Dit zat eraan te komen.
Vanochtend wisten we te melden dat dieselauto’s flink aan tractie verliezen. Uit een onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek blijkt dat men de zelfontbrander steeds vaker links laat liggen. Tegelijkertijd is er een andere verschuiving bemerkbaar.
Deze verschuiving heeft niet zozeer te maken met brandstof, maar met de manier waarop auto’s op naam worden gezet. Sowieso is het een feit dat men steeds regelmatiger begint te kiezen voor een vorm van leasen, in plaats van het daadwerkelijk particulier aanschaffen van een auto. Echter, volgens kennisbureau AUMACON blijkt nu dat er dit jaar voor het eerst meer nieuwe zakenauto’s op naam van leasebedrijven worden gezet, dan dat particulieren koopauto’s aanschaffen.
Natuurlijk, we hebben hier te maken met een prognose, maar volgens het kennisbureau lijkt alles erop te wijzen dat dit vermoeden dit jaar inderdaad bevestigd zal worden. Dat heeft vooral te maken met de mate waarin mensen opteren voor private lease. Waar er vorig jaar nog 47.000 nieuwe private leaseauto’s werden afgeleverd, zullen het er dit jaar in de richting van 60.000 zijn.
Kijken we naar de algemene cijfers van particulieren ten opzichte van vorig jaar, dan zien we dat de verkoop van auto’s iets zal dalen. Volgens het kennisbureau gaat het om een daling van ongeveer 3,3 procent, ofwel een kleine 4.000 auto’s. De leasemaatschappijen, daarentegen, stijgen dit jaar volgens hen met 13,4 procent, ofwel 17.000 auto’s. Aan het einde van het jaar zullen de concrete cijfers uitwijzen of deze prognose blijkt te kloppen. Men schat dat er dit jaar in totaal zo’n 450.000 auto’s zullen worden verkocht, hetgeen een mooie score zou zijn ten opzichte van de 414.000 stuks uit 2017.
bertorelli zegt
Toch jammer dat LPG het zo ‘slecht’ doet.
In oudere auto’s een prima brandstof.
In nieuwe wellicht lastiger in te bouwen vanwege alle electronica?
mashell zegt
@bertorelli: Ja. Door de directe inspuiting en de steeds fijnere inspuiting van nu is het zo goed als onmogelijk een goed werkende LPG installatie achteraf in te bouwen. Ook is de typische plek voor de LPG tank, de bak voor het reservewiel steeds vaker al in gebruik voor wat anders, electronica bij voorbeeld. Natuurlijk is LPG een afvalproduct, hebben we er al een infrastructuur voor en is het mooi om dat in te zetten in plaats van af te fakkelen maar er zijn ook problemen. De verbrandingstemperatuur ligt wat hoger dan bij benzine en daarmee onstaan er ook meer probleemgassen waarop de uitlaatgasreinigingsinstallatie niet is voorbereid. Ook is de actieradius als je alleen op LPG zou willen rijden balabberd, de tank is klein en mag niet helemaal vol. Ik denk dat de tijd van LPG gewoon geweest is.
bertorelli zegt
@mashell: Jammer, ik had er een in mijn oldtimer. En dat beviel prima.
Rij inmiddels weer een paar jaar op benzine, maar dat ligt aan de regelgeving en niet aan de LPG. :/
epimetheus zegt
@bertorelli: ik ga nog steeds prima op LPG!
bertorelli zegt
@epimetheus: Vooral doorgaan zou ik zeggen ;-)
fisto zegt
Weinig verassend als je het mij vraagt. De haat tegen leaseauto’s hier op AB snap ik nooit zo goed. Het is gewoon een vorm van finciering. Dat het gros van de leaseauto’s zuinige auto’s zijn zegt meer over ons als volk dan over de vorm van financiering. Dikke leasewagens zijn ook mogelijk.
elemento zegt
@fisto: ook mentaliteit: hier kan je niet bmw bij klant komen…dan ben je patserig maar me een vw weer wel
alcantara zegt
@elemento: Dus wel met een Golf R, maar niet met een 318d?
basecamp zegt
@alcantara: Golf R komt niet in aanmerking voor de lease meestal dus vruchteloze vergelijking. Ik zou eens kijken naar de pakketten. Ik kon met mijn oude 330i niet naar klanten (E90) destijds. Want te zware motor en blablabla. Wat deden de collega’s? Dezelfde auto’s bestellen met M-trim, AMG trim, R-trim enz enz. Dat mocht allemaal wel. Pochen met 3x niks.
blo3to3t zegt
@basecamp: een golf R kun je gewoon leasen hoor. Kwestie van bestellen bij de leasemij. Dat je bedrijf andere regels heeft doet daar niets aan af.
berlinetta zegt
@fisto: Volgens mij hebben de meeste hier niks tegen lease-auto’s zelf, maar tegen de mensen die erin rijden. In mijn beleving rijden leaserijders net wat asocialer. Dat is mogelijk te verklaren doordat de auto toch niet van henzelf is en zuinig rijden is ook niet nodig vanwege een tankpas. Mensen met een koopauto’s rijden in mijn beleving meestal toch wat rustiger (ook om brandstof te sparen).
karhengst zegt
@berlinetta: Ach, de leaserijder knippert niet omdat hij er zich te goed voor voelt. De prive rijder niet uit luiheid of nonchalance.
De leaserijder zit op je achterbumper omdat hij graag doorrijdt. De prive rijder op je voorbumper omdat hij graag langzaam rijdt.
De leaserijder heeft de foon in de hand uit overtuiging een goede rijder te zijn. De prive rijder omdat een carkit van twee tientjes te duur werd bevonden.
In beide kampen heb je onaangepaste horken. De frequentie waarin je ze treft hangt volgens mij vooral af van het tijdstip op de weg. Ik rij persoonlijk liever rond 8:30 in de stad dan om 10:00 wanneer de huismoeders en gerimpelde gevaartes zich bewegen.
berlinetta zegt
@karhengst: Prive rijders kunnen ook net zo goed asociaal zijn inderdaad.
topcom zegt
Ongelooflijk dat private lease blijft groeien. Heb je zelf geen geld liggen om de auto in kwestie te kopen? Dan heb je in feite het geld ook niet om te leasen. Leasen is duurder! Mijn mening blijft dat je privé alleen geld zou moeten wíllen lenen voor de aanschaf van een huis. Al het andere: doorsparen en kopen.
s2khonda zegt
@topcom: ahh de standaard reactie van iemand die zelf geen lease auto heeft. Je reden slaat nergens op, dan zou je je woning ook cash moeten aftikken. Waarom zou een woning financieren wel ok zijn en een auto financieren niet?
Private lease is een goed concept en heeft niks met “geen geld” voor een auto te maken. In plaats van 40k uit te geven geef ik nu 500 euro per maand uit en houd de rest op de bank als spaargeld/buffer.
dennisdd zegt
@s2khonda: en bovenal is lease gewoon een stukje zorgeloosheid. Mobiliteitsgarantie.
peug206 zegt
@dennisdd: kapot is kapot. Dan rijdt ie geen meter meer. Mijn garage zit 500m van mn huis af. Mocht er wat zijn dan zou er iemand binnen 10 minuten aanwezig kunnen zijn onder werktijd. Mn pa har zn lease bak stuk. Kon bijna een dag wachten voordat er een monteur beschikbaar was. Ik kan erheen wandelen en zit met een kwartier in een andere auto…
dennisdd zegt
@peug206: als jouw garage een beun is kom je er misschien binnen 10 minuten tussen. Bij een reguliere dealer kun je dat vergeten. Ook binnen een dag gaat echt niet lukken bij een goede garage, want die zitten vol.
Als ik met pech zou komen te staan is Alphabet er eerder met een vervangende auto dan de ANWB een monteur kan sturen.
Bij een privé auto zou ik bij elk piepje en kraakje denken: oh shit, dat wordt wachten en een dure reparatie.
peug206 zegt
@dennisdd: t is een bovag geregistreerde peugeot garage in een dorp. En ik heb binnen 10 minuten een vervangende auto want zo lang is het lopen…
mashell zegt
@topcom: waarom wel voor een huis? Wat is dat voor raar verschil? Wees dan consequent en blijf bij je ouders wonen tot je twee ton gespaard hebt en je een huis kunt kopen. En niet stiekem een huisje gaan huren omdat je het toch wel gênant vind dat je ouders weten hoevaak je wel niet met een vriend of vriendin naar keuze ligt te rampetampen, want een huis huren is in principe niet anders dan private lease. Je betaald maandelijks, op lange termijn veel teveel en het onderhoud is inclusief.
Het is gewoon gewoon allemaal hetzelfde, een hypotheek, een huis huren, private lease, een “gratis” telefoon bij een abonnement, het is allemaal financiering door een ander en meteen consumeren. Daar is opzich voor de consument niets mis mee. Maatschappelijk wel, de bedrijven die moeten toetsen (banken, leasemaatschappijen, telecomproviders) hebben een tegenstrijdig belang, goed toetsen kost hen omzet, dus nemen ze liever de gok en houden ze een stug incassobureau achter de hand. Dat kan er toe lijden dat mensen met lage inkomens meer kunnen consumeren dan ze aankunnen, te groot huis, private lease auto en een dikke telefoon maar de boodschappen komen van de voedselbank. De overheid heeft dan ook maatregelen genomen, zo verlaagt het hebben van een telefoon op afbetaling je maximale hypotheekbedrag al flink.
Het is een privé zaak hoe mensen hun inkomen besteden. Maar je kunt wel voorwaarden aan verdere financiering koppelen, private lease auto, nog lager hypotheekbedrag. Ook kun je dingen doen met huursubsidie en de toelatingseisen voor de voedselbank. Maar op zich is er met private lease niks mis.
prototypezero zegt
@mashell: “Wees dan consequent en blijf bij je ouders wonen tot je twee ton gespaard hebt en je een huis kunt kopen. En niet stiekem een huisje gaan huren omdat je het toch wel gênant vind dat je ouders weten hoevaak je wel niet met een vriend of vriendin naar keuze ligt te rampetampen, want een huis huren is in principe niet anders dan private lease.” Dat is natuurlijk onzin, zo wordt je nooit volwassen en leer je je eigen dingen niet op orde krijgen. Als je WO studeert kan het best zijn dat je na je 25ste nog niets verdiend hebt (i.i.g. niet genoeg voor een huis). Er zijn meer persoonlijke voordelen dan alleen de financiële last. Sowieso na 23 jaar het huis nog niet uit zijn is voor je omgeving ook wat apart.
mashell zegt
@prototypezero: helemaal geen onzin. Als je bezwaar maakt tegen private lease moet je consequent zijn en ook geen huis (of kamer) huren en geen mobieltje bij een abonnement nemen. Doe je dat wel terwijl het gewoon hetzelfde principe is ben je hypocriet. Dat mag, de tweede kamer zit er vol mee, maar dat je niet serieus genomen wordt. Overigens is later dan 23 uit huis tegenwoordig helemaal niet zo vreemd meer, huizen zijn duur, studeren is duur, starter (en de meeste andere) salarissen zijn laag.
En laat me je een tip geven “doe of laat niks omdat de omgeving dat apart zou vinden”. Als er iets is wat je ongelukkig maakt is het wel het leven in een keurslijf dat je jezelf oplegt vanwege irrelevante buitenstaanders.
peug206 zegt
@mashell: een huis is van jouw nadat je hem afbetaald hebt. De auto mag je OF nog voor betalen OF weer inleveren.
blo3to3t zegt
@topcom: je verward leasen met geld lenen. Geld lenen voor een auto is per definitie dom want de auto zakt in waarde. Bij private lease lever je de auto weer in na de periode. Zie het als een abbonement op een auto.
Stefje zegt
@blo3to3t: en bij private lease blijft de waarde van de auto gelijk? Klopt niet helemaal wat je zegt.
Maar private lease is een prima concept. Er zijn ook mensen die niet kunnen/willen handelen met dealers/handelaren en zo gewoon altijd weten waar ze aan toe zijn. Heel belangrijk voor veel mensen!
peug206 zegt
@stefje: dan heb je de afschrijving allang betaald. En de restwaarde meestal ook…
gove zegt
@topcom: fout private lease is goudkoper dan aanschaffen
berlinetta zegt
@topcom: Ik dacht ook altijd dat leasen duurder is, maar volgens mij is dat niet altijd zo. Leasemaatschappijen kopen grote voorraden auto’s in en krijgen daarom korting op de auto’s zelf en op de verzekeringen. En het mooie is dat je dat ook daadwerkelijk in de leaseprijs merkt. Het verschil tussen een nieuwe auto kopen en diezelfde auto leasen zal dus ook niet zo groot zijn.
Het enige nadeel van leasen is wel dat je gebonden bent aan een contract en dan met name aan de leaseperiode en het maximum aantal kilometers. Bij koop zit je nergens aan vast.
tge1 zegt
@berlinetta: Ja joh. Dan ben je lekker aan het private leasen en word je bij je werkgever buitengedonderd. Daar zit je dan met je contract van drie jaar. Leasen zou best een nieuwe crisisveroorzaker kunnen zijn. Het enige waar ik voor leen is een huis, want dat wordt op den duur van mij en is een prima investering.
berlinetta zegt
@tge1: Dat ben ik ook met je eens, maar daarom worden er ook steeds meer regels aan leasen gesteld. In mijn ogen zou het ook pas mogelijk moeten zijn als je een vast contract hebt. Dan word je er niet meer zo snel uitgedonderd. Daarnaast bieden leasecontracten soms ook de mogelijkheid om het contract te ontbinden bij uitzonderlijke situaties (en als dat er niet in staat, kun je hier altijd om verzoeken).
autodidact zegt
@berlinetta: een werkgeversverklaring als voorwaarde voor private lease zou geen overbodige luxe zijn in veel gevallen. Juist om te voorkomen dat mensen ‘overconsumeren’ en een verplichting aangaan die ze op lange termijn mogelijk niet kunnen dragen. Mensen moeten tegen zichzelf in bescherming genomen worden helaas.
baklava zegt
@topcom: wat een onzin. Ik heb zelf een lease en een koop auto. De lease auto nam ik omdat ik een nieuwe auto wilde en geen zin heb om daar 5 jaar voor te sparen en dan wetende dat je afschrijft als een malle. Het is gewoon makkelijken echt niet zoveel duurder.
autodidact zegt
@baklava: je weet dat afschrijving in je leasebedrag verrekend is hoop ik?
jorden zegt
@topcom: Soms hebben mensen gewoon (relatief onverwacht) een auto nodig om naar hun werk te gaan. Wanneer je, door middel van datzelfde werk, geen enkel probleem hebt dat lease bedrag maandelijks op te hoesten, zou ik niet gaan fietsen of met OV gaan, omdat ik niet direct een auto beschikbaar had. Helaas zijn er ook mensen die gaan leasen, welke in een wat minder gezonde financiële situatie verkeren.
dwfc zegt
Bijkomende factor, de restwaarde van uw voertuig in de nabije toekomst !
Met het toenemende aanbod van elektrisch ( betaalbare ? ) voertuigen tussen heden en 5 jaar zal , is dit geen exacte wetenschap meer. Zal je privé aankoop van een benzinevehikel in 2019 nog restwaarde realiseren in 2024 ? Met leasing schuif je dit probleem van je af !
johnhert zegt
@dwfc: Het zit er aan te komen, maar ik denk (en vooral hoop) dat dit nog wat langer duurt…
Ik kan me niet voorstellen dat heel Azië en Afrika zich over 15 jaar al volledig elektrisch voort beweegt.
Mijn gok is dat er nog erg lang brandstof beschikbaar gaat zijn, de prijs zal vast en zeker gigantisch stijgen naarmate de voorraad slinkt.
tge1 zegt
@dwfc: Dat zeiden ze in 2000 over hybride auto’s nu ook. Het zal allemaal best meevallen, maar je mag uiteraard je, al dan niet opdringerige, visie hier loslaten.
dwfc zegt
@tge1: ja maar …. er is een kantelpunt op komst, de EV zal aan populariteit winnen als de prijs meezit, de actieradius op peil is, er voldoende laadcapaciteit is ( infrastructuur ). Het zou dan wel eens best kunnen dat onder deze voorwaarden velen kiezen voor een EV. Eens zover zal de Staat ook nog dit aansporen door andere aandrijvingsvormen nog zwaarder te gaan belasten. En dan dalen de restwaardes van de benzinemotoren als gek … van dieselwagens spreken we nu al niet meer … dan zit je beter met een privé lease daar deze restwaarde contractueel is vastgelegd …. maar wanneer dat kantelpunt er komt …geen idee maar het is nabije toekomst.
rikus zegt
Goh.. Didn’t see that coming..
PunicaOase zegt
DUH!!!
Ram-G-maN zegt
Private lease gaat een nieuwe crisis veroorzaken. Mark my words.
W115 zegt
@AutomotiveDesigner: amen, kunnen de normale mensen weer een huis kopen
seba zegt
@w115: laatst een mooie huis gezien, prijs 250k. Week later was de prijs veranderd naar 300k en bieden vanaf. In de omschrijving stond “ ivm grote belangstelling bla bla bla… “ hele huizen markt is belachelijk geworden
mashell zegt
@seba: en nog geen tien jaar terug stonden de huizen zomaar een jaar te koop en ging er elke maand wat van de prijs af. Je had toen moeten kopen. Niet nu we hoogeconomie hebben. Het zijn allemaal golfbewegingen en net als bij surfen moet je op het juiste moment er in springen.
blo3to3t zegt
@mashell: inderdaad, elke x aantal jaren zie je dat gebeuren. De tijd waarin we ni zitten is niet uniek.
seba zegt
@mashell: we hebben al een huis… gelukkig maar zou je zeggen. Op dit moment zijn we markt in de gaten aan het houden. Wat we nog graag willen doen is een huis in het buitenland bouwen voor de “toekomst” ?
dwfc zegt
@mashell: De lage rente is “de grote oorzaak” van stijgende vastgoedprijzen Mashell. Nu de 10 jarige rente in de Usa in 1.5 jaar tijd van 1 naar 3% is geklommen valt de huizenmarkt stil. In de Usa is het gangbaar op 30 jaar te financieren. Deze rente gaat einde 2018 van 3.5 naar 5 % ! M.a.w. je afbetalingscapaciteit daalt, of je moet een hoger netto loon ontvangen, met als gevolg, druk op de prijzen! Zoals iemand aangaf, het zijn golven in een tijdperk, dus is er voor elkeen die winst pakt een die verlies neemt !
berlinetta zegt
@w115: Precies, ik zit er ook rustig op te wachten dat die huizenmarkt weer normaal wordt. Nu kopen lijkt me niet verstandig.
s2khonda zegt
@automotivedesigner: ja wat als straks 90% van de particulieren aan de private lease gaat, dan heb je na een paar jaar een overschot aan occasions die de dealers niet kwijt raken omdat men weer een nieuw private lease contract aangaat. Kan best een probleem worden.
blo3to3t zegt
@s2khonda: 90% is ontzettend veel, heel veel mensen kunnen of willen geen contract aan gaan maar kunnen wel een 2e hands betalen. En daarnaast heb je altijd nog export.
mashell zegt
@s2khonda: zou het? Vraag de dealer wat het gemakkelijkst verkoopt en grote kans dat het antwoord is “jonge compacte benzine wagen met de kop eraf” precies wat uit de private lease komt. En als wij ze niet willen hebben dan het buitenland wel, daar gaan onze zakelijke leasewagens na afloop van het contract immers ook heen.
dennisdd zegt
Zitten daar soms ook 2e hands bij? Ik kan mij echt niet voorstellen dat er net zoveel nieuwe auto’s door particulieren worden gekocht dan zakelijk worden geleast.
gove zegt
450k nieuwe auto’s verkocht lui weten niet waar ze het over hebben
retetikker zegt
BPM vrijstelling…
tge1 zegt
Lekker leasen inderdaad! :-) Oh shit, baantje kwijt, nu moet én huur/hypotheek én de maandelijkse afdrage voor mijn leaseblik betalen. Dank u feestelijk, ik koop wel.
jorden zegt
@tge1: voor de lease hype, sloten mensen een lening af voor een auto. Dan is leasen zo gek nog niet. In de situatie die jij schetst, zou je met een boete de leasebak weer in kunnen leveren.
karhengst zegt
@tge1: Dan zoek je toch nieuw werk om je leven te financieren? Neem aan dat je daar ook een auto voor nodig hebt als dat voor je vorige werk ook zo was.
sjonniedeluxe zegt
Populariteit van privat lease komt door 22% bijtelling…
jack_abarth zegt
@sjonniedeluxe:
Misschien, maar waarom was private lease dan niet zo populair ten tijde van de 20 en 25% periode?
sjonniedeluxe zegt
@jack_abarth: toen was er toch ook 14%? Mijn werkgwver heeft nu strenge co2 limieten, eerst niet. Dus ik neig nu naar zuinige leaseauto en leuke auto ernaast…
woody259 zegt
Al die opmerkingen over dat Private Lease duurder is dan zelf kopen en rijden kloppen naar mijn inzien niet echt. Als ik om mij heen kijk, zie ik dat de gemiddelde Henk & Ingrid gepakt worden op de kosten van onderhoud, restwaarde bij inruil en daarnaast slecht onderhandelen over de aanschafprijs bij een nieuwe auto. Bovendien is het zonde dat je kapitaal in een auto stopt, terwijl je hetzelfde kapitaal op een effectievere manier kan inzetten om rendement te behalen (aandelen, vastgoed, etc.).
mashell zegt
@woody259: zal ik je een geheimpje verklappen: kapitaal in beleggingsproducten stoppen is ook gepakt worden. De bank maakt zijn winst via de “beleggingskosten” die jij betaald. Wat er verder met jouw kapitaal gebeurd is niet relevant voor de bank.
dwfc zegt
@mashell: Beste Mashell, helaas moet ik je tegenspreken. Niet alle fondsen bij “vermogensbeheerders” zijn onderhevig aan in – en uitstapkosten. En als je in trackers belegt is de kost decimaal. Leasingsmaatchappijen
verdienen zoals woody het hierboven heel goed omschrijft, aankoopkortingen, korting op onderhoud maar rekenen de klant op de factuur de volle pot aan, eventueel verzekeringen met een full lease …enz. Het zijn nu éénmaal bedrijven die een structuur te onderhouden hebben en aandeelhouders tevreden moeten houden.