Het Franse concern wil in 2021 víer keer zoveel winst uit de okkazie-markt peuren als dat ze nu doen.
Dit plan maakt onderdeel uit van PSA’s ‘Push to Pass’ plan en heeft niks te maken met pepermolens. Op 1 september jongstleden heeft PSA namelijk de eerste stap gezet om markt van gebruikte auto’s te veroveren met de creatie van een speciaal voor dit doel opgerichte afdeling onder leiding van Marc Lechantre.
Het idee van PSA is om zowel in de ‘business-to-business’, ‘business-to-consumer’ en ‘consumer-to-consumer’ markt dikke stacks te pakken. Waarschijnlijk het meest tastbare onderdeel van dit plan voor de gemiddelde consument is dat de Fransen van plan zijn hun ‘Occasion du Lion’ en ‘Citroën Select’ labels uit te bouwen. Ook voor het nieuwe DS-merk moet er zo’n label komen. Tevens wil PSA de tweedehandsjes online gaan verkopen.
Met dat laatste doel in gedachte wil PSA een alliantie aangaan met Aramisauto. Dit is een online platform waar je nu al auto’s kan kopen, inclusief verzekering, eventuele extra garantie en financiering. Lucratieve zaken waar PSA een graantje van mee denkt te kunnen pikken.
Zoals het een eindbaas in de auto-industrie betaamt, denkt Carlos Tavares dan ook groot. hij voorziet een verdubbeling van het aantal tweedehands auto’s dat zijn concern kan verkopen en een vervierdubbeling van de daaruit voortkomende winst.
“With the Push to Pass plan, we are going to seize every opportunity in the area of car-related mobility while providing our customers with an innovative solution to their needs in the used-car market. Our goal is to virtually double our used-car sales to 800,000 units by 2021 and achieve a four-fold increase in profit from the business.”
Aan ambitie geen gebrek dus. Ga jij vast wat aandelen kopen of moet je het eerst nog maar eens zien voordat je het gelooft?
kasplant zegt
Toen ik de titel las dacht ik: heeft dat iets met het vorige artikel te maken?
jack_abarth zegt
Ik denk dat plan alleen werkt als men ook oudere auto’s durft aan te bieden.
Dus niet alleen de kop eraf, max 30.000km / 1,5 jaar oude wagens, die zijn voor Jan Modaal nog steeds te duur. Nee ook gewoon nog auto’s van pakweg 6-7 jaar met ca. 100.000-150.000 km op de teller. Dat zijn volgens mij de auto’s waar het meeste in gehandeld wordt. Die zijn betaalbaar voor een groter publiek dan de eerder genoemde wagens.
Ik denk dat ze beter een grotere markt met minder marge kunnen pakken, dan een klein publiek met een hogere marge.
gregorius zegt
@jack_abarth: Maar ze moeten ook aan hun naam denken (voor zover die er natuurlijk nog is).
Een Peugeot van 7 jaar oud met 125000 km die elke paar maanden langs de garage moet; ja, dat kan gebeuren. Dat weet je als je m koopt.
Echter, als ie net is verkocht met een premium 2e hands sticker erop, bij de dealer, dan krijg je gedonder.
jack_abarth zegt
@gregorius:
Er zijn voldoende bedrijven die dit verkocht kunnen krijgen onder “Bovag” garantie zonder daar op stuk te lopen, dus het moet lukken. Sterker nog, ik denk dat Peugeot dit misschien nog wel beter kan. Zij hebben namelijk de kennis in huis, want het zijn hun eigen producten. Zij zouden de zwakke punten van een auto moeten kennen via het dealernetwerk en hierop inspelen in de latere 2e hands markt. Eventuele kleine reparaties/vervanging van onderdelen moet qua onderdelen voor Peugeot ook het goedkoopst zijn, er ziet geen handelaar meer tussen.
Ik zeg niet het risicoloos is of dat het een vette goudmijn is, maar ik kan me wel voorstellen dat het een markt is die je niet zomaar kunt negeren.
rufctr01 zegt
@gregorius: ik heb meerdere Peugeots gehad en nooit noemenswaardige problemen gehad. Ook niet na 7 jaar. Het record garages bezoeken heb ik met Audi gehad, en die waren maximaal 4 jaar oud. Dus wat jij beweerd is gewoon verjaardagspraat. Ook Duitse merken gaan kapot, vaak ook! Ik ben een BMW man en die hebben toch ook best wel slechte periodes gehad.
47cars zegt
@jack_abarth: “Jan modaal” koopt denk ik minder snel een tweedehandsje via de officeele weg omdat je daarvoor altijd teveel betaald in vergelijking tot particulier. De vraag is dus waar liggen interessante marges, waarbij de consument is iets meer te betalen voor zekerheid. Ik denk dat het bij de auto’s zal zijn waar de kop er net af is. Maar goed dat is een mening..
lincoln zegt
Winst maken ??
Werk creëren dus ..
Blijft een staatsbedrijf ..
sjaakjwt zegt
@lincoln:
Want staatsbedrijven hebben geen winstdoel ??
Buiten dat PSA geen staatsbedrijf is ..
Wat een onzin hé ..
desjonnies zegt
@sjaakjwt:
Enig idee waar het geld vandaan kwam dat Peugeot in de lucht heeft gehouden ?
sjaakjwt zegt
@desjonnies:
Ja, van de overheid. Veranderd verder niks aan mijn comment.
Esprit_de_Flandre zegt
@sjaakjwt: Voor 13% wel…
sjaakjwt zegt
@esprit_de_flandre:
Klopt de overheid is 13% aandeelhouder. Of is de KLM ook en staatsbedrijf?
lekkerlinksrijden zegt
Denk niet dat zij het enige bedrijf zijn die dit willen. Dus eerst zien en dan geloven
martinus zegt
Franse Hoogmoed.
rufctr01 zegt
@martinus: Dezelfde hoogmoed van VAG?
hallobanaan zegt
Bij het lezen van dit artikel gaat mij direct een horrorscenario door het hoofd. Peugeot gaat ervoor zorgen dat er veel jonggebruikte Peugeots op de markt komen. Hoe krijg je dat voor elkaar….precies…door een goede deal te gaan sluiten met de autoverhuurbedrijven. Volgens mij gebeurt dat nu ook al op grote schaal. Ik moet er niet aan denken een ex huurauto te rijden. We weten allemaal hoe daarmee omgegaan wordt.
jack_abarth zegt
@hallobanaan:
Of ze kopen complete partijen van zo’n “ik-wil-van-m’n-auto-af.nl” voor niet al teveel, geven de auto’s een (opknap) beurtje en verkopen ze weer.
pomoek zegt
@jack_abarth: Een keer een offerte bij die club aangevraagd voor mijn overjarige auto. Kreeg er € 250,- voor van die club. Toch maar niet gedaan. De auto te koop gezet via Marktplaats. Binnen een dag verkocht voor € 1.250,-.
Maar on topic: Ik zou wel geïnteresseerd zijn in een soort lease van gebruikte auto’s van de oorspronkelijke fabrikant, dat lijkt me eigenlijk wel een interessante business.
duckmefaddy zegt
víer keer zoveel winst uit de okkazie-markt peuren DAN dat ze nu doen
amphiby zegt
Fijne pepermolens hoor!
desjonnies zegt
Bonjour, Ja, het ies dat deeezz’wagann vann die oud vrouwtju ies keweest
Vandaaaerrr de kilometerrrs erruk laag op de telllerrr.
En die garantie tot aan die einde van die straate
autopetje zegt
Het voordeel wanneer je zelf je 2e handjes verkoopt is dat je niet afhankelijk bent van wat de handelaar bied wanneer er een nieuwe Peu of Citroën word verkocht. Dus nieuw zal harder gaan lopen en komen ze er na jaren achter dat de occasions zich hebben opgestapeld omdat Jean en Pierre teveel inruil hebben gegeven. Ik kan nu al voorspellen dat het rode cijfers zullen worden.
fconderkantlat zegt
de autos nog onbetrouwbaarder maken en alle kosten nadat garantie voorbij is doorrekenen aan de klant?