Dit is waarschijnlijk de veiligste Mercedes die ooit gebouwd is. Deze S400 Hybrid zit namelijk tsjokvol met de allernieuwste veiligheidssnufje die Das Haus in huis heeft.
Zo zitten er nog meer airbags in dan je normaal zou verwachten. We zien onder andere gordelairbags en ook airbags tussen de voorstoelen in. Het begint een beetje op een Toyota te lijken zo.
Bizar is ook de opblaasbare ‘Flintstones’ rem onder de auto die er voor moet zorgen dat de auto nog sneller tot stilstand zal komen. Welke snufjes er allemaal precies op deze ESF 2009 zitten is nog niet bekend aangezien een persbericht van Mercedes volgende week pas komt.
UPDATE 22:00 Mercedes heeft het complete persbericht vrijgegeven. Lees het hieronder:
Tal van innovaties op veiligheidsgebied in Mercedes-Benz ESF 2009
Toekomstvisie: opblaasbare metalen delen en rem-airbag in de bodemplaat
In 2009 viert Mercedes-Benz tal van jubilea op het gebied van veiligheid. Zo begon de grote veiligheidspionier Béla Barényi 60 jaar geleden zijn werk op de ontwikkelingsafdeling van Mercedes-Benz in Sindelfingen. Van hem stamt onder andere het principe van de kreukelzone, een baanbrekende innovatie die in 1959 bij Mercedes-Benz in de serieproductie werd ingevoerd. Ondersteund door de eigen ongeval-onderzoeksafdeling, die in 1969 in het leven werd geroepen, ontwikkelden Mercedes-Benz ingenieurs tal van belangrijke nieuwe voorzieningen op het gebied van veiligheid in personenauto’s. In dit jubileumjaar laat Mercedes-Benz aan de hand van het studiemodel ESF (Experimentelles Sicherheits Fahrzeug) 2009 het nodige zien van waaraan de veiligheidsspecialisten van Mercedes-Benz op dit moment werken. Sommige van deze voorzieningen komen pas in de verre toekomst.
De ESF 2009 is het eerste veiligheids-studiemodel van Mercedes-Benz sinds 1974. Net als zijn voorgangers van vroeger toont ook dit model baanbrekende innovaties op het gebied van veiligheid en maakt het de geboekte vooruitgang duidelijk. Tot de verbazingwekkende, maar zeker niet gekke ideeën behoren opblaasbare metalen delen die binnen fracties van seconden extra stevigheid geven aan belangrijke onderdelen, en de zogeheten “Braking Bag”. Deze airbag, die is aangebracht in de bodemplaat van de auto, wordt opgeblazen wanneer een aanrijding onvermijdelijk blijkt, en is voorzien van een ruwe laag aan de onderkant, bedoeld om de auto op het wegdek optimaal te stabiliseren. De ESF 2009 zal op 15 juni van dit jaar tijdens de Enhanced Safety of Vehicles (ESV) Conference in Stuttgart voor het eerst worden getoond.
De ESF 2009 werd geheel ontwikkeld en gebouwd in de testafdeling in Sindelfingen. De auto is gebaseerd op de Mercedes S 400 HYBRID en bevat een flink aantal innovatieve veiligheidsvoorzieningen, waarvan de meeste in demonstratieuitvoering volledig functioneren. Daarnaast blijkt uit dit studiemodel dat meer veiligheid en betere efficiëntie elkaar zeker niet behoeven uit te sluiten.
Tot de belangrijkste elementen van de ESF 2009 behoren:
• PRE-SAFE Structure: De opblaasbare metalen structuren in de portieren helpen gewicht te besparen of maken dragende delen steviger. In ruststand is het metalen gedeelte opgevouwen om ruimte te besparen. Wanneer de beschermende functie nodig is, bouwt een ingebouwde gasgenerator binnen fracties van een seconde een interne druk van 10 tot 20 bar op, waarmee het onderdeel wordt opgeblazen en zo meer stevigheid levert.
• Braking Bag: Dit hulpmiddel, dat is aangebracht in de bodemplaat van de auto, is een verdere uitbreiding van het PRE-SAFE®-pakket. Wanneer het sensorensysteem vaststelt dat een ongeval niet meer kan worden vermeden, wordt de Braking Bag kort voor de botsing opgeblazen en stabiliseert de auto op het wegdek door middel van een stroeve laag aan de onderzijde. Doordat de auto als het ware naar boven wordt geduwd, wordt het duiken van de auto voorkomen en kan de kreukelzone bij een kop-/staartaanrijding nog beter worden benut. Bovendien neemt de weerstand toe, wat helpt ook de snelheid van de auto te verminderen voordat de botsing een feit is.
• Interactive Vehicle Communication: De ESF 2009 kan direct of via doorgiftestations communiceren met andere voertuigen. Met behulp van “ad hoc”-netwerken en WLAN-radiotechnologie is het bijvoorbeeld mogelijk, waarschuwingen voor slecht weer of obstakels op de weg te ontvangen en uit te zenden.
• PRE-SAFE Pulse: Deze verdere ontwikkeling van PRE-SAFE® kan de krachten op het bovenlichaam van de inzittenden bij een aanrijding van opzij met circa één derde verminderen. Dit gebeurt door de inzittenden als voorzorgsmaatregel tot 50 millimeter naar het midden van de auto te verplaatsen. Dit actieve veiligheidssysteem maakt gebruik van de luchtkamers in de zijwangen van de rugleuningen van de stoelen.
• Spotlight lighting function: Deze koplampverlichting, die deels bestaat uit LEDs, zorgt bij mogelijk gevaarlijke situaties voor extra verlichting. Wanneer de infraroodcamera van de Night View Assistent PLUS bijvoorbeeld loslopend wild in de berm of voetgangers op de weg ontdekt, kunnen deze ook buiten het normale bereik van de koplampen extra worden verlicht, alsof er een spot op wordt gericht.
Naast de genoemde innovaties is de ESF 2009 ook voorzien van Side Reflect, reflecterend materiaal op de carrosserie en de banden om de auto van opzij beter zichtbaar te maken en zo aanrijdingen op kruispunten te voorkomen, en de Belt Bag, een slimme combinatie van een tweelaags veiligheidsgordel met een geïntegreerde airbag, waarmee de kans op letsel bij een aanrijding wordt verminderd. Een andere innovatie is de Size Adaptive Airbag, waarbij het volume van de airbags automatisch wordt aangepast aan de zitpositie en het postuur van de passagier voorin. Voor betere bescherming binnenin is er ook de Interseat Protection; een airbag die ervoor zorgt dat naast elkaar zittende passagiers bij een dreigend ongeval niet met elkaar in aanraking kunnen komen, om zo de kans op letsel te verkleinen.
Het concept “Child Protect” is, zoals de naam al aangeeft, gericht op de bescherming van kinderen in de auto in de leeftijd van drie tot twaalf jaar. Het modulaire systeem, dat is gebaseerd op een buizenframe, kan worden aangepast aan de grootte van het kind en is veiliger dan een normaal kinderzitje. De Child Cam is een kleine camera waarmee de bestuurder (m/v) de kinderen achterin in de gaten kan houden, zonder de weg uit het oog te verliezen.
De ESF 2009 is ook voorzien van PRE-SAFE 360o, een doorontwikkeling van het preventieve veiligheidssysteem PRE-SAFE, waarbij de sensoren niet alleen het gebied voor en naast, maar ook achter de auto in de gaten houden, mocht er een aanrijding aan de achterzijde van de auto dreigen. PRE-SAFE 360° voert in dat geval onmiddellijk de remdruk maximaal op en zorgt ervoor dat de passagiers optimaal worden beschermd tegen de dreigende aanrijding. Tenslotte beschikt de ESF 2009 over een Hybrid Battery Shield, een veiligheidssysteem met zeven elementen dat inzittenden beschermt tegen de risico’s van hoge elektrische spanning en accu’s. Dankzij de langdurige ervaring met brandstofceltechnolgie zijn de technici van Mercedes-Benz ook hierop uitstekend voorbereid.
Met de ESF 2009 zet Mercedes-Benz een lange traditie voort. Voor de ESV-veiligheidsconferenties die van 1971 tot 1975 plaatsvonden, bouwden de veiligheidsexperts in Stuttgart meer dan 30 studiemodellen en onderwierpen deze aan botsproeven, waarmee aan de veiligheidsnormen van die tijd werd voldaan. Vier van deze ESF’s werden aan het publiek getoond en tal van revolutionaire ideeën, zoals ABS of de airbag werden door Mercedes-Benz voor het eerst in de serieproductie toegepast.
Ron zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
Tombnolz zegt
Die veiligheidssystemen interesseren me maar matig, de bestickering daarentegen vind ik geweledig.
David zegt
Die airbags gaan alleen af bij een aanrijding met een Rolls! De rest rijdt hij dwars doorheen!! ;-)
GOD zegt
Ik denk dat die gordel airbags niet goedgekeurd gaan worden.
soms doet een bestuurder die een ongeluk heeft veroorzaakt namelijk snel ff zijn gordel om. in sommige gevallen kunnen ze zien aan de rode striemen of de bestuurder de gordel om had of snel om heeft gedaan.
met deze gordels kunnen ze dat niet meer zien.
Benz.. zegt
Een mooi ding als je het mij vraagd. ook weer lekker full-option met alles erop en eraan!
jzaero zegt
@ GOD, ik denk dat veiligheid toch boven het onderzoek gaat
Laue zegt
LoL, What is next? een anker wat uit je kofferbak schiet?
GOD zegt
@ jzareo
als veiligheid zo belangrijk was en voor alles gaat, dan zaten we allemaal op de fiets .. met zijwieltjes
Fre zegt
@GOD: wel als je een functie maakt dat de gordelairbag enkel werkt als ie ingeklikt is (zou dom zijn dat ze allemaal afgaan als je alleen in de auto zit).. Dus zo snugger is je antwoord niet :D
Een Flintstones-rem? Ik kan me wel er iets bij voorstellen, maar erg goed voor het wegdek kan het niet zijn?
GOD zegt
@ Laue
:lol: hahaha ik zie het al voor me… klank grrrgrgrgrrrggrr
Bobel zegt
Gordel airbag zou wel super zijn. Ooit een zwaar ongeluk gehad en het enige dat zeer deed (heb ik nog geluk gehad) was het straktrekken van de riem. Ik was bont en blauw.
sab993s zegt
@ GOD
Niet echt een sterk argument gebruik je waarom ze niet goedgekeurd gaan worden.
GOD zegt
@ Fre
gelukkig is er nog 1 wakker. daar had ik nog niet eens bij nagedacht. :D
HDM zegt
Wow, ze hebbe ook echt een naam nieuw leven ingegeven (wacht nu op robbie om te horen dat de vorige ESF een flop was). Leuk gedaan die naam.
Mooie auto. Ben benieuwd naar het uiteindelijke persbericht.
MDA zegt
@Bobel: das een kleine prijs om te betalen dacht ik zo…
KippieKnaus zegt
God maakt een onlogische redenering bij zijn zin ”als veiligheid zo belangrijk was en voor alles gaat, dan zaten we allemaal op de fiets .. met zijwieltjes”
Het is een hHellende vlak redenering.
Definitie Wikipedia: ”Argumentatie waarbij niet de zaak zelf als slecht wordt betiteld, maar de overtreffende variant die algemeen bekend staat als slecht, als logisch gevolg wordt aangedragen. Daarmee wordt de zaak alsnog als slecht betiteld, zonder dat het logisch gevolg wordt bewezen.”
jeroen zegt
@ GOD
1. In zo’n auto krijg je dat hele irritante piepje als je harder dan 10 KM/u rijdt, dus iedere bestuurder draagt sowieso zijn gordel.
2. Het gat waar de gordel doorheen schuift is klein. Als een gordel’s airbag is opgeblazen, kan die er eigenlijk niet meer uit.
Arie zegt
Je zou bijna express tegen een boom rijden…………
Arie zegt
@ Robbie:
In sommige gevallen kunnen ze ook aan de voorruit zien dat iemand geen gordel om had…….;)
Arie zegt
Ik bedoelde natuurlijk “@GOD” i.p.v “@Robbie”, excusez moi…..
(zit nog na te genieten van dat artikel over Fiat)
I
ErikkNL zegt
Maar wat valt er dan op de grond?? Een stuk bodemplaat die door een luchtkussen op de grond wordt gedrukt?
Die stickers en paintjob staan wel vet op die S :) En volgens mij hebben we binnenkort op meer auto’s gordelairbags!
TSI zegt
die striping ziet er vet uit
Bobel zegt
@ MDA: Ja dat is helemaal waar, maar als dat er OOK nog eens bij zit was het helemaal als een warm bad.
Baztrd zegt
Lijkt me sterk dat een veiligheidsmaatregel niet goedgekeurd wordt omdat de politie dan een uit onveiligheid voortvloeiende verwonding niet meer als “bewijs” kan gebruiken…
Lijkt me uberhaupt vreemd: “meneer, heel vervelend dat uw auto in puin ligt -en wie weet wat voor ellende nog meer- maar wilt u even uw shirt omhoog doen? Ja? Aha, geen striemen! Hier, een bekeuring voor geen gordel dragen! Wat zegt u? U droeg de riem wel? Anders had u ook wel met uw voorhoofd door de ruit gelegen, want daarom moet die riem toch? Neenee.. zo werkt dat niet! U heeft geen striemen!”
En ik denk dat ze dan dus ook binnenkort ABS gaan verbieden… die slipsporen gebruiken ze namelijk ook graag bij onderzoek na aanrijdingen…
tom zegt
S-klasse Nascar style kan ik wel pruimen!
(Mss wel al die veiligheidssnufjes eruit gooien want das slecht voor het gewicht)
ER zegt
Ik vind deze S klasse er toch wel erg fraai uitzien met die bestickering en zwarte velgen.
Ook erg goed dat Mercedes zich goed bezighoudt met veiligheid.
mashell zegt
Die wagen ziet er cool uit. Mercedes maakt veiligheid cool, het is echt een vreemde wereld geworden. Gelukkig wel een veilige ;)
jurrian zegt
die gordel airbag lijkt mij een goeie, en die velgen, zijn die ook veilig? want cool zijn ze zeker.
opelsintrafreak zegt
zie ik daar nu een gordelairbag ??
Bruno zegt
Zo’n gordelairbag, kan die ook standaard opgeblazen zijn? Lijkt me veel fijner zitten dan een normale gordel!
(Veel liever zoiets dan zo’n beest op m’n schouder…)
northspotting zegt
Leuk al die snufjes voor over 20 jaar, maar ondertussen maken ze dat duidelijk met een S-klasse die er uit ziet als een NASCAR-racert??? Beetje raar.
arjens zegt
Waar was de tijd, dat de enige veiligheidsmaatregel in de auto, het slot op de deur was. Een knipperlicht, was nog een optie en de ruitewisser had maar 1 stand. Waarom maken ze niet gewoon 1 grote airbag van die hele auto? Scheelt een hoop werk.
HDM zegt
@Arjens: dan krijg je landingsmodules-op-andere-planeten taferelen. Ik zeg, een RR Phantom als één grote airbag die wordt gedropped.
Ik vraag me wel af… zijn die dummies ook op de optielijst?
O Standaard dummy uitrusting
O Sport dummy uitrusting
O Multicontour dummy uitrusting met memory pakket
autoblogger zegt
Meer info: -edit: persbericht in artikel geplaatst-
arjens zegt
@hdm, ik zeg doe zo’n RR Phantom met multi contour dummy puitrustign met memory pakket. Bedoel het scheelt wel weer 12 tot 15 inbouw punten. Dus ksoten besparend. Ik raad je aan gauw een patent te gaan aanvragen, alleen is er ook nog een mogelijkheid om op te geven welke richting je word gelanceerd?
Jipino zegt
de veiligste auto is een stilstaande auto.
BAAP zegt
nutteloze bijdrage!
Theagle11 zegt
@ ER, is idd wel nieuw he, dat mercedes iets aan veiligheid doet. In welke grot
heb jij geleefd al die tijd.
Maar het is zeker innovatief, je zit bijna nergens anders veiliger (gepantserde
voertuigen niet meegerekend).
Strakke bolide verder, kosten?
Theagle11 zegt
@ER, sorry mijn reactie was enigszins fel en niet helemaal compleet terecht.
Pier zegt
En wat nou als je de gordel wel inklikt maar hem achter je rug langs doet omdat je van dat gepiep af wilt zijn??? Ik ken wel mensen die al jaren in een V70 rijden die dat systeem met rode knipperende lampjes en piepjes hebben, die de gordel niet fijn vinden of wat dan ook en om van die kermis af te zijn de gordel vastklikken en dan ertegenaan gaan zitten met hun rug…lekker als dan die gordelairbag afgaat!!!
Arie zegt
@Pier:
Als dat gebeurt, lijkt het me een duidelijk geval van “Eigen schuld, dikke bult”.
rotorhead zegt
Interessant :) Vooral die flinstones-rem.
Toen ik de foto bovenaan het artikel zag, was het eerst wat ik dacht: ‘Hee, een Sierra Cosworth?’. Grappig, wat striping en kleur met een auto kan doen.
WieAndersDasAuto zegt
Wat een mooie bestickering en rhymstriping! Oh wacht, het gaat om de veiligheidssnufjes… Viel me niet eens op.
veyroneke zegt
ik vind dat ze geen boetes mogen geven op het niet gordel dragen( in belgie toch) ,het is toch je eigen keuze of er een draagt of niet hier kan ik me nu egt eens druk in maken, die zeikers
robbie zegt
@HDM, dit is een bestaande Mercedes naam hoor, een hele succesvolle zelfs. Dit is nou een keertje geen flop van Mercedes.
Citrofiel zegt
En ze dachten, bij zo’n superveilige auto past de bestickering van een raceauto? :?
tahir zegt
Laatste foto : Dildo ?
Orichy zegt
De ideale bots-auto, leuk al die innoviteiten, maar een auto is er toch om mee te rijden? En niet om mee te botsen, of is deze zo zwaar en onbetrouwbaar, dat al de systemen nodig zijn, om er veilig mee van a naar b te komen.
Dit is wel erg ver over-the-top.
De striping is wel goed gedaan, dat staat hem wel uitstekend, maar voor de rest, een beetje jammer.
Eric zegt
Mercedesrijders behoren blijkbaar tot de gevaarlijkste ter wereld. Zo beschermen ze hun kopers natuurlijk. Wanneer al deze idiote veiligheidssnufjes op de B en C-klasse komen zijn we al 6 jaar verder want eerst komen de S,CL en andere dure modellen.
Extra gewicht = trager
Per zegt
De ESF 2009 is ondanks alle veiligheidsinnovaties slechts 75 kilogram zwaarder dan een S 400 HYBRID. Let wel: deze nieuwe systemen bevinden zich allemaal in ontwikkelingsfase. Juist nieuwe veiligheidssystemen kunnen het gewicht van een auto verminderen. Een voorbeeld hiervan is de PRE-SAFE Structure in de portieren, die de conventionele (en veel zwaardere) verstevigingsbalken vervangt.
Een ESP-module woog in 1995 bijvoorbeeld 6 kg, anno 2009 weegt een ESP-module nog maar 1,5 kg.
BmwMPower zegt
Straks blijven er gewoon nog sjonnies bestaan!
semihhh zegt
@God
ook is het zo dat ze kunnen na kijken of ze hun gordel aanhadden of niet, blijkbaar is dat makkelijk op te sporen na een ongeval heb ik me laten vertellen dus… en zodra je airbags der uitvliege moete ze toch vervangen worden dus ook uw gordels dan =D,, is toch voor de verzekeringen dus geen nood!!!