Kijk, zo’n puristenauto met 500 pk klinkt als een ideale duurtester voor onze nieuwe kersverse testredacteur.
Bij Britse supercars zijn de verhalen achter de auto’s vaak mooier dan de verkoopcijfers van de auto’s die ze produceren. Vaak omdat het tot de uiteindelijke productie bijna nooit komt. Sterker nog, zelfs een merk als Jaguar had er moeite mee, getuige de strubbelingen met de XJ220, XJR-15 en C-X75.
Maar op een of andere manier zit het supercars bouwen in het bloed van de Britten. Er zijn ook succesverhalen, overigens. Zo lijkt het met Gordon Murray Automotive de goede kant op te gaan, bijvoorbeeld. Dat merk lanceerde gisteren zijn laatste wapenfeit. Nu kost de T.33 alsnog exreem veel geld.
Nieuwe puristenauto met 500 pk van Noble (de echte)
De nieuwe auto van Richard Noble wordt een stuk goedkoper. Mocht je Noble kennen, van het merk Noble, dan klopt dat. Althans, ten dele. Richard Noble is de oprichter van de het automerk Noble. Hij geldt als een absolute chassis-guru en hij stond aan de wieg van de M10, M12 GTO, en M400. Tegen de tijd dat de M600 op de markt kwam, was Richard Noble alweer vertrokken bij Noble
Uiteraard kruipt het bloed waar het niet gaan kan en gaat hij zijn eigen automerk beginnen. Aangezien er al een merk is met zijn eigen naam, heet dit nieuwe merk ‘Exile’. De Exile is een tweezits coupé met middenmotor en achterwielaandrijving. De motor is een 3.5 biturbo V6 die zo’n 500 pk moet leveren. Dit blok is van Ford afkomstig en lijkt ons de welbekende EcoBoost te zijn. De enige wijzigingen aan het blok zijn de smering (drysump) en het motormanagement.
Exile
De Exile is voorzien van een handbak (van Graziano) en het diff van een Lamborghini Diablo. Net als veel andere Britse sportwagens is er meer focus op een laag gewicht dan enorme topsnelheid of de aanwezigheid van een panoramadak. Sterker nog, er zit een heleboel niet op. ABS, anti-slipregeling en ESP ontbreken. Dat maakt het niet alleen een spannende auto waar collega @bart van zal watertanden, maar ook een goedkope. Naar het schijnt is de homologatie voor deze systemen enorm kostbaar en kun je het beter achterwege laten met de kosten in het achterhoofd.
Of de Exile ook in het Verenigd Koninkrijk gebouwd gaat worden, valt nog te bezien. Richard Noble heeft nog goede contacten bij Hi-Tech in Zuid-Afrika. Dat bedrijf bouwt ook de Superformance Cobra’s (die stiekem beter zijn dan het origineel). De nieuwe Exile moet minder dan 100.000 pond gaan kosten en er moeten 200 stuks op jaarbasis gebouwd gaan worden. De komst van de Exile is bijzonder, want dit klinkt namelijk als HET recept voor een rechtstreekse concurrent. De Noble M500 is namelijk ook een Britse supercar met 3.5 EcoBoost V6 middenmotor, achterwielaandrijving en handbak. Dat wordt nog een leuke duotest!
Helaas zijn er nog geen afbeeldingen van de Exile. De header is een Diablo (GTR uit 2002) waar het diff vandaan komt. Het rode exemplaar is de Noble M12 GTO uit 2002. De blauwe auto is de Noble M500, de grote concurrent van de nieuwe Exile van Noble.
Via: Autocar.
pivavar zegt
Hoe wordt zoiets dan gehomologeerd? ABS is verplicht.
svdv zegt
@pivavar: vaak zijn er andere regels als er minder dan een bepaalde hoeveelheid autos zal worden gemaakt, waardoor het toch wel mogelijk is voor kleine supercarbedrijfjes om te blijven bestaan
ghini zegt
@svdv: klopt
basman147 zegt
Grens is geloof ik 250 stuks per jaar voor de EU, voor alle merken onder 1 eigenaar.
kenner zegt
@pivavar: in Engeland kan je ook een badkuip op kenteken zetten dus zal wel meevallen
ghini zegt
Waarom een diff van een diablo? Is die zo goed? Lijkt me oud ding en die lamborghinis waren niet de meest betrouwbare of onderhoudsvrije autos?
willeme zegt
@ghini:
Er zijn meerdere redenen om ervoor te kiezen. De Diablo is een klassieker en de onderdelen worden nog geleverd. Gezien de klassiekerstatus van de Diablo zullen de onderdelen ook nog wel een tijdje geleverd worden. De setup van het diff is vrij eenvoudig en compact, dus goed in te passen in een kleine auto. Het is ook nog een diff dat niet een gecompliceerde elekctronica (zoals de computer) nodig heeft om het aan te sturen ivm ESP.
Ook valt dat niet ‘betrouwbaar’ wel mee. Zo’n diff kan met gemak 600 pk hebben, terwijl de Exile daar nog onder zal zitten met 500 pk. Last but not least: zo hoeft Richard Noble niet opnieuw het wiel uit te vinden. Scheelt ook weer geld ;-)
basman147 zegt
Bij versnellingsbakken en differentieels is koppel de beperkende factor, niet zozeer het vermogen. Nu zal die EcoBoost wel iets meer koppel leveren dan de Lambo V12, maar Graziano zal precies kunnen aangeven wat het maximum is, en of deze bak geschikt is voor wat iemand ermee in gedachten heeft dus dat zal wel los lopen.
Transmissies zijn idd dusdanig gespecialiseerd dat van de kleine fabrikanten bijna niemand zijn eigen bakken ontwerpt of laat ontwerpen behalve Bugatti en GMA (dus als het niet uitmaakt wat het kost…)
Zelfs Ferrari koopt ze in bij Getrag.
On topic, 2 vergelijkbare produkten die binnen een maand van elkaar uitkomen voor een markt die toch al beperkt is…
Vrees dat we binnen 3 a 5 jaar weer 2 merken kunnen toevoegen aan het lijstje van failliete Engelse sportwagenmerken.
torsen zegt
@willeme: Volgens mij moet je Lee Noble hebben.
Hij is er al even mee bezig zo te zien: https://www.youtube.com/watch?v=v9XG6jr00rQ
basman147 zegt
Als Richard Noble een straatauto zou willen bouwen zou dat ook nog wel eens iets interessants kunnen opleveren…
Bye bye Bugatti!
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Richard_Noble
nofxke zegt
@willeme je bedoelt Lee Noble.
Richard noble is van Thrust Ssc van het landsnelheidsrecord. Deze heeft niets met automerk Noble te maken.