De Nederlandse designer Ugur Sahin geeft ons een visie op een Ferrari F50 als hommage. Maken of kraken?
Een tijdje geleden haalden we de Ferrari F40 aan in de context ‘een van de mooiste auto’s ooit’. Een iconisch ontwerp wat door velen wordt gezien als niet te overtreffen. Zelfs niet door Ferrari zelf. De opvolger van de F40, de toepasselijk geheten F50, weet namelijk niet altijd de schoonheidsprijzen binnen te harken. De F50 is dan ook meer een soort perfecte F1-auto voor de weg. Geen geblazen V8 meer maar gewoon een uit de F1 geplukte V12. Dat gecombineerd met een handbak, dat kon toen nog gewoon. De F50 is gewoon briljant, maar zit verstopt onder een controversieel uiterlijk.
Ferrari F50 hommage
Het is altijd moeilijk om een Ferrari te verbeteren, want de designs zijn hoe dan ook iconisch. Een F50 is een F50 en je kunt hem altijd onderscheiden van concurrenten. Met dat in het achterhoofd hebben we een project wat een beetje een gemixt gevoel oplevert. Project Fenix is een Ferrari F50 hommage, die is bedacht door de Nederlandse designer Ugur Sahin en het gelijknamige Ugur Sahin Design (USD).
Project Fenix
Het doel is simpel: dit is hoe een supercar er in 2021 uit zou zien als je hem presenteert als hommage aan de Ferrari F50. USD wilde dan ook dat er klassieke elementen te vinden zijn, maar de auto als geheel modern oogt. Dat laatste is op zich gelukt, maar zoals gezegd is een F50 een F50. Project Fenix roept niet direct ‘F50’ op, maar dat kan aan mij liggen.
Details
De kracht van Project Fenix zit hem dan vooral in de details. De doorzichtige motorafdekking met koelgaten, bijvoorbeeld. Ook de platte achterkant met de iconische grote spoiler heeft natuurlijk F50-kenmerken. Op zich klopt de balans van de auto ook wel met het origineel en de voorkant met de F1-neus achtige vormgeving is ook een duidelijke knipoog naar het origineel.
Volgens Ugur Sahin Design moet je de Ferrari F50 hommage dan ook vooral zien als een minimalistische moderne insteek op het oude concept. Als je immers de F50 direct kopieert, heb je nog steeds dat controversiële uiterlijk. En een cease and desist van Ferrari aan je broek. Het gaat overigens om een render, productieplannen en of iemand geïnteresseerd is om hem te bouwen is nog niet ter sprake gekomen.
RVDW01 zegt
Ik vind het een mooi concept, maar niet perse een Ferrari.
mannetje zegt
Wel geinig “Ferrari, McLaren, Corvette” knutselwerkstukje. Maar weinig authentiek helaas.
rijnounsdoor zegt
@mannetje: helemaal eens
ar156sw zegt
Ik vind het als een erg geslaagd ontwerp moet ik zeggen! Genoeg designverwijzingen naar de F50 om herkenbaar te zijn, zonder alleen maar een “retroversie” te worden. In ieder geval meer F50 dan die Lambo Countach homage en Countach is, wat mij betreft.
Overigens ben ik de F50 met de jaren steeds meer gaan waarderen, wordt mooi oud vind ik! Van de Enzo kan ik dat nog niet zeggen, maar misschien komt dat nog…
dapeldoorn zegt
Mwah… hij is best oke, al zou ik hem liever in het rood zien en toch een andere vorm koplampen geven… ook de platte kont oogt wat “amerikaans” maar ach… dit zal toch concept zijn dus ruimte genoeg om dit nog aan te passen toch?
theghost zegt
Ennnnn…. rechtzaak incomming? Want Ferrari…..
Ferrari zou Ferrari niet zijn als ze hier niet over gaan jammeren.
potver7 zegt
En toch gewoon terecht ook, in dit geval? Dit is gewoon iemand die best een aardige sportauto kan tekenen, en publiciteit zoekt (en vindt) door te roepen dat het een Ferrari is of zou kunnen zijn. Het is zeker geen lelijk ding, en op zichzelf niet eens kansloos, maar vol ‘inspiratie’ van andere merken (McLaren, Lamborghini, Corvette, Venturi…) en daarmee zeker geen Ferrari.
Je mag ook de kop van Jort Kelder niet (ge/mis)bruiken voor reclames voor bitcoins, en daar komt dit toch ook aardig in de buurt.