• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Proton zoekt partner om te overleven

Auteur: Dennis, gepost 15 oktober 2006 om 13:59 – 16 Reacties

Lotus Europa S

Aan de ambities van dochter Lotus zal het in ieder geval niet liggen, maar het gaat erg slecht met het Maleisische Proton. Zoals het er nu uit ziet, zal het automerk dat in 1983 door toenmalige premier van Maleisië, Mahathir Mohamad werd opgericht en in 1996 Lotus overnam, niet overleven wanneer er niet snel een partner gevonden wordt.

Proton kennen we hier minder goed, want de auto’s worden vooral verkocht in de UK, Zuid-Afrika en Australië, maar het is wel zo dat wanneer Proton het hoofd niet meer boven water kan houden, dit natuurlijk directe gevolgen heeft voor Lotus. Proton heeft eerder al laten weten vast te willen houden aan Lotus en het merk niet van de hand te zullen doen, zelfs wanneer de situatie verslechtert.

Er werden al eerder gesprekken gevoerd met Volkswagen, maar die liepen in januari op niets uit, omdat beiden partijen het niet eens konden worden over de zeggenschap. Toch heeft Proton zijn vizier nog wel op Volkswagen gericht en verwacht dan ook dat Volkswagen bereid is om nog even verder te praten. Tevens wordt er gesproken met het Chinese Jinhua Youngman Automobile Group Co. en Chery Automobile Co. Daarnaast ook nog met Mahindra & Mahindra Ltd. uit India.

To be continued… (bron: bloomberg.com)

Ook interessant!

  • Lotus Emira
    Nederland loopt warm voor Lotus Emira
  • Gespot - Nieuwe Lotus Emira
  • Video: Lotus neemt creatieve route op A16
    Video: Lotus neemt creatieve route op A13
  • Zo klinkt Lotus Evija
    Video: zó klinkt de Lotus Evija met 2.000 pk

Nieuwste artikelen

  • Koop de Nederlandse voorloper van de Porsche 911 Dakar [video]
  • Kerstspecial: de geschiedenis van de Pausmobiel
  • Dit waren de dikste spots van 2025!
  • Video: Zijn Golf-rijders over de hele wereld hetzelfde?
FacebookTweetPinLinkedIn

chery, Lotus, mahindra, Maserati, proton, youngman

Vorig bericht: « Smart Fortwo ook slachtoffer van Chinees plagiaat
Volgend bericht: Audi Q7 door B&B »

Lees Interacties

Reacties

  1. Rick dos zegt

    15 oktober 2006 om 14:26

    Oh nee! Niet VW!

    Login om te reageren
  2. PuB zegt

    15 oktober 2006 om 14:35

    Laat Proton maar sterven, maar laat Lotus door Renault/Nissan gekocht worden!

    Login om te reageren
  3. robert zegt

    15 oktober 2006 om 14:39

    lijkt me wel wat om autoproducent te zijn. Zeker met Lotus, daar zit volgens mij een hoop potentie in. Een 4 deurs coudpe (cls), een supersportieve suv (cayenne en ook een klasse eronder), een mega sportauto met meer dan 550 pk en een paar winst brengers in de klassen van de 5 serie, 3 serie en misschien ook de 1 serie. En dan de gebruikte bouweenheden ook gebruiken voor concurrenten uit eigen huis natuurlijk (saab/opel volkswagen/audi alfa/maserati) Even denken wat een redelijk bod is…

    Login om te reageren
  4. Raging Whabbit zegt

    15 oktober 2006 om 14:43

    Zou absoluut zonde zijn voor lotus. De enige grote autoproducent in zijn klasse doelgroep ben benieuwd wat er gaat gebeuren maar zonder lotus zal er een gat vallen in de automarkt

    Login om te reageren
  5. 911 zegt

    15 oktober 2006 om 15:02

    Wat een eikels van Proton zeg.
    Dat ze Lotus niet van de hand willen doen, straks gaat Lotus nog failliet

    Login om te reageren
  6. arjan zegt

    15 oktober 2006 om 16:23

    Ambities van Lotus? Dat verhaal van de nieuwe modellen was bedoeld om te verhullen dat de opvolger van de Esprit later klaar is. Dat nieuws kwam tegelijkertijd met het bericht dat er fors gesaneerd moet worden, terwijl ze de Europa niet eens op tijd klaarkregen…

    Login om te reageren
  7. GTI zegt

    15 oktober 2006 om 19:01

    Hopelijk koopt Volkswagen alleen Lotus, laat de rest maar sterven…

    Login om te reageren
  8. Larrs zegt

    15 oktober 2006 om 23:37

    Van mij mag Lotus aan Volkswagen overgedragen worden, maar eigenlijk zouden ze Lotus aan Porsche moeten overdragen.

    Login om te reageren
  9. Jachtmeester zegt

    16 oktober 2006 om 09:46

    Toyora moet proton overnemen en dan de oude toyota techniek ala de dacia gebruiken voor proton. En dan Lotus gewoon verkopen aan een europees merk of inversteerders groep ik neem niet aan dat er ook maar enige synergie bestaat tussen beide merken. Porsche zou een mooie overname kandidaat zijn.

    Login om te reageren
  10. w0o0dy zegt

    16 oktober 2006 om 09:55

    Proton is grotendeels van Mitsubishi….. lijkt me niet dat die Proton zomaar failliet laten gaan. Aangezien Mitsubishi banden heeft met Chrysler/Dodge zou dat een meer voor de hand liggende link zijn. Of anders PSA (Peugeot) want daarmee werken ze samen wat betreft de nieuwe PSA SUV (4007).

    Verder heeft Peugeot natuurlijk genoeg techniek en spullen voor auto’s in de marktsegmenten waarin Proton opereert. Dus de basis van een 107, 206, 207, 307 voor modellen van Proton….?

    Login om te reageren
  11. Base zegt

    16 oktober 2006 om 10:50

    Lotus past niet in zo’n mega-concern als Volkswagen. Klopt gewoon niet. Op de één of andere manier vind ik VW niet sympathiek / gepassioneerd genoeg voor zo’n hobbyclub als Lotus.
    Als ik Lotus ergens zou moeten plaatsen in een bedrijf dat voldoende overlevingskansen heeft en geeft denk ik inderdaad aan Renault/Nissan, of (en ja: verklaar me maar voor gek…) het Fiat concern. Lotus vormt een perfecte aanvulling op het sportwagen-potfolio dat het Fiat concern in huis heeft met Ferrari (supercars & duur) en Maserati (posh). Wie weet kunnen ze bij Alfa wat leren van Lotus, want die Brera schijnt nogal een let-down te zijn.

    Proton naar PSA lijkt me wel een goeie.

    Login om te reageren
  12. Klaas zegt

    16 oktober 2006 om 11:39

    @W0o0dy: Je info is niet meer helemaal up to date. Mitsubishi heeft Proton vorig jaar laten vallen. Twee jaar geleden heeft DaimlerChrysler Mitsubishi laten vallen.

    Mede daarom staat Proton er nu slecht voor. Het is ook Proton die een partner zoekt. Er zijn geen berichten dat partijen geïnteresseerd zouden zijn in Lotus. Lotus past ook niet bij een grote automaker. Lotus is van General Motors geweest in het verleden. Dat werkte niet. Lotus verdient vooral geld met ontwikkelen voor andere fabrikanten. Als Lotus in handen is van een grote fabrikant dan hebben ze veel moeite om klanten te krijgen.

    Login om te reageren
  13. Rick dos zegt

    16 oktober 2006 om 11:42

    Mitsubishi zit er zelf ook niet al te florissant bij. Het was nog maar enkele jaren geleden dat er werd gesproken over het mogelijke faillissement van Mitsubishi.

    Ik denk dat ze het merk en het bedrijf Proton gewoon een stille dood moeten wensen. Als je markten alleen maar UK, Australie en Z.-Afrika zijn dan vraag je gewoon om problemen. Verschuif je assets en resources naar het merk en bedrijf Lotus. Toegegeven dat is makkelijker gezegd dan gedaan maar dan heb je tenminste nog een schijn van kans.
    Kijk, ze kunnen het wel willen om aan Lotus vast te houden maar als het faillissement wordt uitgesproken over Proton wat denk je dat er dan met Lotus gaat gebeuren?

    Ik zit zelf aan BMW te denken als een mogelijke overname kandidaat. BMW wilt zich al een tijdje meten met Porsche, Lamborghini en Ferrari. Alleen hebben ze niet de status of de naam om écht mee te doen. En Lotus heeft wat dat betreft een hele goede naam. Ze hebben beide min of meer dezelfde filosofie namelijk ” rijders auto´s maken”. En daarbij zou BMW zich weinig met Lotus bemoeien. In tegenstelling tot VW.
    Lotus zou toch ook gebruik maken van BMW motoren in hun toekomstige modellen?

    Login om te reageren
  14. w0o0dy zegt

    16 oktober 2006 om 12:08

    @Klaas, thanx for the update. Overigens is de Engineering tak van Lotus wel een erg zelfstandige onderneming en het zou dus best gesplitst kunnen worden. De onafhankelijkheid van Lotus Engineering is (idd) van groot belang bij het aantrekken van grote klanten in de automobielindustrie.

    BMW zou een merk kunnen zijn dat wel wat kan met Lotus. Persoonlijk lijkt me Toyota ook een club die met Lotus uit de voeten zou kunnen (en rara welk merk motoren gebruikt Lotus nu?). Toyota verdiend vreselijk veel geld, is actief in de autosport, heeft een luxe merk, maar geen sportwagentak……
    Lotus zou voor Toyota de deur zijn om toe te treden tot de club van sportwagenfabrikanten en op het totaal is het kostenplaatje van Lotus peanuts voor Toyota (budget voor het F1-team is al meer dan 200miljoen dollar per jaar)

    Proton zou evt voor Toyota interessant kunnen zijn als budgetmerk met “oudere” Toyota techniek. Een beetje zoals Dacia voor Renault. Verder zouden ze goedkoop aan productiecapaciteit kunnen komen……

    Login om te reageren
  15. daewoo-chevrolet zegt

    17 oktober 2006 om 19:35

    Proton WAS voor een groot deel onderdeel van Mitsubishi, maar dit aandeel werd steeds kleiner. Nu is Proton weer aan het onderhandelen over een samenwerking, zo zal er misschien een Proton-versie van de Mitsubishi 380 (Australische versie van de Amerikaanse Galant/Taiwanese Galant Grunder) verschijnen.
    Wel vreemd dat het nu slecht gaat met Proton, want de verkopen stijgen juist weer in Maleisië en het Verenigd Koninkrijk na jaren van daling, dankzij de Satria Neo.

    Login om te reageren
  16. 454 zegt

    20 november 2006 om 17:00

    Ik vind dat Proton met genoeg hulp wel een goed merk kan zijn,vooral als ze goede modellen verkopen in Europa!En kijk eens naar de nieuwe Proton niet mis ze en goed oogt zeer modern http://www.proton.com mooie wagens zoals savvy,GEN-2 enz!!reageer

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North