Er is een gloednieuw racekampioenschap en dat gaat dit weekend van start. Maar wat is Pure ETCR eigenlijk?
Het klinkt als een nieuwe harddrug, maar dat is het zeker niet. Ondanks het uiterlijk van de auto’s kijk je naar een volledig elektrisch racekampioenschap. Het is voor het eerst dat een toerwagenkampioenschap met elektrische auto’s wordt verreden. Een beetje uitleg is wel op z’n plaats.
Pure ETCR – Techniek
De auto’s die deelnemen aan het kampioenschap zijn vier- en vijfdeurs touring cars. De auto’s zijn uitgerust met een 300kW sterke elektromotor en beschikken over achterwielaandrijving. Het piekvermogen ligt op 500kW. Dat is zo’n 680 pk. In tegenstelling tot auto’s met een verbrandingsmotor, heeft een EV natuurlijk dat koppel meteen beschikbaar. Met name handig bij het uitkomen van een bocht. Het piekvermogen is er al op 1200 tpm. Dat kan nog eens interessant autoracen opleveren. Het accupakket is 65kWh groot op een 800v basis. Ondanks de accu’s wegen de auto’s ‘slechts’ 1.750 kg.
Het concept van Pure ETCR
Williams Advanced Engineering is verantwoordelijk voor het leveren van de aandrijflijn. Het opladen verloopt met units van EnelX en Goodyear is bandenleverancier van het toerwagenkampioenschap. Aangezien het hier om elektrische auto’s gaat zijn de races niet zo lang als bij bijvoorbeeld de Formule 1. Er vinden een aantal korte rondes plaats met uiteindelijk een Grand Final. In ronde 1 en 2 rijden de coureurs met 300kW vermogen. In ronde 3 met 500kW vermogen. De finale is weer met 300kW. Wie het meeste aantal punten heeft weten te verdienen gedurende de races is winnaar van het raceweekend. Check de bijgevoegde video voor wat meer uitleg.
In dit eerste raceseizoen doen er drie autofabrikanten mee, Alfa Romeo, Cupra en Hyundai. Elk merk levert twee auto’s. Per team zijn er vier coureurs. Dat betekent dat twee coureurs een auto delen.
Het eerste Pure ETCR raceweekend is nu in Italië. Daarna in Spanje (9-11 juli), Denemarken (6-8 augustus), Hongarije (20-22 augustus) en Zuid-Korea (15-17 oktober).
Fruitcake zegt
6 auto’s maar? Das wel erg weinig..
O plaat zegt
Een beetje zo als op de kermis dus. Allemaal in een zelfde elektrisch karretje. Bij traditioneel racen is er ook nog een belangrijke factor is van jouw auto, het merk en de bijhorende motorische tuning die van wagen tot wagen verschilt. Bij elektrische wagens nemen ze ook nog die lol af, allemaal de zelfde aandrijving, wat is een treurnis dit.
royaledeluxe zegt
Hoezo treurnis. Hier kan je zien wie echt het verschil maakt als coureur.
De vraag is hoeveel gimmicks gaan ze introduceren om voorbij te steken gemakkelijker te maken…. zoals in FE…
Ik zie hier wel Mercedes/BMW/AUDI instappen als de regels wat flexibiliteit krijgen.
O plaat zegt
Leuk voor de coureur en zijn fans maar saai voor de liefhebber van techniek of auto’s. Dit is karting maar dan trager. Ook het gegeven “win on Sunday sell on Monday” is nu verleden tijd.
Richmond zegt
Dat is alleen in Amerika van toepassing, hier in Europa heeft autosport denk ik nauwelijks invloed op de autoverkopen behalve naamsbekendheid. Maar niet door het winnen van races.
Loek zegt
@shiva: men vond de tijden van oude F1 altijd het leukst want het ging niet om de auto, maar om welke bestuurder de grootste cojones heeft. Nu is het, even kort door de bocht, het team wat het meeste geld uitgeeft. Veel mensen zien graag een ‘level playing field’. Dat heb je hier perfect. Dus zal best dat je geen fan bent van de kermis maar qua verschilniveau is dit júist het recept voor spanning (pun not intended).
O plaat zegt
We’ll have to agree to disagree want toen wist iedereen dat in de F1 en op Lemans de motoren bij het één team handwerkjes waren van een zekere Enzo Ferrari en andere teams gebruikten dan weer een massaproductie blok met fine-tuning van een zekere Caroll Shelby namen met een on evenaar are status.
lotuselises2 zegt
@Loek: Ben wel benieuwd over welke tijd in de F1 je het dan hebt? Volgens mij zijn er in de formule 1 altijd dominante auto’s/motoren/teams geweest, en lag het zeker niet alleen aan de cojones
mc96 zegt
@lotuselises2: er zijn tijden geweest dat 80% van het veld met een Ford Cosworth DFV motor reed, misschien dat ie daar op doelt 😄
jippie zegt
Op zich moedig dat ze het blijven proberen om een elektrische auto kampioenschap op te zetten. Maar ja, helaas is er niemand behalve Jesse Klaver die hier een harde plasser van krijgt.
florisje zegt
@jippie: Het zal hopelijk allemaal een plek krijgen, racen gaat immers ook voor een groot gedeelte om hoe snel je (kan) gaan. Maar ik snap dat dit allemaal wat te snel gaat voor je.
florisje zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Edge zegt
Ik ga even pedant doen: Er doen twee autofabrikanten en een tuner mee. Cupra en Hyundai doen mee met fabriekssteun, de Alfa Romeo is het product van tuner Romeo Ferraris en wordt ingezet zonder steun van Alfa Romeo zelf.
saxoke zegt
@Edge: dan ga ik het nog anders zeggen, er doet 1 fabrikant mee, 2 autoproducenten zetten op het chassis van die fabrikant hun koets en de derde is een tuner die een alfa koets leent om op het chassis te plaatsen
Jetlag zegt
De constructie van een raceweekend en de puntenverdeling is zó gecompliceerd / omslachtig, dat de uitleg in de video me doet denken aan de speluitleg van het STIFTEN in Debiteuren Crediteuren.
Zou me niks verbazen, als er voor de spanning de push-to-pass alleen geactiveerd wordt als je de Jack-In-The-Box, Ellenboog-op-tafel en PUSH ipv STIFT geroepen hebt.
Jetlag zegt
Ik krijg enorme deja-vu-gevoelens:
Ik zie feitelijk ook een herrezen V8-STAR serie; gewoon silhouet cars, die verder helemaal niks met het betreffende merk / model te maken hebben.
Wat mij betreft lijkt het geen succesformule te zullen worden.
Ik ben (nog) geen fan, maar time will tell…