Ze gaan binnenkort een verandering doorvoeren op de M3 en M4.
Het is een klassiekertje in de media-wereld. Soms zijn er weleens berichten die je liever niet aan de grote klok hangt, maar kom je er simpelweg niet onderuit om dat voor de vorm wel te doen. De oplossing is beproefd en simpel: knal het berichtje eruit op vrijdagavond, als iedereen laveloos aan de bar hangt en niemand meer emails checkt. Zelfs als ze die email wél lezen, is er weinig kans dat ze er nog werk van maken. Na het weekend is het vervelende bericht alweer oud nieuws.
Bij BMW dachten ze wellicht smooth operators te zijn door ons gisteren om 18:00 uur en berichtje te sturen dat de F8x M3/M4 zijn carbon aandrijfas verliest, maar wij zijn natuurlijk niet voor een gat te vangen! Wat is er precies aan de hand?
Wel, de traditionele maatstaf in het sportieve D-segment was tot op heden uitgerust met een ‘extra premium’ carbon aandrijfas, maar BMW gaat die nu vervangen door een stalen exemplaar. De reden dat deze mooie techniek ons liefhebbers ontnomen wordt, is dezelfde als in vrijwel alle andere gevallen dat mooie techniek ons ontnomen wordt: uitstoot.
De carbon aandrijfas heeft namelijk een grotere diameter dan het stalen exemplaar dat hem komt te vervangen. Dat op zich heeft niks met uitstoot te maken, maar dankzij de kleinere dimensies biedt de stalen aandrijfas plaats aan een partikelfilter die BMW op de M3 en M4 wil gaan installeren in de toekomst. De Münchenaren willen daar naar eigen zeggen nu alvast de voorbereidingen voor treffen, hoewel de partikelfilter zelf aanvankelijk nog niet geïnstalleerd gaat worden op de eerste modellen met de stalen aandrijfas. De aanpassing wordt overigens niet doorgevoerd op de M4 GTS en de M4 CS.
Mocht je je afvragen of het überhaupt verschil maakt: de leek zal het waarschijnlijk niet merken. Maar in theorie zou de motor het net wat zwaarder kunnen hebben met het laten draaien van de aandrijfas (minder revv-happy), plus de stalen as zal vermoedelijk meer wegen dan het carbon-exemplaar. Schrale troost: BMW noemt het nieuwe asje zelf een ‘M specific high-performance driveshaft made of steel’. Schrale troost twee: De Giulia (rijtest) heeft voorlopig nog wel een aandrijfas uit carbon, zelfs de varianten zonder Quadrifoglio in de naam…
Dizono zegt
Ja, ze willen natuurlijk hun carbon footprint verkleinen.
lincoln zegt
Joh ..
Dus niet staal veel goedkoper en beter is ..
En Carbon achteraf een dom idee om dom volk mee te lokken ..
w0o0dy zegt
@lincoln: niet dom, maar idd wel veel duurder.. dus weg ermee en winstmaximalisatie!! Jawohl!
ff40 zegt
@w0o0dy: klopt exact
Is bmw al jaren mee bezig
Heb nu een m4 waar al veel op bezuinigd is
Kortom laatste keer dat ik een m koop
kniesoor zegt
@ff40:
Waar is bij die M4 zoal op bezuinigd ?
davelepeef zegt
@amghans: deuren
ukbob zegt
Ben best wel een BMW nerd, maar wist niet eens dat de M3/M4 een Carbon versie hadden! Dacht juist dat de Giulia hiermee juist uniek in z’n klasse was..
Weer wat geleerd Autoblog!
allesmetturbo zegt
Jammer, ik vind de carbonas juist wel een coole feature
rob5nismo zegt
Prachtige naam voor de oude techniek
galverink zegt
Ik zou me meer druk maken over de vraag wat een partikelfilter betekent voor het karakter van de motor.
arias12 zegt
@galverink:
Ja inderdaad dat vraag ik mij ook af.
Gulli zegt
@galverink: en of ze die niet gewoon in de kofferbak hadden kunnen gooien. Alsof die dingen ooit gebruikt worden, waren toch al onpraktisch ?
mashell zegt
@galverink: waarom zou een partikelfilter in de uitlaat, waar al een katalysator inzit, iets aan het motorkarakter (kunnen) veranderen?
Reken erop dat binnen een paar jaar alle benzinemotoren een partikel filter krijgen. Dat is namelijk verplicht.
boomhauwer zegt
@mashell:
boomhauwer zegt
Meer obstructie in de uitlaat is minder rev happy.
trustmeiamanengineer zegt
Nóg een reden om voor de Giulia te kiezen. Stalen aandrijfassen en partikelfilters op een sportwagen… Zijn zijn echt de weg kwijt daar bij BMW. Gelukkig hebben de M-Marketeers er weer een mooie draai aan kunnen geven… En de gemiddelde klant snapt er toch geen zak van.
mashell zegt
@trustmeiamanengineer: de gemiddeld klant merkt er niks van, omdat het ook geen verschil maakt. Juist de inzet van carbon is vooral marketing, op het totaal gewicht van de auto maakt een carbon dak of aandrijfas niet uit.
De puristen zouden juist de ouderwetse degelijke staal moeten toejuichen.
Maar dat is het probleem met puristen, de meeste zijn helemaal geen purist maar gewoon conservatief en bang voor elke verandering.
Esprit_de_Flandre zegt
Gewoon een goedkoper stukje erin dus. Maar dat klinkt zo… goedkoop…
HZW zegt
Waar maken we ons druk om, over 10 jaar rijden we allemaal elektrisch.
Alleen de miljonairs onder ons kunnen dan nog de uitstoot belasting betalen voor hun milieu vervuilende brandstof auto.
kenner zegt
Nog een reden om een alfa QV te kopen
elemento zegt
Weg met partikelfilter
amersfoorter zegt
Even wachten; alfa volgt vanzelf
postzegel zegt
Jongens. Let eens op.
Die carbon aandrijfas verdwijnt eerst. Daarna verdwijnt heel die as.
FWD!
Dutchdriftking zegt
@postzegel: hybride en voorwielaandrijving?
knetje zegt
Partikelfilter? Is een Akrapovic of M-Performance uitlaat nóg aantrekkelijker om er onder te zetten?
lekkaah zegt
Aandrijfas is vaak een wat zwakker puntje geweest bij voorgaande M modellen, dus het is wel iets meer dan marketing geweest. Dat gezegd hebbende zullen wij de daadwerkelijke reden wss nooit weten en moetencwe het doen met een wel heel slap marketingverhaaltje van BMW