Hear this! Volgens Stavros Dimas, Europees Commissaris voor Milieu, hoeven producenten van grotere en zwaardere auto’s zich relatief minder in te spannen voor CO2-reductie dan fabrikanten van lichtere auto’s. Klinkt logisch en dat is het natuurlijk ook. Een Cayenne Turbo S mag gewoon meer vervuilen (Unique Selling Point) dan een gemiddelde Daihatsu.
Ik zou zeggen dat het produceren van een schonere Cayenne juist veel makkelijker te realiseren is dan het bijwerken van een klein stadsautootje. maar dat kan ik natuurlijk verkeerd hebben.
Dimas zou hogere uitstootpercentages voor zwaardere auto’s willen toestaan, indien de totale Europese emissie-eisen worden gehaald. Dat betoog was gisteren te lezen in de Duitse krant Handelsblatt. Hij biedt de hulpeloze Duitse autoproducenten daarmee een extra stukje zekerheid. De Duitse automerken produceren zwaardere auto’s en zouden daarom meer moeite hebben met de regels dan producenten van lichtere auto’s uit Frankrijk of Italië. Zelfs BMW (het groenste premium merk) krijgt daarmee een helpende hand aangeboden.
DiDi zegt
hahahahahah, zeer logisch :) :)
sjaak zegt
Als je er logisch over nadenkt is dit natuurlijk precies het tegenovergestelde van wat je zou willen doen. Auto’s die al relatief weinig vervuilen ga je nog strenger aanpakken terwijl auto’s die al veel vervuilen juist weer minder streng worden aangepakt. Laat alleen maar weer zien hoe nutteloos al dat gezeik over co2 uitstoot wel niet is. Als je er nou echt wat aan wil (proberen) te doen doe het dan goed en kom niet met van die half assed oplossingen.
wies zegt
wat is dit nu voor een belachelijke regel? Eerst zeuren over de opwarming van de aarde en dan dit…
jongens, jongens, jongens toch!!! Zo kom je echt nergens…
Appieflappie zegt
Sjaak heeft idd gelijk! In tegenstelling tot wat autoblog roept, is deze beslissing totaal niet de goede oplossing. Nu de producenten meer mogen vervuilen zullen ze echt niet meer moeite doen om onder de grens te gaan zitten. Het wordt tijd dat de duitsers eens ervoor gaan zorgen dat het gewicht van die autos omlaag gaat en dat ze de motoren downsizen.
LPJ zegt
Appieflappie, volgens mij is het nogal sarcastisch geschreven hoor ;-)
Hoop ik tenminste.
Of je nu voor of tegen deze regel bent, die redenering hier is natuurlijk totaal belachelijk.
autoblogger zegt
@Lennart: dank u, tenminste iemand die het snapt ;)
Zorn zegt
wanneer we praten over geld dat per auto binnen wordt gehaald dan verdienen overheden meer aan grote auto`s, het kan erg vervelend worden als deze minder zouden worden verkocht door ‘regels’. Daarom gaan we de grote auto`s meer weer ontzien.
Zorn zegt
*meer = maar
luwek zegt
dat is goed nieuws, want het is onzin om de producenten van dure auto’s zwaar te bestraffen omdat ze nou eenmaal in een duurder, zwaarder en veeleisendere markt opereren.. en 10 daihatsjoes die gebruikt worden op korte afstanden voor de boodschappen vervuilen altijd nog meer dan 1 cayenne..
snelste zegt
Vind het wel een logische regel, je maakt gewoon kleine auto’s duurder daar verdienen ze meer aan, worden er meer van verkocht.
Grote duur maken helpt niet veel worden er te weinig verkocht.
Al die zogenaamde milieu doelen komen op een ding neer geld naar de staatskast brengen. Iets aan vermindering doen ze toch niet
classic red zegt
Als succesvol politicus wil je natuurlijk wel in een dikke bak rijden. En dan moeten de fabrikanten van deze prestigeauto’s natuurlijk niet over de kop gaan.
@Luwek
Dus één Cayenne vervuilt voor tien?
w0o0dy zegt
Tja die corrupte zakkenvullertjes in Brussel moeten natuurlijk nodig weer een nieuwe auto scoren….. dan maar wat asskissen bij de duitse autofabrikanten en alles is weer koek en ei…
Willy1 zegt
Lekker logisch???
Ik zou deze auto’s juist aanpakken. Mensen in dit segment hebben vaak meer geld voor een auto, dus die kunnen veel gemakkelijker de extra investeringen betalen. Heel simpel. Dan maar geen m3.
Aan de andere kant moet de overheid (in NL ieder geval) de belastingen wel gaan verlagen, of iig subsidies aan de autoproducenten verstrekken. Anders kan geen hond meer een auto kopen.
lincoln zegt
tuurlijk .. lekker de spelregels veranderen tijdens het spel ..
valse sentimenten kweken bij de sukkeltjes (europeanen) en aan het eind van de dag beide extra belasten ..
ambtenaren = tuig ..
JPM zegt
@ W0o0dy
Wat is er mis met corrupt zijn?
Ik vind het heerlijk, hoe die lui met de meest rare verklaringen komen voor eigenlijk zo logische problemen. Tegenwoordig wordt het steeds lastiger om corrupt te zijn, hulde aan diegenen die het lekker uitbuiten!
hape zegt
Als je veel geld uitgeeft voor een grote auto dan mag ie natuurlijk ook veel meer CO2 uitstoten dan die niesbui op wielen (daihatsu) van je minder bedeelde buurman….
Ik word gek van die CO2 discussies………
bmw zegt
Iedereen moet een bijdrage leveren naar zijn/haar potentieel. De Cayennes van deze wereld mogen dus gerust 20 procent minder gaan verbruiken. Je kan het simpel stellen: minder vervuilen of een verbod om ze op onze markt te brengen. Eens kijken wat we het liefst hebben…
En wat dat argument betreft van die daihatsu’s die als ze meer km rijden dan de Cayenne, veel meer uitstoten, dat is echt de meest kromme redenering van de eeuw. Zelfs als die Cayenne weinig rijdt, is het nog steeds beter om minder te verbruiken. Ik zwijg dan nog over het feit dat de meeste autoliefhebbers meer kilometers maken dan de bomma met haar Daihatsu.
Pomoek zegt
Wat mij betreft blijft Porsche CO2 brakende auto’s maken. Gewoon een extra milieuheffing van 40% en dat geld investeren in milieubesparende maatregelen. Helaas doet de overheid nog Europa aan het sparen van het milieu, en dan krijg je dit soort tenenkrommende uitspraken van die Eurocommisaris. Kortom: Het milieuprobleem wordt misbruikt om extra geld te genereren, files en uitstoot blijven lang en hoog en verder gebeurt er niets.
IlCuoreSportivo zegt
Simpele regel:
SUV’s gewoon verbieden, enkel nog voor beroepsdoeleinden (enkel boeren en jagers) een uitzondering voor sportauto’s vind ik wel noodzakelijk. Die zijn onmisbaar
3-Serie zegt
haha nu worden alle nieuwe auto’s af fabriek met 100 kilo zwaarder gemaakt! Ja heel logisch, schijnt dat Merkels decolite gewerkt heeft
T-Bird zegt
Hoe zeg je ‘omkoping’, ‘steekpenningen’ en ‘graag voor de deur afleveren’ in het grieks…
LaTiNo156 zegt
Mensen, iedereen weet toch hoe het werkt in de echte wereld. Vriendjespolitiek en corruptie. En de rijken moeten vooral in dure vervuilende auto’s rijden. Het beste is om zelf snel rijk te worden zodat je al die paupers kunt uitlachen die dagelijks genaaid worden voor jou ;)
Robert zegt
En hoe ongelooflijk het ook is, het is er door, asobakken mogen meer vervuilen mits de fabrikant maximaal 300.000 auto’s per jaar maakt.
Smerige elitaire klasse acties