Dat tuner Prodrive aan het sleutelen was aan de Aston Martin V8 Vantage, dat wisten we, maar wat we exact mochten verwachten was nog onduidelijk. Althans, nu niet meer.
Gelukkig geen overdaad aan tupperware en overdreven bling bling, maar hele discrete body aanpassingen die de aerodynamica bevorderen, strakke velgen en een motor upgrade waarbij Prodrive zich van mij wel iets meer had mogen uitsloven.
De 4,3 liter V8 kreeg er 45 pk bij om uit te komen op 425 pk. Het koppel steeg van 410 Nm naar 440 Nm. Het sprintje naar de 100 is met 4,7 seconde 0,3 seconde sneller en de top stijgt van 280 naar 293 km/u. Prodrive belooft ons dat de motor na de ingreep nog directer reageert.
Samen met Bilstein en Eibach ontwikkelde Prodrive verstelbare vering. De bestuurder kan hierbij kiezen uit een normale en een sport stand. Bij de velgen werd gekozen voor 14 spaaks 19 inch lichtmetaal die de kenners zullen herkennen van de Aston Martin DBR9 GT1 racing car. Om deze velgen liggen Pirelli P-Zero banden.
Van voor en achter kreeg de Vantage een subtiele carbon spoiler, die voor meer grip en stabiliteit zorgen bij hoge snelheden. Begin volgend jaar zal Prodrive de prijzen bekend maken (bron: prodrive).
CSL zegt
meer pk’s zijn altijd welkom.
Rick dos zegt
Lijkt net of die een eendenree….nee das te grof…..eendenkont heeft. :)
Vind de velgen er ook niet super onderstaan.
JANUS zegt
Waarom wordt ik toch altijd zo licht in mijn hoofd als ik een Aston zie ?
Ik vind de carbon spoiler niet mooi, voor de rest netjes gehouden hoor.
JustFendi zegt
ha ik mag eerst! yesss..
het had wel wat spannender gemogen van mij wat betreft de motorische aanpassingen.. Ik bedoel waarom upgraden ze zo’n supercar niet eens een keer boven de pakenbeet 800 peekaas om te zien wat er nou echt uit te halen is!
het exterieur is nagenoeg hetzelfde als origineel? Afgezien de carbondetail op de kont
JANUS zegt
@JustFendi.
“ha ik mag eerst! yesss..”
In je dromen ! ;-)
JustFendi zegt
he shit d8 ik eerst te zijn, maar nee hoor de autoblog ‘prominenten’ zijn me natuurlijk voor, proficiat daarvoor
JANUS zegt
@JustFendi.
Dank dank. ;-)
@Rick dos.
Geef maar toe.
Je wist gewoon niet of je reet met een D of met een T schreef !
On topic. De motorische aanpassingen zijn inderdaad minimaal, evenals de uiterlijke veranderingen. Zie er derhalve niet echt het nut van in maar vind het beter dan dat hij verkloot wordt !
Rick dos zegt
Christus JustFendi ik begin me nu echt te schamen!
@Autoblog is het mogelijk om justfendi als 1e te plaatsen?!
Rick dos zegt
@JANUS
Nee, mijn hond reed op zijn reet toen hij kriebel had! ;)
Franqie zegt
Wat een hopeloos geval is die Rick Dos toch ;) Heb jij eigenlijk wel eens een bodykit/tuning-iets gezien wat je wel aanstaat? :) Ik vind dat je eigenlijk niet aan een Aston Martin mag sleutelen, maar als t moet, dan maar zo.
Rick dos zegt
@Franqie
Uhm Brabus vind ik wel mooi op de mistlampjes voor na dan………en voor de rest schiet me niet zo snel iets te binnen.
Boss zegt
Don’t f*ck it up; Dit is wel echt slecht.
JustFendi zegt
@ Franqie
Nou nou wat mij betreft mag er best aan gesleuteld worden, mits het uiterlijk dmv tupperware enz niet wordt verkracht. En onderhuids moet er natuurlijk ook gesleuteld worden immers je wil het uiterste eruit halen. Overigens hadden we zonder tuners denk ik veel minder gespreksstof niet waar?
Franqie zegt
Okee, op zich ben ik het wel met je eens dat het meestal toch vrij smakeloos is, als je een beetje in stijl wilt rijden. Maar als je gewoon een sportief uitziend wagentje wil hebben, vind ik dat je best wat tuning erop/onder mag gooien.
JustFendi zegt
maja in dit geval had ik sowieso liever de db9 gehad dan deze v8..
MrSelected zegt
Erg stijlvol gedaan vind ik,
zeker bij een AM is tuning heel snel fout (Zagato’s vind ik al not done). Maar dit is toch echt mooi gedaan. Lekker subtiel.
Jesko zegt
dat vermogen vind ik erg laag.. maar dat was al besproken, maar voor die aantal pk’s, is die top dan niet erg laag? in een vorig topic stond een bmw 3 serie met 306 pk met een top van 281km/h.. deze AM gaat 293km/h, vind het wel zwakjes.. want volgens mij is de AM lichter, en beter gestroomlijnd?
Pizza zegt
Velgen zijn lelijk, en spoiler is lelijk….
Hm, wat blijft er nog over
heidekonijn zegt
Op zich niet zo verkeerd, maar die spoiler bewijst idd wel dat je aan dit design best niet te veel komt.
martijn zegt
dit vind ik juist hoe tunen hoort te zijn. geen gigantische plastic spoilers en bumpers, maar voor de performance gaan. die spoiler geeft tenminste echt downforce in tegenstelling tot veel van die neppe joekels. en die velgen zijn waarschijnlijk lichter dan de standaard velgen. ik denk trouwens dat er zonder turbo of supercharger er niet veel meer pk’s uit de motor kunnen worden geperst.
MaartenV zegt
Voorspoiler is er mooi!
Sander zegt
Mooie kleur!!
Remco zegt
Niet slecht…..niet slecht…..alleen het is even wennen met die achterspoiler. Maar ik denk dat ze hem zo hebben neergezet om meer neerwaartse druk te genereren.
@JustFendi
Je mag dan niet de eerste zijn, maar je kunt misschien wel voor de laatste gaan!! Zou ook mooi zijn?
Alain zegt
Wat een prachtige kleur … lijkt wel of ie geanodiseerd is ofzo
the real stig! zegt
lijkt bijna of die carbon spoiler op de oude is geplakt!!
alfa156 zegt
Van een AM moet je afblijven, toch zeker aan de buitenkant
die pk’tjes zijn altijd welkom :-)
Cuore sportivo zegt
tuning is voor mij betere wegligging, scherpere remmen en stuurinrichting en andere (lichtere) velgen en banden. Alles boven 200-250 pk hoef je niet te verhogen tenzij je bak meer dan 3ton weegt. Dit ook nog, je top verhogen, waar ge je dat uitproberen en hoeveel keer doe je dat ??
heidekonijn zegt
Die eendestaart is idd niet je dat, anderzijds heeft prodrive wel een windtunnel en geeft dat achterspoilertje net wat meer stabiliteit, tough call. Maar dat krijg je als je aan bijna-perfectie sleutelt.
Dink zegt
Ik hoop vooral dat de nepsoundbyte heeft plaats gemaakt voor een echte mannenbrul!
deepep zegt
En nu een vergelijkings test tussen de 911 … ;-)
autoblogger zegt
Ook Eibach heeft er een persbericht aan geweid… incl nieuwe images:
Martijn zegt
Dat lijken wel klonen van elkaar (ja ik zie dat de ene rood is en de andere grijs). Exact dezelfde visuele upgrade (behalve achterspoiler dan, althans, is niet te zien).