Kennen we de VeLV nog? De elektrische nepdriewielert voor een betere wereld, die Peugeot-Citroën (PSA) samen met de Franse overheid in elkaar schroefde, heeft een update gekregen, en ziet er nu iets minder braaf uit.
Na de introductie in 2011 was het even stil rond de Velv, maar dat is bij een dergelijk studiemodel geen ramp. Inmiddels is de Twizy van Renault op de markt, en wellicht spoorde dit PSA aan om weer wat stappen te zetten met hun elektro-stadsknaap (met ramen).
De 2,81 meter lange, driezits Velv (Véhicule electrique Léger de Ville, oftewel: lichte elektrische stadsauto) weegt nog steeds minder dan 700 kg (onder andere dankzij een monocoque van fiberglass), en is voornamelijk een handige manier om de innovatieve krachten van verscheidene Franse bedrijven (waaronder Michelin en onderdelenboer Valeo) te bundelen en te tentoonstellen. Vive la France.
De 8,5 kWh-accu levert nog steeds tot 41 pk, wat goed is voor een topsnelheid van 110 km/u, en een bereik van 100 km. Ruim voldoende om Parijs een keer of twee mee te doorkruisen.
Echt goed zicht op de achterzijde krijgen we niet, maar we kunnen wel zien dat de achterlichten gewijzigd zijn. Daarnaast hebben de vleugeldeuren plaats gemaakt voor normale exemplaren. Een teken dat een productiemodel nadert? Met de huidige crisissfeer binnen PSA ligt dit misschien niet direct voor de hand.
Hoewel PSA er niets over zegt, kunnen we de opgefriste Velv misschien in maart van dichterbij bekijken in Genève. Een begeleidende video vind je op autojunk.
toyotafortuner zegt
Lijkt net op een ernstig mislukte (lees: verkrachte) Fortwo/IQ. Oef, mijn ogen!
rotarypowah zegt
20 jaar geleden was er de Renault / Matra Zoom concept. 45kw elektromotortje. 2.6 meter lang, of 2.3 meter geparkeerd.
We zijn nu 20 jaar verder in de tijd. Innovatie is ver weg gebleven.
sjamp zegt
Ik weet t niet. Ik heb ook een auto die minder dan 700 kg weegt, ruim 40+ pk heeft, een top van 110+ km/h haalt en een veel ruimer bereik ook. En daarin kan je met 5 personen, een aantal keer Parijs doorkruisen nadat je vertrokken bent vanuit de Amsterdam.
Innovatie? Auto is ruim 30 jaar oud. 72 pk, 170km/h (160 GPS) 36 liter brandstoftank, verbruik 1 op 25 bij normaal gebruik ( Eu test-cyclus dus waarschijnlijk 1 op 50 ).
fep739 zegt
Damn ! M’n ontbijt ….
awesome zegt
70 jaar geleden was er de Peugeot VLV.
Dit bewijst maar weer dat er al bijna 3 kwart eeuw geen innovatie is geweest:
awesome zegt
@awesome: Aanvulling..
Tussen 1941 en 1945 bouwt Peugeot 377 VLV’s, waarvan er diverse worden ingezet voor de posterijen. De actieradius is 80 kilometer, de topsnelheid 30 km/u. Vier 12 volts-accu’s zorgen voor de voeding.
sir_smokalot zegt
@awesome: Zow. Da’s een coole badkuip-cycloop!
awesome zegt
@sir_smokalot: +1. Maar goed, fabrikanten doen graag alsof ze iets cools hebben uitgevonden terwijl ze eigenlijk gewoon het archief ingedoken zijn…
Esprit_de_Flandre zegt
@awesome: Hé, cool ding. Zo ik wel willen als speelding…
beatjunky zegt
Ik vind het wel een geinig dingetje! :$
lemans96 zegt
Mensen, mensen, daar wil je toch nog niet dood in gevonden worden…
midasracer zegt
Wat een lelijk ding. En het is zo gemakkelijk een mooie driewieler te ontwerpen. Ik ben nog steeds een enorme fan van de VW Scooter. Een driewielertje uit de jaren 80 op basis van de Polo. Maar reed wel als een sportauto en haalde de 200km/h met een 90pk 1400cc blokje. Perfect ding voor woon-werk verkeer en in het weekend voor de fun:
midasracer zegt
@midasracer: Hier nog een mooie link:
http://www.technologicvehicles.com/en/actualite-mobilite-verte/1279/vw-scooter-la-microcitadine-de-1986
220kph lees ik net, 635kg schoon aan de haak. wat een ding! Dan wil je toch niet zo’n achterlijke Fransoos?
baasbas zegt
@midasracer: Leuk, die kende ik niet, gaaf ding inderdaad.
LOL-foto!
MARS zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
meneersander zegt
Lijkt wel de Peugeot 1007 maar dan smaller van achter.
bmwe46csl zegt
wa een lelijk ding!
JaxDryke zegt
Dit ziet er uit als die stoel waarin ze gevangenen uit de CRYO-PRISON ontdooien in de film “Demolition Man”.