Het Franse PSA, de autogroep bestaande uit Peugeot en Citroën had serieuze plannen om met hulp van overheidssubsidies diesels-hybrides voor de massa te ontwikkelen. Dat de plannen serieus waren, zagen we vorig jaar op de IAA in Frankfurt toen de Peugeot 308 Hybride HDI Concept werd gepresenteerd. Dit concept werd ontwikkeld in samenwerking met bedrijven als Continental en Bosch. De Europese Commissie stak echter een stokje voor de ambitieuze plannen van PSA.
De Franse overheid mocht van Europa hier geen subsidie voor verlenen, omdat daarmee eerlijke concurrentie in het gedrang zou komen. Een bedrag van 101 miljoen euro ziet PSA aan zijn neus voorbij gaan, op een begroting van 527 miljoen euro voor het gehele project.
PSA heeft hierop besloten de focus te verschuiven naar diesel-hybride voor luxe premium voertuigen. De kleinere modellen worden al steeds efficiënter en dus zuiniger. De grotere luxe modellen daarentegen vertrouwen nog voornamelijk op zware dorstige motoren. Met diesel-hybride technologie kan in dat segment flinke winst in efficiëntie worden geboekt.
Door de blokkade van Europa heeft PSA serieuze vertraging opgelopen bij de ontwikkelingen op dit gebied. Het doel is om rond 2011 een nieuw diesel-hybride platform uit te rollen, maar de vraag is of dit vroeg genoeg is om een dominante positie in de markt in te nemen. Concurrenten als Toyota, Honda en GM zitten immers ook niet stil. (via: motorauthority)
Laurens zegt
Dit is best een domper.
Speciaal voor de leaserijders zijn er de 14% wagens. Helaas zijn de meeste daarvan benzine… En dat is nou net niet wat je hebben als leaserijder.
Dit had uitkomst kunnen bieden!
Maarten zegt
Europa make up your mind!
Autofabrikanten worden gedwongen om schonere auto’s te produceren. Er worden zelf wetten gemaakt waarin vervuilende auto’s en in de toekomst zelfs de merken beboet worden als ze niet voldoen aan de eisen. En dan is er een fabrikant die hier gehoor aangeeft…en dan wordt deze gehinderd ivm oneerlijke concurrentie?! unbelievable …..
Rovvel zegt
Ik vind dit niet zo unbelievable. Subsidies zijn economische instrumenten uit de steentijd, die de normale marktwerking ontwrichten. Ze ‘belonen’ bedrijven die het minder goed doen ten nadele van de bedrijven die zonder subsidies wel goed presteren.
Wat ik wel vreemd vind, is dat PSA er blijkbaar op rekende dat ze subsidies gingen krijgen, terwijl de EU toch al jaar en dag een stringent concurrentiebeleid voert.
bram zegt
huh focus? ik dacht dat het over een focus ging :)
Mosh zegt
@ Bram
Er staat toch PSA??? Wat heeft een Ford daarmee te maken?
Thomaz zegt
Ah, google ads. Beetje jammer van dat blauwe lettertype, valt wel héél erg op zo.
-edit: Wat wil je met je opmerking nu precies aan ons kwijt?-
Citrofiel zegt
@ Mosh; Waarschijnlijk viel alleen het woord ‘focus’ in de kop hem op.
Juppe zegt
Fransen en hybride? Ik hoop dat ze de anwb een extra multimeter geven ;) Maar ik kan hybrides alleen maar toejuichen, zelfs als het diesels zijn.
Juppe zegt
Overigens zal een hybride systeem op een diesel qua verbruik minder voordeel geven dan bij een benzine. Een benzinemotor heeft bij deellast (bv constante snelheid op de snelweg) een erg slecht rendement. Met een hybride systeem kun je downsizen (1.5 liter motor in een grote auto zoals de Prius), waardoor je belasting van de motor meer richting vollast verschuift. De dieselmotor doet het bij deellast een stuk beter (geen groot rendementsverschil tussen vol- of deellast). Een nadeel van dat voordeel is dat een hybride systeem minder voordeel geeft. (kleiner effect door downsizen. Dat blijkt ook wel uit de relatief kleine elektromotor tov de dieselmotor)
In de stad is het natuurlijk wel mooi, omdat je daar de sterke ‘roetmomenten’ reduceert.
Herkeuh zegt
Erg jammer voor PSA,
maar ach, waarom zou europa zuiniger moeten en daar veel geld aan uit geven? zolang china en de vs niks aan hun uitstoot doen heeft wat europa doet helemaal geen zin. als china en de vs er iets aan gaan doen, ga ik er mischien ook aan denken spaarlampjes te kopen.
vin zegt
@ Dennis: Wat zou Thomaz met z’n opmerking nu kwijt willen :? Misschien dat hij die blauwe kleur storend vind?? [Ik sluit me daarin overigens bij hem aan]
@ Bram: Ik klikte ook verbaast dit ‘PSA Focus’ topic aan :D
En nu ontopic; een beetje een vlotte dieselhybride zou van de 607 opvolger een nog betere snelwegcruiser maken, en het strookt natuurlijk met hun audi/lemans/diesel bedrijfsrichting.
VivelaFRANCE zegt
Ai, ik ben altijd erg voorstander geweest van de EU, maar nog meer van Frankrijk :D! Daarom vind ik dit een beetje onzin van de EU, laat ze toch lekker subsidiëren =, is meteen goed voor het milieu!
w0o0dy zegt
Aan de ene kant raar want innovatie subsidies zijn vrij normaal. Aan de andere kant vanuit concurrentie overwegingen niet heel erg onverwacht. De overheid kan natuurlijk wel een flinke vloot auto’s bestellen met diesel-hybride als eis, geen concurrent die dat kan leveren. Trouwens onzin dat psa dit nu afblaast want ze hebben geld zat wat ze niet hebben uitgegeven aan de ontwikkeling van de 308 en ze hebben al 10jaar succes achter de rug met de 206, 307, 207 dus niet zeuren en bouwen die bakken.
Rovvel zegt
Ach, gelukkig hebben we de Jappen nog om ons aan een dieselhybride te helpen….;-)
http://www.motorauthority.com/cars/toyota/toyota-to-develop-diesel-hybrid-by-2010/
rgseidl zegt
Klein probleempje: het merk Peugeot heeft tegenwoordig geen geloofwaardige luxe modellen. Een Citroen C6 met diesel hybride aandrijving, dat zou wellicht kunnen.
Desondanks lijkt het me beter als PSA gewoon start-stop systemen in de standaarduitrusting opneemt, net als BMW. Citroen doet dat al een poosje, maar zustermerk Peugeot nog helemaal niet. De wat luxere modellen zouden dan de reeds ontwikkelde verbeterde uitvoering met ultracondensatoren kunnen ontvangen.
Echte vooruitgang mbt CO2 uitstoot haal je niet met super-groene modellen die slechts in kleine getalen worden verkocht. Liever een beetje groen, maar dan wel iedereen.
fr@nk01 zegt
Bij PSA ontbrak de machtige LOBBY skilss die de Duitsers wel machtig zijn.
De EU werkt duidelijk weer met 2 maten:
de Fransen stuiten op de nadelen,Duitsers ontsnappen aan de nadelen!
De gemeenschap levert in ter investering en ontwikkeling.., tegelijkertijd wordt initiatief hiertoe gelijk bestraft!
Hypocritisme in z’n beste vorm. Schijnheilig en verfoeilijk EU-beleid.
Timmie zegt
Dit is een regelrechte schande… Een Franse dieselhybride tegenhouden omwille van oneerlijke concurrentie. Die concurrentie weegt niet op tegen het milieu!!!
Roger zegt
Jammer, ik zou liever 14% bijtelling betalen voor een C4 of 308, die hebben toch net iets meer smoel dan een Prius. En “Made in Europe”. Het is alleen de combinatie van Fransen en electronica die me zorgen baart.
De Prius alternatieven als Honda CR-Z, Loremo GT en Chevrolet Volt zijn nog niet eens te koop en m.u.v. de Loremo GT geen diesels.
Wat de subsidies betreft onderschrijf ik de mening van Rovvel en W0o0dy; laat de markt zijn werk doen. Maar wanneer je 10 jaar achterstand t.o.v. Toyota wil inhalen heb je die 100 miljoen hard nodig.
Bas zegt
Jammer…ik vind diesel hybride zoiezo een leukere oplossing dan benzine ik was al aan het dromen over een c4 met een hybride 1,6 hdi die dan een verbruik zou hebben a la Loremo….maar nee hoor….BEDANKT EU!…nu moeten we wachten tot sint2012.
@fr@nk01
Ik denk dat je hier de spijker op zn kop slaat….
@deEU
Hoezo oneerlijke concurrentie!? (zie het als een investering in het milieu-verhaal) en….:De Loremo wordt anders VET gesponsoord door jullie!
Lex zegt
Ik wil dolgraag een zuinige hybride auto die 1 keer per jaar wel eens mijn caravan mag trekken. Laat eens een hybride auto op de markt komen die dat kan en mag.