (goeie titel voor een streekroman btw.) en dat er één loket komt waar iedereen zijn of haar klachten over falende rijschoolprutsers kan dumpen. Aan de hand van deze klachten zouden rijschoolhouders hun vergunning moeten kwijtraken. In 2011 riep de PvdA overigens ook al om een verscherping van de opleiding voor rij-instructeur.
Is dit rigoureus genoeg? Kijk bijvoorbeeld op Google Maps hoeveel ‘rijscholen’ er in Den Haag zitten: echt bizar veel! Met een klachtenloketje het kaf van het koren scheiden, wij wensen Attje veel succes.
Vandaag praat minister Melanie ‘er zijn geen signalen dat de nieuwe rijscholen vaker onder de maat presteren’ Schultz met de kamer over het gecowboy onder rijscholen.
Screenshot uit de YT-klassieker Marokkaan geeft rijles.
Terecht! Aanpakken die handel.
Mwa laat ze nog maar even rond soppen kunnen de prijzen weer naar een normaal niveau terug keren. 2200 eu voor je rijbewijs is toch echt van de gekke, koste 3 jaar gelede nog 1600euro max.
@tunefuldjmike: Ik was €1600,- kwijt voor een pakket met 20 lessen en 1 examenaanvraag. Maargoed, ik woon in het noorden van Nederland.
@oldekamp:
Dat vind ik nog steeds vrij duur, ik was 1280 euro kwijt voor 25 lessen incl 1 examen (in 2012) Gelukkig in 1 keer geslaagd. Ook in het Noorden (nw Friesland)
@oldekamp: En ik in Zuid-Holland, vlakbij Rotterdam en hier zijn de kosten absurd gestegen sinds de laatste 3 jaar, en zijn nu weer aan het dalen naar en normaal niveau.
@oldekamp: …? 1600 euro! bij mij was het 1000 voor twintig lessen + praktijk examen, theorie moest ik wel zelf betalen, ik zat bij een relatief grote rijschool die al meerdere jaren bestond. volgens mij ben je hard afgezet.
@lambo4all: prijs is niet bovengemiddeld hier, en deze had een slagingspercentage van ook 75% of meer, bestaat al 25 jaar en al die onzin.. was wel ’n goede, alles in 1 keer gehaald..
@lambo4all: Ik was aan 25-30 lessen, 4 theorie examens (3x gezakt met 1 fout te veel…) , 2 praktijk examens (1e keer vond mevrouwtje mij gevaarlijk rijden… was BS maarja…) en aanvraag bij gemeente (€65) , in totaal 1650 euro kwijt. Dit was in eind 2011, in het Oosten.
@lambo4all: Je moet daarbij ook even rekening houden met leeftijdsverschil. Waarschijnlijk zijn de desbetreffende personen een stukje jonger en hebben zij hun rijbewijs recentelijk gehaald. Aangezien de prijzen van deze pakketten de laatste jaren absurd zijn gestegen
@oldekamp: Dat is nog wel vrij duur.. ik moest 1600 euro betalen voor 30 lessen, 1 examen, 1 tussentijdse toets. Daarbij werd ik buiten de lessen om nog opgehaald of mocht ik mezelf naar huis rijden. Had rijles in een bomvolle BMW X1.. heb mijn rijbewijs nu net een maand. Woon ook in het noorden.
Zijn overigens niet alleen rijscholen die zwart werken maar sowieso de helft heeft de papieren niet in orde en de politie weet niet eens naar wat voor pasjes etc. ze moeten vragen. Bovendien houden ze rijscholen nooit aan..
@tunefuldjmike: ach je gaat toch ook niet een AMG kopen en dan zeuren dat die te duur is. Blijven allemaal luxe problemen en als je het niet kan betalen dan doe je het toch niet??
Inderdaad, al die paupers die stoer met 1 handje proberen te rijden, bij een (korte)bocht het stuur met volle snelheid omdraaien…
En natuurlijk de harde bonkmuziek. Al met al; oprotten
@felix1989: toeter de volgende keer ff naar mij.. Dan knipoog ik terug!
@felix1989: o dat komt dus omdat ze het zo geleerd hebben bij die slechte rijscholen?
Ach ja.. ik heb vorig jaar in de V.S. me rijbewijs gehaald, dat is nog makkelijker dan eten bestellen bij de lokale shoarmaboer..
@roberto:
Maar is dat rijbewijs dan ook geldig in NL?
@roberto: Vreemd, want een Amerikaans rijbewijs is in NL maar 6 maanden geldig en dan MOET je een Nederlands rijbewijs halen……………………..
Dat was al toen ik mijn rijbewijs, net als jij in de VS had gehaald..
@felix1989: Hij zegt toch niet dat hij het rijbewijs in NL gebruikt / gaat gebruiken? Misschien dat hij gewoon in de VS woont (bijvoorbeeld geëmigreerd) en daarom daar een rijbewijs gehaald heeft?
@felix1989: Ik heb er een jaar gestudeerd en ben al langer in bezit van een NL rijbewijs, alleen voor verzekeringredenen is daar in de V.S. een Amerikaans rijbewijs makkelijker ;-)
@felix1989: als je Amerikaanse rijbewijs hebt voor een jaar dan kan je hem omzetten in een Nederlands rijbewijs.
Meldpunt, is zeker handig. Zolang ze de slechte scholen eruit kunnen halen en aan kunnen pakken is dat prima. En ja, die zwarte scholen eruit kunnen halen, dat moet de belastingdienst doen.
Maar uiteindelijk moet je toch examen doen met een examinator; en hij moet beoordelen of je t kan. Dus maakt t dan uit van wie je het hebt geleerd?
In niet mijn auto vriend!! Haha
Wat een hoge prijzen zoals hierboven vermeld staan… Ik heb 1500 euro betaald voor 32 uur lessen, praktijkexamen + herexamen en deze rijschool had ook nog een slagingspercentage van 75%.
@markkvdb:
In Nederland?
@undifined1: Ja in Nederland. In het noorden van het land. ;)
@markkvdb: in grunn?
Het UWV gaf en geeft werklozen een standaard cursus rijinstructeur ad € 4500 ( en niet meer terugkomen) , vele malen goedkoper dan een jarenlange uitkering . En nu mekaar kapot maken op prijs…..
@tweede_woning: wel een goed idee van het UWV. Leren die mensen ook nog eens ondernemer worden. Prima toch?
En nu heeft de belastingdienst ook nog wat te doen… en het meldpunt levert ook weer banen op!
@gregorius: Tuurlijk, een gratis cursus krijgen, daar krijg je het ondernemersmentaliteit van.. LOL!
… In-tegen-deel!
@kaasboerin: niet allemaal en niet direct.
Maar doordat ze een cursus krijgen in een vak waar veel ondernemers zijn, zal je zeker de (verborgen) talenten een goede kans geven! En dat is belangrijk.
En is het ook niet zo dat er alleen maar uitkeringenstrekkers bij het UWV rondlopen. Er zitten ook een hoop mensen met een goede opleiding; met een carrière in slechte tak of mensen met bijvoorbeeld sollicitatie-angst. Als het UWV ze een stap in de goede richting kan geven met een niet al te dure cursus (wat is 4500 eur voor de staat…), dan is dat toch prachtig? Moeten we nou alleen focussen op de slechte personen die ‘klant’ zijn bij het UWV, of juist de goede mensen die een zetje in de goede richting nodig hebben?
@gregorius:
daaaaaag .. uwv knakkers kunnen idd veel verborgen houden ..
maar niet hun ondernemerstalent ..
@gregorius:
Sollicitatie-angst, you’ve just made my day. Wat een giller.
@jack_abarth: Wat een giller. Je moest eens weten wat voor onzin er tegenwoordig in sollicitatie procedures zit. Sommige dingen sluiten totaal niet aan bij wat er belangrijk is om succesvol te zijn in het gene waarvoor je wordt aangenomen. Zeker personen met een wat gespecialiseerde baan, waar misschien ook niet al te veel menselijk contact aan te pas komt, kunnen compleet dicht slaan in bepaalde moment van een sollicitatie waar wordt dingen worden gevraagd die totaal niet van toepassing zijn. Als je als UWV dmv een cursus deze mensen daarmee kan helpen, dan is dat toch een goed initiatief?
@gregorius:
yep .. en dat soort paniek-aanval figuren kunnen juist prima rij-les verschaffen ..
@lincoln: Nee, die zou ik ook niet als instructeur willen hebben. Maar het gaat om het punt dat het UWV gratis cursussen aan die stomme werklozen geven.
@kaasboerin: we moeten eens ophouden eenmansbedrijven en ZZPers ondernemers te noemen, dat zijn ze gewoon niet.
@mashell:
voor de belastingdienst wel hoor .. no worries ..
Niets mis met zwart geld, gezien gebruik/misbruik van wit geld door de overheid. Wit werken is het in stand houden van een oneerlijke en geldverslindende overheid.
In 2000 kleine €1000,- euro afgetikt. Vond het toen al veel geld voor een arme student als ik.
M’n vrouw hier in Roemenie 3 jaar geleden € 250,- afgetikt (nu nog steeds zelfde prijs) en direct geslaagd. Okay, kwaliteit was er dan ook naar, heb haar feitelijk leren autorijden.
Ritje naar NL en ik slaap heerlijk op de bijrijdersstoel als ze met hoge snelheid door Duitslands cruist :)
Laat ze maar flink concurreren in NL, dan donderen die cowboys na verloop van tijd wel om.
Tja na 20 jaar is de overheid er ook achter, al heel wat jaartjes irriteer ik mij aan rijschoolhouders die niet kunnen rijden.
Les auto’s die stil staan op kruispunten en zebrapaden is hier in Rotterdam heel normaal maar ook niet zo raar als je mee neemt dat 90% uit een land komt waar geen meter asfalt ligt
Wat een belachelijke prijzen hierboven inderdaad. 20 lessen van een uur + examen kostte mij 1100 euro.. Wel goede motivatie om in één keer je examen te halen!
@wouteraerox:
Ik betaalde in 1988 85 gulden per uur dat zou nu 200 euro zijn dus al met al is lessen in de loop der jaren flink goedkoper geworden
@yerrie: 85 gulden is ongeveer 40 euro …
@osmo:
+ 25 jaar inflatie en je komt aardig in de buurt van het bedrag dat hij noemde.
@osmo:
oohps je heb uiteraard gelijk, het was nog vroeg zullen we maar zeggen, knap suf haha ( ;
Gratis lessen kan ook hoor, hoewel voor de dames makkelijker dan de heren…
http://www.youtube.com/watch?v=ZKdukxw_fkA&NR=1&feature=endscreen
Ik ben nu bezig met mijn rijlessen maar volgens mij worden jullie allemaal goed belazerd. Ik betaal €980 voor 30 lessen van 50 minuten inclusief beide examens. Alleen de theorie boekjes moet ik zelf kopen. Ik woon in Rotterdam dus gewoon in de grote stad.
@pand:
Dat is niet veel inderdaad, aangezien een rijexamen ca. € 200-250,- kost.
@jack_abarth: bij mij wordt €212,50 gerekend uit mijn hoofd. Ook nog te bedenken dat meneer 33!! Jaar ervaring heeft en je les hebt in een golf 6 2.0 TDI 140 PK 4 Motion R20 uitgevoerd.
Je moet gewoon goed om je heen kijken welke rijschool je kiest. Ik heb mijn rijbewijs gehaald in 2010. Ik was 850 euro kwijt voor lessen + 2x theorie (1x gezakt) + praktijk examen. Dat allemaal voor 850 euro en in 1 keer geslaagd!
ambtenaartje leugenaartje ..
nee nee .. Attje .. de kwaliteit kan jou niet verrotten ..
eerst de licenties uitdelen bij het UWV om vervolgens verontwaardigt te zijn over het “misbruik” ..
volgende keer niet het kat op het spek binden hé dikkertje ..
Ik lees hierboven vaker van, laat ze maar flink concurreren dan vallen de cowboys vanzelf wel om.
Feit is dat die cowboys een lage prijs kunnen aanbieden doordat ze een oudere auto rijden of geen personeel hebben of/en geen tot weinig verzekeringen hebben.
Door deze cowboys hebben de echte (lees serieuze) rijschoolhouders het lastig en hopen ze het hoofd boven water te kunnen houden.
Tijd dus dat er maatregelen komen lijkt mij
@bjorn77:
Eindelijk iemand die het snapt. Daarbij ontduiken ze de belastingen waardoor ze goedkoper kunnen werken.
Tegenwoordig zie je ze zelfs lessen op zon en feestdagen, geen bonafiede rijschool die daar aan begint.
Autorijden is gewoon duur en dat begint met lessen.
De lesauto rijdt immers niet op lucht om maar te zwijgen van het onderhoud door alle mishandeling die het mechaniek te verwerken krijgt.
@bjorn77:
beetje oneerlijke concurrentie vind je ook niet ..
@lincoln: als de markt wil dat je op zon of feestdagen kan lessen, dan vind ik dat dat aangeboden moet worden. We hebben toch ook koop-zondagen? Je kan toch ook naar de kroeg of uiteten op een zondag?
@gregorius:
duidelijk dat jij geen ondernemer bent ..
@lincoln: nope, maar als de klant of het project het van mij vraagt, werk ik wel door, ook op zondag.
@gregorius:
ik ook ..
maar graties cursussen geven + een starters”lening” ..
betekent dat die lui 2 jaar lang de tijd hebben om de handel om zeep te helpen voordat de belastingdienst ingrijpt ..
om vervolgens na een hoop schulden gemaakt te hebben weer in de steun te lopen ..
niet echt heel netjes tegen over de rijschool houders die WEL hun zaakjes op orde hebben ..
@lincoln: 2 jaar de tijd is misschien wel een beetje lang ja. Maar het idee erachter vind ik goed. Als je een business opbouwt die een relatief makkelijke maar arbeidsintensieve service aanbiedt (bijvoorbeeld rij-instructeur), heb je altijd het gevaar van nieuwe concurrentie die het net even iets anders en misschien aantrekkelijker doen.
In dit geval moet je als branche zorgen dat de toekomstige klant om de juiste redenen de aanbieder kiest met het beste aanbod. In dit geval is het dus ook juist dat de politiek zegt dat er iets aan de slechte cowboys gedaan moet worden.
En ja, dit hele reguleringsprocess duurt wat lang.
En als dit nog steeds een probleem is, is de marketing achter het SRB Erkende rijschol keurmerk dus niet goed genoeg.
@gregorius:
ja suffe ..
die was er ook .. voordat alles weer naar de klote geholpen werd dmv subsidie ..
als je te achterlijk bent om die rotte 4500 euro bij elkaar te schrapen voor een cursus rij-instructeur ..
dan ben je op zeker te achterlijk om een zaak op te kunnen bouwen ..
1+1=2 ..
@bjorn77: als jij als lesser 1000 – 1600 euro hebt om uit te geven aan lessen, ga je toch eerst even op onderzoek uit waar je gaat lessen? Je vraag t aan vrienden en zoekt wat op internet. De een geeft geen moer om de verzekering of om de staat van de Golf met 350000 km op de teller. De ander betaalt liever 20% meer omdat ze dan met goed materiaal te maken hebben en een leraar hebben die een aansluitend dialect bij de cursist kan spreken.
@gregorius:
Jij bekijkt het vanuit de klant zijn kant, en tuurlijk als ik mij geld kan besparen doe ik het ook, al zorg ik wel dat ik met een professioneel bedrijf te maken heb dat ook weet wat kwaliteit en service betekenen.
Ik bekijk het even vanuit de ondernemer zijn positie omdat ik dat zelf ook ben en er in mijn branche ook wat van die cowboys rondlopen.
Klopt echt. Ik was laatst bij de MAC in Veenendaal, om een uurtje of 12 in de nacht.
Kwam er zo’n Golf met lesbord aan met getinte jongen er in. Een partij lomp rijden zeg, echt ongelofelijk. Tegen de richting in etc. Dan kan die lesauto misschien wel van hun vader of iets zijn, maar dan denk je daar toch eerst even over na?! Lekkere reclame, helaas ben ik de naam van de rijschool vergeten. Stel idioten.
VVD noemt dit gewoon marktwerking.
Gelukkig heeft de PvdA wel het licht gezien. Opdoeken die handel.
Eenmanszaak is puur een fiscale status. Je kan 15 man in dienst hebben, maar voor de Belastingdienst nog steeds als Eenmanszaak worden aangeslagen.
Teveel Cowboy’s? Moet je is in de manege’s kijken…
Voor zoiets duurs als een rijbewijs mag je ook wel iets van kwaliteit van je rijschool verwachten vind ik. Als je hoort wat er soms voor dingen gebeuren! Een klasgenoot van mij ook, wel betaald hebben voor een pakket bij een rijschool en vervolgens gebeuren er allerlei dingen met de rijinstructeur en de rijschool en hup geld weg…
Ik ben dik tevreden over de rijschool waar ik mijn lessen heb gehad. Geen oplichterij maar kijken naar wat de kandidaat kan. Theorieboeken mocht ik gewoon lenen (gratis dus) en all-inclusive was ik met €500,- klaar. (7 uur + theorie + praktijk + rijbewijs + begeleiderspas )
Ik hou van jullie.
De hele autowereld interesseert me geen barst nouja klein beetje dan maar jullie reacties duimpjes, etc etc zijn geweldig. Ohja het ging over rijscholen hè? Waarom moet een mens meteen beetje autogevoel een rijbewijs halen voor in de toekomst alleen nog maar elektrische frikandellen? Zonde van dat (vele) geld..
Laten ze eerst beginnen met het grootse probleem van allemaal, de CBR Maffia.
Ik snap de hele discussie niet. De focus moet liggen op de CBR, die bepaalt de maatstaf van het rijniveau, rijscholen zorgen ervoor hoe leerlingen op dat niveau komen. Misstanden met betalingen, vallen onder fraude. Kwaliteit van lessen is niet iets waar de politiek zich mee moet bemoeien in een vrije markt.
Daarnaast vind ik dat een groot deel van de verantwoording ook bij de gebruiker ligt. Als je op zoek gaat naar een nieuwe mobiel of fiets vergelijk je ook eerst op internet of in magazines de producten met elkaar. Waarom dan niet met een rijschool? Je koopt immers een dienst die rond de 2.000,- uitkomt. Er zijn zat mogelijkheden waar je informatie over een rijschool kunt vinden. Bij de CBR houden ze de slagingspercentages bij, maar je kunt ook beoordelingen/reviews bekijken over rijscholen. http://www.Snelslagen.nl is bijvoorbeeld site met veel reviews over rijscholen.
Wat ik wel vind is dat de slagingspercentages niet altijd iets zeggen. Een rijschool kan namelijk ‘op safe’ spelen en een leerling onnodig veel lessen laten nemen zodat het slagingspercentage hoog blijft. Eigenlijk zou het slagingspercentage aangevuld moeten worden met het gemiddeld aantal lessen per leerling. Dat zou een beter beeld geven.