VW’s langgekoesterde wens om in 2018 de grootste ter wereld te zijn kan waarschijnlijk iets naar voren worden geschoven.
In het wedstrijdje verpissen tussen General Motors, Toyota en Volkswagen moet laatstgenoemde al jaren het onderspit delven. In 2013 was Toyota de grootste met 9,98 miljoen voertuigen, gevolgd door GM met 9,71 miljoen voertuigen. Volkswagen moest toen, net als in 2012, genoegen nemen met een derde plek en kwam niet verder dan 9,7 miljoen exemplaren.
Dit jaar liggen de kaarten anders. Het Wolfburgse concern is volgens het Center of Automotive Management (CAM) hard op weg de titel van de Japanners af te pakken. Hoewel het een halleluja-bericht van een Duitse instelling betreft, lijkt het niet ver van de realiteit af te staan. In het eerste half jaar werden door de Volkswagen Group namelijk 5,11 miljoen voertuigen weggezet, tegenover 5,02 miljoen bij Toyota en 4,92 miljoen voertuigen bij General Motors.
Volgens de glazen bol van het CAM komt Volkswagen aan het einde van dit jaar op de eerste plek te staan met 10,1 miljoen voertuigen, gevolgd door Toyota (10,05 miljoen) en GM (10 miljoen). De marges zijn dus erg dun. Bovendien strookt het niet helemaal met de eerder uitgesproken verwachting van Toyota, dat voor dit jaar uit denkt te komen op 10,4 miljoen voertuigen.
De groei van Volkswagen wordt vooral toegeschreven aan de handel in China, waar het in de eerste zes maanden pluste met 17,5 procent. Meer dan Toyota (+12%) en GM (+10.5%). Tegelijkertijd wordt er ook in Europa weer geplust, waardoor de verliezen in de VS (-6,2%) ruimschoots worden opgevangen. Daarnaast heeft GM last van de terugroepacties – opgelopen tot een pijnlijk en budgetverschroeiend aantal van 25 miljoen auto’s – en werd in Japan de BTW in april verhoogd, wat weer nadelig is voor Toyota. Het ziet er dus rooskleurig uit voor de Duitsers met dominantie-aspiraties.
Desalniettemin blijven dit nog maar voorspellingen. Met zeer krappe marges.
tmenges zegt
Moet dus zijn.. VAG dit jaar grootste autobouwer! Dan vind ik t van toyota een stuk knapper die heeft veel minder merken onder zijn hoede dan vag..
tupperware zegt
@tmenges:
Maar Toyota verkoopt dan ook kwaliteit, iets dat hier niet gewaardeerd wordt maar in de rest van de wereld kennelijk wel.
Hier zijn zaken als ledjes, naadjes en aaibaar plastic het toonbeeld van “kwaliteit”..
parker zegt
@tupperware: lulkoek, die zogenaamde kwaliteit leeft alleen tussen de oren van gehersenspoelde jappenfanboys. Toyota loopt net zo hard te schrapen en te knijpen aan de inkoopkant als alle andere merken. Los daarvan: ze maken slaapverwekkend saaie auto’s. Dat emotieloze gaat ze nog eens een keer de kop kosten.
tupperware zegt
@parker:
Ach, bie VAG maken ze ook saaie en emotieloze bakken en toch kom er op elke straathoek meerdere tegen.
Nu rij ik zelf geen Jap en al zeker geen saai emotieloos hok maar als ik dat zou moeten dan wel graag eentje die een beetje betrouwbaar is.
Niks is zo vervelend als een zaadloos hok dat je om de haverklap in de steek laat..
toniominestrone zegt
@tmenges: What’s in a name?
TimoBac zegt
@tmenges: Dat is zeker waar. Alhoewel er wereldwijd wel een hoop meer modellen van Toyota te koop zijn dan de dealer hier in NL aanbiedt.
pureturkish1 zegt
@tmenges: hier gaat het alleen maar over Volkswagen , niet “group Volkswagen” (ofwel VAG ) …
pureturkish1 zegt
@pureturkish1: oeps , dan toch wel
tmenges zegt
@pureturkish1: ” In het eerste half jaar werden door de Volkswagen Group namelijk 5,11 miljoen voertuigen weggezet, tegenover 5,02 miljoen bij Toyota en 4,92 miljoen voertuigen bij General Motors.”
Esprit_de_Flandre zegt
@pureturkish1: Tuurlijk wel.
Wat ik me afvraag is of daar ook merken zoals MAN en Ducati (VW) en Hino (Toyota) bijgerekend zijn…
mclarenf1lm zegt
Tsja het kan nog iedere kant op gaan, behalve voor saab, die gaat dit jaar niet echt winnen in mijn glazen bol…
balkanlul zegt
De grote vraag voor mij blijft altijd waarom in Nederland de gewone arbeider niet de nieuwste golf kan veroorloven te betalen. Volkswagen als merk is bedoeld voor de gewone arbeider, al helemaal de Golf series. Waarom toch die hoge belasting op motorvoertuigen, terwijl ze in Duitsland en Belgie maandelijks betalen wat wij in 1 jaar betalen aan belasting. Anyways, proficiat VW.
potver7 zegt
@balkanlul: … “terwijl ze in Duitsland en Belgie maandelijks betalen wat wij in 1 jaar betalen aan belasting”
Andersom neem ik aan?
“Volkswagen als merk is bedoeld voor de gewone arbeider”
Dus Peugeot mag alleen maar pepermolens en fietsen produceren, BMW moet het houden bij propellorvliegtuigmotoren? En hoe Honda het in z’n hoofd haalde om naast motoren ook auto’s te gaan produceren…
Overigens, de Golf is hier in Nederland op het moment de best verkopende auto, dus ik zie het probleem niet zo?
tmenges zegt
@potver7: ”Overigens, de Golf is hier in Nederland op het moment de best verkopende auto, dus ik zie het probleem niet zo?” 90 procent daarvan is lease… geen probleem natuurlijk maar wat Balkanlul bedoelt is het feit waarom voor een normale arbeider het nauwelijks mogelijk is hier in N.L een nieuwe te kópen! heb t effe gechecked en in bijvoorbeeld de U.S.A kost een golf met 170 pk slechts 13000 euro!!
Jantje_555 zegt
@tmenges: en zo een Dodge Hellcat maar 60 000 dollar…onbegrijpelijk
mashell zegt
@tmenges: en in de VS kost je ziektekostenverzekering stukken meer. Dat in Nederland auto’s duur zijn is ergens wel logisch. We hebben er al zoveel dat je s’avonds na 8 uur nergens in Noord Holland nog een parkeerplaats kunt vinden. Het auto-overschot is zo groot dat sommigen zelfs de snelweg elke ochtend en avondspits als parkeerplaats gebruiken. Het onderlinge vergelijken met landen aan de andere kant van de oceaan heeft niet zo veel zin.
timberleek zegt
@balkanlul:
Niet alleen golf. Voegâh reden ontzettend veel mensen in een passat. Was wel een beetje de gezinsauto bij uitstek. Nu moet je aardig goed boeren om een passat te rijden
ej20g zegt
Misschien wel de grootste, maar nog altijd verre van de beste. En juist dat laatste zou het hoofddoel moeten zijn.
knipperlichtje zegt
@ej20g: ongefundeerde populistische lulkoek. Het komt zeer vaak voor dat een VAG-auto de beste in zijn segment is, al zal een vergelijkende test ook door een concurrent kunnen worden gewonnen vanwege een gunstigere prijsstelling. Qua productenportfolio is VAG onverslaanbaar, van Up! tot Aventador en alles ertussenin is bij VAG leverbaar. En hoewel de Aziaten qua betrouwbaarheid hoger scoren, is een VAG-auto gemiddeld zeker niet onbetrouwbaar.
motoragent zegt
@knipperlichtje: Vandaar dat ze na 60.000km bij bosjes hun complete motorblok moeten laten vervangen?
Autoblaadjes testen alleen nieuwe auto’s, en strakke naadjes en knuffeldashboards zeggen niets over de kwaliteit van een auto.
knipperlichtje zegt
@motoragent: dat is dus dat gelul dat ik bedoel, als de motorblokken daadwerkelijk bagger waren was dat allang bekend bij de media en het grote publiek. Je bent dus gigantisch de boel aan het opblazen. Strakke naadjes zeggen juist alles over de kwaliteit van de auto, want strakke naadjes zijn een onderdeel van die kwaliteit. ‘Knuffeldashboards’ is een nogal denigrerend woord, en ook de kwaliteit van het interieur is immers een onderdeel van de kwaliteit van de auto.
tupperware zegt
@knipperlichtje:
Misschien heb je dan toch te lang onder die steen gelegen, wil jij mij gaan vertellen dat jij echt nog nooit iets gelezen hebt over de problemen met de TSI motoren, DSG bakken, scheurende koppen op de 1.9 TDI’s etc. etc.
Zeker heel lang alleen maar AW gelezen, die publiceerden dat inderdaad niet, mochten ze niet van hun hoofdsponsor. Hier op AB is daar gewoon over geschreven hoor..
numpty zegt
@motoragent: goh.. Ook raar… Ik heb er één met ruim twee ton op de klok, waar het eerste originele blok nog in hangt. Die start en loopt nog als een nieuwe. Kan je nog harder generaliseren? Slechte zaak voor een agent die, in de basis, onpartijdig zou moeten zijn.
sydney zegt
@knipperlichtje: Ik heb nog nooit een nieuwe VAG auto verkocht en ook dus niet lang gereden.Ik ben best onder de indruk van de meeste auto’s die ik wel gereden heb en ik geloof ook dat het een en al wat meerwaarde geeft.(de markt zegt ja,dus dan is het waar)
Maar laten we het niet overdrijven.De bouwkwaliteit van vele Japanse en tegenwoordig ook Zuid Koreaanse merken kunnen wij simpelweg voor dezelfde prijs niet evenaren.
knipperlichtje zegt
@sydney: vind ik zelf ook, de Japanners zijn op dat gebied gewoon niet te evenaren. Zou het in betere toeleveranciers zitten?
ej20g zegt
@knipperlichtje: en dat is mijn punt. Ik zeg niet dat de huidige (nieuwe) Volkswagens onbetrouwbaar zijn. Ik zeg echter wel dat ze verre van de betrouwbaarste zijn. En dat klopt, want er zijn genoeg merken die zich qua betrouwbaarheid beter bewijzen. Daarnaast vind ik de zo geroemde kwaliteit van onderdelen en interieurs al sinds het Golf 4 tijdperk al niet meer terug. Troep is het niet, beter dan de gemiddelde andere fabrikant is het ook niet. Of je de interieurs mooi vindt is voor iedereen anders natuurlijk, maar ik vind het niks. Volkswagen is zwaar overschat als je het mij vraagt. Maar ik moet toegeven dat Volkswagen het verder goed voor elkaar heeft, anders wordt je niet zo groot. Ook moet ik zeggen dat oudere Volkswagens (totdat de Golf 5 en aanverwanten kwamen) op technisch vlak zeer zeker tot de beste in hun klasse behoorde. Maar die extreem hoge kwaliteit is helaas al een hele tijd niet meer aan de orde. Net als bij zoveel merken overigens, allemaal door dezelfde oorzaak: volumeproductie. Dat is het ‘m.
knipperlichtje zegt
@ej20g: Okee, ik begrijp je punt. In de 1e reactie kwam het alleen zo hatelijk op mij over, excuses
toyotafortuner zegt
@ej20g: precies!
Zo zie ik Volkswagen echt niet met een auto komen die na 30 jaar nog steeds rondtuft in Indonesie.
knipperlichtje zegt
Mijn nieuwe vagger leenauto voldoet prima, dus ze mogen er van mij best nog wat meer van verkopen
Sracerr zegt
“en Oplichters” paste net niet meer in de layout denk…
moveyourmind zegt
Subtiel, de foto boven dit artikel!
Wel cool hoor, dat je tegenwoordig je eigen Volkswagen in elkaar mag schroeven.
w0o0dy zegt
Volgens recente cijfers was Toyota juist uitgelopen eerste half jaar……
johanw zegt
Grappige is dat bij Toyota 80% een Toyota is wat wordt verkocht…
Bij VW of eigenlijk moet de blogger hier VAG schrijven…is het percentage VW nog geen 30%..
Je kan wel alles kopen wat los en vastzit en zo de grootste willen zijn maar dat slaat nergens op.
Overigens is Toyota haar winstmarge netto volgens mij 5x zo hoog als VAG…dat is pas echt zaken doen!!!
gtwillem zegt
@johanw: Met VAG bedoel je, neem ik aan, Volkswagen Group. VAG is enkel en alleen Volkswagen (Volkswagen Aktien Geselschaft of zoiets ;-))
speedie zegt
Toyota is geen autobouwer maar een blokkendoos bouwer. Ze steken in mekaar wat toeleveranciers leveren aan complete systemen. Echt controle is er dan niet met als gevolg de enorme aantallen terugroepacties. VAG mag (maar moet niet) de grootste worden alleen al om de rijke keuze aan modellen en varianten.
mashell zegt
@speedie: en je wist nog niet dat elke auto fabrikant van Dacia tot Mercedes inmiddels precies zo werkt als Toyota?
waxweazel zegt
@speedie: Dit moet wel de meest idiote en kinderlijke reactie zijn die hier ooit is geplaatst..
Elke fabrikant is een samensteller van aparte onderdelen. Bijna geen enkele fabrikant ter wereld zal zelf nog onderdelen maken of ontwerpen. Dit gebeurd bijna altijd samen met onderleveranciers.
johanw zegt
@
Speedie
Hoe objectief is jouw bijdrage…ik vind VW blokkendozen..maar iemand anders niet en dat is prima..niet iedereen houdt van blauw of van groen…
Maar wel eens gekeken wat voor Toyota of lexus er wereldwijd rondrijden? Allemaal blokkendozen…ahum…
johanw zegt
En VW heeft ook zijn terugroepacties…
En controle heeft Toyota juist, wel eens van LEAN gehoord? Toyota heeft meeste grip van alle fabrikanten op hun hele productieproces en daarom is hun winstmarge 5x zo hoog als die van VAG..
roppp zegt
Kun je zien hoe ziek de wereld is….. Dat een idee van een idioot die in de jaren 30 en 40 de wereld dacht te kunnen veroveren zo’n succes heeft kunnen worden.
numpty zegt
@roppp: ja.. En Hirohito & Mussolini deden daar niet aan mee zeker..ga toch fietsen!
reset zegt
En de grootste winner van hen allemaal zijn de oliemaatschappijen :)
numpty zegt
Ik denk dat dit nog wel eens een staartje kan krijgen.. Als meneer Putin straks beslist dat ook West Europese auto’s niet meer geïmporteerd mogen worden in mother Russia, kan Toyota nog wel eens in de gelegenheid komen om een dappere eind spurt te kunnen maken in Rusland, waar GM &VAG niets meer kunnen/mogen doen.
En altijd het eeuwige gezeur over betrouwbaarheid en aantal merknamen… **sigh** erg slaapverwekkend!