Veel puurder dan deze pure MX-5 wordt het niet!
Wat wil je nu eigenlijk echt van een auto? Veel vermogen, koppel, luxe en een chique badge? Neen! Je bent een purist en je wil zo veel mogelijk lol beleven. Dan is er maar één belangrijke rode draad en dat is een zo laag mogelijk gewicht.
Daarom zijn roadsters die op een personenwagen-platform staan (zoals de Audi TT en BMW Z4) altijd relatief zwaar, terwijl auto’s die specifiek als sportauto ontworpen zijn (denk aan de Mazda MX-5 en Honda S2000) een stuk lichter zijn. En dus leuker.
De meest pure MX-5 generatie: de NA
En veel leuker dan de Mazda MX-5 wordt het niet. De eerste generatie – NA genoemd – is een schoolvoorbeeld van goede roadster. Eenvoudig en licht. Maar het kan dus nog veel beter, dat bewijst de Concept NM. De Concept NM is een de meest pure MX-5 die je gaat tegenkomen. Het is een restomod avant-la-lettre.
De makers van de auto is Gorgona Cars, een groep enthousiastelingen uit Rome. NM staat voor Naked Monoposto en dat is precies wat de auto is. Het exterieur van de auto is geïnspireerd op de Monoposto’s van Mazda zelf. De M Speedster uit 1995, Miata Mono-Posto uit 2000 en de MX-5 Speedster uit 2015, om er maar een paar te noemen.
Plaats voor één
Zoals de naam doet vermoeden biedt de auto plaats aan één persoon. Verder is alle luxe weg. Alles. Er is een stuurwiel van Momo en een racekuip. Tot zover het interieur. De auto lijkt verder gewoon een kale MX-5, maar er zijn wel wat meer wijzigingen. Er zijn LED-klapkoplampen, de deuren zijn kleiner, de spiegels zijn anders, de vloer is compleet aangepakt (vlak) en er is een diffusor aanwezig.
Uiteraard is er maar een setje velgen mogelijk op deze pure MX-5 en dat zijn de Enkei RPF1’s, de meest legendarische betaalbare lichtgewicht wielen. Daaromheen liggen Yokohama A052-semi-slicks. Het chassis is twee keer zo stijf als de originele MX-5, dankzij de hogere instapstijlen (vandaar de kleine deuren), rolbars en sterkere subframes.
Gewicht pure MX-5
Je kunt zelf de wegligging aanpassen middels een schroefset. Uiteraard staat de auto ook beter stil dan normaal. Niet alleen door het lagere gewicht (nu 880 kilogram), maar ook dankzij de remupgrade.
Dan de motor. Van deze pure MX-5 Je zou denken dat de oude dubbelnokker uit de NA erin ligt, maar niets is minder waar. Er is gekozen voor een moderne SkyActiv-G motor uit de ND, goed voor 184 pk en 205 Nm. De transmissie is uiteraard een handgeschakelde zesbak en er is een sperdifferentieel op de achteras.
Interesse? Wij ook! Dan komt nu het slechte nieuws en dat is de prijs. Bij Gorgona Cars willen ze er echt heel erg graag 70.000 euro voor hebben en dat is nog vóór belastingen. En je zonder donor-auto. En zonder opties als koolstofvezel koetswerkdelen. Maar ja, dan heb je wel meer fun en meer fun is altijd meer beter.
Meer lezen? Dit zijn 8 roadsters uit de vroege jaren ’90!
svdv zegt
Leuk kleurtje en beschaafde aanpassingen, maar dat dak ziet er echt niet uit..
fmgarcia zegt
Ik vind met name de derde zitrij te klein.
petroldrinker zegt
Blijf grappig vinden dat iedereen die mx5jes altijd zo ophemelen, 1 gehad(NA generatie) en aantal x in een NB gereden, maar vind het absoluut niks, veel te langzaam voor wat het is in mijn ogen
willeme zegt
@petroldrinker:
Een Mazda MX-5 is zo leuk omdat ‘ie zo lichtvoetig is. Je kunt er de hooligan mee uithangen zonder dat je rijbewijs in gevaar komt. Op zich is het snel zat, maar het is meer de balans dat de auto zo leuk maakt dan de prestaties. Een S2000 is een stuk sneller, maar niet zo zeer een stuk leuker. Bij de MX-5 klopt alles precies qua sturen, remmen, balans, demping: weinig op aan te merken. Het is precies hoe een sportwagentje hoort te zijn. Snelheid is slechts 1 onderdeel en nog eens vrij relatief ook. Maar hey, zoveel mensen zoveel wensen! :-D
ponnie zegt
Dan past de wagen waarschijnlijk niet bij je rijstijl.
Juist de mx5 is de wagen die me het vaakst in de problemen brengt omdat je er zo debiel hard mee de bocht om kan.
Hij komt dan niet heel snel op snelheid, hoewel dat op de openbare weg eigenlijk ook wel meevalt, maar als je eenmaal op snelheid bent maakt acceleratie niet meer zoveel uit.
petroldrinker zegt
I know, maar als ik in een bocht het pedaal intrap wil ik ook dat ik voel dat ie me de bocht uit katapulteerd, iets wat een mx5 helaas niet deed, dont get me wrong, wou hem graag leuk vinden, had mij heeel veel geld gescheeld dat uitgegeven is aan veel duurdere autos.. maar helaas
ponnie zegt
Heb je er dan wel een met een sperdifferentieel gereden? Met een open diff zijn ze inderdaad de bocht niet uit te krijgen, maar met een sper zijn ze snel genoeg dat je niet zomaar midden in een bocht gas kan geven zonder uit te breken.
Ik rijd wel vaker met stagiaires rond die de golf gti’s, m3s c63 van hun vrienden etc. gewend zijn die hier voordat ze een rondje met me mee zijn gereden hetzelfde over denken.
Ze zeggen stuk voor stuk dat ze nog nooit zoiets meegemaakt hebben als in een mx5 en over acceleratie op de autobaan hoor je ze niet meer :P.
ponnie zegt
Dit zou als turnkey auto al een bizarre prijs zijn, 70k voor een motorswap en een bodykit gaat echt veel te ver.
por100 zegt
lijkt een beetje op de club racer van Tom Matano (interview in een recent uitgegeven autoblad).
Dutchdriftking zegt
Dus je wilt extreem puur vervoer voor één persoon, geen dak en geen radio. Is het niet veel handiger om gewoon op de motor te stappen? Kan je van de 50k die je over houdt een leuke cabriolet voor er bij kopen.
sfv82 zegt
Ik zou een Renault Sport Spider kopen.
kle500 zegt
Idd niets ten nadele van de MX5,
Maar zijn nog wel wat andere lichtgewicht opties:
– lotus elise/enige
– opel speedster
– diverse Westfield/caterhams
Etc etc.
dondeboer zegt
Yep, vooral Engeland grossiert in bouwers van dit soort speelgoed. Ariel Atom, BAC Mono, die Morgan driewieler, etc. Of een KTM x-bow.