510 pk op de achterwielen uitproberen is niet zonder risico’s. Daar kwam iemand vandaag op pijnlijke wijze achter.
We schreven vanochtend nog dat er meer verkeersongelukken waren in 2021. In totaal waren er 68.704 ongelukken met materiële schade. Dat zijn maar kille cijfers, maar we hebben nu een concreet voorbeeld van een ritje dat verkeerd afliep. En dit was geen willekeurig ritje, maar een proefrit met een Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio.
Het incident vond vanmiddag plaats op de Harderwijkerweg in het Gelderse Hulsthorst. De Alfa raakte van de weg en klapte daarbij op een boom. De auto kwam vervolgens met de neus in een greppel tot stilstand.
De bijrijder kwam er helaas niet helemaal zonder kleurscheuren vanaf en is ter plekke nagekeken door de ambulance. De materiële schade is ook behoorlijk. Het lijkt erop dat de auto zijwaarts tegen de boom geklapt is. Dat is niet het meest gunstige scenario als je de auto weer op wilt knappen. De voorkant zit ook flink in elkaar, maar dat is nog wel te repareren.
De auto in kwestie is een Giulia Quadrifoglio in de kleur Argento Silverstone. Een kleur die je niet vaak ziet op een Giulia Q en nu dus misschien nog iets minder vaak. Het toeval wil het ongeval om de hoek bij Autobedrijf Wim Prins gebeurde, die precies een Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio in deze kleur te koop heeft staan.
Het gaat om een recent exemplaar uit 2021, wat het ongeluk alleen maar extra zuur maakt. De auto stond te koop voor €104.500. We gokken dat degene die vandaag de proefrit maakte de verkooptekst op de website niet helemaal heeft uitgelezen. Die eindigt namelijk met de woorden ‘U bent gewaarschuwd.’
Foto’s: News United
Peut Boer zegt
Ik denk dat de proefrijder zal zeggen dat ie ‘m toch maar niet neemt… hij voelt toch net wat te tricky aan
vbarchetta zegt
Aan de tekst op de nummerplaat aan de achterzijde te lezen heb je goed gegokt over de herkomst van de auto… 🤪
Redbart zegt
Potverdorie wel zonde, weliswaar ben ik niet voor grijs op een Alfa maar deze combi is erg mooi met de lichte donkere velgen en de rode remklauwen. Volgende week toch eens op de website kijken of het een opknappertje wordt ;)
DIG-T 190 GT zegt
Lichte donkere velgen…
Redbart zegt
Ja, lijkt niet logisch maar zijn de lichte velgen (gewicht), zijn gesmeed, welliswaar in een donkere uitvoering (kleur) :)
SpiderIV zegt
Geweldige auto! Al is die nu iets minder fraai.
Zijn er overigens erg veel met (stevig) schadeverleden.
faalhaas zegt
Maar heeft ie hem gekocht?
mashell zegt
If you break it, you buy it…
e36thuglife zegt
Slopen is kopen vriend
rc1990 zegt
En brokken is dokken.
Niels zegt
@mashell: Is dat echt zo? Kan me ergens zo voorstellen dat het juridisch niet helemaal zo loopt met een proefrit.. vrees dat het bedrijf de sjaak is afhankelijk van de verzekering…
Flutterbi zegt
Mocht je serieuze interesse hebben. Importeer uit Italië een paar jaar oude. Daar zijn zeer betaalbaar aan het worden.
Bijvoorbeeld:
https://www.autoscout24.it/annunci/alfa-romeo-giulia-2-9-t-v6-at8-quadrifoglio-benzina-grigio-0f9c8c82-724c-4959-95e3-88651097787b?source=list_searchresults&cldtidx=1&sort=standard&lastSeenGuidPresent=false&cldtsrc=listPage
alfa147ti zegt
@Flutterbi:
Je moet alleen nog wel even wat BPM erbij optellen.
ouwedibbes83 zegt
@alfa147ti: dik 6K nog idd. Kom je al in de buurt van NL prijzen, wel meer keus daar!
Stefje zegt
@Flutterbi: waarom niet gewoon Duitsland? Daar zijn ze nóg betaalbaarder en véél makkelijker mee terug te nemen.
Stefje zegt
@Flutterbi: met link nog dit keer;
Ich habe dieses Angebot bei 𝗺𝗼𝗯𝗶𝗹𝗲.𝗱𝗲 gefunden:
Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio **1.Hd/Unfallfrei/GARANTIE**
Erstzulassung: 09/2017
Kilometer: 33.500 km
Kraftstoffart: Benzin
Preis: € 54.800
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=331139275&utm_source=com.apple.UIKit.activity.CopyToPasteboard&utm_medium=ios
AudiRS zegt
@Flutterbi: voor dat geld koop je in NL toch ook een RS6. Meer auto, meer cilinders, meer vermogen, meer 4wd, minder plastic, minder afschrijving enz. enz.
vaakbenjetebang zegt
@AudiRS: … minder agiliteit, minder stuurgevoel, minder stijl, minder klasse, minder levensvreugde, minder goedkeurende blikken van het soort mensen van wie je die eventueel zou moeten willen. Het is maar hoe je het ziet.
willeme zegt
@vaakbenjetebang:
Meer grip, (heel veel) meer ruimte, meer configuratie-mogelijkheden, meer snelheid, meer stabiliteit.
Volgens mij zijn het twee zeer complementaire auto’s. Altijd vreemd om te zien hoe autoliefhebbers enerzijds een hekel hebben een product dat nét ietsje afwijkt. Zowel de Audi RS6 als de Alfa Giulia Q zijn geweldige auto’s, elk met hun eigen set of skills. Alfa voor de zomer, Audi voor de winter. Ideale garage ;-).
En je moet je nooit drukmaken over wat een ander van jouw auto vindt. Dan is het einde zoek in Nederland!
DIG-T 190 GT zegt
Haha. Wat een correct antwoord, ook al heb je gelijk.
AudiRS zegt
@vaakbenjetebang: klopt. En ik weet hoe een guilia rijdt. Bijna als een 3 serie. Maar iedereen weet dat een guilia zwaar overpriced is en dat verklaart bv de afschrijving. Maar qua rijden en ook dat blok is hij toch geniaal maar niet de meest slimme keuze. Ja voor het circuit misschien. Ik weet ook dat Alfa hier op Autoblog een bijzondere status heeft als ik zie hoeveel mensen de 156 en de 159 nog steeds de hemel inprijzen terwijl deze helemaal niet zo heel best waren.
vaakbenjetebang zegt
@AudiRS: Toch vind ik juist de afschrijving enorm meevallen (of tegenvallen, aangezien ik best zo’n ding voah wenagh zou willen hebben), afgezet tegen hoe hard eerdere Alfa’s af konden schrijven. Zelf zou ik de Giulia Q boven de BMW M3 verkiezen omdat ik uiteindelijk een Alfista ben enerzijds en omdat ik nou eenmaal graag ‘iets anders’ heb anderzijds. En dat is tegen beter weten in, want als je een M3 (of voro mijn part een Audi RS) koopt, weet je in ieder geval zeker dat over 6 jaar de onderdelen nog gewoon te koop zijn. Dat moet je bij Alfa altijd maar weer afwachten. Een M3 rijdt ook geweldig, maar ik vind het een ‘moeilijke’ auto om uit te moeten stappen en naar om te kijken en dan te denken “die is van mij”. Waarom kan ik niet eens goed uitleggen, maar iets aan die auto past niet bij me.
Een 156 heb ik er hier als auto voor erbij gehad ‘omdat het kon’, maar ik houd niet van verkeerdwielaandrijvers en ik ben er dan ook nooit verliefd op geworden. Mooi was-ie wel en de Busso klok glorieus. Maar ja, dat doet-ie in mijn 75 nog meer. Vrij snel weer de deur uit dus met die 156. Een 159 vind ik al helemaal matig interessant, dat is haast alsof de schetsen voor de 156 zijn uitgewerkt door Audi.
alfa147ti zegt
@audirs666:
Misschien niet de slimste keuze, maar er is meer dan dat alleen,
Audi is beter afgewerkt en de after sales staat bij VAG tien maal beter bekend , maar zo Giulia is toch wel
een hele aparte auto, en dat is bij de Audi toch echt wel wat minder, al is een RS6 niet verkeerd.
SpiderIV zegt
@audirs666: minder leuk
vaakbenjetebang zegt
@willeme: voor de goede orde: ik maak precies hetzelfde punt als jij…: “het is maar hoe je het ziet”. Niemand zal denk ik ooit de keuze maken voor òf de Giulia Q òf de RS6. Veel te verschillend. Dus waarom die RS6 er hier werd bij gesleept is me niet helder. Ja, voor hetzelfde geld te koop met ‘meer’ van attribuut X, maar zo lust ik er nog wel een paar. Voor dat geld kan ik ook een relatief jonge VW California kopen. Meer slaapplatsen… maar dat is ook weer zoiets. Of een Model S. Meer accu’s… of een DAF XF. Meer versnellingen…
Paul58 zegt
@audirs666: als je 3 kinderen en een hond wil meenemen misschien, anders is de keuze heel makkelijk voor mij. Een auto moet meer zijn dan alleen een zware koets met veel power en awd. Ik prefereer een lichtvoetige rwd auto. Als tweede auto kan je altijd een station met ruimte kopen. Uiteindelijk is het een kwestie van smaak en respecteer ik andermans mening.
Redbart zegt
Smaken verschillen, maar ik vind vooral de “sportieve audi’s” RS dus, vaak ordinaire bakken, ik zie ze ook alleen maar in sinistere kleuren, alsof ze een bank gaan overvallen. Het is allemaal netjes afgewerkt maar heeft mijn inziens weinig stijl, het design is er voornamelijk op gericht om er zo patserig mogelijk uit te zien. Moet je ding zijn…
monsieurleloure zegt
@audirs
Als je een beetje rondkijkt verschilt die afschrijving niet eens zoveel.
Een RS6 kost 60.000 euro meer .
https://www.autowereld.nl/info/alfa-romeo/giulia/2-9-v6-quadrifoglio-14480043/details.html
https://www.autowereld.nl/info/audi/a6-avant/4-0-tfsi-rs-6-quattro-performance-pro-line-plus-10665010/details.html
Een Alfa is een veel leukere auto om mee te rijden dan zo’n steriele Audi, mijn mening.
erikabarth zegt
@AudiRS hahahaha een olietanker met een dikke motor die alleen hard rechtuit wil. Tja als je dat graag wilt prima.
Overigens schrijven die veel harder af dan deze QV.
Een RS6 is wel de meest saaie keuze die je kunt maken in dit segment.
ar166 zegt
Moet zeggen, de onderhandelingspositie is er zo wel een stuk beter van geworden voor de testpiloot; hij is een stuk minder waard nu!
Wel doodzonde van die o zo mooie Giulia…
alfa147ti zegt
Donderdag deze auto nog bekeken, echt zonde, hopelijk gaat het met de bijrijder al iets beter.
Prachtige combi ook met deze wielen er onder.
Autokenner zegt
Sommige mensen moet je niet uitdagen, die 307 kmph wou die wel even testen natuurlijk voordat die hem kocht
ViggenneggiV zegt
Zo om de hoek ligt het autobedrijf toch niet: “sla rechtsaf”
Specht zegt
Ach, genoeg ander speelgoed bij Prins in de showroom. En kwestie van paar prijsverhoginkjes her en der en de (schade)kosten van de Giulia zijn er weer uit.
kniesoor zegt
Oei, da’s geen half werk. Sta je als bestuurder toch lichtelijk voor l*l.
Poulusma zegt
In de laatste alinea staat ook ‘Q Music staat in dit geval gelijk aan het gedreun van 510 enthousiast trappelende paarden en 600 Newtonmeters’ wat niet bepaald het grootste compliment voor een dergelijke auto is.
De zender die synoniem staat voor slap geouwehoer en het repeteren (lees kapot draaien) van nummers.
De enige positieve herinnering aan Q-music is dan ook het foute uur!
Misschien stond het foute uur op tijdens de proefrit, hier kan je nogal een zware rechter voet van krijgen…
grandmasterb zegt
Je begrijpt de tekst niet. Met Q Music bedoelen ze het geluid van de motor van deze Q versie en dat heeft niets te maken met een radiozender.
1audi1 zegt
Blijven geweldige auto’s die giulia’s. Net als bij de 159 ( die ik een stuk minder vind rijden) dacht ik dat de Giulia wat overhyped was. Na twee weken gereden te hebben met de 200 pk versie kan ik niet anders zeggen dan dat ik dit de leukste nieuwe auto vind die ik heb gereden.
Toen ik in die twee weken een 540i met bijna tweemaal zoveel vermogen reedt was nog de Giula de leukere, de BMW had met dat referentiekader opeens het stuurgevoel van een Skoda
lexis zegt
Kan ik beamen. Je moet gewoon al eens kijken naar het ondetstel van de alfa Guilia tov bv een 3 of 4 serie. Dat van de alfa is stukken geavanveerder (ook de non QV) met veel meer alu onderdelen, een full dubbele whisbone setup vooraan waar een BMW nog vasthoudt aan een simpele mc pherson veerpoot (notabene ontwikkeld door de Amerikanen tijdens woII, men zocht een goedkoop en licht systeel voor kleine legervoortuigen) en gestanste stalen subframes, bij de alfa allemaal gegoten alu ! . Ik vind net BMW’s zwaar overrated als het op sturen aankomt , de m modellen hebben dan wel een verbeterde versie (dikkere draagarmen en stangen enz) van ophanging maar de setup is dezelffe van een gewone non m niet al te veel alu te bespeuren.
peugeotrijder zegt
Zonder handelaars platen zo te zien… kan nog een lastige zaak worden voor ze, proefrit zonder groene platen = onverzekerd
jaapiyo zegt
In het officiële rapport zal die er denk ik bij de crash af zijn gevallen.
renskuhh zegt
@peugeotrijder: kentekenplaten worden er vaak snel afgehaald, groen of geel, negatieve associatie zullen we het maar noemen.
Niels zegt
@renskuhh: Haha ja de naam van het bedrijf is veel beter;)
schreute01 zegt
De technologie staat voor niets. Zelfs een ambulance kan tegenwoordig al mensen nakijken.
sportabgasanlage zegt
Jij hebt de film Cars nog niet gezien begrijp ik? Kijktip!
lexis zegt
Geweldig of geweldadige auto die Guilia QV?. In de verkeerde handen een doodskist. Mensen snappen niet wat het is 510pk. Youtube filmpjes waar het altijd goed afloopt zijn helaas soms ook een beetje fixie. Zelf rij ik een 306 pk /400 Nm sterke 435i rwd, en dan kaln al zeer listig zijn als je er je verstand niet bijhoudt.
Wel heel jammer dat het zo moet eindigen voor de Alfa. Met stip het mooiste wat er nu te koop is in deze klasse.
sportabgasanlage zegt
Daarom: als je jezelf ook maar een klein beetje overschat, altijd traction control aan laten staan, zeker bij een proefrit. We kunnen niet allemaal zo goed driften als @wouter
petroldrinker zegt
Giulia Q, super ding en super mooi, maar in deze kleur is ie wel echt oer en oer saai
arta zegt
Jammer dat sommigen zich tijdens een proefrit niet in kunnen houden.
Misschien een ongelukkig incident (uitgeweken voor een overstekend kind?!), maar misschien ook gewoon overmoedige bestuurder.
Dit is mijn angst altijd bij een particuliere verkoop van een motorfiets. Een test piloot die zichzelf zwaar overschat.
sportabgasanlage zegt
@arta ik heb vorige jaar mijn motor ook particulier verkocht. Ik maakte gebruik van een standaard proefritverklaring (kun je online vinden) waarin de potentiële koper verklaart verantwoordelijk te zijn voor evt. schades of boetes die tijdens de proefrit worden opgelopen. Bij schade boven een bepaald bedrag tevens de verplichting om de motor tegen de afgesproken verkoopprijs te kopen. Ik verklaarde dat de motor veilig, technisch in orde en goed onderhouden was en geschikt om veilig een proefrit te kunnen maken.
Zo’n verklaring vul je samen in en onderteken je ook beiden. Dit samen met een kopie/foto van het rijbewijs is voldoende zekerheid hoor.
kniesoor zegt
Ghe, nooit geweten, dat zoiets bestond. Wel een nuttig papiertje, lijkt me. Is dit specifiek iets voor motoren ? (Nee, heb het formulier nog niet opgezocht . . . ).
marcomanta zegt
Echt zonde!
Melvinkorrels zegt
Deze schitterende Alfa reed waarschijnlijk met dealer platen.
Maar je ziet met enige regelmaat wanneer er een crash is dat de kentekens verwijderd worden. Waarom gebeurd dit? Zodat hij makkelijker verkoopbaar is in de toekomst? Verzekering er niet direct achter komt?
renskuhh zegt
@Melvinkorrels: slechte reclame etc. etc. Verder wil je met gele platen niet dat zulke foto’s naar boven komen wanneer je het kenteken opzoekt en of privacy.
alfa147ti zegt
@renskuhh:
Deze auto komt de weg niet zo maar weer op hoor hier zit vast wel voor minimaal 30.000 schade aan, en het zal me niet verbazen als de verzekering het kenteken in neemt.
lexusis zegt
De Giulia in betere tijden…. https://wimprins.nl/aanbod/alfa-romeo-giulia-2/