Nee, het gaat niet om een hybride.
Bij personenwagens zien we een overduidelijk dat elektrificatie telkens meer ‘een ding’ wordt. Het is niet alleen maar voor de ‘Innovators’ of ‘Early Adopters’. De tijden dat je overbuurman en je achterneef gaan kijken naar elektrische auto’s is dan toch echt aangebroken.
Maar bij bedrijfswagens is dat anders. Daar wordt er nog altijd de voorkeur gegeven aan diesel. In veel gevallen is de bedrijfsauto een stuk gereedschap dat moet voldoen aan vele eisen, waaronder lage kosten, een laag verbruik, weinig onderhoud, grote actieradius en een aantrekkelijke prijs. Veelal kom je dan uit op bedrijfswagens met een dieselmotor.
Er zijn wel bedrijfswagens met andere brandstoffen. Denk aan Aardgas, LPG en zelfs elektrische aandrijving. Het is wel mogelijk, maar er zijn altijd kanttekeningen. Zo kleven er bepaalde voordelen aan een elektrische bedrijfswagen, maar hebben ze ook hun specifieke nadelen. PSA, het moederbedrijf van Peugeot, Citroen en Opel (en binnenkort ook Fiat) heeft een tussenoplossing gevonden.
Het gaat om ‘HVO 100’. Mocht je dat niets zeggen, dat is zogenaamde blauwe diesel. Normaliter wordt diesel gewonnen uit olie. Bij de HVO 100 is dat anders, want daarbij wordt er gebruik gemaakt van organisch afval om de dieselbrandstof te maken. Neste, het Finse bedrijf dat HVO 100 produceert, maakt voornamelijk gebruik van plantenresten.
Net als bij diesel kent HVO100 ook gewoon uitstoot. Waarom noemt men in dit geval dan duurzaam? Simpel: de planten die worden gebruikt om de diesel te maken hebben in hun ‘vorige leven’ al veel CO2 opgenomen. Ook wordt er gebruik gemaakt van afvalproducten. Wat er uit de uitlaat komt is dus niet zozeer schoner, maar alle processen eromheen wel.
PSA gaat nu HVO 100 homologeren. Dat laatste getal staat voor het percentage aan afvalproducten. Bij HVO 30 wordt er 30% restafval gebruikt, het laatste getal staat dus voor het percentage. PSA gaat de blauwe diesel inzetten als tussenoplossing. Elektrisch rijden, zeker bij bedrijfsauto’s, is bijzonder lastig en omslachtig. Het is (nog) geen volwaardig alternatief. Overstappen naar HVO 100 is daarentegen erg eenvoudig. Kleven er dan ook nadelen aan HVO 100? Jazeker. Het is wel iets duurder, zo’n 10 procent. Ook zijn er weinig locaties waar HVO diesel te verkrijgen is.
Meer lezen? Check dan ons bedrijfswagen vergelijk: elektrisch, benzine of diesel?
SvenskaAeroplanAB zegt
Zelfde verhaal als de Saabs op Ethanol dus… De totale cyclus is schoner. Als nadeel werd toen ook genoemd dat het kostbare landbouwgrond kost om te produceren.
flutterby zegt
@svenskaaeroplanab: er moet natuurlijk niet gegroeid worden voor dit doel, maar als je er achter komt hoeveel voedselverspilling er is dan kunnen we daar ten minste nog iets van maken.
kennone zegt
@svenskaaeroplanab: hij zoop wel echt een stuk meer op E85 plus je had vaker onderhoud nodig.
unknown32 zegt
Niet gemakkelijk overal te tanken. Dus forget it. Je wil als zzp’er ook geen uren rondrijden om te tanken, als bedrijfsleider wil je niet dat je personeel uren gaat rondrijden.
Al onze bedrijfsvoertuigen zijn diesel om de in het artikel genoemde redenen, daarbij is de benzine variant nog duurder in aankoop of niet beschikbaar.
polak zegt
Tenzij je een tank van pak-um-beet 10000 liter op je bedrijfspand plaatst. Daar zal je best iets voor moeten doen (vloertje storten) maar onovekomelijk is het zeker niet. Inkopen in grote hoeveelheid is goekoper en levert ook tijdswinst op want niet meer tanken overdag ergens. En brand risico valt ook wel mee denk ik zo, diesel gaat niet zomaar in de fik. Of sla ik de plank nu heel erg mis?
theblazerunner zegt
@polak: waarschijnlijk heb je daar wel een flinke vergunning voor nodig
bennyblisto zegt
@theblazerunner: waarschijnlijk wel, maar boeren hebben ook zo’n tank staan en zijn tenslotte ook ondernemers, dus het moet te doen zijn
tenaci zegt
LNG/CNG lijkt me dan een betere optie. Op best al wat plekken te verkrijgen en lukt het ff niet dan kun je benzine tanken.
trolololo zegt
@tenaci: precies de reden dat wij Prive CNG rijden, je komt verder per kg dan 1 liter benzine en qua uitstoot is het nog minder dan 1 elektrische km die met “biomassa” is opgewekt.
flutterby zegt
@trolololo: met z’n naam kan ik je moeilijk serieus nemen. Doe ik het toch dan vraag ik mij af of je de uitstoot van bron tot beweging gebruikt of van tank tot beweging. Bij beide betwijfel ik dat een BEV op biomassa verliest mits je appels met peren vergelijkt.
trolololo zegt
@flutterby: https://www.volker-quaschning.de/datserv/CO2-spez/index_e.php
Kijk even naar hoeveelheid CO2 uitstoot per kWh. (Snelle Google)
True, power plant op NG vs auto op NG verliest het (MIT studie), maar well to wheel voor een BEV levert een leuke discussie op met de voor- en tegenstanders van groene energie ;-)
normalantrieb zegt
Het wordt niet alleen gemaakt uit plantenresten. https://www.neste.com/companies/products/renewable-fuels/renewable-raw-materials
Daarnaast zijn er nu al 50 tankstations en snel groeiende in Nederland dus er is landelijke dekking. Voor zakelijke gebruikers is het dus mogelijk.
Daarnaast is het zeer schoon dus hele aantrekkelijke brandstof als je je motor in goede conditie wilt houden. Verbruik is hetzelfde als normale diesel. Het product wordt al volop bijgemengd in heel Europa daarnaast zijn er ook andere maatschappijen met HVO productie (Total, ENI) en alle majors hebben geïnvesteerd of kijken naar een investering. Ook andere toepassing in plastics en vliegtuigbrandstof zijn relatief makkelijk te maken dus is niet beperkt tot wegtransport.