PSA (Peugeot en Citroën) en MMC (Mitsubishi Motors Corporation) kunnen het wel met elkaar vinden. Ze steken de krachten bijeen om elektrisch aangedreven autootjes te gaan maken. Mitsubishi heeft al een I-MiEV, en gaat deze ‘delen’ met de Fransen. PSA ligt onderop maar gaat er voor zorgen dat de elektrowaggi’s ook daadwerkelijk verkocht worden in Europa.
Allereerst zal hiervoor de I-MiEV verhergemerkt worden tot een Peugeot, danwel Citroën, waarschijnlijk eerst een Peus. De Mitsubishi verkeert al in een veel later stadium van de ontwikkeling dan de Franse consumenten-concepten. PSA heeft eerder al met Venturi een contract afgesloten om zo’n 500 elektrische Berlingo’s te produceren maar dit wil nog niet erg vlotten. Mitsubishi is juist bijna klaar met het ontwikkelen van de I-MiEV en wil hier graag een zo groot mogelijke afzetmarkt voor realiseren. In ieder geval heeft PSA hiermee een pootje voor op Renault. De elektromobielen kunnen nog wel eens voor een hevige concurrentiestrijd gaan zorgen in Frankrijk.
Verder staat de ontwikkeling bij PSA met betrekking tot hybrides ook niet stil. De ontwikkeling van nieuwe modellen met een gecombineerde aandrijving moet zelfs flink gaan profiteren van de alliantie. PSA wil in afzienbare tijd de beschikking hebben over plug-in hybrides met een reikwijdte van 50km op de accu’s. Vanaf 2011 moeten de eerste diesel-hybrides op de markt komen. Citroën heeft een DS5 hybrid gepland staan, Peugeot zegt dan de 3008 hybrid klaar te hebben.
De MiEV van Mitsubishi komt deze zomer in Japan op de markt. Europa moet nog tot 2010 wachten op de kleine stroom-verbruiker.
PSA Peugeot Citroën is stepping up implementation of its electric powertrain development projects with the support of dedicated partnerships, in a commitment to bringing the first Peugeot electric vehicles to market in late 2010.
As part of this dynamic, a new cooperation agreement was signed with Mitsubishi Motor Corporation on 2 March 2009. The two automakers will work together to develop an EV for the European market based on MMC’s i MiEV car. It will be sold under the Peugeot brand alongside the European version of the i MiEV marketed by Mitsubishi itself.
In addition, Citroën is planning innovative electric vehicle concepts like the one illustrated by the electric C-Cactus concept car.
In March 2008, PSA Peugeot Citroën teamed with Venturi to bid on a tender from the French post office for 500 application-specific electric vehicles. The proposed vehicle, a Citroën Berlingo First electric van, is currently being tested by the Post Office.
The Group also signed a partnership agreement in October 2008 with French power utility EDF to pursue development work on battery technologies, charging systems and the vehicle-infrastructure interface, along with the related business models.
A
t the same time, PSA Peugeot Citroën is focusing its research on developing a multipurpose plug-in hybrid EV in which some of the batteries are removed to install a small fuel-efficient internal combustion engine. The remaining batteries will give a range of around 50 kilometres, which is more or less sufficient for everyday driving needs, and can be recharged in a variety of locations (work, home, parking lots, shopping centres, etc.). This type of plug-in hybrid delivers incomparable versatility thanks to its internal combustion engine, which takes over to power the car on longer trips. The solution’s other advantage is that it resolves not only the issue of an EV’s modest range, but also addresses limitations related to lengthy battery charge times or relative scarcity of recharging stations.
Paralleling this electric vehicle strategy, PSA Peugeot Citroën has confirmed its priority focus on other promising technologies like the second generation Stop & Start solution, which will be widely available on the automaker’s cars from 2010, and hybrid diesel powertrains, which will be offered on several Peugeot and Citroën models, notably the future Citroën DS5 HYbrid4 and Peugeot 3008 HYbrid4, scheduled for launch in 2011.
–
Mitsubishi Motors Corporation (MMC) and PSA Peugeot Citroën announced today that both companies have signed a Memorandum of Understanding regarding collaboration on electric vehicles based on a vehicle currently under development by MMC in Japan.
In June 2008, both companies started a feasibility study of the development, manufacture and use of an electric powertrain for small urban vehicles.
The companies have now reached an understanding that will allow PSA to partner with MMC for the development of an electric vehicle for Europe based on MMC’s i MiEV *1, to be manufactured by MMC and sold under Peugeot brand, in parallel to Mitsubishi’s own European i MiEV.
This new step would be mutually beneficial since the collaboration of MMC and PSA Peugeot Citroën will ease and accelerate the introduction of their electric vehicles in the European market.
The two companies are now in negotiations on a cooperative agreement, targeting market launch at the end of 2010 or the very beginning of 2011
For PSA Peugeot Citroën this agreement will enable the Group to maintain its leadership in environmentally friendly cars.
With an extensive knowledge of electric vehicles, PSA Peugeot Citroën is the largest global manufacturer of electric vehicles to date, with more than 10,000 units sold. PSA Peugeot Citroën will bring to this project its expertise in the field of electric powertrains.For MMC, this project is consistent with its worldwide electric vehicle strategy. Currently involved in testing and promotional activities in Japan, New Zealand, the United States and across Europe, the i MiEV will be launched in Japan during the summer of 2009. In parallel to the 2010 European launch of the i MiEV, MMC is examining several markets including the U.S. for the rollout of the electric vehicle.
*1 Mitsubishi innovative Electric Vehicle, based on the “i” minicar
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Dat hebben ze goed voor elkaar bij Peugeot!
Een zo goed als af concept re-badgen…
Jesper zegt
Inderdaad, die zeggen “Nou, bedankt voor het ontwikkelen he”. :roll:
Ik snap niet helemaal hoeveel profijt MMC hierbij heeft. Ze kunnen dat ding toch veel beter zelf alleen als Mitsubishi verkopen? Geen concurrentie van Citroën en Peugeot. Ik denk overigens dat Renault en Nissan ook niet lang achter zullen blijven, en van Toyota krijgen we nog een hybride iQ.
Dat wordt nog leuk in het mini-A segment :)
Citrofiel zegt
@ Jesper; Mitsubishi zal ook aan de PSA-karretjes verdienen, neem ik aan. En dan zorgt dit alleen maar voor meer reikwijdte.
mazda323F zegt
@jesper Ja daar heb je helemaal gelijk in :D, veel concurrentie is goed voor de consument. Want dat lijdt tot verbetering van kwaliteit en prijs, En natuurlijk ook de prijs/kwaliteit verhouding :). Maar als ik MMC was had ik het voor mezelf gehouden, waarom zo een duur project “weggeven”?
IDRFT zegt
Zou de eerste redelijke peugeot zijn die van de band af komt
Vinny_93 zegt
Hmm. Doe maar niet.
Vinny_93 zegt
Wow dit topic is nu al dood!
VivelaFRANCE zegt
NEE!! Waarom moet PSA nu weer samenwerken met Mitsubishi?!?
Citrofiel zegt
@ Vive la France; :lol: Je maakt jezelf voor een autoliefhebbende Francofiel vrij belachelijk. ;) Al eens gedacht aan de Mitsubishi Outlander/Citroën C-Crosser/Peugeot 4007?
En wat is er mis met Mitsubishi? Ik vind het beter dan Toyota… :? (en ja, ik ken de Aygo/C1/107 :P )
sjazz zegt
op de vraag: what’s in it for Mitsubishi is maar een antwoord –> Mitsubishi zal deze dingen waarschijnlijk gaan produceren. Laten we voor NedCar hopen ook in NL! Blijkt maar weer dat Mitsubishi een echte Engineering company is.