Dat dat er eigenlijk nog niet was. Een flitscamera’ voor een treinspoor voor spoorwegovergangen klinkt hartstikke logisch.
Automobilisten zullen je altijd kunnen verbazen. Dat kan zijn door middel van vriendelijke, hoffelijkheid of extreem schijnheilig doch superieur vertoond gedrag. Nu zijn de regels in Nederland behoorlijk streng en de boetes vrij hoog. Dus als iemand 5 minuten verkeerd geparkeerd staat of wat te hard rijdt: ach. Ja, dat is een overtreding maar ook niet meer dan dat.
Maar er zijn ook dingen waarvan wij ons afvragen waarom je het in hemelsnaam zou doen. We hebben dat dan over levensgevaarlijke situaties als SMS’en achter het stuur, inhalen over de vluchtstrook of door rood rijden. Daar is gewoon geen excuus voor, zeker niet als het een bewuste keuze is.
Oversteken bij rood licht
Een overtreding die in dat rijtje past, is nog even snel oversteken over het spoor, terwijl er dus een trein aankomt. Ja, er schijnen dus echt menselijke levensvormen te zijn die bij een rood licht nog eventjes oversteken omdat ‘het toch wel kan’.
Om dat tegen te gaan startte ProRail een pilot met twee flitscamera’s bij een spoorwegovergang. Deze pilot bleek dermate succesvol dat ProRail nog eens veertig (40) locaties wil voorzien van deze camera’s. Dat meldt de NOS.
Slimme camera
Het zijn niet zomaar camera’s. Nee, het zijn hele geavanceerde camera’s. Deze houden namelijk de boel in de gaten en geven een signaal af wannee er mensen over het spoor rijden terwijl het rode licht nog niet gedoofd is (wacht dat altijd eventjes, er kan immers nog een trein komen). Deze beelden worden doorgespeeld naar de buitengewone opsporingsambtenaren (ja, BOA’s).
Die checken het kenteken en zorgen dat het CIJB een boete stuurt. Die boetes zijn niet mals. Alhoewel, in vergelijking met ietsje te hard rijden valt het mee. Met de auto oversteken kost 280 euro, op de brom- of snorfiets is dat een stukje goedkoper: 190 euro. Dan rest nu de vraag: hoe vaak komt dit voor?
Volgens ProRail waren er in 2022 60 mensen die nog snel overstaken. In 2021 waren het er 76 en in 83 waren het er 2020. De reden voor de afname is dat er ook een afname is van het aantal spoorwegovergangen. Gelukkig zijn ongelukken met dodelijke afloop vrij zeldzaam, gemiddeld 5 per jaar de afgelopen 5 jaar. Dat moeten er uiteraard nog minder gaan worden met deze maatregelen.
Fotocredit: Google Maps
Dutchdriftking zegt
De camera is goed, maar pas dan wel het systeem aan. Deze flitspalen zijn niet nieuw. Al zo’n 500 spoorwegovergangen zijn voorzien van een dergelijk systeem wat voor de veiligheid natuurlijk uitstekend is. Maar de werking in de praktijk is helaas toch niet waterdicht.
Een bekende van mij reed met de auto richting zo’n spoorweg overgang. op het laatste moment gingen de rode lampen aan. Stoppen ging niet meer (dan sta je midden op het spoor) dus een teentje gas er bij en door. Dit leverde een dikke prent op. Onterecht, en aanvechting was helaas onsuccesvol.
In deze ben ik van mening dat je net als bij een verkeerslicht een oranje moment moet toevoegen. Dus een aantal seconden voordat normaal de rode lampen zouden gaan knipperen een oranje licht als waarschuwing. En dan vanaf het rode licht natuurlijk flitsen. Uiteraard moet je (net als bij een verkeerslicht) gewoon stoppen voor oranje indien mogelijk.
mashell zegt
Staat er niet bij alle beveiligde spoorwegovergangen zo’n 50 meter voor de overgang een tweede verkeerslicht dat een tijdje voor de overgang gaat sluiten gaat knipperen? Zo ken ik de overgangen wel. En dat tweede verkeerslicht functioneert als het door jou gewenste oranje licht.
gregorius zegt
Beetje nuance kan ook wel.
Er bestaan ook van die overgangen waar ze prima de bomen open kunnen doen tussen 2 treinen, maar door wat raar programmeren doen ze dat niet. Als je bij zo’n overgang in de buurt woont, weet je hoe irritant dat is.
Ook zijn er overgangen waarbij die bomen zo traag weer opengaan, dat je voor je gevoel zo 30-60 lang voor Jan Lul staat te wachten. Wederom: als je bij zo’n overgang woont en daar elke dag (meerdere keren) staat te wachten, ga je daar ook niet meer op wachten.
Soms komt het ook voor dat bij zo’n langezame bomen overgang die bomen dus bijna open zijn om dan gelijk weer dicht te gaan; om dan wederom 2 minuten te moeten wachten voordat die trein er is. Met alleen lichten, had je er dus makkelijk 1 minuut lang overheen gekund.
En daarnaast is er natuurlijk ook een verschil tussen goede overzichtelijke overgangen en overgangen waar er een bocht voor ligt.
Maar goed, alles is gelukkig aan de veilige kant in NL; ik zeg alleen dat er situaties zijn waarvan ik snap dat mensen er gewoon klaar mee zijn.
mashell zegt
Bij ons lag vroeger (nu ligt er een tunnel) direct naast het station een overgang. Over de lijn reden intercity’s en stoptreinen, de intercity stopt bij ons niet. Om de spoorweg op tijd dicht te laten gaan voor de intercity lag de sensor on de overgang te sluiten voor het station. Met als effect dat de afremmende stoptrein de spoorweg sloot, dan stopte, de passagiers in- en uitstapten en daarna de trein weer langzaam op stoom kwam. Al die tijd was de spoorweg overgang gesloten. Zeer frustrerend voor de automobilisten. Klopt dus wel dat de constructie overweg ook bepalend is voor het aantal overtredingen.
Ik maak me wel zorgen dat op deze manier overweg storingen voor Prorail lucratief kunnen worden. Het boetegeld mag dus niet naar Prorail zelf gaan en als er een storing is moeten de boetes worden vernietigd.
theghost zegt
Driebergen toevallig?