Begin dit jaar werden nieuwe belastingregels van kracht, die voor veel oldtimerbezitters funest uitpakken. Sindsdien is deze bloedfanatieke groep liefhebbers maximaal zand in de machine aan het strooien.
Met de invoering van de motorrijtuigenbelasting (MRB) op hun oldtimer kozen veel eigenaren eieren voor hun geld: de auto’s werden geëxporteerd, van hun LPG-tank ontdaan, of op een andere wijze gedumpt. Daarnaast was één ding heel duidelijk: de oldtimerrijders gaan niet zonder strijd te leveren ten onder.
Yours truly schreef er een vrij scherp aangezet stuk over, en de reacties waren niet van de lucht. Prima, wie uitdeelt moet ook kunnen incasseren.
In de tussentijd heeft de klassiekerscene niet stilgestaan, en is de fiscus massaal bestookt met bezwaarschriften, klaagbrieven en vragen, en het werkt. Het AD maakt melding van circa zestienduizend bezwaarschriften, waarmee 17 ambtenaren fulltime bezig zijn. ‘Als wij niet meer spotgoedkoop mogen rijden, dan zullen we de fiscus ook laten bloeden!’, lijkt de gedachte te zijn. Maar we weten allemaal waar de fiscus zijn inkomsten vandaan haalt, en wie deze 17 ambtenaren dus eigenlijk betaalt. Juist…
Een cynicus zou stellen dat het gedrag van de oldtimerbezitters lijkt op wat kleine kinderen ook doen als ze hun zin niet krijgen: dwarsliggen en traineren. Daarnaast hebben we allemaal gehoord van de problemen bij de belastingdienst met betrekking tot het uitbetalen van de toeslagen, soms met schrijnende gevolgen. De gedachte dat er dan 17 mensen bij de fiscus zitten wier tijd voor de volle 100% wordt opgeslokt door een klein groepje ontevreden oldtimerliefhebbers is geen geweldige PR voor ze.
Aan de andere kant: de manier waarop het spel van overheidswege wordt gespeeld verdient alles behalve een schoonheidsprijs. Het milieu is een lulargument, maar er recht door zee voor uitkomen dat je gewoon wat extra schatkistvulling nodig hebt is anno 2014 om de een of andere reden nog steeds een taboe in politiek Den Haag. Echter: regels veranderen, en aantrekkelijke regelingen gaan steeds meer de bak in, of dit nou om een PC Prive-project gaat, een fiets van de zaak, of het beladtingvrij kunnen rijden van een klassieker.
In dit geval waren deze regels ook hoognodig, omdat veel mensen slim van de regels gebruik maakten om een oude stinkdiesel voor een appel en een ei als daily driver te gebruiken. Dit was een hoop verspild geld dat moreel niet te verantwoorden was. Daar zit ook juist mijn probleem in de hele heisa: we zijn door de nieuwe regels mooi van al die oude 190 D’s af, maar de discussie wordt gekaapt door een veel kleinere groep die de voordelen van de nieuwe regels in het belang van de eigen agenda wegmoffelt.
Het probleem (of de kracht, ’t is maar hoe je het bekijkt) in Nederland is dat alles voor discussie openstaat. Ben je het ergens niet mee eens, dan kom je in het geweer, waarbij je natuurlijk en passant van de zijlijn laat weten hoe je de regels zelf veel beter vorm had gegeven. En in dit geval is er wat voor te zeggen, maar als wetgever kan je onmogelijk ieder individu behagen.
Via Stichting Autobelangen zijn bij de fiscus 8.000 bezwaarschriften a 17 pagina’s dik binnengekomen, en deze zijn kennelijk niet met een standaardantwoord af te werken. In plaats van deze enorme werkverschaffing wordt er door beide partijen momenteel onderhandeld over een proefproces rond de oldtimerbelasting: een uitspraak hierin zal een precedent acheppen, wat vele malen efficienter is dan een individuele afhandeling.
Foto: MG B V8, 1976, autojunk.nl
papa zegt
Ik mag hopen dat ze het terugdraaien. 4 regelwijzigingen in 4 jaar voor wat betreft de oldtimerregeling is wat van de gekke… ik hoop dat een rechter dat ook ziet. Zo zuur voor mensen die een dikke Amerikaan rijden enzo
escort77 zegt
@papa: terugdraaien zou dan 5 wijzigingen in 5 jaar betekenen…
En dan weet je zeker dat de volgende reparatie wijziging er ook achteraan komt.
Niets meer aan doen dus, het is nu even slikken voor sommigen, maar auto’s worden nu eenmaal steeds beter en waar vroeger bijna alle auto’s met 25 jaar echt op waren, is dat nu niet meer het geval. 40 jaar is dan prima.
tupperware zegt
Als die bezwaarschriften komen van echte liefhebbers dan heb ik daar geen probleem mee, als ze echter komen van steun trekkende 190D rijders..
Dat is immers de groep die ervoor heeft gezorgd dat eigenaren automobiel erfgoed nu moeten bloeden dankzij een clubje profiteurs.
Een geheel ander onderwerp waar de fiscus zich wel eens druk over mag maken is de immer groeiende groep MOE-landers die zich hier gevestigd hebben en stug met platen uit hun moederland blijven rijden. Dat mogen ze wettelijk een half jaar, daarna ontduiken ze hun belastingplicht. Daar is volgens mij net zoveel te graaien als bij de klassiekerrijders.
sir_smokalot zegt
Daar wordt ook al regelgeving voor voorbereid. Het is althans de bedoeling Polen e.d. die hier de facto wonen ook voor de MRB aan te slaan.
tupperware zegt
@sir_smokalot:
Zou tijd worden, hier rijdt er eentje al 4 jaar rond met z’n Poolse platen en dan woon ik nog in een buurt waar er niet veel wonen.
lekkaah zegt
@tupperware: In Zaandam rijden er tegenwoordig bijna meer oostblok kentekens rond dan NL kentekens (niks overdreven).. Die wonen hier dan ook gewoon.
lekkaah zegt
@tupperware: Dat gebeurt toch alleen maar in NL?
Als ik gewetenloos 10km/h te hard rijdt wordt ik harder aangepakt dan de gemiddelde inbrekert..
Ik sta altijd achter het ‘de gebruiker betaalt’ principe, echter hoe ga je controleren hoeveel er dan daadwerkelijk gereden wordt door die persoon…..?
Relief zegt
@tupperware: dus de hollandse liefhebber mag wel rondrijden in een klassieker maar iemand met een andere kleurtje mag dat niet. Ook heel moedig dat je het niet hardop durft te zeggen en je verhult achter woorden als steuntrekkers en MOE-landers.
Ga lekker snel terug naar Geenstijl.
lekkaah zegt
@Relief: Jij kan woorden goed verdraaien zeg, ik zou de politiek ingaan.
tupperware zegt
@Relief:
Lezen is niet je sterkste kant, ik doel op de rechtsongelijkheid dat een Nederlander wel houderschapsbelasting moet betalen en iemand uit het voormalige Oostblok die gewoon ingezetene is van dit land hier onderuit komt.
Ik heb het dus nadrukkelijk niet over mensen die hier zo nu en dan langskomen en de link tussen deze mensen en de oldtimerregeling is er dus ook niet.
peterpan72 zegt
@tupperware: Achmed die een bezwaarschrift schrijft? Zie het nog niet voor me ;)
parker zegt
Snap echt niet wat het probleem is, voor 25 tot 40 jaar oude auto’s is het kwarttarief gemaximeerd op 120,- euro per jaar, da’s echt helemaal niks. Ok, 3 wintermaanden binnen zetten maar de echte hobbyist deed dat toch al. Vanaf 40 jaar oud rijd je weer ‘gratis’. Voor ouwe dieseltrucks of ander exotisch spul is er een prima evenementenregeling zodat ook die gewoon hun hobby kunnen voortzetten zonder MRB. Het is ongelofelijk hoe veel ouwe roesttroep dankzij deze maatregel van de weg is verdwenen, milieu zal wel, maar veiliger is het wel geworden zonder al ABS loze roesthopen waar geen cent in werd geïnvesteerd anders dan de apk..
G-Ammo zegt
@parker: Als ze het nou 25 jaar en ouder hadden gehouden, zouden straks de supra’s en andere jaren 90 raketten ter beschikking komen. Ok, je betaalt weinig tot geen belasting, maar die wagens slurpen benzine, en men geeft denk ik liever meer geld uit aan benzine voor hun hobby, dan je centjes aan de overheid (EN benzine). En via de accijnsen krijgen ze toch wel hun geld binnen.
parker zegt
@G-Ammo: je bedoelt dat ze de datum voor het kwarttarief niet hadden moeten bevriezen op 1 januari 1987? Mee eens, er zijn erg veel leuke nineties mobielen.
Jochempie zegt
Ik kan alleen maar waardering hebben voor iedereen die geweldloos voor zijn of haar belang opkomt.
rammillius zegt
In de toekomst wil ikzelf ook een oldtimer aanschaffen. Of dit een Amerikaan, Italiaan of Brit wordt ben ik nog niet helemaal over uit. Dat ik dan 120 euro per jaar moet betalen voor deze auto maakt mij niet zoveel uit. Iedere hobby kost geld om te starten en om te onderhouden.
Echte liefhebbers betalen dit bedrag om te blijven rijden. Die zullen nooit en te nimmer hun auto verkopen.
Welke groep klaagt? Mensen die voor een dubbeltje eerste rang willen zitten? Eigenaren die een 190D hadden aangeschaft om goedkoop te rijden?
papa zegt
@rammillius: wat denk jij van een liefhebber die vanwege de regeling een chevrolet suburban 6.2 diesel rijdt uit 1983. Na de wijziging 300 p.m. betalen… lijkt me niet helemaal fair… als hij dat had geweten had hij wel een benzine gekocht… diesel rijdt volgens sommigen gewoon beter
rammillius zegt
@papa: Als de liefhebber het voertuig al meer dan 10 jaar in bezit had en kan aantonen dat hij hem niet dagelijks gebruikt maar netjes stalt in de wintermaanden etc. dan is het inderdaad een financiële doodsteek voor deze liefhebber.
Mocht deze liefhebber het voertuig enkel hebben gekocht vóór de regeling zoals de vele 190D´s om belastingvrij te rijden, dan noem ik het geen liefhebber maar een belastingonderduiker. (Sorry als dit offensief overkomt)
notsobig zegt
@rammillius: Je vergeet waarschijnlijk dat het meer is als €120, je moet de auto namelijk in de winter ook stallen (mag niet op openbare weg staan). Dat moet je ook maar kunnen betalen…
Mensen die oldtimers puur reden omdat dit bijna gratis was moeten inderdaad niet klagen. Die zijn de oorzaak dat deze regelgeving gemaakt zijn en hebben het zo verpest voor anderen…
parker zegt
@notsobig: een serieuze oldtimerrijder had sowieso al een stalling. Zo’n ding buiten zetten en er maar af en toe in rijden is funest.
notsobig zegt
@parker: Dus een enthousiasteling die als hobby een oldtimer heeft (bijvoorbeeld een offroader om af en toe door de bagger te banjeren), maar geen stalling tot zijn beschikking heeft is niet serieus genoeg?
parker zegt
@notsobig: nee, klopt. Sneu voorbeeld trouwens.
notsobig zegt
@parker: Leg uit, waarom zou dat een sneu voorbeeld zijn?
mashell zegt
De oldtimer regeling was een gunst. Die nu iets minder gunstig geworden.
Wat je nu ziet is de ware aard van de klassiekerrijder (dat is iets anders dan liefhebber) het zijn gewoon kinderachtige pestkoppen.
jack_abarth zegt
@mashell:
+1
desjonnies zegt
@mashell:
Oh ja joh, mijn belasting afdrachten aan dit land zijn dat OOK !
Dat moeten ze zich eens gaan beseffen !
jaapiyo zegt
@mashell: nonsens, de oldtimer regeling was helemaal geen gunst, de torenhoge belasting op auto’s in Nederland in het algemeen is een straf op succes en het genieten daarvan, je moet de zaken niet omdraaien natuurlijk.
Juist de roverheid is het pestkopje…ze stelen eerst al je boterhammen in de pauze en geven je dan een halve terug als hun buikje rond is en dan proberen je ze je nog wijs te maken dat dat een gunst is.
Nu is de roverheid inmiddels zo dik geworden van al die boterhammen dat je die halve ook niet meer terug krijgt…
parker zegt
@jaapiyo: jankerd, emigreer dan gewoon
meneer zegt
@jaapiyo: mensen die over de ‘roverheid’ beginnen neem ik sowieso niet serieus. sodemieter lekker op dan.
imba zegt
@meneer: Jij bent een naïeve dwaas. Zo blijkt maar weer.
peterpan72 zegt
@mashell: Dus volgend jaar alle leasebakken weer naar 25% bijtelling?
knipperlichtje zegt
Ik vind het helemaal fair, als dat beetje wegenbelasting de jouw auto doet verkopen ben je geen echte liefhebber. Een oldtimer op LPG, toe nou man, zeg dat het je om de centen gaat ipv de liefhebberij.
Ik wacht op de 1e persoon die gaat vertellen hoe oneerlijk het wel niet is dat veel zakelijke rijders mrb-vrij rijden terwijl “de liefhebbers uitgeknepen worden”
ml03zl zegt
Even los wat je van deze maatregel vindt. VrijstellingOldtimer wilde namens alle oldtimerbezitters bezwaar maken, maar dat werd destijds door de staatsecretaris niet toegestaan. Iedereen moest maar appart bezwaar maken, en dat is nu dus gebeurd…
desjonnies zegt
Ok
Probleem van de Nederlandse Overheid is dat ze geen regels maken.
Geen DUIDELIJKE regels en die zelf ook nakomen.
Dit land is verworden tot een staat waarin verworven rechten, waarop mensen hun levensstijl en toekomst richten, met één pennestreek ongedaan worden gemaakt.
En dat is het probleem.
De zorg, de hypotheekrenteaftrek, sociale woningen, noem maar op.
Dat de Staat der Nederlanden alles onder het modewoordje ‘privatisering’ probeert te lozen is een brevet van onvermogen van jarenlang mismanagement en geld over de balk gooien.
Door de staat welteverstaan.
parker zegt
@desjonnies: prima, conventies omver trappen en direct bijsturen waar nodig. Niks mis mee. Wat wil jij dan? Dat alles altijd blijft zoals het was? Lekkere puinhoop creeër je dan..
desjonnies zegt
@parker:
veranderingen horen verbeteringen te zijn…….toch?
parker zegt
@desjonnies: nee, niet voor iedereen.
mashell zegt
@desjonnies: en als je het niet naar het bedrijfsleven kun privatiseren dan maar aan de gemeenten. Ergens is het wel briljant, rijkstaken (zoals zorg) overdragen aan de gemeenten tegen 80% van het budget waarvoor het rijk dat deed. De gemeente kunnen niet anders dan de dingen uitkleden. Over een paar jaar zijn er weer gemeenteraadsverkiezingen, de lokale partijen krijg klop van de kiezer en de landelijke partijen die dit soort ongein doen profiteren ervan. Het is een vuil machtsspelletje over de rug van de zwakkeren in de samenleving.
toniominestrone zegt
Het kan met een simpele wetswijzeging opgelost worden: Voertuigen welke 25 jaar zijn maar ook daadwerkelijk 25 jaar in Nederland hebben rondgereden (ten naamstelling) worden vrijgesteld van de wegenbelasting, zo ontzie je liefhebber en tref je de gladde jongens die een roetbak importeren, zij zijn immers ook de bron van alle ellende.
parker zegt
@toniominestrone: leuk als je het over de VS hebt qua omvang wagenpark, maar hier rijdt niet zoveel en alles wat hier 25 jaar heeft gereden is door en door verrot van de pekel, dat schiet lekker op. Regeling was nooit bedacht ‘omdat 25 jaar betalen wel genoeg is’ maar om auto hobbyisme te supporten.
toniominestrone zegt
@toniominestrone: Wanneer je bestanden van oldtimerclubs bekijkt (geen youngtimers) dan bestaat meer dan de helft uit orginele Nederlandse auto’s.
parker zegt
@toniominestrone: oldtimers hebben er geen last van: vaak ouder dan 40 en dus mrb vrij
toniominestrone zegt
@parker: Hierbij haal je gelijk je eigen redenatie onderuit!
parker zegt
@toniominestrone: ???
thierryvth zegt
Zolang we in de zeik worden genomen door de overheid met BPM waardoor wij golfjes rijden en de rest van europa (op de UK na) van het zelfde geld BMW 3 series rijden dan is wat mij betreft (bijna) alles geoorloofd.
Het idee dat de problemen bij de belastingdienst minder worden als ze daar 17 mensen aan kunnen toevoegen is een illusie.
reistje zegt
Mijn auto is vorig jaar 25 geworden, op zich jammer, maar ik vind het niet oneerlijk hoor. Het is dan een een “klassieker” maar ik rijd er iedere dag mee, het is mijn enige auto…
Het is lastig om een eerlijke regeling te verzinnen. Hoe het was vond ik niet heel eerlijk, wat nou als Jantje een 15 jaar oude M5 heel mooi vind als liefhebbers auto voor erbij? Of Kees een Ferrari 458 koopt? De regeling is meer voor dat soort mensen bedoelt dan voor mensen met een 190D.
(Uitzondering van echte liefhebbers daar buiten gelaten)
paginl zegt
Er is maar 1 eerlijke regeling. km heffing. Dan betaal je naar gebruik. Is zo met benzine, alcohol en energie. De gebruiker betaald.
parker zegt
@paginl: dat heeft die pannenkoek van een van Woerkom getorpedeerd
schuimbekje3 zegt
>>4 regelwijzigingen in 4 jaar voor wat betreft de oldtimerregeling is wat van de gekke…
Precies, je mag van een stelletje prutsambtenaren verwachten dat ze goed nadenken voordat ze wetten maken, dat ze goed nadenken wat deze veranderingen teweeg zullen brengen en wat hun wetten voor veranderingen teweeg zullen brengen in reactie op andere wetten en aanpassingen.
Dat deze zooi NS-liefhebbers hun werk vervolgens niet goed doen mag je de burgers niet aanschrijven.
Een Nederlander moet van zijn overheid kunnen verwachten dat deze overheid niet de spelregels verandert tijdens het spelen.
Dus heb je regels voor je hypotheek, moet je minstens 20 jaar van deze regeling op aan kunnen.
Koop je een auto moet je minstens 5 jaar van deze regelingen gebruik kunnen maken zolang jij die auto hebt.
Het probleem is enerzijds dat de overheid megalomane trekken heeft en al je geld wilt hebben en dan 50% van dat geld verbrast aan het uitzoeken hoeveel en aan wie ze het teruggeven, anderzijds dat er niemand met vizie is en hoofdelijk aansprakelijk is. En dan durven die ambtenaren nog meer geld te vragen ook. Geen verantwoordelijkheid, geen werkdruk (ja, zij ervaren het als werkdruk om 4 uur te facebooken en 1 uur documenten te lezen tijdens een vergadering en dan voor 40 uur betaald te worden).
De oldtimer regeling is ingesteld om het erfgoed te behouden. Wie de geschiedenis kent, maakt wellicht de fouten in de toekomst niet nog een keer.
Hiervoor is ingesteld dat oldtimers minder lastenverzwaring kregen, niet lasten verlichting, maar minder belastingverhoging.
Uiteindelijk werden auto’s van 25 jaar en ouder niet belast met wegenbelasting (en toen wegenbelasting niet meer mocht van Europa werd het houderschapsbelasting).
Toen gingen mensen auto’s importeren. Groen links politici enzo.
Als ze nu het probleem aangepakt hadden ipv de symptomen te bestrijden…..
Probleem is #1 autorijden is te duur in Nederland (en OV is inadequaat en incompetent)
Probleem #2 meer oldtimers gingen uit het buitenland geimporteerd worden en werden gebruikt als daily driver.
Oplossing zou zijn geweest: #1 Auto’s die 25 jaar lang Nederlandse wegenbelasting betaald hebben hebben genoeg asfalt opgehoest en zijn belastingvrij.
Hiermee voorkom je dat mensen importeren en dezelfde belastingvoordelen krijgen.
Oplossing #2 Oldtimers die op naam staan van iemand die al een auto heeft zijn vrijgesteld. Het is dan een tweede auto. Desnoods heb je dan 2 oldtimers… Voor de duurste betaal je, de goedkoopste is gratis. Kom je meteen tegemoet aan mensen die hun oldtimer uit de winter willen houden of wellicht met hun oldtimer als winter-banger willen gebruiken.
LPG verhaal is helemaal koeienstront natuurlijk. #1 LPG is een van de schoonste en veiligste brandstoffen die er zijn en is eigenlijk ook nog eens afvalrecycling. Waarom dat erbij komt als oldtimer not-done, geen idee.
Steun trekkende 190d-ers hebben hier helemaal niet voor gezorgd. Incompetente ambtenaren die links en rechts met geld smijten ipv net als iedere gewone Nederlander met verstand kijken naar het geld wat uit de beurs vliegt alsof het hun eigen geld is, die hebben er voor gezorgd dat er weer extra nottingham sheriffs op pad gingen.
In principe heb je vrije doorgang in Europa… Dat de Nederlandse belastingdienst de duurste is van heel Europa (en de meest imcompetente wellicht) en hierdoor alle producten in Nederland duurder zijn is niet de schuld van MOE-ers. In principe zou je die markten vrij moeten laten. Onze sicko-overheid is toch zo van concurentie? Nou, als de overheid in Polen bijtelling voor een auto niet interessant vindt en hier ik 25% moet betalen over een Subaru a 78.000 die in Polen 27.000 kost… Misschien moeten we dan maar allemaal gaan rijden met Poolse platen…
In Nederland betaalt de gebruiker niet. Als een OV-er alleen al zijn electriciteit zou moeten betalen dan is die al meer kwijt dan een PEHV aan subsidie kost.
Als je 10km/h te hard rijdt, moet je misschien eens stemmen op de PVV zodat je overal 130km/h mag… Of verhuizen naar Duitsland waar 10km/h te snel 1/4 van de prijs is, als je al geflitst wordt. wat mij wel opvalt is dat het aantal mensen wat ik WEKELIJKS hoor van “Nederland is kudt” (en de mensen die dan miepen, ‘dan emigreer je toch’ ) van 0 in 2000 naar 200 in 2014 is gestegen doet de overheid toch iets niet goed.
Emigreren vind ik geen goed idee overigens, je lost het probleem niet op en je laat het over aan andere… daarmee ben je eigenlijk net zo erg als die golddiggers uit afrika die hier naartoe komen voor gratiz huiz en gratiz naaikiez. Daarom worden misschien problemen daar en hier ook zo groot. Omdat niemand er tegenin gaat. Makke schapen… Geloof me, een kudde van makke schapen is nog steeds iets wat je niet over je heen wil laten lopen. Dus petrolheads, unite…
Kilometer heffing wordt gebracht als het ei van columbus, echter moet je jezelf afvragen van wie deze optie weer af komt? Juist, de overheid… Ze kunnen dan precies volgen waar je bent, wanneer je er bent. Waarom is de OV CHIP ingevoerd? Precies daarom. Wil je afrekenen per kilometer? Daar hebben we al accijnzen voor uitgevonden… Zuinige groene auto = minder verbruik = minder betalen. Dikke 8 liter V8?, dan betaal je meer.. Heel fair, heel gewoon, heel gemakkelijk, implementatie is spotgoedkoop (het is er al), geen kastjes, electronica, databases opgezet door digibeten ingehuurd door imcompetente ambtenaren.
Hmmm. 25 jarige supra…
Maarja, als je een Supra rijdt is het laatste kostenpostje en het kleinste wel de wegenbelasting… Onderhoud @20.000km/jaar = 2500 euro, brandstof = 6800 euro… wegenbelasting = 824 per jaar.
Dat mensen een 190d kopen omdat dat is wat ze willen en kunnen betalen? Tja, liever niet, hoe minder mensen op de weg hoe liever ik het heb maar waarom niet? Heb ik, jij het recht voor andere te bepalen of ze een 190d moeten kopen of een Aygo?
Rijden we straks allemaal rond in Prii, Ampera’s V60’s en Outlanders, allemaal in de kleur grijs. met wieldoppen omdat aluminium velgen 1 gram CO2 teveel uitstoot.
Misschien moeten Nederlanders zich afvragen waarom Duitsland wegen kan bouwen voor 130km/h ++++ en we hier na 1 klacht van een NIMBY van 130 terug moeten naar 60km/h ? (die vervolgens zelf geflitst wordt en dan gaat klagen dat ze andere moeten flitsen die veeeel harder rijden).
En waarom de gemiddelde bijtelling in Duitsland 7% is en alleen wanneer je dagelijks naar dezelfde plek gaat. En waarom de wegenbelasting in Duitsland verwaarloosbaar is in vergelijk met Nederland. En waarom de accijnzen lager zijn dan in Nederland. Waarom de aanleg van wegen goedkoper is en kwalitatief beter? ZOAB is leuk voor de regen maar 1 overbeladen vrachtwagen en je hebt spoorvorming alsof je in Noorwegen rijdt. En de betonblokwegen zijn niet zo slecht als in Belgie waar we straks wellicht OOK voor moeten betalen als het aan de Belgen ligt.
Nou, ik zal niet roepen dat de zakelijke rijder nu 0-7% bijtelling heeft voor een hok dat net zoveel verbruikt als mijn heameau-porsche van 1996 (mijn verbruik van mijn Boxter tov van Outlander van een collega van mij, beide 1:10). Ik betaal 35% bijtelling, hij 7%.
Je kunt er natuurlijk vanuit gaan dat die 17 man hiervoor heel belangrijk werk deden… Internet verbinding controleren, facebook pagina checken… koffie-automaat testen… OV verbinding en OV CHIP testen…, zinloze CO2 uitstoten….
Jammer toch dat veel mensen in de propaganda trappen dat het allemaal ligt aan roet-importers, terwijl het gewoon graaien is van de overheid… Mensen zoeken graag een zondebok en hebben zo hun redenen om er eentje aan te wijzen, al dan niet geholpen door de overheid of de staats-televisie.
desjonnies zegt
@schuimbekje3:
Amen.
tupperware zegt
@schuimbekje3:
Leuk verhaal, maar iemand die “mijn Boxster” zonder s schrijft kan ik niet serieus nemen.
Als je dan vervolgens gaat beweren dat je 35% bijtelling betaalt waar het hoogste tarief 25% is, haak ik definitief af.
parker zegt
@tupperware: nope, 35% geldt voor auto’s van 15 jaar en ouder, over de dagwaarde
parker zegt
@schuimbekje3: doe normaal man
norge zegt
Voorstel
U koopt een auto waar van te voren een “wegenbelasting” voor bepaaldt wordt die over een dertig jaar na kenteken registratie (!) maandelijks wordt betaald
BJ zegt
Mijn eerste reactie was altijd dat ze niet moeten zeuren, zoals Smokalot al aan geeft, regels veranderen. En vaak volstrekt onlogisch en onterecht, zie de eerdere discussie deze week rondom de debiele bijtellingsregels.
Tegelijkertijd wordt tegenwoordig zo achterlijk veel geld bij iedereen met werk, een hobby en een huis weg getrokken, dat ik eigenlijk elk protest daar tegen aan moedig. We laten in dit land alles maar gebeuren (ik uiteraard ook) en ik vind het wel mooi dat een gepassioneerde club dan eens zand in de machine strooit. Voor een groot deel functioneert de politiek en overheid toch al niet dus dan maakt een beetje zand echt geen verschil meer en het is tenminste een signaal.
desjonnies zegt
@BJ:
Inderdaad, regels veranderen, maar de redelijkheid en billijkheid is ver te zoeken, het lijkt eerder op neopotisme van onze overheid.
Ze geloven zo sterk in zichzelf en hun eigen kunnen, terwijl ze juist falen op het terrein waar een overheid voor is.
Een overheid hoort de zorg en het openbaar vervoer te managen, maar het hele gelul over een overheid die banen creëert is 1 groot sprookje.
Ondernemers creëren banen, dankzij een dienstbare overheid, niet ééntje die lullo’s langs stuurt om bij iedere productieve werknemer een ambtenaar over de schouder mee laat kijken, of de regeltjes wel worden gevolgd.
Bij wijze van spreke dan.
BJ zegt
@desjonnies: Eensch
Hupke zegt
@desjonnies:
” terwijl ze juist falen op het terrein waar een overheid voor is”
Waar is een overheid voor, want ik denk dat de meningen daarover wel eens zeer strerk kunnen verschillen.
In mijn ogen heeft een overheid dan ook helemaal niets te zoeken in de zorg en het openbaar vervoer.
csx3000 zegt
Ik ben 1 van 8000, je moet het toch proberen.
Je moet altijd proberen om voor je recht op te komen.
We leven in een rechtstaat.
Hupke zegt
Oldtimer liefhebbers zijn niet kinderachtig, de gewone wagenbezitters zijn makke lammetjes.
Iedere cent die je meer betaald aan vervoer dan wat het vervoer werkelijk kost is er eentje te veel. De staat mag toch ook wel eens beginnen met te beslissen hoe ze het gebruik van de wegen gaan aanrekenen.
Want nu is het een wirwar van taxen, eentje op watvoor wagen het is, dan op hoeveel die per afstand verbruikt dan op hoeveel die in totaal verbruikt, dan op…
mrweird zegt
Ik heb ook gebruik gemaakt van de bezwaargenerator van vrijstellingoldtimer. Waarom? Simpelweg als protest tegen een de zoveelste wetwijziging mbt oldtimers binnen 4 jaar, als protest tegen de aangehaalde milieureden van deze wetswijziging omdat weekers gewoon extra geld binnen wilde halen. Bij protesteren in NL moet je ze raken waar het pijn doet binnen de regels van de wet. In de portemonnee..
Ik heb een oldtimer die keurig in de winter binnen staat, en die me nu 101 euro aan belasting kost waar ik ook niet van wakker lig.. Dit is simpelweg regering terugpesten voor mij.
parker zegt
-edit: nutteloze bijdrage-