Dit Purosangue schaalmodel is werkelijk peperduur.
Kennen jullie de film United Passions nog? Dat is een film met grote namen als Sam Neill (Jurassic Park), Gerard Depardieu (Obelix) en Tim Roth (die dude van Pulp Fiction én Reservoir Dogs). De film is gemaakt in opdracht van de FIFA, die ook de film betaald hebben. Het is de enige sportfilm waarbij men niet naar de sporters kijkt, maar naar de hoge bazen van de organisatie. Precies wat je niet wil zien over de film over het eerste WK.
Enfin, wij moesten aan die film denken bij het zien van dit Ferrari Purosangue schaalmodel. Schaalmodellen van Ferrari zijn goede handel. Vroeger ging al het zakgeld van ondergetekende naar de 1:18 collectie van Bburago en Maisto. Het merk is natuurlijk bij velen heel erg geliefd. Het is natuurlijk altijd tof om een schaalmodel van een sportwagen in de vitrine te hebben staan.
Aanzienlijk prijziger
Waar je een Bburago voor 30-40 gulden had, is dit Purosangue schaalmodel aanzienlijk duurder. Heel erg veel duurder. Sterker nog, voor de vanafprijs van dit product van Amalgam.
Wat is er dan zo bijzonder aan? In eerste instantie de schaal: 1 op 8. Dat is een flinke maat. Ten tweede is het een zeldzaam model: Amalgam gaat er slechts 199 van bouwen. Daarmee is het schaamodel zeldzamer dan het levensechte model.
Het koste Amalgam ongeveer 3.000 uur om het model te ontwikkelen. De productie van het model kost 300 uur per stuk. Helemaal gaaf is dat je je model samen kunt stellen.
Wat kost dit Purosangue schaalmodel dan?
Of er een configurator is, weten we niet. Wel dat als je een unieke lakkleur, interieurkleur en andere velgen wenst, dat die mogelijkheid bestaat. Dan krijg je een ‘bespoke’ uitvoering en moet je iets meer betalen: 18.195.
Daarmee is dit Purosangue schaalmodel duurder dan een nieuwe Kia Picanto Comfortline 1.0 DPi. Die Kia is óók een vierzits uitvoering en kost slechts 17.740 euro!
Daarbij is het net echt de Ferrari die je wil, toch? Als je dan toch een kleine 18 mille gaat stukslaan op een schaalmodel, pak je niet de crossover van het merk. Toch?
Gulli zegt
Mijn eerste auto was een crème witte Mazda 626 hatchback uit 1998. Ik kan daar dus nergens een fatsoenlijk schaalmodel van vinden. Zouden zij iets voor me kunnen doen in 1:24?
kniesoor zegt
Amalgam is extreem prijzig. Zeker als ze geen basis van een andere modelfabrikant hebben om verder uit te werken (jep, dat doen ze bij voorkeur voor modellen, die – in tegenstelling tot deze Purosangue – niet in serie worden geproduceerd). Zelfs in schaal 1:24 ga je dan al naar EUR 20K+ In schaal 1:8 wordt het een veelvoud daarvan.
drdre1 zegt
Geloof dat je voor zo’n 5k wel een mooie modelauto kan laten maken hoor! 👍🏻
Hubert zegt
@Gulli
Gewoon je auto 3D laten scannen en op schaal uitrpinten.
Denk dat je voor paar honderd euro klaar bent.
Kun je zelf aan het afwerken beginnen. Is mischien nog leuk ook.
drdre1 zegt
Amalgam, da’s duur spul inderdaad. Wel kunstwerkjes op zich, maar te duur voor mijn portemonnee. BBR en soortgelijken vind ik al goed/prijzig genoeg.
rollingstoned zegt
Gelukkig is de Purosangue nou niet de meest begeerlijke Ferrari, dus dat scheelt wellicht weer in de portemonnee ;-)
drdre1 zegt
Eens. 😊 Die ga ik moet toevoegen. ’t Viel me zelfs bij dit model op dat je de duidelijk kan zien hoe ver de deuren eigenlijk naar beneden doorlopen! Lijkt wel of je een schuurdeur moet openen om binnen te komen!
Gulli zegt
Dan raakt je paarse ribbroek niet bevuild als je instapt na een dagje modderworstelen.
mp014 zegt
Eigenlijk is dat (prijs per uur) helemaal niet zo duur! Voor minder dan 60,-€ per uur koop je dus iets dat ontworpen en in elkaar gezet is door een professional met Ferrari “DNA”.
Dat is vandaag de dag “goedkoper” dan een timmerman of dakdekker.
flyerbunch zegt
De prijs is in elk geval niet uitzonderlijk want alle modellen in dit formaat van Amalgam zijn gewoon van deze orde.
078spotter zegt
ik verzamel al meer dan 20 Jaar modelautoos vooral 1/18 heb er nu paar honderd mn duurste is een Autoart Countach van 200 Euro ,dat was me eigenlijk al ver boven mn budget,maar er zijn prijzen van Ver boven absurd ,,,,ik koop ze vooral 2e Hands maar ook dat is steeds duurder ..en idd Buragos waren ooit 30 Gulden maar tegenwoordig al boven 50 euro zowat …en dan is er veel Resin en die koop ik niet graag ..maar dit is Prachtig net als BBr CMC en Frontiart etc maar die kosten een maandbudget of 2 voor mij …en dan nog Ruimte heb maar 2 kamerwoning dus dat speelt ook mee met aankopen want verzamel nog veel meer
drdre1 zegt
Heel goed! 😊 Die andere merken zijn idd duur, maar vind met name de oude Autoart-series geweldig qua detaillering. Vaak kloppen de goedkopere merken ook niet qua proporties, dus probeer altijd de goeie eruit te pikken.
rollingstoned zegt
Naast AutoArt vind ik Kyosho ook een goede prijs/kwaliteitsverhouding hebben. En ze hebben heel veel rally modellen ;-)
Merken als Bburago zijn dan wel goedkoop, maar zijn idd ook beduidend minder qua detailering en afwerking.
drdre1 zegt
Yep, Kyosho is ook goed idd, al is er ook een oud-Kyosho en die modellen waren soms verschillend qua kwaliteit/detaillering.
ericc zegt
Een vriend van me bestelde bij de aankoop van zijn 488 GTB een schaalmodel bij Ferrari zelf. Is een andere schaal maar exterieur en interieur waren net zo uitgevoerd als zijn 488. Meer dan voldoende.
enricoscholman zegt
Alle uren bij elkaar opgeteld en dat gedeeld door het aantal modellen, is het niet zo’n gek bedrag.
brammetjedeb zegt
3000 uur. Da’s 75 werkweken van 40 uur. Anderhalf jaar fulltime een schaalmodel ontwikkelen. Ik denk dat ze heel creatief met de uren zijn geweest.
kniesoor zegt
Er zullen mogelijk meerdere mensen bij Amalgam aan de voorbereiding gewerkt hebben. En misschien hebben ze de uren/dagen/maanden van onderhandelingen met Ferrari over een licentie ook meegewogen.
brammetjedeb zegt
Da’s wat ik zeg: creatief met uren. Maar ze hebben gelijk, bij mijn eigen zaak is elk telefoontje, autoritje etc. ook op te geven als gewerkte uren.
Allison Burgers zegt
Niet bij Lando Norris in de buurt neerzetten.
rollingstoned zegt
😂👍