Elon Musk zou willen dat NeuraLink al helemaal doorgevoerd was. Dan kon hij namelijk wat mensen die zich uitsloven in een rechtszaak tegen Tesla beïnvloeden.
We hebben wel eens vaker geschreven dat het woelige tijden zijn voor Tesla. Maar eigenlijk is dat geen nieuws. Het zijn namelijk altijd woelige tijden voor Tesla. Elke keer ligt er wel weer een nieuwe horde klaar die genomen moet worden en twijfelen mensen of dat wel kan lukken. Tot op heden is het echter elke keer toch weer gelukt, wat natuurlijk linksom of rechtsom toch een knappe prestatie is van Musk en de zijnen. De volgende grote uitdaging is nu écht meer volume maken.
Nieuwe fabrieken
Want ja, Tesla gaat dit jaar ondanks de Rony Rona waarschijnlijk een record aantal auto’s afleveren. Maar het getal zit dan nog steeds rond de half miljoen auto’s. Dat aantal had Musk reeds enkele jaren geleden voorzien. Feitelijk ben je met zo’n aantal nog steeds een nichespeler. De Duitse premiums doen namelijk (grofweg) elk twee miljoen units per jaar. De aandeelhouders van Tesla verwachten overduidelijk dat er een explosieve groei zal komen van het aantal Tesla’s dat elk jaar verkocht wordt. Daarvoor moeten er nieuwe fabrieken gebouwd worden.
Vergunningen
En dat gebeurt ook. Na de succesvolle bouw van de fabriek in Shanghai, is Tesla druk bezig nieuwe fabrieken uit de grond te stampen in Texas en in Duitsland. Bij onze overburen is het autobedrijf al begonnen met de nodige werkzaamheden op een terrein in de buurt van Berlijn. Onlangs was de Muskias op bezoek in deze contreien en werd hij hartelijk ontvangen door het pluche van Volkswagen en de Duitse Behörde. Maar deze hartelijkheid kan in theorie nog steeds zo maar omslaan in ellende. Hoewel Tesla haar Duitse fabriek namelijk al bouwt, zijn de vergunningen daarvoor helemaal nog niet binnen.
Protestkanonnade
Afgelopen week kregen mensen die dit niet lekker zit de mogelijkheid om Tesla keihard af te stoppen. Het Brandenburger Landesumweltamt kreeg maar liefst 414 bezwaren binnen tegen de bouw van de fabriek. Gisteren waren er ook 56 sprekers gekomen die hun zegje wilde doen. Ironisch genoeg zijn het over het algemeen boomknuffelaars die de komst van Tesla’s fabriek laken, terwijl Tesla juist pretendeert de wereld te willen redden van CO2. De groenen vrezen echter dat de fabriek, gebouwd op een stuk land dat in een zogeheten Wasserschutzgebiet ligt, een zeer negatieve invloed zal hebben op het grondwater en de lokale voorraad schoon drinkwater. Eerder ketenden enkelen van hen zich ook al vast aan boompjes die Tesla later neergemaaid heeft.
Onzekere afloop
Omdat er niet voldoende tijd was om alle sprekers aan het woord te laten, gaat het gebeuren nu ongepland maandag door. Wat denk jij, zal het grote geld het winnen van de natuur? Of broedt de Duitse overheid op een dikke vette naaistreek jegens Tesla als payback voor de boete die Volkswagen in de Verenigde Staten kreeg voor dieselgate? Laat het weten, in de comments!
okdoei zegt
Het zou me verbazen als het grote geld niet wint.
porsche928 zegt
100en banen in een land waar de auto-industrie een belangrijke financiële peiler is. Zeker dat Tesla gaat winnen.
Richmond zegt
@porsche928: wel meer, met alle toeleveranciers erbij. Vooral in deze moeilijke tijden voor de autobranche gaan ze dit niet tegenhouden.
moveyourmind zegt
En wat dan nog als de drinkwatervoorziening daar in gevaar zou komen…
Duitsers drinken toch alleen maar bier. .
sudbina zegt
@moveyourmind: Rheinheitsgebot bier nog wel! En er gaat gren accuzuur in een rheinheitsgebot biertje!
Ik blijf erbij; zodra de grote jongens hun electro-autos op orde hebben is het gedaan met Tesla.
Robin zegt
Tegen dan levert Tesla 3-5 miljoen wagens per jaar!
Denk het niet. Al eens dr snelheid in innovatie bekeken van Tesla?
Tip: kijk eens naar de video’s die Sandy Munro maakt.
mikee368 zegt
Een ieder die Sandy Munro niet volledig bekijkt zoals naar zijn geschiedenis heeft geen idee wie dit is helaas.
En de meeste hier zullen dat ook niet doen en gaan gewoonl lekker blijven haten op Tesla. Zelfs als de grootste industrie expert van alle industrie experts zegt hoe goed Tesla is geworden nadat hij het de grond in had gestampt in 2018.
Toen wisten veel anti Tesla “helden” hem wel continu te benoemen. Haha hilarisch.
marcomanta zegt
Mooie gratis reclame voor hem, wederom zullen we maar zeggen, wat is er niet aan zijn stoelpoten gezaagd de laatste jaren en als je ziet wat er onderhand in de wereld aan Tesla’s rijdt! Oja, wat zie je aan reclame op TV van Tesla eigenlijk…. jaja, wel menig filmpje op Joetjoep van sprintwedstrijden tegen alles wat tig PK’s heeft, uitgevoerd door jan en alleman, er zijn zelfs hele videokanalen van gebruikers die keurig alle voors en tegens bespreken, dus…zijn feestje gaat gewoon door.
hehe zegt
Volgens mij klopt de titel niet,
wat was het succes dan? Tesla bouwt vrolijk verder
mashell zegt
Waarom men toch ook zo vaak nieuwe fabrieken en industriegebieden in natuurgebieden wil bouwen?
raceface zegt
@mashell: omdat de rest al vol gebouwd staat…
Robin zegt
Natuurgebied? Dat was een boomplantage. Waardeloos stukje bos. Zou sowieso gekapt worden binnen paar jaar. Nu zal er dubbel gecompenseerd worden (2x zoveel bomen en waardevoller) en daar bovenop nog eens ecologischere wagens.
Als ecologisch minded persoon kan je dit alleen maar toejuichen.
Trouwens zal de fabriek (één van) de meest ecologische zijn ter wereld in zijn branche!
joseph zegt
Dat is goedkoper
joseph zegt
Money talks bullshit walks? helaas gaat dat zo. Mvg aandeelhouder tesla
https://www.youtube.com/playlist?list=PLNBF3q-BwTHHuF5e86qWTPCQjmqbJTzj3