Brammo Motorsports, het bedrijf dat in de VS verantwoordelijk is voor de productie van de Ariel Atom kwam vorige week met opmerkelijk nieuws. Er waren namelijk plannen om een supercar met V12-motor te bouwen, maar CEO Craig Bramscher heeft kennelijk het groene licht gezien, en heeft besloten het hele V12-concept in de prullenbak te donderen en in plaats daarvan een elektrische supercar te bouwen.
In een interview met het Amerikaanse Best Life Magazine vertelt hij dat hij van gedachten is veranderd omdat hij de impact van een V12-supercar op het milieu onverantwoord vond. Volgens hem heeft Brammo Motorsports de ‘morele verplichting’ een ‘groen bedrijf’ te worden. What a crock of shit! Alsof hij de milieu-impact van zijn originele concept niet eerder had kunnen overzien! Maar nee, meneer is nu helemaal bewust bezig en zal voor zijn goedheid zeker beloond worden met een plaatsje in de hemel. Dat er mensen zijn die hier intuinen zeg….
Maar goed, terug naar de supercar. Aanvankelijk zou deze ‘Rogue GT’ gaan heten en door een Falconer V12 aangedreven worden (zie plaatje beneden). Nu dit van de baan is wordt er gesproken over ‘Enertia GT’, dit is dezelfde naam als een 15.000 dollar kostende, gaar uitziende elektrische motorfiets die het bedrijf vorige week aan het publiek toonde.
Qua performance zal deze Enertia GT-auto aardig in de buurt blijven van het originele concept, vanwege het koppelsterke karakter van elektromotoren. Qua topsnelheid moet waarschijnlijk met wat minder genoegen worden genomen, dus de initiële schatting van 320 km/u zal wat naar beneden bijgesteld moeten worden.
Wanneer deze milieubewuste supercar in productie gaat is nog niet bekend, maar als er meer nieuws is laten we het jullie weten (via winding road).
De gedumpte milieuonvriendelijke V12:
Sjoerd zegt
Geluiden moet je er zeker zelf bij maken? Sorry hoor maar een supercar die geen herrie maakt is toch niks.
Bramzel zegt
Hoe kunnen ze in godsnaam een motor dumpen die ‘Brammo’ heet. Met zo’n naam móet het wel gewoon goed zijn :P
Racer X zegt
Als ik met een elektromotor wil rijden pak ik de scootmobiel van m’n opa wel, want naar mijn mening rijdt je niet met een elektromotor voor de kicks. Een elektromotor neemt 75% van de supercar sensatie weg vind ik (geluid, geur, loopkarakteristiek) en vergalt voor mij tevens het plezier van het autorijden. Wat een huichelaar, die Bramscher.
abarth zegt
dus in plaats van een v12 maaken ze nu een 12v sportwagen (kansloos)
MikeSmid zegt
Ach je moet het maar zo bekijken, weer een paar bomen gered :(
Guido van H. zegt
Als je 50% van alle kranten en magazines opdoekt, red je volgens mij heel wat meer bomen…
Klassiekerrally zegt
Als je dat Al-Gore-geneuzel even weglaat, blijft er gewoon een gave auto over.
Ik vind dit soort ontwikkelingen heel interessant. Over de Tesla hoor je toch ook niemand zeuren? Dat is toch ook een door petrol-heads geaccepteerde auto?
Dus prik door dat milieugezever heen en omarm ook dit concept! De schets ziet er trouwens ook veelbelovend uit.
Klassiekerrally zegt
:hehe: er schoot me net een leuke Jay Leno uitspraak te binnen. Het was iets als: “Als we niet heel snel iets aan het milieu doen, gebeuren er vreselijke dingen volgens de milieubeweging. Ja, zoals NOG een Al Gore film!”
:rofl:
Dink zegt
Die Falconer V12 kan ook in een Vette . . .
http://www.thundermustang.com/falconer.htm
http://www.trombinoscar.com/c4/ct9004.html
Gaaf!
Thelis zegt
Het geluid van de V12 krijg je op een USB-stick erbij.
SimonMc zegt
leuk.De titel deed me trouwens denken aan dit:
http://www.autoblog.nl/archive/2005/11/18/electrische_auto_verslaat_ferr
Onehp zegt
Quote: “…vertelt hij dat hij van gedachten is veranderd…” en dan
“….shit! Alsof hij de milieu-impact van zijn originele concept niet eerder had kunnen overzien!”
Blijkbaar is ‘zich van gedacht veranderen’ iets dat onze blogger nog niet ten lijve heeft ondervonden ??? Moet je eens proberen, is verfrissend ;-)
Verder is onsch CEO wel slim, want de toekomst (en dus het geld) zit in milieuvriendelijke produkten, er is zeker een markt voor elektrische supercars (zie ontvangst Tesla). Beter de tweede en beste(?) Elektrische supercar bouwen, dan de sevehonderelvendertichste bensineslurperrr… spannend hoor (NOT!).
Sir Smokalot zegt
@Onehp
Tuurlijk is het menselijk en helemaal niet verkeerd om af en toe van gedachten te veranderen (als je het maar niet zo vaak als Wouter Bos doet). Maar je maakt mij niet wijs dat de man niet al veel eerder doorhad dat elektrisch schoner is dan benzine.
Dat hij het dan probeert te verkopen alsof hij een ‘openbaring’ heeft gehad en dat het bedrijf opeens een ‘morele plicht’ heeft om schoon te produceren vind ik ronduit stuitend en erg goedkoop. Dat is gewoon een imago-praatje, maar dan wel eentje waar je zo doorheen prikt.
Je dit verhaal alleen maar negatief interpreteren: of hij denkt met een lulsmoes zichzelf een schoon imago aan te meten en gaat er daarbij van uit dat zijn klanten dom zijn, of hij heeft zich door het groene kamp om laten praten en is 180 graden gedraaid. Dat laatste betekent echter dat de man kennelijk niet zo standvastig is en zo is over te halen, en dat lijkt me geen goede eigenschap voor een CEO.
Huin zegt
Een ding, koppel!
: )
smokin zegt
Redt een boom, eet een bever.
SimonMc zegt
redt???
smokin zegt
@SimonMc
Sorry, je hebt gelijk, de “t” erachter mag niet meer. Lang geleden dat ik in het onderwijs zat…
“In het Nederlands wordt tegenwoordig geen onderscheid meer gemaakt tussen de gebiedende wijs enkelvoud en de gebiedende wijs meervoud. In het meervoud kwam er vroeger een -t achter de stam van het werkwoord: Komt allen tezamen. Tegenwoordig wordt de gebiedende wijs enkelvoud (zonder -t) ook gebruikt wanneer het bevel aan meerdere personen gericht is: Ga nu maar slapen, kinderen. De vorm met -t is verouderd. “
Pieter zegt
Ik ben wel enthousiast eigenlijk. Dat het allemaal wat hypocriet is zal best, maar het eindresultaat is wel milieuvriendelijk en daardoor minimaal interessant als concept. Ik vermoed dat hier ook wel een markt voor zal ontstaan. Petrolheads zijn een uitstervend ras, wen er maar vast aan.
Jan-Jaap-Karel-Kees zegt
HAHAHAHAAH
apos zegt
Sorry maar de Ariel Atom word toch echt in engeland gefabriceerd,
dat amerikaanse bedrijf zal de importrechten wel hebben
http://www.arielmotor.co.uk/
apos
Rick zegt
Ach het is toch lachen ondanks mensen die roepen dat het geluid moet maken benzinelucht inhaleren dat de elektrische auto al die snelle jongens snel achter zich laat. Even een klein overzicht wat er al aan elektrische auto’s verkrijgbaar is en zeg me dan eens of er geen mooie snelle rakkers tussen staan. Veel plezier en ik kijk uit naar reacties hier op de site hehehehe.
http://www.olino.org/us/articles/2008/10/26/overview-of-electric-cars