
Opa dacht indruk te maken op zijn kleinzoon door hem mee te nemen voor een Breukeleveens proefritje in een Ferrari F12Berlinetta. Dit wordt zeker een dag die de kleine nooit meer zal vergeten.
Wie anders altijd in een Suzuki Wagon R+, Citroën Berlingo, Toyota Yaris of Opel Agila rijdt, kan wel eens verrast worden door de 740 pk die uit de 6,3 liter V12 van een Ferrari F12Berlinetta komt zetten. Opa raakte vanmiddag de macht over het stuur kwijt, waarna de auto ondersteboven in een greppel tegen een boom tot stilstand kwam.
Kudos voor de veiligheid van de wagen. Beide inzittenden waren ongedeerd en konden zelfstandig uit het wrak klauteren. De Ferrari is total loss en werd met een kraanwagen weggesleept.
PIJNLIJK!
Gelukkig niet voor de inzittenden.
@exotic: tot opa de rekening krijgt.
@melkkoe: verzekeringswerk hoop ik voor ze
Aii zonde!!
Onbegrijpelijk dat zo’n auto aan jan en alle man meegeven.
@HZW: Wie zegt dat dit aan 1 of andere pipo was? Doorgaans krijg je niet zomaar een nieuwe Ferrari mee hoor. Dus snap die verwijzing naar een Yaris ook niet in het artikel. Alsof zo’n iemand dit ding zou mogen rijden.
Gewoon knap lullig dit en onderschatting van de gevaren die bij een Ferrari horen.
@utr1984: Wie zegt dat het niet een of andere pipo was. Alsof je niet zomaar auto’s mee krijgt. Ik had een maand geleden bijna een turk in een viper met groene platen in mn auto hangen. Dit soort auto’s geef je gewoon niet zomaar mee aan mensen.
@azenomei: ach, ik kon ook vrij makkelijk een Ferrari 360 Modena F1 regelen bij een handelaar voor wat promo (video, foto’s en verslag). Paar leuke driftjes mee gemaakt en ik ben ook maar een pipo. Denk dat deze man ‘m wel vertrouwd werd. Maar of het een oude Yaris rijder is lijkt mij dus sterk…
@azenomei: oow dus, omdat die gene een turk was mag hij/zij niet in zulke auto’s rijden of krijgen slaat tog nergens op?
@r32turbo: het feit dat ie hem bijna in mijn auto boorde was waarom hij hem niet zou moeten krijgen. Dat jij alleen op het woord turk focust geeft alleen je eigen beperkte denkwijze aan.
@azenomei: ja maar als het er niet toe doet dat het een turk was, waarom benoem je het dan? Wat is de toegevoegde waarde daarvan in je reactie? Dus blijkbaar maakt het in jou ogen wel uit dat het een turk is. Anders had je toch gewoon man of gozer of wat dan ook kunnen gebruiken. Maar blijkbaar maakt zijn afkomst ook iets uit.
@545e60:
LEUTERDRAADJE!
@azenomei: Of jou denkwijze want als het een nederlander was gewest noemde je ook geen hollander met een viper.
@utr1984: Ik weet niet hoe het bij Ferrari is, maar bij BMW zijn ze daar wel makkelijk in. Toen ik en een vriend van mij 18 waren, kregen we bij Ekris een nieuwe BMW M5 mee, om ‘m zogenaamd aan zijn vader te laten zien. Zijn vader is een goede klant van Ekris, maar dan nog. Hij heeft de auto verder ook niet gezien.
@HZW: Ja, vooral onbegrijpelijk omdat de man volgens meerdere berichten de eigenaar was van de auto. Dat deze op dealerplaten rijd gebeurd wel vaker, zijn nogal duren jongens in de BPM.
Je bent trouwens ook wel heel naief om te denken dat iemand zomaar een proefrit (op zondag) mag maken in een Ferrari van €370.000,–
Volgens mij heb ik in deze F12 meegereden…
http://www.autojunk.nl/2013/09/ferrari-f12berlinetta-19
R.I.P.
@eduardo81: Was een mooi ding, wielen goed, kleur goed, opties goed. Jammer hoor.
Nu ik even nogmaals kijk. Herinner ik me dat ik dit paard zag galopperen in regio Nijmegen tijdje terug!
Kut dat hij zo tot zijn einde is gekomen, maarja shit happens..
Autorijden is net als sex;
elke man denkt dat hij er goed in is.
@JanJansen: Nou Jan, dat denk ìk niet hoor, dat WEET ik! ;-)
@eddythedriver: Weet je vrouw/vriendin dat ook?
@berlinetta: Nee ze vond van niet, had ze het nog over vannacht ;)
@eddythedriver: ja, van nul naar de top in dezelfde tijd als een Bugatti en in een paar seconde meer weer terug naar maatje pink. Misschien moet je het eensdenkend als een oude mercedes 200D automaat; voorgloeien, langzaam warm draaien en als je op temperatuur bent pas gas geven….
@JanJansen: Jay leno, JAY LENO!!! ;) Maar wel een goede zin :P
Erg zonde! Volgens mij word je ook verrast als je auto 300-400 pk heeft. En iets zegt mij dat deze meneer niet met een Berlingo is aan komen waaien bij de dealert, anders krijg je zo’n auto niet mee.
@rufctr01:
Valt wel mee. Je went er aan en dit soort auto’s is tegenwoordig redelijk hufterproof met al die electronica. De M’s van BMW geven nog wel wat speling met alle electronica aan, maar met de electronica uit kun je inderdaad beter even bij de les blijven, maar zo was autorijden natuurlijk wel bedoelt!
Potje breken = potje betalen? Of komt die opa er goedkoper vanaf.
@Hupke:
Alle dealerauto’s zijn verzekerd, maar wel tegen een verhoogd eigen risico en dat zal opa wel af moeten tikken.
Duurder als een uurtje huren, maar goedkoper dan aanschaf.
Geeft wel een goed blik van de aerodynamica onder de auto.
Anyways denk dat je 740pk op de achterwielen niet moet onderschatten.
@reistje:
Die auto’s zijn doorgaans gewoon all risks verzekert, alleen zit er een fors eigenrisico op die verzekering. Zo weet ik dat als je een Lotus plat rijdt tijdens een proefrit, je 5K lichter bent.
Denk dat opa wel wat eigen risico mag bijdragen .Proefrit of niet.
Is ook zo bij ferraririjden.nl
Vind het wel sterk, dat je bij een proefrit de mening van kleinkind belangrijk vindt bij mogelijke aanschaf.
@willemseles: ik denk ook niet dat het eigen risico beperkt blijft tot die paar honderd euro, zoals je die bij de meeste verhuurbedrijven als borg achterlaat als je er een auto huurt.
@willemseles: je mag toch geen helemaal geen auto verhuren op groene platen? Deze zijn bedoeld voor de handelaar om het voertuig te verplaatsen en voor proefritten, meer niet.
@willemseles:
“Vind het wel sterk, dat je bij een proefrit de mening van kleinkind belangrijk vindt bij mogelijke aanschaf. ”
Als dat kleinkind normaal is had hij die proefrit echt niet hoeven maken
Schaam je !
Vraag me wel af hoe de beste man dan een proefrit heeft kunnen regelen, of misschien een bekende van de dealer?
Erg dat je je kleinkind in gevaar brengt.
En ik voel een coachbuild aankomen…
@fortuna:
PROEST. Dan moet je je kleinkind ook thuisonderwijs geven. Op straat lopen is vele malen gevaarlijker, maar daar horen we je vast niet over
Is dat die van Kroymans?
Airbag? Of zeg ik nu iets geks?
@eduardo81: Ik dacht het zelfde…
@eduardo81: is koprol crash. Geen frontale crash. Dan gaan airbags niet uit
@eduardo81: foto drie en foto vier. Bij foto drie zie je de airbag aan de buitenkant hangen en bij foto vier zie je duidelijk in de deur dat het compartiment van de airbag open is gekomen. Airbags voor waren in dit geval nergens voor nodig.
Die zal ik van de week wel bij kroymans zien staan… Net Zo als de auto van afrojack toen….
Ik werk er naast….
@unwanted: Held!
Doorgaans wordt er zo een 5000 euro gerekent als borg, ( dus het eigen risico voor de verzekering )
En deze meneer zal ongetwijfeld connecties hebben ( bijv. een andere auto bij de dealer gekocht ) als hij deze ferrari meekrijgt.
Proefrit op zondag? Klinkt als een hoax, verder is er ook nergens info over de betreffende ‘opa’ te vinden.
@alcantara: meerdaagse proefrit misschien?
@matje140: Oh ja dat zal het wel zijn, of gewoon een leenauto van de Fiat dealer totdat zijn Panda weer gerepareerd was.
@matje140: op groene platen mag je m volgens mij nergens parkeren, dus ook niet thuis voor de deur. Maar ja, stelen mag ook niet en wordt ook gedaan ;-)
@zjean: nee, maar als je zo’n auto überhaupt al meekrijgt denk ik dat je ook wel een garage bij je huis hebt waar je m in kunt zetten zodat de plisie het niet ziet.
@zjean: Op je eigen oprit mag je gewoon parkeren wat je wilt, met of zonder kentekenplaten.
@zjean:
En als je dan heel nodig naar het toilet moet?
Mooi gezicht. Het is maar blik.
@bartsmit: Zitten anders niet veel stukken plaatmetaal meer aan, aan moderne sportwagens.
Een auto waarvan Jeremy Clarkson vindt dat ‘ie “too powerful” is, is niet geschikt om door een onervaren jochie gehanteerd te worden.
Niet dat ik het wel zou kunnen.. Ik krijg het al benauwd als mijn kleine teen in de buurt van het gaspedaal van een Porsche komt. No way dat ik achter het stuur kruip van dit monster zolang ik mijn leven niet beu ben :D
@rubentheys: nvm, dacht dat die kleinzoon van opa mocht rijden. Fout gelezen dus.
@rubentheys:
Als je de kans ooit krijgt, mag je mij bellen!
Als ik zo op de foto’s kijk zou ik denken dat de schade wel mee valt.
Het plaatwerk voor is wel goed “gecustomized”, maar verder zie je er niet eens heel veel aan.
ophanging lijkt nog heel, Motorruimte schade lijkt ook wel mee te vallen en het interieur is ook nog heel (airbags niet afgegaan).
@timberleek: De portierairbags (in ieder geval één) zijn afgegaan. ;) Wist trouwens niet dat deze afzonderlijk af konden gaan zonder de rest.
@SCscreamGT2:
Oh ja nu zie ik hem ook.
Was me niet eens opgevallen.
Dan wordt de schadepost wel een flink stukje duurder.
Die kleinzoon weet straks in elk geval waar de erfenis is gebleven…
Wie zegt dat opa geen ervaring had met zulke krachtige auto’s. Misschien had hij al een supercar en was hij op zoek naar een nieuwe. Dus oordelen dat oudjes in een Toyota rijden slaat iig nergens op. Je krijgt ook niet zomaar een ferrari mee om proef mee te rijden
@glennie:
Klopt, heb in Duitsland ooit met een man van 72 mee gereden die Ferrari reed om eenvoudige reden dat het de enige auto was waar hij met 240 op de teller zijn pijp nog gestopt kreeg.
Zien we de onderkant ook eens.
mmm, was dat vandaag? proefrijden op zondag? of schaamt iemand zich zo dat tie er maar een mooi opa en kind verhaal van heeft gemaakt?
@mistere:
Bij jou in Staphorst klinkt het misschien raar, maar in de rest van NL leven we al wat jaartjes in een 24/7 maatschappij.
@tupperware: is niet gek, ik mocht van de handelaar ook niet op zondag rijden met groene platen. Iets met verzekering enzo.
@xiran:
Ik heb mij ooit laten vertellen, (ergens in de jaren 80 van de vorige eeuw) dat je op zondag niet met groene platen de weg op mocht.
Dat vond ik destijds al vreemd daar ik Bas van Vliet regelmatig op zondag tegenkwam met een Countach op groene platen.
Of die regel nog steeds geldt zou ik echt niet weten, er is hier vast wel iemand die hier licht op kan werpen.
@tupperware: als het je eigen auto is, is het een ander verhaal. De countach zal waarschijnlijk teveel co2 hebben en daardoor af en toe op groene platen rijden.
@tupperware:
Gelukkig niet. Hier in de buurt is geen enkele garage geopend op zondag. En inderdaad mag je op zondag niet met groene platen rijden.
Ik lees zojuist dat deze F12 al in bezit was van de zogenaamde Opa. Het heeft dus niks te maken met een verkeerd afgelopen proefrit.
Opvallend is dat de politie auto tijdens het hele de boom heeft kunnen ontwijken…
Gooi m maar bij op de stoep voor het motorblok en versnellingsbak
Er zit een zeker risico in om met 740 pk op een natte zondagmiddag door de polder te gaan rijden…de F12 is naar mijn mening iets te ” goed ” .
Mijn mening is dat je eerst driften en power slides moet beheersen voor je met een dergelijke auto onderweg gaat, dan kan je tenminste jezelf redden uit hachelijke situaties als het zo ver komt.
Sorry dat ik een ruk aan het stuur gaf opa, ik zal het nooit meer doen.
Hier, mijn spaarpot. Kun je een nieuwe kopen.
Sinds wanneer gaat er geen verkoper meer mee met proefritjes in deze klasse auto’s?
Vrijwel zeker geen proefrit. Er rijden 2 F12’s rond in NL op dealerplaten, daarnaast is Kroymans op zondag helemaal niet open.
Welke bron gebruiken jullie? Welke schade expert heeft verklaard dat deze auto total loss is? Wie zegt dat het een proefrit betrof?
Lijkt de telegraaf wel hier.
Was het niet gewoon Frits Kroymans?! Hij is 1 van de weinigen die die auto op zondag met groene platen kan rijden. Volgens mij heeft hij inmiddels ook de opa gerechtigde leeftijd en hij woont vlakbij Breukeleveen…
Of Ferrari’s zijn klote dingen óf de bestuurders zijn naar de klote. Beide kan natuurlijk ook..
@st3fan:
Ferrari’s zijn klotedingen.
Zo simpel is het.
Geweldige klotedingen, dat weer wel dan.
probleem met veel klotedingen is dat als je jezelf zo’n kloteding kunt veroorloven, je er vaak noch het uiterlijk noch de leeftijd meer voor hebt.
Of je moet heel goed achter een bal aan kunnen rennen en je bent bereid om 90 minuten in eenkorte broek voor de gehele wereld je kunstje te doen.
Of je moet heel goed “muziek” kunnen maken.
Of heel goed de boel kunnen flessen door mensen geld af te pakken en ze een ‘easy life’ te beloven
Oh the irony!
http://www.gooischetamtam.nl/proefrit-bij-kroymans-wintersale-370-000-euro-in-de-prak/
Alleen gemekker hier over een opa en dat hij niet weet hoe hij rijden moet ? Waarom hoor ik niemand over de banden en de te lage temperatuur !! De hoogste classificatie (snelheid) banden hebben geen enkele grip meer bij 0-10°C. DAT is het probleem. Het loopvlak is nog wat harder dan normale banden. Probeer dan maar eens het gewicht achter je onder con trole te houden als je onverwacht de grip verliest. Dat is het grote probleem met de Pirellis in ieder geval die ik heb. Je kunt ze simpelweg niet warm genoeg rijden !!! Dat zou betekenen nl. dat je eerst als een idioot blijvend moet bochten om de banden warm te houden. En dan kom je weer in wegmisbruikers. Dus, eenieder die zijn onbenullige mening al klaar heeft eerst nadenken.
@vt5700:
“De hoogste classificatie (snelheid) banden hebben geen enkele grip meer bij 0-10°C”
Dan bedoel je Y-banden? Kan uit ervaring zeggen dat dat in de praktijk gelukkig meevalt. Maar je hebt wel gelijk dat ze warm meer grip hebben.
@johnny23: don’t believe youuuu