Het is een taai beestje, de Land Rover Defender. De regels en eisen in verschillende belangrijke markten lijken haar nu echter toch in hun greep te krijgen. In 2012 zal Land Rover met een volledig nieuw werkpaard op de proppen komen. De ontwikkeling is in volle gang.
Geheel toepasselijk gaat de ontwikkeling schuil onder de naam “Project Icon”. Tata heeft met dit project een flinke last op gaat schouders genomen, ze hebben een enorme berg te verzetten. Het hele ontwerp wordt omgegooid. Het nieuwe model moet gebruik gaan maken van het (zware!) T5 chassis dat nu de basis vormt voor de Discovery en RR Sport.
Hiermee komt een einde aan 61 jaar evolutie. Vanaf de Series 1 zijn er altijd wijzigingen aan het bestaande concept doorgevoerd. Het concept was sterk, betrouwbaar en vond overal haar weg. Starre assen blijven een perfect instrument voor terreinrijden, het ladderchassis en de aluminium opbouw houden het zwaartepunt laag en bieden voldoende steun. In de jaren 80 werd wel duidelijk dat spiraalveren beter werkte dan bladveren, en ook de motoren maakte een flinke ontwikkeling door. Nog steeds echter zijn onderdelen uitwisselbaar, komen maten overeen en is alles met simpel gereedschap te maken. De auto wordt zelfs nog steeds met de hand, door Britten in elkaar geschroefd.
Niets van dit alles zal echter mee gaan spelen voor het nieuwe model. Met rondom onafhankelijke ophanging wordt het een heel andere auto. De grote vraag is of en hoe dit een succes kan worden. Door het volledige concept te veranderen, is de kans groot dat het bestaande klantenbestand volledig afhaakt. Het lichtpuntje in deze grote duisternis is wel de koers die Tata met Jaguar, en de XJ in het bijzonder, heeft gevaren. Ze hebben daarmee aangetoond de geest van een merk weer nieuw leven in te kunnen blazen. (bron: autocar.co.uk)
arjens zegt
Tja, je weet wat ze zeggen. Never change a winning team. De puristen zullen afhaken, maar ik ben wel erg benieuwd wat de opvolging van een tycoon als de Defender gaat worden. Zoals Alwood al zei, Tate toont wel lef, dus ik zal nog even geduldig moeten wachten……
Laurens zegt
Een auto ontworpen door engineers! Kan toch nog een keer?
sacha zegt
De Defender vervangen: FAIL!
Pinz_710M zegt
Of zoals ze bij Steyr-Puch zeggen
Neem dan een pinzgauer of een Mercedes G
rrs123 zegt
Ik ben benieuwd
Tommeke zegt
Defender en vervangen zijn twee woorden die niet bij elkaar passen (:
firefly zegt
Ik ben benieuwd op welke doelgroep ze gaan mikken met de opvolger van de Defender.
pizzakoerier zegt
Zou de opvolger van de landrover ook zo achteloos door donker afrika tuffen als deze? Ik denk het eigenlijk niet
Race_Kees zegt
De titel deed mij denken aan het bedrijf (ICON) dat die nieuwe ouderwetse Toyota FJ’s produceert. Zo te zien hebben ze er in 2010 weer een model bij!
http://jalopnik.com/147115/building-an-icon-tlcs-toyota-land-cruiser-replica
http://www.icon4x4.com/
dehetepappie zegt
Toen ik in de jaren 80 in Afrika zat waren de locals daar al massaal overgestapt op Japanners (die veel betrouwbaarder bleken), het legendarische imago van de Defender leeft vooral in het Westen. Maar goed, blijft een prachtbak met karakter.
super zegt
@dehetepappie:
in australie is hetzelfde gebeurd en dat is toch wel tekenend voor de superieure kwaliteit van japanse terreinwagens. Omdat australie een ex britse kolonie is, had landrover er in het begin vrijwel een monopoliepositie maar is uiteindelijk helemaal verdrongen door japanse 4×4’s (vooral toyota).
Andrew zegt
Neeeeee! Dat doe je toch niet, defender vervangen! Fail!
Tim zegt
als ze het maar beter doen dan Mercedes met die GL, wat een zwaar SUVgedrocht is dat geworden..
Rossi zegt
De Defender is Legenarisch! Jammer dat het zo’n einde moet hebben!
Fout zegt
Knap artikel, volledig mee akkoord. Tata begeeft zich op glas ijs
Klassiekerrally zegt
Man, Defenders (en zijn voorlopers) genoeg. Koop je toch gewoon een oude!
lincoln zegt
Tata zal best wel naar de cijfers gekeken hebben ..
en tot de conclusie gekomen zijn dat 7 units per maand niet rendabel is ..
gelukkig hebben ze daar aan “zonde-tjenkers” een broertje dood ..
want die lui kopen toch nix ..
Brokkenpiloot zegt
Onvermijdelijk maar doodzonde.
Hoe goed de ‘nieuwe’ ook zal zijn, het origineel is onvervangbaar. Zie 500, Kever, etc.
Brokkenpiloot zegt
Misschien is Mini de uitzondering?
w0o0dy zegt
De opdracht is misschien bijna onmogelijk maar winst maken is de basis van elk gezond bedrijf.
Overigens hebben zelfs de meer hard core terrein wagens geen starre assen meer. En de dakar auto’s die voor de prijzen meedoen ook niet.
Rick dos zegt
“Tata heeft met dit project een flinke last op gaat schouders genomen,”
Say what?
bruine zegt
Ha ik ben wel benieuwd, als de opvolger er even bruut uitziet, de zelfde eigenschappen heeft en wél sneller rijdt dan 130 km/u dan ben ik heel hard geïnteresseerd!
en voor de puristen: die kunnen gewoon de Iveco Massif kopen, dat is toch gewoon een Defender met een ander logo.
de sjonnies zegt
Werd tijd ! de LaRo is slachtoffer geworden van de wet van de remmende voorsprong, in de vijftiger en zestiger jaren de top van 4-wheel drive, genadeloos ingehaald door de Pigots in Afrika (tijdens de droge periodes) en daarna de Japanse invasie van 4×4’s
Ik heb er dan ook alle vertrouwen in dat de nieuwe LaRo een waardig opvolger zal worden met de know-how opgedaan met de oude.
Hupke zegt
Dit kan niet. Britse wagens dienen traditioneel te zijn, zoals Morgan.
En ik zie er echt geen nut in van een redelijk goed werkend concept te veranderen. Het kan dan wel wat besparen van een bestaand platform te gebruiken maar in tijden dat brandstof besparing een hot item is, een zwaarder platform gaan gebruiken. Een zwaarder platform voor een lichte atv. Die soms nog effectief gekocht word door mensen die hem gebruiken waarvoor hij ontwikkeld is.
Een paar honderd kilo meer, door een modderpoel sleuren of over een duin heen trekken is toch net wat moeilijker lijkt me zo.
roderick zegt
Wie heeft er weleens in een Defneder gereden?
Ik wel… en is werkelijk super in het terrein, maar geen kloteriger bak te vinden voor op de snelweg…
Beetje vernieuwing kan geen kwaad.. (als ze de prachtige looks maar behouden)
super zegt
@roderick:
Ik heb in defenders en de voorganger (series III/109) gereden in diverse uitvoeringen. Omdat ik er vrijwel alleen op dirtroads en erger mee reed zou ik niet echt weten hoe ze op de snelweg rijden maar ook op de dirtroads gingen ze niet echt harder dan ca 110. Ze gingen overigens wel vaak kapot, als ik de bush of jungle in moet voel ik me een stuk veiliger in een landcruiser.
avdb zegt
niet om te zeuren, maar ik doe het toch maar:
spiraalveren vind je in een horloge.
In een auto kom je meestal schroefveren tegen.
Over de vervanging door een nieuwe Defender:
Die is hoognodig. Ik hoop dat LandRover wat geleerd heeft van de periodes BMW en Ford en nu de ontwikkeling goed aanpakt.
Alleen: de professionele klanten zijn al lang geleden afgehaakt en rijden nu of een Toyota HiLux of LandCruiser (derde wereld) of zijn verdwenen richting Mercedes (bijna alle Westeuropese defensies).
Dus wie is/wordt de doelgroep?
roderick zegt
@ super, In Engeland veel mee in het terrein gereden en echt ongeloofelijk hoe super!
Overwogen om er eentje in Nederland te kopen als “dagelijkse”-bedrijfsauto, Image is natuurlijk super..
Dag eentje meegekregen, iedereen wilde wel een rondje rijden, maar aan het einde van de dag… Wilde niemand hem terug brengen naar de dealer.. comfort.. tja..
super zegt
@roderick:
ja, in het terrein zijn ze niet zo slecht alhoewel de vroegere modellen geen diff lock hadden en we daarom wel eens een middagje hebben moeten lopen nadat we vast kwamen te zitten.
Mean_Green zegt
Jammer dat ze meteen zo’n grote stap maken, Toyota bewijst met de Land Cruiser 76 ( http://www.toyota.co.za/Models.aspx?VehicleModelId=30 ) dat het ook wel simpeler kan en dan verkoop je er ook nog genoeg….
roderick zegt
die is prachtig!! hele gave bak die toyota! My kinda car.. denk wel wat betrouwbaarder dan een Laro.
@ super.. met lieren en anker kom je meestal wel een end.. lopen is niet leuk… I know ;)
dekster zegt
This is murder!
Nic zegt
Kunnen ze niet gewoon het bestaand model upgraden? Ehm, want het klinkt alsof ze nu gewoon een SUV gaan maken die al bang wordt van een beetje zand op de weg…
Pjotr zegt
Vorig jaar was ik in Namibië: de enige LaRo’s die je daar zag, stonden weg te rotten achter de boerderijen. Alleen maar jappenbakken die je daar ziet rondrijden. En dan geven ze ook nog de voorkeur aan die oude rechthoekige Land Cruisers. Worden daar nog steeds gemaakt.
Bob zegt
De huidige defender mag niet verkocht worden in de VS vanwege het ontbreken van airbags .. en men kan deze niet in het huidige model achteraf inbouwen. Ik neem aan dat in meerdere landen langzamerhand hij niet meer verkocht mag worden.
Jammer van een icoon … maar misschien houden ze de maten wel hetzelfde :)
Tinus zegt
Ga ik niet missen, vierkant stinkding.
Citrofiel zegt
De Defender wordt nog slechts gekocht en gereden door liefhebbers. De nieuwe moet een grotere klantenkring aanspreken door wat handzamer te zijn, dus ik denk niet dat Land Rover hier een financieel slechte stap neemt.
Bob zegt
@tinus .. mooi .. dan blijven er meer over voor de rest.
BoenK zegt
hij verdwijnt in huidige opbouw doordat het ladderchassis verboden wordt. Dit is als te stevig aanzien door Europa en associaal tov andere weggebruikers. Om dezelfde reden verdwijnt de G klasse in zijn huidige opbouw. Dus wie er nog een wilt moet aan een bestelling beginnen denken.