Aan de ambities van dochter Lotus zal het in ieder geval niet liggen, maar het gaat erg slecht met het Maleisische Proton. Zoals het er nu uit ziet, zal het automerk dat in 1983 door toenmalige premier van Maleisië, Mahathir Mohamad werd opgericht en in 1996 Lotus overnam, niet overleven wanneer er niet snel een partner gevonden wordt.
Proton kennen we hier minder goed, want de auto’s worden vooral verkocht in de UK, Zuid-Afrika en Australië, maar het is wel zo dat wanneer Proton het hoofd niet meer boven water kan houden, dit natuurlijk directe gevolgen heeft voor Lotus. Proton heeft eerder al laten weten vast te willen houden aan Lotus en het merk niet van de hand te zullen doen, zelfs wanneer de situatie verslechtert.
Er werden al eerder gesprekken gevoerd met Volkswagen, maar die liepen in januari op niets uit, omdat beiden partijen het niet eens konden worden over de zeggenschap. Toch heeft Proton zijn vizier nog wel op Volkswagen gericht en verwacht dan ook dat Volkswagen bereid is om nog even verder te praten. Tevens wordt er gesproken met het Chinese Jinhua Youngman Automobile Group Co. en Chery Automobile Co. Daarnaast ook nog met Mahindra & Mahindra Ltd. uit India.
To be continued… (bron: bloomberg.com)
Rick dos zegt
Oh nee! Niet VW!
PuB zegt
Laat Proton maar sterven, maar laat Lotus door Renault/Nissan gekocht worden!
robert zegt
lijkt me wel wat om autoproducent te zijn. Zeker met Lotus, daar zit volgens mij een hoop potentie in. Een 4 deurs coudpe (cls), een supersportieve suv (cayenne en ook een klasse eronder), een mega sportauto met meer dan 550 pk en een paar winst brengers in de klassen van de 5 serie, 3 serie en misschien ook de 1 serie. En dan de gebruikte bouweenheden ook gebruiken voor concurrenten uit eigen huis natuurlijk (saab/opel volkswagen/audi alfa/maserati) Even denken wat een redelijk bod is…
Raging Whabbit zegt
Zou absoluut zonde zijn voor lotus. De enige grote autoproducent in zijn klasse doelgroep ben benieuwd wat er gaat gebeuren maar zonder lotus zal er een gat vallen in de automarkt
911 zegt
Wat een eikels van Proton zeg.
Dat ze Lotus niet van de hand willen doen, straks gaat Lotus nog failliet
arjan zegt
Ambities van Lotus? Dat verhaal van de nieuwe modellen was bedoeld om te verhullen dat de opvolger van de Esprit later klaar is. Dat nieuws kwam tegelijkertijd met het bericht dat er fors gesaneerd moet worden, terwijl ze de Europa niet eens op tijd klaarkregen…
GTI zegt
Hopelijk koopt Volkswagen alleen Lotus, laat de rest maar sterven…
Larrs zegt
Van mij mag Lotus aan Volkswagen overgedragen worden, maar eigenlijk zouden ze Lotus aan Porsche moeten overdragen.
Jachtmeester zegt
Toyora moet proton overnemen en dan de oude toyota techniek ala de dacia gebruiken voor proton. En dan Lotus gewoon verkopen aan een europees merk of inversteerders groep ik neem niet aan dat er ook maar enige synergie bestaat tussen beide merken. Porsche zou een mooie overname kandidaat zijn.
w0o0dy zegt
Proton is grotendeels van Mitsubishi….. lijkt me niet dat die Proton zomaar failliet laten gaan. Aangezien Mitsubishi banden heeft met Chrysler/Dodge zou dat een meer voor de hand liggende link zijn. Of anders PSA (Peugeot) want daarmee werken ze samen wat betreft de nieuwe PSA SUV (4007).
Verder heeft Peugeot natuurlijk genoeg techniek en spullen voor auto’s in de marktsegmenten waarin Proton opereert. Dus de basis van een 107, 206, 207, 307 voor modellen van Proton….?
Base zegt
Lotus past niet in zo’n mega-concern als Volkswagen. Klopt gewoon niet. Op de één of andere manier vind ik VW niet sympathiek / gepassioneerd genoeg voor zo’n hobbyclub als Lotus.
Als ik Lotus ergens zou moeten plaatsen in een bedrijf dat voldoende overlevingskansen heeft en geeft denk ik inderdaad aan Renault/Nissan, of (en ja: verklaar me maar voor gek…) het Fiat concern. Lotus vormt een perfecte aanvulling op het sportwagen-potfolio dat het Fiat concern in huis heeft met Ferrari (supercars & duur) en Maserati (posh). Wie weet kunnen ze bij Alfa wat leren van Lotus, want die Brera schijnt nogal een let-down te zijn.
Proton naar PSA lijkt me wel een goeie.
Klaas zegt
@W0o0dy: Je info is niet meer helemaal up to date. Mitsubishi heeft Proton vorig jaar laten vallen. Twee jaar geleden heeft DaimlerChrysler Mitsubishi laten vallen.
Mede daarom staat Proton er nu slecht voor. Het is ook Proton die een partner zoekt. Er zijn geen berichten dat partijen geïnteresseerd zouden zijn in Lotus. Lotus past ook niet bij een grote automaker. Lotus is van General Motors geweest in het verleden. Dat werkte niet. Lotus verdient vooral geld met ontwikkelen voor andere fabrikanten. Als Lotus in handen is van een grote fabrikant dan hebben ze veel moeite om klanten te krijgen.
Rick dos zegt
Mitsubishi zit er zelf ook niet al te florissant bij. Het was nog maar enkele jaren geleden dat er werd gesproken over het mogelijke faillissement van Mitsubishi.
Ik denk dat ze het merk en het bedrijf Proton gewoon een stille dood moeten wensen. Als je markten alleen maar UK, Australie en Z.-Afrika zijn dan vraag je gewoon om problemen. Verschuif je assets en resources naar het merk en bedrijf Lotus. Toegegeven dat is makkelijker gezegd dan gedaan maar dan heb je tenminste nog een schijn van kans.
Kijk, ze kunnen het wel willen om aan Lotus vast te houden maar als het faillissement wordt uitgesproken over Proton wat denk je dat er dan met Lotus gaat gebeuren?
Ik zit zelf aan BMW te denken als een mogelijke overname kandidaat. BMW wilt zich al een tijdje meten met Porsche, Lamborghini en Ferrari. Alleen hebben ze niet de status of de naam om écht mee te doen. En Lotus heeft wat dat betreft een hele goede naam. Ze hebben beide min of meer dezelfde filosofie namelijk ” rijders auto´s maken”. En daarbij zou BMW zich weinig met Lotus bemoeien. In tegenstelling tot VW.
Lotus zou toch ook gebruik maken van BMW motoren in hun toekomstige modellen?
w0o0dy zegt
@Klaas, thanx for the update. Overigens is de Engineering tak van Lotus wel een erg zelfstandige onderneming en het zou dus best gesplitst kunnen worden. De onafhankelijkheid van Lotus Engineering is (idd) van groot belang bij het aantrekken van grote klanten in de automobielindustrie.
BMW zou een merk kunnen zijn dat wel wat kan met Lotus. Persoonlijk lijkt me Toyota ook een club die met Lotus uit de voeten zou kunnen (en rara welk merk motoren gebruikt Lotus nu?). Toyota verdiend vreselijk veel geld, is actief in de autosport, heeft een luxe merk, maar geen sportwagentak……
Lotus zou voor Toyota de deur zijn om toe te treden tot de club van sportwagenfabrikanten en op het totaal is het kostenplaatje van Lotus peanuts voor Toyota (budget voor het F1-team is al meer dan 200miljoen dollar per jaar)
Proton zou evt voor Toyota interessant kunnen zijn als budgetmerk met “oudere” Toyota techniek. Een beetje zoals Dacia voor Renault. Verder zouden ze goedkoop aan productiecapaciteit kunnen komen……
daewoo-chevrolet zegt
Proton WAS voor een groot deel onderdeel van Mitsubishi, maar dit aandeel werd steeds kleiner. Nu is Proton weer aan het onderhandelen over een samenwerking, zo zal er misschien een Proton-versie van de Mitsubishi 380 (Australische versie van de Amerikaanse Galant/Taiwanese Galant Grunder) verschijnen.
Wel vreemd dat het nu slecht gaat met Proton, want de verkopen stijgen juist weer in Maleisië en het Verenigd Koninkrijk na jaren van daling, dankzij de Satria Neo.
454 zegt
Ik vind dat Proton met genoeg hulp wel een goed merk kan zijn,vooral als ze goede modellen verkopen in Europa!En kijk eens naar de nieuwe Proton niet mis ze en goed oogt zeer modern http://www.proton.com mooie wagens zoals savvy,GEN-2 enz!!reageer