Waar gaat het heen met de wereld?
Toen Opel vorig jaar werd overgenomen door de PSA Group, was het te verwachten dat het de nodige veranderingen zou moeten doorstaan om weer enigszins succesvol te worden. De PSA Group was erop uit om de kosten zoveel mogelijk te drukken om ook maar een beetje in de buurt te komen van winstgevende cijfers. Een van de maatregelen die het nu heeft genomen, is het automerk geen plek te gunnen op de beurs in Genève.
De reden zelf is vrij simpel, maar het getuigt van een groter probleem dat we de afgelopen jaren langzaam maar zeker hebben zien ontwikkelen: automerken die beurzen mijden. Zo was het bijvoorbeeld Volvo dat jaren geleden al aankondigde dat het hun activiteiten wereldwijd zou beperken tot slechts drie locaties. Recentelijk, op de Detroit Auto Show, was het Tesla die ondanks alle hype en hysterie voor het derde jaar op rij besloot niet naar deze (lokale) beurs te gaan, simpelweg omdat ze het de investering niet waard vonden.
Omdat Opel dit jaar eigenlijk geen beduidende onthullingen op de planning heeft staan, hebben ze volgens hun nieuwe meester niets te zoeken in Zwitserland. Een woordvoerder voor de marketingafdeling van PSA verkondigde hierom doodleuk: “If there is no new product, then the brands won’t be there.”
Nu zou je kunnen zeggen dat het terecht is, maar dat een merk besluit niet naar Zwitserland af te reizen is zonder meer opmerkelijk. Van alle beurzen in Europa is het immers de enige grote salon waar er geen sprake is van extreem chauvinisme. Frankfurt is immers bij uitstek een Duits feestje, terwijl Parijs juist hét toneel is waar de Fransen floreren.
Om deze reden hebben vrijwel alle grote fabrikanten de beurs in Genève aangehouden als de bakermat voor hun flitsende nieuwe auto’s. Nu Opel als een van de eerste fabrikanten zegt niet te gaan, kan het wellicht wel eens het begin van het einde betekenen. Niet zozeer omdat zij nou zoveel impact hebben, maar omdat de redenatie dermate logisch is dat het andere fabrikanten wel eens aan het denken zou kunnen zetten om bijvoorbeeld eens een jaartje over te slaan, of zelfs helemaal niet meer te komen.
Dit wordt ondersteund door het feit dat Opel benadrukt dat het de focus zal leggen op haar eigen evenementen, wanneer het wél iets nieuws te melden heeft. Tijdens zulke specifieke evenementen is er tevens weinig kans dat het nieuws wordt ondergesneeuwd, zoals bij grote autoshows wel het geval is. Helemaal geen slecht plan, gezien het tijdperk waarin we nu leven. Daarmee volgen ze dan weer mooi in de voetsporen van fabrikanten als Ford en Tesla, die dit alweer lange tijd doen.
Samen met Opel blijven ook DS en MINI weg uit Genève.
Gulli zegt
Ah geeft niets, komen ze toch gewoon naar de Autorai?
berlinetta zegt
@gulli: Spykers kieken.
bmwfreak038 zegt
@berlinetta: spijkers op laag water zoeken?
acizane80 zegt
Dat DS weg blijft boeit niemand denk ik, dat van Mini is raar omdat die toch nieuwe modellen in de planning hebben en BMW wel aanwezig zal zijn.
doublechevron65 zegt
@acizane80: oh is dat zo? Mini-Mensen gaan niet naar een beurs, en voor die paar die wel gaan is het te duur.
galverink zegt
@acizane80: vorig jaar was MINI er ook al niet bij.
rufctr01 zegt
@acizane80: want? DS verkoopt best wel goed. Ik snap de redenatie wel dat als je niks nieuws hebt dat je dan niet op een beurs hoeft te staan.
postzegel zegt
Leest stukje.. Ziet één zin:
‘Om deze reden hebben vrijwel alle grote fabrikanten de beurs in Genève aangehouden als de bakermat voor hun flitsende nieuwe auto’s.’
Vrijwel alle – niet allemaal, maar wel veel.
Grote fabrikanten – Is Opel nog groot?
Nieuwe () auto’s – PSA geeft aan de Opel geen nieuwe auto’s te showen heeft
Flitsende auto’s – Opel en flitsend?
Er zijn dus eigenlijk in één zin 4 (!) redenen waarom Opel niets te zoeken heeft op Geneve, en het komt er uiteindelijk dus vooral op neer dat wat martketing zegt “If there is no new product, then the brands won’t be there.” voor ’t eerst eens wèl steekhoudend is.
banaan7 zegt
@postzegel: flitsend want op de beurs staan ze te shinen. Geeft een soort flitseffect.
jerry zegt
@postzegel: nounou, het lijkt wel een afstudeeronderzoek…
mashell zegt
Dat Opel als conservatief merk, heel hip en modern de beurzen zou gaan mijden had ik niet verwacht.
dakarbemo zegt
Dit lijkt me een golfbeweging naar steeds meer eigen “owned” events waarna na een aantal jaar iemand op t briljante idee komt die weer tegelijk op een plek te laten plaatsvinden aka autobeurs. Bijna t zelfde als met thuizen in NL Goh iedereen moet thuis blijven wonen, oh mensen die oud zijn kunnnen toch efficienter centraal bij elkaar wonen tadaa weer bejaarden tehuis uitgevonden etc.
henkhupelschoten zegt
Er is gewoon simpelweg geen geld voor Opel. Je zag het al in de producten van PSA terug. Jammer dat ze met het geld waarmee ze Opel hebben gekocht er waarschijnlijk geen budget meer overblijft voor hun eigen producten…
Edge zegt
Niet meer dan begrijpelijk. Ik bedoel, kijk alleen al eens naar de frontpage van Autoblog tijdens een grote beurs als de IAA of de Autosalon van Geneve. Het ene artikel volgt het ander in rap tempo op en voor je het weet sta je met je nieuws alweer op pagina twee. En dat geldt uiteraard niet alleen hier, maar in alle media. Als je niks te vertellen hebt word je ondergesneeuwd tussen het nieuws dat wel de moeite waard is.
Daar tegenover staat dat je je eigen evenementen kan hosten, die minder kosten en waarbij je de onverdeelde aandacht van het journaille krijgt. Dan wordt er wel uitvoerig geschreven over die nieuwe 1.0 driecilinder met één pk meer dan voorheen, of dat kekke nieuwe kleurtje dat sinds kort verkrijgbaar is
postzegel zegt
@Edge: mwoah. Die kekke 1 pk extra sneeuwt ook bij een eigen event net zo goed onder hier op AutoBlog of andere media. Een dikke Mercedes die een facelift of makeover krijgt is immers interessanter. Of de wachtlijst voor de Model 3 Tesla. Of nouja: eigen sneeuwt nieuws dat geen nieuws is altijd snel onder, al is het met ander non-nieuws.
healey zegt
PSA heeft gewoon een concurrent geëlimineerd. Technologie eruit zuigen en de boel failliet laten gaan. Daar lijkt het sterk op.
Jantje_555 zegt
Volvo stond op het autosalon in Brussel hoor. (en Opel ook)