We worden altijd wel blij van een puristenauto met handbak.
In Europa zijn er behoorlijk strenge eisen als het gaat om uitstoot voor auto’s. In Nederland is de CO2-uitstoot ook nog eens verbonden met de BPM (die we geen BPM mogen noemen). Het is een extra belasting op CO2. En het gaat heel hard, alles wat niet geheel elektrisch is, krijgt al een boete.
Allemaal goed en aardig, want het zorgt voor schonere lucht. Het is aan de andere kant ook jammer. Want veel leuke auto’s komen daardoor niet eens meer naar Nederland of zelfs naar Europa toe. Collega @RubenPriest toonde jullie vanmorgen al de nieuwe Nissan Z, met 3.0 V6 biturbo-motor én handbak. Maar er is nog een puristenauto met handbak die aan ons voorbijgaat: de Subaru Impreza WRX.
Puristenauto met handbak
Ooit was de Subaru Impreza de goedkoopste manier om Porsches te pesten, maar de auto werd telkens duurder en niet echt sneller, in Europa althans. In andere landen werd de WRX wel verder doorontwikkeld en bleef ie goedkoop. Binnenkort is het tijd voor weer een nieuwe generatie. Subaru heeft al verklapt dat deze eraan komt en stuurt belangrijke beelden mee.
2.4 liter turbo boxer
Ja, je ziet het goed, er komt een handbak aan voor de nieuwe Subaru WRX! Uiteindelijk zijn het de Japanners en Amerikanen die nog auto’s voor de purist bouwen. Qua motor is het ook nog ouderwets lekker, een 2.4 liter turbo boxer (uit de Subaru Acent) wordt naar een zekerheid grenzende vorm van waarschijnlijkheid voorzien van zo’n 300 pk. Daarmee is de Subaru WRX op het niveau van de uitgaande WRX STI, die naar verluidt 400 pk gaat krijgen.
De Subaru WRX zou aanvankelijk zijn debuut maken op de New York International Auto Show, maar die gaat helaas niet door. Dus gaat Subaru de auto zelf maar online onthullen. Dit zijn al de eerste teaser die Subaru op Twitter heeft vrijgegeven.
Daarbij kunnen we in elk geval zien dat het géén crossover-dinges-achtig geval is of dat er een CVT aan boord. Dat is goed nieuws voor liefhebbers van de puristenauto met handbak. Maar niet voor hen die in Nederland leven. De auto komt hoogstwaarschijnlijk niet naar Nederland. De Subaru WRX is namelijk al uit het gamma gehaald sinds 2008.
Meer lezen? Dit zijn alle hoogtepunten uit de historie van Subaru’s boxermotor!
fanboy zegt
Er is al een puristenauto in Japan te koop. 3.5 liter v6 300 pk (geen turbo’s) die aan een 6 bak hangt met achterwielaandrijving. Het is het laatste model Toyota Hiace (ja echt)
okdoei zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
kniesoor zegt
Dat wordt naar Bidistan verhuizen voor de echte liefhebbers 🙂
towi1989 zegt
In dat geval blijf ik nog liever met een 8e hands olie lekkende aygo rondrijden. Lol met rijden (op de openbare weg) zit er toch niet meer in.
shalomleon zegt
@towi1989: elke minuut met een Evo op pad is lol met rijden. Zelfs in de file niets anders dan glimlachen
Dieseltor zegt
Liefhebbers kopen niks. Ja, een vw polo 1.0 mpi.
tinnemans zegt
@willeme; Na de discussie Premium bestaat niet, waar we het vast nooit overeens worden, wil ik graag de discussie Puristen-auto met je aangaan. Ik -snap- dat je daar handbak mee bedoelt, maar stuurbekrachtiging of een turbo hebben ook invloed op de puurheid en directheid van de beleving. Is een ik-noem-maar-iets-zeg-een-ruime-gezinsauto-zonder-verdere-specificaties met ZF-automaat waarmee je toch handmatig kunt schakelen en atmosferische motor niet net zo puristisch, of on-puristisch, als een auto met een handbak en een turbo-gat?
Ik snap heus wel dat er -echt- puristische auto’s zijn, en dat mijn voorbeeld niet super realistisch is, maar als ik eerlijk ben past een turbo niet echt bij een puristen-auto, dan is een supercharger een veel betere keuze.
willeme zegt
@tinnemans: Ik zou mij. er niet zo druk om maken. Wat ‘premium’ betekent kun je in een marketing boek opzoeken. Dat jij vindt dat het wat anders is, kan Kotler niets aan doen ;-).
Qua puristenauto: in dit geval is het relatief. Vanwege de handbak en het wat rauwere karakters van Subaru’s, scharen we daar onder. Mensen in een CLA180 Shooting Brake Premium AMG Pakket BRABUS AMG Plus Performance Striping Edition uitgevoerd zouden het een hol vinden dat in het oostblok niet zou misstaan als wachtkamer. Terwijl @janjanssen vanuit zijn Caterham lacht om de puristische Subaru met vier deuren, dak, 5 jaar fabrieksgarantie en een radio. Kortom, het is allemaal relatief.
Qua turbo en supercharger: men verwart soms de huidige downsize turbo-dingetjes met de dikke blaasinstrumenten van weleer. De Ferrari F40 is misschien wel de ultieme puristenauto en ook die heeft turbo’s.
piedlourd zegt
Yes but, …. is het niet eigenlijk turbi? Net als Lexi? Grinnik
tinnemans zegt
@willeme; Bedoel je deze van Kotler https://vireton.com/kotlers-pricing-strategies/ ?
“A Premium Pricing strategy sets a higher price for a higher quality product or service. This strategy is used when the competition is low or when a strong brand image is dominating the market.”
Is BMW of Audi nog wel een ‘higher quality’ product of service? Ik zag laatst het filmpje van de Taycan vs. e-Tron op AW en als ik dat goed interpreteerde heeft Audi z’n best lopen doen om de auto -slechter- te laten sturen om daarmee Porsche niet in de weg te zitten.
En de BMW 2 serie MPV is weliswaar hoog, maar steekt verder absoluut niet boven het maaiveld uit.
Wat de Turbo’s betreft; turbolag is IMHO niet echt puristisch, hoe groter de lag, des te erger het is. Als ik de teneur in het draadje zo lees, ben ik niet de enige die er zo over denkt. Dat de F40 een puristische auto zou zijn ben ik het dus niet met je eens. ;P
Verder zal het mij grotendeels jeuken of een auto’s turbo’s heeft, al is het jammer van het geluid. Mijn persoonlijke voorkeur zou een twinscroll supercharger zijn.
willeme zegt
@tinnemans:
Yes, goed boek! Lees lekker weg ;-)
tinnemans zegt
@willeme; Och, als je eens wist hoe erg ik dat boek -niet- ga lezen joh. 😁
Overigens staat in de definitie dat producten premium kunnen zijn, niet dat merken dat zijn. Dus een merk als BMW kan een premium vragen voor zeg een getjoende 325d als dat product een hogere kwaliteit heeft of in een markt zit waar weinig competitie is, maar de kale 116i of dat MPV ding hebben geen meerwaarde tov de competitie en BMW kan daarom geen hogere prijs rechtvaardigen.
Graag gedaan. 😛
willeme zegt
@tinnemans: BMW is een merk dat premium producten verkoopt. Allemaal hoger in de markt gezet, allemaal duurder dan het reguliere product.
Sterker nog, de 116i, want waar je voor 25 mille een keurige Focus of Ceed hebt, betalen mensen dus graag 35 mille voor een krappere, kalere en tragere BMW. Hoe geslaagd ben je dan als premium merk! Als je kijkt naar de verkoopcijfers, heeft BMW het bij het juiste eind… ;-) Premium hoeft dus niet zozeer een betere uitrusting of meer vermogen te zijn (het kan wel, maar hoeft niet). Anyway, ik zou zeggen: veel leesplezier :-D
tinnemans zegt
@willeme; Wat de huidige verkoopcijfers van die kale instappers zijn weet ik niet, maar de uitholling van de goede naam door zulke producten te verkopen in de combinatie met de inhaalslag die andere merken gemaakt hebben voorspelt weinig goeds voor de toekomst.
Mercedes heeft 20 jaar terug gemerkt dat de vermindere kwaliteit de verkoopcijfers geen goed deed en moest moeite doen om terug te krabbelen.
En bij VAG cashen ze nu nog goed op allerlei aftreksels, maar -zelfs- AW begint af en toe al vraagtekens te zetten bij het omlabelen van producten. Consumenten pakken dat soort signalen vanzelf een keer op,
willeme zegt
@tinnemans: Het zijn voornamelijk de goedkopere modellen die goed verkopen qua aantallen. Vergeet niet dat per continent, soms zelfs per land, een merk en een specifiek model iets anders kan betekenen. In de VS is een E-Klasse een zeer luxe auto, in Nederland redelijk luxe en in Duitsland is het in veel gevallen gewoon een gezinsauto.
Uiteraard kun je je altijd afvragen of een ‘premium’ strategie werkt als je te weinig aan het product veranderd. Dat is altijd de eeuwige discussie. Daarbij is er een verschil met wat de kenner wil en wat de consument daadwerkelijk koopt.
Betreft Mercedes: die A-Klasse was echt mega-premium. Die auto had TWEE bodems en was voorbereid op alternatieve aandrijflijnen. Echt een veel slimmere auto, maar wij herinneren alleen die eland-test en bejaarden die er gek op waren ;-).
Het is overigens geen uitholling van de goede naam. BMW heeft altijd goedkope instap-modellen gehad: Dixi, Isetta, 700 serie, 02, Compacts en 1 Series. Betreft: het omlabelen heeft hen geen windeieren gelegd: de gehele industrie doet dit tegenwoordig. De 1 Serie is tegenwoordig een vijfdeurs Mini Clubman, geen kleine 3 Serie meer.
Dus een kale 116i is niet zozeer luxe, snel of veel waar voor je geld. Het is wel degelijk premium.
towi1989 zegt
Met een automaat mis je een pedaal en pook, en daarmee een hele dimensie van het besturen van een auto. Met flippers wordt dit slechts voor een deel gecompenseerd.
Homer55 zegt
@towi1989: Juist. Knopje drukken en de elektronica doet de rest. Totaal niet het zelfde als koppeling en schakelen.
tinnemans zegt
@towi1989; Mijn auto heeft knopjes ipv flippers, mag dat wel? 😁
Wat mij betreft heb je gelijk hoor, maar tegelijkertijd viel het me deze zomer weer op hoe weinig schakelmomenten er zijn op bochtige bergweggetjes. Je zit zo goed als de hele tijd in de 2e versnelling met snelheden tussen de 20 en 90km/u.
En tijdens de 2.5 uur die ik op de terugweg op de Periferique heb doorgebracht was ik blij dat ik een automaat heb. En allerlei andere dingen die je in puristenauto’s niet zult vinden. 😁
JanJansen zegt
Een puristenauto heeft geen turbo, hooguit een supercharger.
towi1989 zegt
Mee eens. Een turbo is een uitvinding gedreven om meer efficiëntie uit een verbrandingsmotor te kunnen peuteren (lees dezelfde performance met een kleinere motor). Als het enkel en alleen om power gaat dan is een supercharger de betere keuze. Een puristen auto is wat mij betreft een lichtgewicht auto, 50/50 gewichtsverdeling, achterwiel aangedreven, comfort wat enkel bestaat uit een goede zitpositie, en voor dagelijks gebruik totaal onpraktisch is. Meer dan ca. 180pk zou dan niet nodig zijn.
mashell zegt
De turbo is uitgevonden om meer vermogen uit dezelfde motor te kunnen halen. In de jaren 80 had de turbo dan ook de reputatie het verbruik omhoog te jagen. Neemt niet weg dat je definitie van een puristenauto helemaal spot on is. Daarom is een 911 uit de jaren 70 ook de perfecte wagen!
willeme zegt
@JanJansen: Ferrari F40, Bugatti EB110, Porsche 959, Jaguar XJ220, Escort RS Cosworth, Mitsubishi Evo VI, Skylines, Ford RS200, Delta Integrale, RX-7 FD3S en ga zo maar door… Zijn genoeg pure speeltjes. Esprit Turbo! Tegenwoordig worden de turbootjes compleet anders toegepast. Niets gaat boven een giftige, atmosferische motor, maar er zijn veel leuke speeltjes geweest met een turbo.
rijnounsdoor zegt
@willeme: een turbogat vind ik stiekem heel erg leuk. Zo’n fokkin ouderwetse dikke duw in je rug die lekker gevaarlijk kan zijn en daarmee reteleuk.
Supercharger op mijn K20a in een Elise is verder ook leuk hoor.
procyon zegt
Ik vind die fokkin ouderwetse dikke duw in je rug die mijn Model3 performance geeft ook stiekem heel erg leuk.
Insert gal / haat / afgunst berichten hieronder :
bpc zegt
Lol mijn weekendauto heeft een turbo en das een sylva striker(super seven replica), veel puristischer komen ze niet…
Michel-GR zegt
Puristen auto heb ik al met 300pk en handbak. Waarschijnlijk de laatste met verbrandingsmotor die ik kocht…maar wel zo lang mogelijk zal houden(als 2e auto).
duderuud zegt
Met dank aan de BPM geen Scooby in Nederland.
De eerste variant (GTT, ’94 of ’95) kostte omgerekend €22.725 (eerste variant kostte f49.995, vrij snel daarna kwam de 555 edition en die kostte f55.555,55).
De laatste variant (2018) was ietsjes duurder…ruim €100.000(!!)
Lang leve BPM :(
mashell zegt
Ooit was de Subaru Impreza de goedkoopste manier om Porsches te pesten en nu is dat de Tesla Model 3…
procyon zegt
Pesten.. Valt mee. Ze ontlopen ze me allemaal zodra ze de rode remmen zien en willen de confrontatie niet aangaan.
Natuurlijk gaan ze uiteindelijk sneller maar in nederland ga je zelden 160+.
Alleen de nieuwste 911 is fors sneller. Toen ik er daar eentje van zag die wel wilde spelen had ik een SOC van 44% en was dus kansloos.
Tip! M3/4/5/6 pesten door ze gemakkelijk bij te houden als ze denken snel weg willen kunnen sprinten; Niet doen, die achterwielaandrijving schiet dan zeer geregeld stenen tegen de dunne Tesla lak aan….