Dankzij provinciale opcenten mogen provinciebesturen voor een deel zelf de hoogte van de te innen motorrijtuigenbelasting bepalen. Dientengevolge lopen de onderlinge verschillen op, ook wat betreft het eigen vermogen van de provincies zelf.
Van de 5,5 miljard die de belastingdienst dit jaar aan motorrijtuigenbelasting binnen harkt, is 4 miljard bestemd voor het rijk en 1,5 miljard voor de provincies. Uit onderzoek is gebleken dat de opcenten het hardst gestegen zijn in de provincies met de meest omvangrijke eigen vermogens. Grootste graaiers stijgers wat de tarieven betreft zijn Friesland (9,2 punten), Gelderland (5,5 punten), Drenthe (5,2 punten) en Groningen (4,6) punten.
Geheel ontoevallig vinden we drie van de vier terug in het lijstje provincies met het meeste geld in kas. Zo heeft Friesland een spaarpotje à 1,5 miljard euro achter de hand, oftewel 2.400 euro per inwoner. Gelderland doet het nog een stukje beter met 5 miljard euro in totaal, omgerekend 2.500 euro per inwoner. Groningen pakt het brons met 1.600 euro per inwoner, 1 miljard in totaal. Ka-ching!
Ter vergelijk: het eigen vermogen per inwoner bedraagt in hekkensluiter Zuid-Holland een schamele € 135. De vraag rijst dan ook waarom eerdergenoemde ‘rijke’ provincies er niet voor kiezen om de tarieven te verlagen en zo iets terug te geven aan de autorijdende burger. Vreemd genoeg is Limburg de enige provincie die ervoor heeft gekozen om dat te doen, vooral met ’t oog op een gunstig vestigingsklimaat.
Mede vanwege bovengenoemde discrepantie pleiten meerdere partijen voor het afschaffen van de provinciale opcenten. Gedeputeerden van Gelderland, Groningen en Limburg hebben zich al uitgesproken tegen het stelsel omdat het ondoorzichtig en bovendien oneerlijk is. Over de koe in de kont kijken gesproken.
swordfish zegt
Waarom horen we dan steeds dat gezeur dat gemeenten zoveel last van de crisis/bezuinigingen hebben? Laat ze eerst hun reserves aanspreken, dat wordt immers ook van burgers verwacht! Stelletje zwakzinnig zeikers.
bluebird zegt
@swordfish: ehmmm… Het artikel gaat over de provincie, dat is toch echt iets anders dan een gemeente.
swordfish zegt
@bluebird: excusé, gemeenten moet inderdaad provincie zijn.
granlusso zegt
Tja, ze moeten ook wel. Met name Zuid-Limburg loopt al jaren leeg…
knipperlichtje zegt
De vraag is natuurlijk wat het verhaal hierachter is. Appeltje voor de dorst? MRB gebruiken voor andere zaken waar budgettaire tekorten dreigen? Voorziening voor komende grote infrastructurele projecten? Ik heb werkelijk geen idee.
Frankypanky zegt
@knipperlichtje:
Daar begint het al…Transparantie jonguh!
turbobrick zegt
Mensen die geloven dat een dergelijk voorstel het haalt zijn rijp voor het Pieterbaan centrum (of hoe het tegenwoordig ook heet).
Hoe naief moet je zijn om ook maar te denken dat autorijden in NL leuk en vooral goedkoper wordt ?
De staat heeft alleen maar baat bij hogere kosten en er verandert dus helemaal NIETS.
En dit staat los van welke politieke partij dan ook, er is er namelijk geen 1 die zich bekommert om de automobilisten.
e1000bmw zegt
@turbobrick: idd. We hebben het hier over Nederland…
Om als inwoner van Havanna aan de Waal te spreken: ik zie een lastenverlaging niet gebeuren. Eerder het tegenovergestelde…
Joerek zegt
-edit: thanks! Is aangepast-
reistje zegt
@Joerek: Dat blijkt helaas vaker te zijn “We-pay we-gay”…..
desjonnies zegt
Regel 1 : Ambtenaren hebben ALTIJD meer geld nodig.
Zo.
e1000bmw zegt
@desjonnies: VOORAL als ze het ontkennen…
reistje zegt
Tja het autorijder is sowieso zuur in Nederland. Iedereen weet het en niemand kan er wat aan doen. Een slimme zet natuurlijk want bijna iedereen die werkt(=geld) heeft een auto nodig…
Het slaat nergens op natuurlijk…. Stel je voor dat je 10 euro moet betalen voor een frietje speciaal “Ja belastingen en accijns en want we moeten de wegen ergens van betalen”. Je zou dat frietje natuurlijk kunnen laten zitten, maar met een auto kan dat niet zo makkelijk.. Of je moet ontslag nemen.
Ik heb bij een van de provincies gewerkt en ik kan je vertellen dat ze daar sowieso echt idioot veel geld hadden…. Niet alleen van MRB. En het is niet dat iemand dan denkt “oh dit is van de mensen uit de provincie laten we wat voor ze terug doen”.
Maar ja zoals ik al zei in het begin, wat doe je er aan?
mercedesbenz63 zegt
Wat ik niet snap is waarom je zo veel moet betalen betaal gwn voor iedere auto een vast bedrag truck tot smart en betaal de elektriciteits kosten voor de lampen en stoplichten er gwn ook vast bij inplaats van al dat gezeik het is gwn te moeilijk.
gezondverstand zegt
Veel provincies hebben een fortuin overgehouden aan de verkoop van nutsbedrijven. Die hebben de opcenten helemaal niet nodig. En opcenten zijn ook nog een vorm van rechtsongelijkheid. Als je geen auto heb betaal je niks maar profiteer je wel van de zaken waaraan de opbrengst wordt uitgegeven. Net als bij de OZB die alleen door huiseigenaren wordt betaald op gemeentelijk niveau rechtsongelijkheid is.
mashell zegt
@gezondverstand: Dat die opcenten achterhaalde nonsens zijn ben ik met je eens. Maar dat van die OZB klopt niet helemaal, de verhuurder draagt die voor de huurder af en verrekent dat gewoon in de huur.
Dutchdriftking zegt
Misschien moeten ze het beleggen in IJsland……….
towi1989 zegt
Wat ik niet snap is dat ik met 2 autos 2x wegenbelasting betaal terwijl ik er maar met 1 kan rijden.
mrdjm zegt
Het heet wegenbelasting, maar het is uiteindelijk altijd maar weer de begroting vuller. Daarmee is het zeker dat ook met de belastingen geld dat je niet alleen een bijdrage levert aan het “onderwerp”, maar je daarmee een specifieke doelgroep extra laat betalen om het voor de ander beter te laten worden.
Dat is niet erg, maar zoals Nederland er mee omgaat vind ik schandalig. Het belasting aandeel op alles m.b.t. mobiliteit worden enorme belastingen op geheven
mrrallycross zegt
Dan moeten ze ook niet meer zeuren en woonlasten niet meer verhogen.
bluebird zegt
@mrrallycross: en welke woonlasten betaal jij aan de provincie? :(
mrrallycross zegt
@bluebird: haha ja sorry die moet je aan de gemeente betalen.
PeugeotGTI zegt
Wat ik zo raar vind is dat het hebben van een auto zo duur is in nl. Ok, dat rekening rijden was niks maar betalen als je rijdt ipv betalen voor bezit lijkt mij veel logischer. Die MRB is zo’n achterhaald systeem eigenlijk en nu blijkt dat provincies het oppotten.