Veel files ontstaan zonder dat hier een duidelijke aanleiding voor is, maar door ‘schokgolven’ op de weg. Vandaag is een nieuwe proef tegen deze spookfiles aangekondigd, die op de Brabantse A58 plaats zal vinden.
Het project is een samenwerking tussen overheid en het bedrijfsleven, net zoals dit bij de geplande projecten op de A67 en de rijstrook voor autonome voertuigen op de A270 het geval is.
Het ministerie van Infrastructuur en Milieu, de provincie Noord-Brabant en het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven trekken gezamenlijk 12,25 miljoen uit voor het A58-project. Het project is onderdeel van het programma Beter Benutten en hoort bij de plannen om nieuwe slimme technologie in te zetten voor verbetering van de doorstroming van het verkeer.
Autofabrikanten werken ook al eventjes aan onderling communicerende auto’s, en nu dit consortium dus ook. Minister Schultz van Haegen: “Slimme auto’s die met elkaar en de weg communiceren, zijn geen science fiction meer. De techniek is er en steeds meer Nederlandse automobilisten gaan er de komende tijd ervaring mee opdoen. We gaan nu op de A58 testen welke nieuwe technieken in de auto het beste werken tegen dit type files. We maken de stap van klein naar groot. Wat succesvol is, kan straks landelijk worden uitgerold.”
Uit onderzoek van TNO blijkt dat ongeveer 40% van de files op de A58 een spookfile is, waarbij onverwacht remgedrag van een automobilist voor een schokgolf op de weg zorgt. Door automobilisten bijvoorbeeld te voorzien van actueel snelheidsadvies en informatie over de situatie op de weg, weten ze beter wat het verkeer verderop doet. Doordat ze daar dan sneller rekening mee houden, kunnen filegolven worden voorkomen.
De definitieve vorm van de proef, die eind 2014 van start gaat, moet nog bepaald worden. Elf geselecteerde consortia gaan zich hier de komende maanden over buigen. Uiteindelijk ontwikkelen zeven partijen een prototype, waarna de testen op de A58 tussen Tilburg en Eindhoven gestart kunnen worden. Lees HIER meer details over de proef.
pet2r zegt
Gewoon geen remlichten meer gebruiken op de snelweg, dan let je wel op…
stamp zegt
@pet2r: Je hoort sowieso niet te remmen op de snelweg.
Regel 1: Kijk ver genoeg vooruit; dan kan je anticiperen door gas terug te nemen
Regel 2: Houd voldoende afstand, zodat je, als je achter een minder capabele bestuurder rijdt, je alsnog niet hoeft te remmen als hij dat wel doet.
gregorius zegt
@stamp: afstand houden op de NL-se snelweg als het druk is? Veel succes: laat je een gat van 10 meter vallen, dan drukt er wel een of andere lease-Harry in het gat: alles om een paar meter te winnen.
Educatie van het rijd-volk!
stamp zegt
@gregorius: Ook als die lease Harry m er tussen drukt, hoef je echt nog niet automagisch op de rem te gaan staan.
Voldoende ruimte om niet te hoeven remmen =/= voldoende ruimte om tot een full stop te kunnen komen zonder daarbij je voorganger te toucheren.
Zenuwachtig harmonica rijden, met rijtjes oplichtende remlichten? Het hoeft echt niet. Als het druk is (linker- en rechterbaan vol), en het rijdt duidelijk langzamer, hou dan gewoon eens 90 km/h aan, ipv bij elk gaatje direct weer richting de 130 km/h te willen knallen, om vervolgens de bumpersticker van de auto voor je weer te bestuderen.
Houd je, op de linkerbaan, de snelheid aan van de auto naast je, dan trekt er ook geen lease-harry zijn muesli gebakje tussen het minime gaatje dat je laat vallen.
widodh zegt
@gregorius: Juist. Daar erger ik me ook zo kapot aan. Houd je afstand, dan trapt een ander zijn auto daar wel weer in.
str8six zegt
Gewoon goed anticiperen en letten op wat er voor je neus gebeurd. Dan komen dit soort fratsen niet voor.
gregorius zegt
Maar goed: even serieus.
Als we dat kastje, die de ANWB er bij ons in wil hangen er nog eens een keertje bij halen. Aangezien je GPS hebt op dat ding, weet dat ding zeer precies wanneer er hoevel geremt wordt. Daaraan kan je ook een waarschuwings system aan verbinden. Dus het volk achter de nep-file kan gewaarschuwd worden, snelheid aanpassen en voor je het weet gaat t weer prima.
Kunnen we gelijk nog een regel invoeren: bij dit soort files verbieden we om van baan te verwisselen! Camera’s ophangen en boetes schrijven!
crisert55 zegt
@gregorius: jij bent grappig! Nog meer boetes :(
Nederland moet het ov goedkoper maken,weg files!
gregorius zegt
@crisert55: Meer boetes voor Aso’s en aso-gedrag. Minder voor kleine onzin.
Maar goed, hoe ga je dat meten. Etc. Komt er toch nite door.
En ja, OV goedkoper maken.. uhm, dus subsidieren. Maar goed, dan moet je wel zorgen dat het geld vervolgens niet naar buitelandse bedrijven gaat (anders zit je lekker de aandeelhouders van buitelandse bedrijven te spekken). Maar goed, dat mag ook weer niet, want het is Europa. Kortom, gaat m niet worden!
Flex-werken / home-office / makkelijker ontslag / geen KM-vergoeding meer / lease-auto-voordelen afschaffen. Dat ontmoedigd allemaal om de weg op te gaan!
mashell zegt
“Uit onderzoek van TNO blijkt dat ongeveer 40% van de files op de A58 een spookfile is, waarbij onverwacht remgedrag van een automobilist voor een schokgolf op de weg zorgt.”
Dat is helemaal geen spookfile. Dat is een echte file waar je echt voor moet gaan remmen. Een spookfile is een file die door een nasaal sprekende afgekeurde motoragent op Radio 1 wordt opgelezen en maar die er helemaal niet staat!
Simpson zegt
@mashell: daar komen die files van. Brabo’s die de A58 niet horen op Radio 1 en denken: Hee, klopt dat wel? En daarmee een file veroorzaken
notsobig zegt
Mijn ervaring van de A58 is dat iedereen daar op de linkerbaan met de bumper nog net niet in de voorganger zitten te stressen. Met als gevolg inderdaad die harmonica effecten…
Oplossing, gebruik die rechter baan ook eens! En zoals @stamp: zegt, anticiperen en afstand bewaren. Rijd zoveel relaxter en voorkomt dit soort files, dus iedereen is nog eens sneller op zijn bestemming ook… Zo’n ramp is het niet als je eens een andere auto voor je hebt…
Simpson zegt
@notsobig: Yes, eindelijk iemand die het snapt.
Toen ik nog in Eindhoven woonde reed ik ’s ochtends achter mensen die niet naar hun werk wilden en ’s middags achter mensen die niet naar huis wilden.
Tel daarbij op dat de bebording slecht geregeld is: pas 300m voor de afslag staat er een bord (of stond, ben er al een poos niet meer geweest) en voila.
BJ zegt
Kan het iets zijn met inhalende vrachtwagens?
racenderechter zegt
Onnodig remmen, het zijn altijd twijfelaars en meestal vrouwen.
Zeker wel een file veroorzaker i.c.m. linksplakkers en onkunde met ritsen.
grrrrommmmm zegt
Maximaal 80 overal ;-)
fapfap zegt
Dat is bij voorbaat al een mislukking, als niet 100% van de bestuurders zich aan dat concept gaat houden. Als er maar een paar zijn die gewoon doorkachelen en aan het eind hun auto er tussen drukken zal dit probleem nooit opgelost worden. De enige manier om 100% zich eraan te laten houden is met een beloning/bestraffingssysteem, of met 100% autonome auto’s :)
tkroon zegt
Daarom ben ik een van de weinigen in Nederland die trajectcontroles zo fijn vindt. 100 tussen Amsterdam en Utrecht? Geen probleem, iedereen rijdt dezelfde snelheid. Geen domme acties, niet ergens dom tussengooien, gewoon rustig doorhobbelen. Waar half Nederland om 08:00 stilstaat, rijd ik rustig van Breukelen naar de A9 :)
Ik rij liever constant 100, dan gemiddeld 70 waar je af en toe nog de 120 aantikt en regelmatig remt of stilstaat.
BJ zegt
@tkroon: Really?!?!? Dat is serieus één van de meest irritante stukken asfalt van NL, waar bijnan niemand fatsoenlijk rechts rijdt en met een 1 of 2 km verschil om elkaar heen zit te draaien en cirkelen.
nibor zegt
Ik heb de oplossing: een proef met het fatsoenlijk leren rijden aan mensen.
Simpson zegt
Oplossing is makkelijk:
linksplakkers aanpakken (100km.h op de linkerbaan is eerder regel dan uitzondering) en bebording beter. Nu is het bij Eindhoven redelijk goed geregeld, maar voegah zag je (als toerist) pas bij de stoplichten afslag Son & Breugel of je nou links of rechts moest.
alfista zegt
het aanleggen van een 3e en 4e strook zou de goedkope en enig zinvolle oplossing zijn….
dutchcourage86 zegt
@alfista: Dat lijkt altijd de oplossing maar ik denk dat ze eerst gewoon keihard moeten optreden tegen die zombies die weigeren de meest rechtse baan aan te houden en in plaats daarvan gewoon een paar kilometer of de hele reis door blijven kachelen op de 2e, 3e of zelfs vierde baan zonder iemand in te halen.