Al zo’n kwart eeuw moeten de Amerikanen het zonder Franse auto’s doen. Dat gaat ze prima af, maar in Frankrijk steekt het. PSA overweegt om met luxemerk DS de oversteek naar Noord-Amerika te maken en het gewoon weer eens te gaan proberen. Dapper, want een dealernetwerk heeft het merk er niet.
Dat laatste is meteen ook het grootste struikelblok voor PSA. Fiat verkoopt al enige tijd de Fiat 500 en sinds kort ook de Alfa Romeo 4C in de Verenigde Staten, maar kan daarvoor terugvallen op het dealernetwerk van Chrysler. Citroën verkocht tot midden jaren ’70 auto’s in de VS, terwijl het Amerikaanse avontuur van Peugeot in 1991 tot een einde kwam. Bijkomend probleem is dat bijna niemand in de Verenigde Staten de originele Citroën DS kent, de auto waarnaar het merk is vernoemd.
Toch gaan er al sinds eind vorig jaar geruchten dat Citroën met DS de Amerikaanse markt wil betreden. Die geruchten wakkeren nu weer aan en een marktintroductie van DS in de VS zou volgens bronnen van Car and Driver op handen zijn. Dat zou kunnen met de DS4 of DS5, die beiden dit jaar een facelift kregen. Wellicht zou het logischer zijn als PSA de DS-modellen voor de Chinese markt naar de VS brengt.
Deze DS 5LS en DS 6WR lijken qua formaat en design wat meer geschikt voor de Amerikaanse markt en zullen ongetwijfeld goedkoper te produceren zijn dan de Europese modellen. Wie wel eens in een Amerikaanse auto is gaan zitten, weet dat standaarden op het gebied van afwerking en materiaalgebruik daar nu eenmaal wat lager liggen. Voor PSA’s grootaandelhouder Dongfeng kan DS een mooie manier zijn om als eerste een serieuze poging te doen ‘Chinese’ auto’s ind de Verenigde Staten te verkopen.
redneckdarian zegt
Casper, we misten misschien de gephotoshopte bever bij de excaliber maar ik erken de hamburger deze keer.
EdGaR zegt
@redneckdarian: Royale with cheese..
henkhupelschoten zegt
@EdGaR: Avec fromage..
bakbanaan zegt
Ik vind die gouden er wel heel erg fraai uitzien hoor
Dutchdriftking zegt
Ik hoop dat ze succes hebben. Gun ik ze wel.
TimoBac zegt
Doe maar niet.
stephane8200 zegt
@TimoBac: inderdaad. Doe maar effkes wisselen, Pierre.
W115 zegt
Een redneck zit niet te wachten op die Franse zooi. Die kopen 3 soorten auto’s :
Amerikaans- patriottisch
Duits- premium
Aziatisch- kwaliteit
ThomasBol zegt
@w115: niet elke Amerikaan is een redneck…
Edge zegt
@ThomasBol: Maar wel elke redneck is een Amerikaan
redneckdarian zegt
@w115: als die reactie naar mij bedoeld was moet ik erkennen dat ik hier idd niet in geïnteresseerd ben en jou opsomming wat mij betreft aardig klopt
SimonMc zegt
@W115: Het feit dat je premium en kwaliteit apart opnoemt, zegt mij dat je het begrepen hebt ( geen sarcasme ).
garp zegt
@w115: in het noordoosten lijkt het welhaast Zweden, zo veel Volvo’s.
rufctr01 zegt
@w115: Franse zooi? Dus Mercedes is ook zooi? Die waren niet zo heel lang geleden te slecht om te janken en konden aardig roesten….
clarkson zegt
Dapper maar slecht bedacht (denk ik). De vergelijking met de fiat 500 is logisch. Maar de 500 heeft wel een iconische status. Een DS is gewoon een leuke auto maar niet onderscheidend. Ik weet niet of ze hier op zitten te wachten daar.
ThomasBol zegt
@clarkson: maar de DS is officieel in de US geleverd, de 500 niet.
E550 zegt
@thomasbol: dat weet de gemiddelde koper niet.
mgmgb zegt
@thomasbol:
De originele 500 ook hoor, met een soort rare linkeroog koplampen om aan de highway code te voldoen
ThomasBol zegt
@mgmgb: je hebt gelijk. Zij het zo dat Fiat in die tijd in tegenstelling tot Citroen een enorm slechte reputatie had. De x1/9 e.d. werden namelijk ook geleverd en daar waren de Amerikanen niet bepaald van gecharmeerd.
clarkson zegt
@thomasbol: Ik bedoel meer hoe hij er nu uit ziet.
jonkheer zegt
Beide toch wel fraaie voitures. Eerlijk gezegd was ik deze DS 5LS en DS 6WR (Aan die modelnamen moeten ze nog even wat doen) een beetje vergeten. Grappig trouwens dat als ik op de link naar het artikel van de 5LS uit 3013 klik, er onderaan vermeld word door Citroen Nederland dat niet verwacht wordt dat ‘DS’ een apart merk wordt in Europa…
philipf zegt
Lekkere burger!
jazzzo28 zegt
Vive la france vive la différence
raymster zegt
Wat was eigenlijk de reden dat Peugeot zich toen terugtrok? Werden ze verkocht via de Chrysler dealers?
E550 zegt
Gaat niet werken denk ik. Citroen wordt weliswaar met premium verbonden (want Europees), maar als citroen China only DSjes gaat verkopen, dan raken ze de verbintenis met Europa kwijt. Amerikanen geilen op Europese merken, niet op Chinese.
lincoln zegt
Voor een Europeaan is dit misschien poepsjiek ..
In Amerika mag die het gaan opnemen tegen middenklassers zoals de Ford taurus en Toyota Camry ..
Veel succes met denken dat je iets bijzonders te bieden hebt iig ..
garp zegt
@lincoln: sjiek als in compleet uitgerust? Of als in uitstraling of materiaal gebruik? Twee weken geleden in Noord Amerika een Chrysler 300s gereden, inclusief oversized porno velgen. Leuke features in boordcomputer, tot aan transmissie temperatuur toe. Maar interieurmateriaal en stoelen om van te huilen.
lincoln zegt
@garp:
Huilen om materiaal gebruik van een huur auto op vakantie !!
Ben blij dat ik niet met je mee was ..
garp zegt
@lincoln: assumption is the mother of all fuckups. Geen vakantie maar werk. Al zeven keer dit jaar. En drie weken vakantie. En twee jaar gewoond, waarvan 1 jaar in de midwest, bij iemand met een automotive baan. M’n rijbewijs daar ooit gehaald en omgeruild voor een NL versie. Ook nog een Lincoln Towncar bezeten uit de mid 80’s.
Ja, graag vergelijk ik alles wat ik rij/huur met m’n eigen Duitser.
lincoln zegt
@garp:
Maar serieus ..
Zie ji Citroen poot aan de grond krijgen in USA ..
Heeft het daar een toegevoegde waarde ??
garp zegt
@lincoln: neen. ;-)
lincoln zegt
@garp:
Toch lijkt me de USA markt veel minder conservatief dan de Europese als je ziet hoe makkelijk lexus en Prius is ontvangen ..
garp zegt
@lincoln: giswerk, maar zou dat voor Lexus ook deels komen door de service die ze verlenen?
Esprit_de_Flandre zegt
@lincoln: Prius was dan ook werkelijk vernieuwend, want eerste hybride, plus goeie marketing, want Hollywood. Lexus omdat het gewoon goeie auto’s zijn met een design dat niet moet onderdoen voor z’n Amerikaanse tegenhangers, plus, belangrijk, minder badgefapperij in de US. Een luxebak is gewoon een luxebak, of er nu Merc, Caddy of Lex op staat. Das wel een heel groot verschil met de idd conservatieve Euromarkt waar luxe per definitie Duits is…
sjoerd95 zegt
@lincoln: daarom gaat ook DS naar de VS in plaats van Citroën :-)
mgmgb zegt
@garp:
Ik werd juist compleet verliefd op mijn huurauto daar. Maar dat was een Crown Victoria, het laatste bastion van de échte Amerikaan, samen met zijn luxere Mercury en Lincoln broers. Ja de materialen zijn anders, ogen goedkoper, maar het is ook compleet onverwoestbaar.
pomoek zegt
@mgmgb: exact, Amerikanen zijn als mijn schoonmoeder, alles wat ze aanraken gaat kapot, beter stevig en minder bling doen dus. Precies wat de DS niet is dus.
stephano zegt
@garp: Correct. Amerikaanse auto´s zien er vaak super stoer uit, maar materiaalgebruik valt meestal erg tegen (echte premium merken als Cadillac wellicht even uitgezonderd). Ze zijn daar niet vies van overmatig gebruik van hard plastic. Iets dat je in Europese auto’s van boven de 30K niet zult zien.
parker zegt
De echte DS draait zich om in zijn graf van deze VAG klonen..
xenonlampje zegt
te weinig bekerhouders!!! Voor Amerika moet je er minimaal 21 in je auto proppen voor het een succes kan worden!
steef2 zegt
Grappig dat de DS5LS verrekt veel op de huidige 508 lijkt qua neus en lijnenspel. In het interieur zijn ook overeenkomsten te ontdekken.
desjonnies zegt
Mentaliteits kwestie, eigenlijk zijn Amerikanen precies hetzelfde als Fransen, ze houden van de eigen taal, ze houden van de eigen tradities en hebben beiden een hang naar het chauvinisme.
Voordeel voor Britten is, dat de VS een Angelsaksische samenleving zijn, de Fransen hebben er deep down nog steeds de pest in dat zij, de Fransen uit de VS zijn gedonderd door de Britten.
De ironie is dat Detroit d’etroit betekent oftewel vernauwing, dat is de vernauwing van een rivier waar de kolonie werd gesticht door Fransen.
Verder is New Orléans Nouveau Orléans oftewel Nieuw Orléans een wederom Franse nederzetting
Chevrolet is overigens niet Frans maar was een Zwitser en Cadillac was een markies die emigreerde naar het Noorden van de VS.
In de zeventiger en tachtiger jaren heeft Peugeot het geprobeerd met de 504 en 505 Diesel als New York Taxi, niet onsuccesvol, er liepen honderden Peugeots in de straten van New York.
Ze hadden echter een gouden deal voor de taxi ondernemers afgesloten qua onderhoudskosten en daarom koos men voor Peugeot, maar die Dieseltjes waren goeie werkpaarden, iedereen was er tevreden over.
De laatste man in de VS voor Peugeot was een boekhouder, die zag de kosten, kreeg bijkans een hartinfarct en liet de tent dichtgooien.
Vergeet niet dat erin de VS tiranniserende consumenten organisaties zijn die gewoon zes jaar garantie hebben afgedwongen en met de meest idiote claims komen.
Zelfs de grote Duitsers verdienen relatief gezien geen flikker in de VS !
China en Azië zijn de booming markten, de VS is net als Europa geweest, er is alleen vervangingsmarkt !
lincoln zegt
@desjonnies:
Het enige aankoop argument voor een DS zou kunnen zijn dat het een French voiture betreft ..
Pebble beach staat er jaarlijks vol mee ..
lincoln zegt
@desjonnies:
Toch hadden de Fransen en Amerikanen een hele respectvolle nieuwsgierigheid naar elkaar ..
Van 1895 tot 1930 ofzoiets ..
Kom .. Gaan we Darracq nieuw leven inblazen ..
Esprit_de_Flandre zegt
Ik vrees voor een debacle…