Alles moet schoon!
In een schijnbaar oneindige periode van tegenslagen moet je soms je eigen succes maken. Honda, dat in 2006 voor enkele jaren als constructeur terugkeerde in de Formule 1 door BAR volledig over te nemen, wist de successen van het eind van de jaren ’80 en ’90 niet te reproduceren met een eigen team. Wel wist het team datzelfde jaar te imponeren op de wereldberoemde Bonneville Salt Flats, door hun raceauto aldaar sneller dan 400 km/u te laten rijden.
Recentelijk is deze Formule 1-auto door expert Patrick Morgan van Dawn Treader Performance flink onder handen genomen. Dit was ook wel nodig, want na de recordpoging en het daaropvolgende succes – het team vestigde destijds een wereldrecord – waren ze blijkbaar vergeten de auto schoon te maken.
Des te meer plezier voor Morgan, want het is nu juist zijn werk om dergelijke raceauto’s volledig te restaureren. Zijn bedrijf heeft door de jaren heen al verschillende verzamelaars geholpen met het herstellen van hun auto’s, maar daarnaast hebben ook DTM- en Formule 1-teams bij hem aangeklopt om historische modellen terug naar nieuwstaat te brengen. Zodoende kunnen we stellen dat ook de huidige eigenaar van de Honda V10 uit 2006, een privéverzamelaar, bij het juiste adres heeft aangeklopt.
Volgens Morgan is deze bolide in het specifiek het meest uitdagende project waaraan hij ooit heeft gewerkt. Doordat het zout van de omgeving na al die jaren nog altijd niet was verwijderd, was het voor Morgan vreselijk lastig om de F1-wagen helemaal netjes te restaureren. Uit de foto’s die hij vandaag op zijn Twitter heeft gedeeld kunnen we echter opmaken dat het alsnog is gelukt.
Dit biedt tegelijkertijd een fraaie kijk op de hoge mate van complexiteit die bij de Formule 1-auto’s van die tijd komt kijken. Niet alleen de gillende V10, maar ook de hoogwaardige materialen (zoals titanium en carbon), de ophanging, de remmen, de versnellingsbak en zelfs de wielmoeren zijn vreselijk interessant om te bestuderen. Overigens is op de foto’s ook het mechanische roer (ja, dat leest u goed) te zien dat speciaal voor de recordpoging op de raceauto werd gemonteerd, in plaats van de achtervleugel die Honda normaal gesproken tijdens een raceweekend op de bolide zou plaatsen. Het gevolg hiervan was dat de auto nog sneller ging. Als coureur Alan van der Merwe (huidig F1 Medical Car-bestuurder) niet de controle over zijn Honda verloor, vloog hij er wel mee de lucht in. Naar verluidt heeft de Zuid-Afrikaan op een gegeven een sprong van meer dan 20 meter gemaakt, voordat hij het record wist te vestigen.
Credits naar Jalopnik voor het vinden
moveyourmind zegt
Heb je je F1 bolide in smetteloze staat terug, keurig ontdaan van al het zout…
Krijg je er meteen een gepeperde rekening bij.
Alsof het lot je achtervolgt.
ghengiskhan zegt
Wat een schitterende klus. Sleutelen in de hoogste categorie.
transaxleman zegt
Hnnng hier gaat mn broek wel bol van staan.
Dit is echt pure engineering porno. Alleen al die Deutsch connectors…
marinepower zegt
@transaxleman: de eerste de beste CAT zit er al vol van mee, leef je uit, swaffel je raak!
transaxleman zegt
@marinepower: dat zijn gewone Deutsch connectoren denk ik. Dit zijn Deutsch autosport connectoren en dat is echt geweldig mooi spul. 100 euro per connector (dus 200 per verbinding) betaal je zo maar.
peug206 zegt
@transaxleman: de tandjes, en ik dacht dat een soldeerbout en wat krimpkous duur was…
milieumeneertje zegt
@peug206: goede connectoren maken het verschil weet ik uit ervaring. Een soldeer verbinding is gedoemd af te breken is een omgeving met zoveel trillingen.
carmasterr zegt
@ikschrijfookoverautos
De Honda RA106 van 2006 is een V8. Dat was namelijk het jaar dat de 2.4 V8 verplicht gesteld werd.
Dit is dus een BAR 007, gebouwd en geraced in 2005, het laatste jaar voor de V10. Daarmee hebben ze in 2006 de record run gedaan.
allesmetturbo zegt
Maakte mijn vriendin het huis maar een keer zo schoon
rob5nismo zegt
Mooi speelgoed