Buitenkansje voor wie een rechtsgestuurde auto geen probleem vindt: een iconische Jaguar die zijn dagen grotendeels heeft versleten als een garage queen in Brunei.
Dat de koninklijke familie in Brunei over een aanzienlijk wagenpark beschikt, dat is geen geheim. Zo’n tien jaar geleden telde de verzameling van de Sultan – waar Bea onlangs nog op de thee ging – ongeveer 7.000 auto’s. In die verzameling kwamen we ook zes Jaguar XJ220’s tegen.
Eén daarvan heeft zijn weg weer teruggevonden naar Groot-Brittannië. Het gaat om een exemplaar dat in 1994 is gebouwd door TWR Jaguar, en in 2007 onderworpen werd aan een nieuwe verfbehandeling. Van zijn verblijf in Zuidoost-Azië schijnt ‘ie namelijk niet beter te zijn geworden. De auto heeft chassisnummer 220693, wat inderdaad overeenkomt met een XJ220 in de chassisnummerslijst van de Sultan.
De auto wordt binnenkort geveild op de Londense NEC Classic Motor Show, die van 14 t/m 16 november wordt gehouden. Men verwacht er tussen de 200.000 en 220.000 voor te vangen, wat neerkomt op een bedrag tussen de 255.000 en 280.000 euro.
Niet verkeerd voor een Ferrari- en Lamborghini-uitdagende Jag met slechts 5.500 mijlen op de tellerklok, waar er bovendien slechts 281 van zijn gebouwd, maar er zijn goedkopere XJ220’s te krijgen. Met minder kilometers én met het stuur aan de juiste kant.
ettie zegt
Psst munsterhuis in Hengelo heeft er ook een te koop
Hupke zegt
280K is zo bereikbaar maar toch ook weer zo ver weg als je ziet wat er allemaal komt bij kijken.
Een mclaren F1 darentegen blijft onbereikbaar.
Waarom doet de sultan deze eigenlijk weg? Ik had de indruk dat centjes voor hem irrelevant zijn en dat die een verzameldrang heeft.
stino zegt
Waarom zou iemand met 7000 auto’s nog een auto verkopen? Voor het geld zal hij het niet doen lijkt me
baasbas zegt
@stino: http://www.gizmodo.com.au/2011/03/the-sultan-of-bruneis-rotting-supercar-collection/
stino zegt
@baasbas: interessant artikel, echt zonde dat zoiets gebeurd, vooral als je 3 f1’s hebt en dat is nog lang niet het enige
drugsrunner zegt
@stino: Ruimte maken voor nieuw spul? Hij heeft veel gedateerd spul, meestal ook dubbel. Of zou hij erachter zijn gekomen dat de ontwerper een homofiel was?
stino zegt
@drugsrunner: haha dat zou wel een goede verklaring kunnen zijn
123bat zegt
Wat een plaatje! En wat een prijs..
gieltj zegt
Wat een geweldig apparaat blijft dit toch!
kickass zegt
Minder dan 3 ton? Ik dacht dat deze dingen voor meer dan een half miljoen verkocht werden.
boenket97 zegt
In mijn stad slaapt er ook een in een garage! Wel eens zien rijden. Echt een prachtbak!
lexussubarugtr zegt
De vraagprijs is niet absurd hoog en de XJ220 heeft niet zo gek veel gelopen en dit is na al die tijd wel een verzamelobject zou je denken en voor het geld hoeft de beste man het niet te doen. Ik weet het niet, iets klopt er niet.
Als je kijkt naar de McLaren F1 bijvoorbeeld; die elke jaar alleen maar in waarde stijgt en abnormaal duur is.
isn1981 zegt
Het valt op dat er laatste tijd zo links en rechts auto’s tekoop staan van de sultan van Brunei. Iemand toevallig een (serieuse ) verklaring hiervoor?
sydney zegt
@isn1981: Het lijkt mij niet dat de centjes op zijn en ontevreden arbeiders zullen niet zo snel hun mond open durven te doen.Het waarom in dit specifieke geval weet ik uiteraard ook niet maar in de inmiddels vele ultrarijke landen en staten die deze wereld kent is het letterlijk niet alles wat er goud blinkt.Er bestaat een beeld(ook hier) dat iedereen daar fortuinen verdiend met het uitoefenen van zijn of haar werk.Ook en soms vooral ten opzichte van het Westen.Helaas is dat niet het geval.Ook in hele rijke landen en staten bestaat er een economie en daar staat in deze gevallen een hele grote denkbeeldige Berlijnse muur omheen.
silver zegt
@isn1981: even het artikel lezen in de link hierboven. Interessant horrorverhaal dat veel duidelijk maakt.
stefanos zegt
één van mijn droom auto’s…
sydney zegt
KOOP DAN!!
FlighTom zegt
Blijft jammer dat Jaguar hier niet de beloofde V12 motor in heeft geleverd maar een dubbelgeblazen 6cilinder. Hierdoor is het min of meer een flop geworden. Als je de motorruimte in kijkt zie je meer lege ruimte dan motor. Duidelijk valt te zien dat er rekening is gehouden met een veel, maar dan ook veel groter motorblok tijdens het ontwikkelen.
Aan de andere kant is het natuurlijk erg knap dat de engineers van Jaguar dit in de avond-uren, vooral eigen tijd dus, hebben ontwikkeld.
Qua looks blijft het 1 van de meest knappe auto’s uit het decennium. Samen met de Bugatti EB110.
Corrado16v zegt
Koopje, stijgt zoiets niet nog erg in prijs ?
tupperware zegt
@Corrado16v:
Nee, zelfs als je het 2 keer vraagt niet..
Corrado16v zegt
Koopje, stijgt zoiets niet nog erg in prijs ?
loekie125 zegt
Blijft een dikke bak. Zonde van de beloofde V12, toch een mooi ding. Heb m nog steeds in schaalmodel staan al een jaar of 18
mashell zegt
Het kan wel eens zijn dat de wagen helemaal niet verkocht gaat worden. De XJ220 is nooit een populaire supercar geweest dat wordt er met de jaren niet beter op.
roppp zegt
Deze Jaguar oogt wel heel erg gedateerd. Het was al een flop toen ie geen 12-cylinder kreeg en vergelijk ‘m eens met generatiegenoot F40. Die blijft mooi.
norge zegt
Lomp ding met klein motortje…..Nee dank U.