Vanaf het moment dat Honda bekend maakte uit de Formule 1 te stappen draait de geruchtenmolen op volle toeren. Wie neemt het team over? Al vrij snel door de naam van David Richard/Prodrive op evenals PSA (Peugeot/Citroen). Maar die wisten het ook allebei weer snel te ontkennen. Maar David Richards van Prodrive heeft nu in een interview toch aangegeven wellicht, heel misschien, interesse te hebben.
De reden daarvoor is dat de FIA eind vorige week bekend maakte dat de kosten voor het runnen van een team drastisch verlaagd gaan worden. Ook het feit dat Subaru stopt met het WRC heeft wellicht een positief effect op de beslissing van Richards. Want zijn bedrijf heeft nu een heleboel capaciteit over.
Het team van Honda is overigens een koopje. Honda vraagt er slechts $1 voor, maar dan moet je wel beloven dat je deelneemt aan het seizoen 2009. Ook belooft Honda de nieuwe eigenaar te zullen helpen en de ‘running cost’ van het team zullen verlaagd worden van 300 miljoen naar 70 miljoen per jaar. Prodrive zou dus genoegen kunnen nemen met een veel kleiner sponsorbudget.
Als het allemaal doorgaat is de kans trouwens groot dat het team gebruik zal gaan maken van Ferrari motoren.
Overigens is David Richards geen onbekende in het Formule 1 circus. Eigenlijk wilde hij in 2008 al met een eigen team gaan deelnemen, maar dat ging op het laatste moment niet door. En van 2002 tot en met 2004 was Richards al teambaas van het BAR-Honda team. (via: GPupdate.net)
hendrik zegt
procrive is toch ook dat autotje met heel veel computers aan boord die er voor zrogden dat ie iets van 10 of 20 sec. sneller was rond het “top gear” circuit, dan met de systemen uit?
robbie zegt
@hendrik, je bedoelt de Prodrive P2 ;)
http://www.autoblog.nl/archive/2007/05/17/aston-martin-supercar-op-basis-van-prodrive-p2
PS Prodrive is ook aandeelhouder van Aston Martin.
Djivy zegt
Als er iemand is de nodige knowhow en centen in deze barre tijden op tafel kan leggen, dan is het wel Richards.
Zijn telefoonboekje omvat heel wat stinkend rijke sjeiks…
lincoln zegt
ja ja .. dat beloof ik allemaal wel .. kom maar op met die meuk ..
is er over de prijs nog te praten ??
VonStroke zegt
Als ik alles zo lees dan is het gewoon hét moment om in de F1 in te stappen. Goedkoper zullen ze het niet voor elkaar krijgen.
Bert zegt
Laat ik het hopen, mis ook Paul Stoddard nog steeds….
maakt het wel zo leuk met al die karakters in de F1
q-oekje zegt
euro knallers bij honda!
http://nl.youtube.com/watch?v=gJPOYBzz4ck
Antonius86 zegt
haha, ga je het geheel overnemen, alles bijna klaar, in het nieuws, foto’s, feestjes enzo… vragen ze heel serieus aan je als het puntje bij het paaltje komt waar die ene dollar nou blijft :)
Citrofiel zegt
Wat heeft Honda er voor belang bij dat het team aan seizoen 2009 meedoet, of überhaupt doorgaat? Waarom vragen ze zo weinig, en helpen ze verder? Ik snap de beweegredenen niet… :?
robbie zegt
@Citrofiel, op die manier wordt in elk geval voorkomen dat al het personeel op straat komt te staan…
w0o0dy zegt
Ik denk dat het eenvoudiger ligt…… er zal een pittige boete op een “no- show” van een eenmaal ingeschreven team staan…… En ik kan me verder voorstellen dat ze in die deal wel meenemen dat de naam Honda blijft op de auto waardoor ze reclame kunnen maken zonder zelf voor de kosten van het team op te hoeven draaien (en wellicht staat er dan ook nog een clausule over winstdeling indien er punten gescoord worden en/of overwinningen….
w0o0dy zegt
Overigens heeft Honda nu al aangegeven dat ze een terugkeer niet uitsluiten en dan is het handig als “hun eigen team” nog bestaat….
Robin Vleij zegt
Ik zie nergens in het gelinkte artikel staan dat ze er $1 voor vragen, alleen dat ze een lage prijs kunnen accepteren.
Lijkt me een beetje kort door de bocht om lage gelijk te stellen met $1.
merry zegt
Wat ik van het hele verhaal niet begrijp is het team is te koop, maar het team bouwde eigen motoren.
Er wordt steeds gezegt dat als het team verkocht wordt dat er Ferrari motoren in gaan, waarom?
Waar is hun eigen Honda motor gebleven?
Er mag toch niks meer aan de motor gedaan worden, dan is het toch beter heel de zooi te kopen inc motor.
Zeker voor Prodrive, dan kopen ze heel de boel en gaat het Honda logo er af en plakken ze er een Aston Martin logo er op, huppa eigen Team en eigen Motoren, toch?
W!d zegt
@merry.. dus een Aston Martin met ferrari motoren? Beetje vloeken in de kerk.. Kunnen ze het beter Prodrive noemen
Lustigson zegt
@ merry
Honda heeft aangegeven aan een eventuele koper geen motoren te leveren. Die moeten immers gebouwd en onderhouden worden, en net van al dit werk wil Honda af.
Ferrari is de enige motorleverancier die capaciteit ‘over’ heeft, omdat ze klant Force India naar concurrent Mercedes-Benz hebben zien vertrekken.
Dus een door Honda-ontwerpen, door Ferrari aangedreven en door Prodrive gebouwde en gerunde auto is een goede mogelijkheid. En een goed chassis met Ferrari-motoren wint wel vaker races… ;)
merry zegt
dat is dus me hele punt, die Ferrari motor is het struikel punt voor Prodrive, want dan kunnen ze het geen Aston Martin noemen.
Daarom vind ik het zo vreemd dat Honda die motor niet verkoopt.
Er mogen geen aanpassing aan de motor plaats vinden, dus de verkopen ervan voor 1 jaar is zo gek toch niet?
Of Prodrive neemt die standaard cosworth motor, daar mag je wel je eigenbage op zetten.
sw zegt
ik denk da ie beter kan probere om toch honda motore te krijge want als honda echt zo ver staat dan ze beweren moet het wel goed zijn (ze hebben het KERS systeem ook al af dus…
Nick` zegt
@ Bert
Inderdaad! Wat zou het leuk zijn als Minardi weer de F1 in stapt en dit keer wel succes kan hebben met eventuele Ferrari motoren ofzo? Maar dat zal wel niet gebeuren..
Ik ben trouwens voor Prodrive, ze hebben al heel wat competitieve ervaring in de autosport en bovendien is Richards zelf teambaas geweest. En goedkoper zal het de komende jaren waarschijnlijk niet worden om een F1 team te kopen.
robbie zegt
@merry, Prodrive zal sowieso niet onder de naam Aston Martin gaan racen!
Eigenlijk wilden ze dit jaar al de F1 instappen en toen hebben ze heel duidelijk gemaakt dat ze dat NIET onder de naam Aston Martin zouden doen.
Aston Martin richt zich op lange afstandraces zoals Le Mans. Die Ferrari motor zal dus geen struikelblok zijn.