Of dacht je soms dat het ontwikkelen van vijf nieuwe modellen gratis was? Dat is het natuurlijk niet. En daarom heeft Proton (de eigenaar van Lotus) zo’n 18 maanden geleden besloten om £770 miljoen in het Britse merk te investeren.
En dus werd er in Parijs een (zeer) uitgebreid voorproefje gegeven van de toekomst van Lotus. Het verhaal schijnt allemaal zo’n 1,5 jaar geleden begonnen te zijn toen Proton twijfelfde over wat ze met Lotus moesten toen. Verkopen of toch houden? En dus begonnen ze in het geheim onderhandelingen met Dany Bahar, die op dat moment verantwoordelijk was voor marketing bij Ferrari.
Hij had er wel oren naar om Lotus nieuw leven in te blazen. En dus werd hij een jaar geleden aangesteld als nieuwe CEO van Lotus. Maar hij kwam niet alleen, hij nam oa Donato Coco (designer) mee van Ferrari. En daarnaast nog een hele stoet managers van andere grote merken zoals Porsche en Aston Martin.
En het resultaat van een jaar plannen maken was dus vorige week te zien in Parijs. Lotus moet opstoten in de vaart de volkeren en zich gaan meten met merken als Ferrari, Porsche en Aston Martin. De komende jaren zal Lotus vooral achter de schermen bezig zijn met ontwikkelen van de nieuwe modellen, opbouwen van het dealernetwerk en ongetwijfeld een groot marketingoffensief. Ook zal er meer aandacht komen voor motorsport (Le Mans, Indycars, GP2 etc).
En in Parijs was al duidelijk te merken dat Lotus graag schermt met bekende namen. Voor de onthulling van de Elise, Esprit, Elan, Eterne en Elite werden namelijk onder andere Brian May, Naomi Campbell, Mickey Rourke en Steve Baldwin uit hoge hoed getoverd. Ook heeft Lotus nog een zogenaamde Advisory Council opgericht met daarin oa Tom Purves (ex-BMW & Rolls-Royce) en Bob Lutz.
Ik ben zeer benieuwd wat we hier de komende jaren allemaal nog van zien. Als je een kijkje neemt op de volledig nieuwe Lotus website krijg je zeker eens goed idee van de grootsheid van alle nieuw plannen. (via: es.autoblog.com)
PS En die 6e concept dan? De City Car Concept? Dat is geen concept van Lotus Cars, maar van Lotus Engineering. Die auto is dan ook voornamelijk bedoeld om de techniek die erin zit tentoon te stellen in de hoop dat andere fabrikanten de techniek willen kopen.
DRIVR zegt
De rest (volgens sommigen nog eens zoveel) komt van het Maleisische Petronas.
robbie zegt
@DRIVR: heb je een bron daarvoor?
DRIVR zegt
@robbie: Tuurlijk – Gavin Green van CAR Magazine:
Vast Malaysian investment, some from Lotus owner Proton, the rest from the Petronas oil company, is funding the largesse.
Eric zegt
Ik wens ze veel succes. Maar , ik blijf hopen op een instapmodel dat betaalbaar is.
Merry zegt
@Eric: wat is betaalbaar?
NLBUURMAN zegt
@Merry: idd, want zo belachelijk duur was een elise nou ook weer niet… zoals JC ooit zei over een boxster: als je bespaart op nutteloze zaken als kinderen, is ie financieel haalbaar.
Bols zegt
Dat die designers van Ferrari e.a. er in zitten is net iets te duidelijk vind ik :p Deze trekken op bestaande supercars, de lotus(sen) die je nu ziet zijn apart.
Maaar dat neemt men nieuwsgierigheid niet weg, laat maar komen die handel :D
BaySideBlueBoy zegt
@Bols: Vooral de Ferrari Enzo herken ik aan de nieuwe Lotus neuzen. Ze zijn minder spits en breder uitgevoerd dan de Enzo.
WTF, ik praat als een vergelijkingsmongool. :D
Hupke zegt
Ik vind dat met zoveel geld erin geïnvesteerd te zijn de nieuwe Esprit toch wel iets anders had mogen zijn. Maar moesten de prestaties goed zijn zwijg ik alsnog.
Danny zegt
900 miljoen voor de ontwikkeling van 5 modellen? Da’s 180 miljoen per model. Vind dat niet eens zo heel duur…
Ter vergelijking, Audi gooit er 5,9 miljard tegenaan voor 8 modellen. Zie http://www.autoblog.nl/archive/2009/12/29/audi-bevestigt-komst-hybride-q5-in-2011
MRStephan zegt
@Danny: Dat is niet helemaal correct, ze ontwikkelen 1 model en produceren die in verschillende groottes ;)
MarkieS zegt
@Danny: Je vergeet dat een dito bedrag geïnvesteerd wordt door Petronas (zie 1e comment), en dat Audi jaarlijks ongeveer evenveel auto’s verkoopt als Lotus in een eeuw.
Als de nieuwe Lotussen even goed gaan verkopen als Ferrari-modellen, bedragen alleen de ontwikkelingskosten van je nieuwe Lotus al ongeveer evenveel als de totaalprijs van een huidig model.
integralechubasco zegt
Laat ze ook nog en passent nog een paar miljoen steken in een eigen gezicht of huisstijl… iets met het verleden, Colin Chapman, geel en groen, of misschien met de john player special kleuren… doe iets want anders wordt het een kitcar-fiasco…
robbie zegt
@integralechubasco: anders neem je ff een kijkje op de vernieuwde website ;) Volgens mij is de huisstijl redelijk opgefrist en hebben ze ook gelijk iets van 3 verschillende accessoirelijnen gepresenteerd. Volgens mij zit er dus wel een redelijk plan achter.
Daarnaast moet je niet vergeten dat de nieuwe baas van Lotus (Dany Bahar) voorheen verantwoordelijk was voor de marketing bij Red Bull en daarna bij Ferrari. De beste man weet dus echt wel wat hij moet doen om aandacht te trekken en iets op te bouwen.
Citrofiel zegt
Ik ben razend benieuwd hoe het Lotus zal vergaan. Het nieuwe Lotus, accepteert men dat als concurrent voor de ‘grote’ Italianen?
lincoln zegt
tja .. dat bedrag begrijp ik toch niet ..
als je zou schrijven 9 miljard zou ik het ook geloven ..
en 90 miljoen ook ..
anyway .. als er geen Ford GT zou bestaan zou ik ZEKER voor lotus gaan ..
wat een smerig goed/knap/mooi spul hebben die effe neer gezet ..
MRStephan zegt
Hoop alleen niet dat het een massaproduct moet gaan worden om al die centen terug te verdienen. Het is nu toch redelijk uniek (zeker in NL) om een Lotus te hebben waarschijnlijk.
integralechubasco zegt
@robbie
De site lijkt inderdaad een beetje op ferrariworld.com
een eigen gezicht zoals de Elise, Europa en Evora hebben met de niet al te grote bek, afgeronde koplampjes en vormgeving alsof het een auto is die niet meer dan 650 kg weegt…
Een beetje nostalgie (of respect voor de historie) is wat ik mis met deze studiemodellen. Ze hadden net zo goed van Peugeot, Jaguar of Toyota kunnen zijn. Het is alsof ze in alle ambitie het kind (authenticiteit) met het badwater weggooien…
Aan de andere kant denk ik dat ik wel begrijp wat de strategie is voor de komende tijd. Als ze meer modellen willen verkopen dan moeten de auto’s aangepast worden aan (ergonomisch, smaakafhankelijk, platformstrategie, veiligheid, etc.) de hedendaagse eisen. Hoe groter de verkoopaantallen hoe meer de auto’s op elkaar gaan lijken… Dat is wat lotus voorstaat…
Maar hoeveel willen ze dan gaan verkopen? 50000 stuks per jaar?
robbie zegt
@integralechubasco: Volgens mij willen ze groeien van 2.000 auto’s per jaar naar 6.000/8.000 ofzo.
Khadeem zegt
Wat een fantastische en gedurfde plannen! Je kunt je natuurlijk afvragen of een range van vijf sportieve wagens voldoende winst gaat opleveren voor een return on investment binnen enkele jaren. Ze zullen direct een goede prijs/kwaliteit verhouding moeten bieden. Ik kan me voorstellen dat een klant in deze sector op zoek is naar iets unieks en graag het Lotus motto ‘Performance through Lightweight’ wil ervaren. Niet ‘Performance by stuffing a massive engine in a small car. Please avoid taking corners at all times.’
The360box zegt
Best grappig want als je er 900 Miljoen inzit wil je lijkt mij minstens qiet spelen. Dan zullen ze wel weet heel lang met 1 model doen.
bonzo zegt
ondanks dat alle modellen een beetje dezelfde trekjes hebben ziet het er super uit, hopelijk is de handling van de auto’s zoals we van Lotus gewend zijn!
Kees zegt
De betekenis van Lotus is letterlijk “balans” en stond ook voor de kernwaarden van Lotus, balans is gewicht/prestaties & prijs…
De balans is nu ver te zoeken, best aardige designs maar niet de lotus “look-and-feel”, te zwaar gewicht en qua prijs zal het ook wel niet des Lotus zijn…
Erg jammer want Lotus was een prachtig merk…zonde…
Mellie zegt
het zijn zeer mooie ontwerpen(al lijken ze wel op elkaar) maar ik vraag me af of deze nog wel betaalbaar zijn voor de mensen in de iets hogere midden klasen.
Lotus stond er toch om bekend dat ze een sportwagen voor een goeie prijs aan de man konden brengen.
ik ben tevreden met het nieuwe gezicht van lotus al hadden er nog wel een paar kenmerken van het roemrijke verleden in mogen zitten.
verder hoop ik dat dit een mooie comeback gaat worden voor lotus en wel zijn status behoud als een uniek iets om mee te mogen rijden(want geef toe je ziet ze niet veel en vooral in NL niet)ik hoop dus ook dat het geen massa product word maar er zal toch iets moeten gebeuren om die gedurfde invenstering er uit te moeten halen.
PeugeotGTI zegt
Jammer dat ze de goeie ouwe less = more filosofie niet wat meer inzetten voor de marketing. Volgens mij heb je daarmee een unique selling point, waarmee je auto’s kunt verkopen. Je hebt wel een goed lopend model nodig om dit allemaal in gang te zetten. De Evora wordt vast het niet succes waar lotus op hoopt en een aantal van de prototypes leunt op dezelfde on-lotus dingen als GT motoren, comfort en luxe.
Ik waag het dan ook te betwijfelen dat dit een succes gaat worden.
Al hoop ik ’t wel want Lotus is cool.
PeugeotGTI zegt
@PeugeotGTI
*niet het succes ipv het niet succes :shock:
Cantago zegt
Geniaal dit, zolang de auto’s er goed uit ziet en snel zijn lijkt het me een geweldige zet!
Robert zegt
Hmmm, mijn oorspronkelijke doel was een NSX voor m’n 34ste. Nu daar toch geen opvolger meer voorkomt heb (en ik dankzij mijn pasgeboren dochter) pas ik mijn plan aan: Een mooie nieuwe Esprit. (toch denk ik dat die Elite eigenlijk de NSX had moeten worden of zo, of werkt Lotus engineering niet voor Honda, tja, ik weet het niet, maar het lijkt er toch op of nie dan).
werner zegt
Ik vind het fantastisch wat Lotus hier doet ! Eindelijk weer bolides die hun naam waardig zijn en geen speelgoedautootejs…
De presentatie in Parijs was ook top. Ze hebben er echt goed aan gedaan om Bahar aan te trekken.
Nu moeten ze nog die Ferndandes aanpakken die hun naam als niemand ooit tevoren heeft geprostitueerd ! Hun 500ste grand prix vieren was echt toppunt van slechte smaak en totaal respectloos ! Zèlf een formule 1 team op punt zetten zou veel beter zijn dan Gascoyne en Fernandes te laten doen….