De mannen van Red Bull en Toro Rosso racen in recordtempo door hun voorraad Renault-motoren, maar blijken niet te hoeven rekenen op medelijden van de concurrentie.
Na de Grand Prix van Maleisië leek het er nog op dat elke coureur dit seizoen geen vier, maar vijf motoren zou mogen gebruiken. Zo zouden Red Bull en Toro Rosso tegemoet gekomen worden, omdat zij dit seizoen nogal veel problemen hebben met de krachtbron van Renault. Van die voorlopige overeenkomst blijkt nu weinig meer over, want de Formula 1 Strategy Group zou van plan zijn om het voorstel volgende week af te schieten.
Volgens Autosport.com wil alleen Mercedes nog mee gaan met het voorstel van de Red Bull-teams, maar zijn Williams, Force India, McLaren en Ferrari tegen. De vijfde motor zou namelijk teveel geld kosten. “Dit past wel bij Formule 1 anno 2015: eerst is iedereen het met elkaar eens en vervolgens veranderen ze van mening”, aldus Red Bull-teambaas Christian Horner, die stercoureur Daniel Ricciardo al vier motoren zag oproken.
mrs250 zegt
Tja, als ze ervoor zouden kiezen om het vermogen terug te schroeven tot ze het lek boven hebben, blijft het waarschijnlijk wel langer heel. Zoals Honda doet. Snap dat wel, we zijn niet bij de DNRT aan het rijden.
jrk68 zegt
Ach, als ze er teveel gebruiken moeten ze achteraan starten, dat levert voor de neutrale kijker alleen maar leukere races op.
norge zegt
@jrk68: Achteraan starten is niet erg nee, maar mogen ze dan wel een heel nieuwe (andere ) motor bouwen?
jrk68 zegt
@norge:
Voor zover ik de reglementen uit mijn hoofd ken staat er alleen een gridstraf op het overschrijden van het aantal motoren.
Dat kan trouwens nog erg grappig worden, niet alleen Renault jaagt zijn motoren er in noodtempo doorheen, ook bij Honda zijn ze bijna op.
Ik zal het meest recente lijstje er even bij zoeken.
Edge zegt
@norge: Ja, je mag je motor vervangen as je vier motoren op zijn. Je motor bestaat uit vijf componenten: de verbandingsmotor (ICE), de motor generator unit-kinetic (MGU-K), de motor generator unit-heat (MGU-H), de energieopslag (ES), de turbocharger (TC) en de control electronics (CE). Vervang je één van die onderdelen voor een vijfde onderdeel, dan krijg je een gridstraf van 5 plaatsen. Vervang je twee of meerdere onderdelen (of de hele motor), dan krijg je 10 plaatsen gridstraf.
norge zegt
@Edge: Thanx, lijkt me niet zo erg als het klinkt..
draadloos zegt
@Edge: tellen is niet je sterkste kant?
Tonnie zegt
@jrk68: het seizoen voor ricciardo is gewoon al voorbij, vanaf volgende week elke race achteraan starten is niet te doen en zal ook zeer demotiverend werken lijkt me.
mrrallycross zegt
@jrk68: dan komen ze niet verder dan de manors vrees ik.
ziekegeest zegt
Max moet gewoon leren rijden.
norge zegt
troll alert!
jrk68 zegt
@ziekegeest:
Je hebt helemaal gelijk, het ligt natuurlijk allemaal aan Max.
Dat Ricciardo, Kvyat en Sainz ook door hun motoren heen zijn.., dat ligt ook aan Max.
Verzin nog even een reden om Max de schuld te geven van de problemen bij Honda….
miezemiez zegt
@jrk68: Jaaman, hij moet gewoon opschakelen bij 2500 rmp zoals we allemaal doen ;-)
JordyS zegt
@jrk68: Nee, dat is de schuld van Jos in ’98/’99 ;)
jrk68 zegt
@JordyS:
Yep, die bezorgde Harvey Postlethwaite zoveel stress dat de arme man op mijn 31ste verjaardag een hartaanval kreeg en zijn laatste asem uitblies.
Of was dat nou weer mijn schuld, als je oud wordt ga je dat soort dingen doorelkaar halen….
gtwillem zegt
@jrk68: dat was nog eens een project! Als dat van de grond was gekomen…
jrk68 zegt
@gtwillem:
Yep, dat zag er veelbelovend uit.
Als dat niet door het overleiden van Harvey was gestopt had de carrière van Jos een heel ander verloop gekend.
Dan had hier niemand meer sneue comments over grindbakken geplaatst.
Zo zie je maar weer hoe smal het lijntje tussen hero en zero kan zijn, al blijft Jos voor mij de grootste tot nu toe. Ik heb er immers een rotsvast vertrouwen in dat hij zijn vader uit de boekjes rijdt.
donvincenzo zegt
De vijfde motor is opgebl… sory, afgeblazen.
mrrallycross zegt
Ja ook wel logisch natuurlijk. Hoop dat max volgend jaar een goede motor heeft, bij welk team dan ook. Dan wordt het pas feest
w0o0dy zegt
Tja ze kunnen bij de volgende blow-up ook gewoon op de racing-line blijven rijden… You fuck with US, we screw you right back.
Hupke zegt
Mclaren is tegen? Die zitten zelf al door hun motoren heen.
Welke reden zit er echt achter hun tegenstand?
gregorius zegt
@Hupke: die reden al achteraan en zullen nu rondom RB & STR starten ipv achter
jrk68 zegt
@gregorius:
Honda zet anders flinke stappen.
Button stond na FP2 doodleuk op p7, dat biedt nog geen garanties op een goed resultaat op zondag maar ze komen er aan.
jaapiyo zegt
Tsjah…ik vind dat hele gedoe van een limiet aan het aantal motoren in F1 op zich wel geneuzel, maarrrrrr Horner moet vooral niet schijnheilig gaan zitten zeuren.
Hij is de eerste die wanneer het gaat om het verdelen van geld (in het kader van de speciale deal die Red Bull heeft met Bernie) altijd roept ‘het is onze taak om voor Red Bull te zorgen en niet om de andere teams te helpen’. Fair enough Christian, maar als je er zo met getsrekt been ingaat ga dan niet sip doen als de wat kneuzigere teams je niet precies geven wat jij wilt als ze die kans een keer krijgen.
Dutchdriftking zegt
Pfft, stelletje geiten. Gewoon onbeperkt motoren. En als je het niet kan betalen ga je maar lekker karten…..
jaapiyo zegt
@dutchdriftking: Precies. Gewoon weer een motor in dat ding schroeven voor de kwali die volstrekt op de limiet het 3 rondjes volhoudt en dan weer een nieuwe erin zetten voor de race. Zo heurt het.
thefmanl zegt
vroeger maakte renault nog goede motors in de F1, vroeger hadden ze ook alonso.
ik ben normaal beter gewend van renault, en had ook wel verwacht dat ze een goede turbo zouden afleveren (daar staat renault wel bekend om) maar renault verras iedereen op een slechte manier dit jaar. heel jammer
toniominestrone zegt
Trouwens fideel van Mercedes dat ze ermee in zouden stemmen, hypocriet om het argument aan te dragen dat de F1 te kostbaar zou worden, dat stadium zijn ze allang voorbij.
En Williams mag wel een beetje inbinden, de beste motor maar toch altijd nog maar 5e of 6e in het veld met een schuld van 100 miljoen, team bestaat nog bij de gratie van de goede Mercedes motoren.
rikus zegt
Alsof geld een issue is bij de grote teams. Het komt op 1 motor niet meer aan.
Alfarobert zegt
Sneu voor Max als hij binnenkort al niet meer kan rijden.Hoop dat de andere teams hem aan het eind van het seizoen niet vergeten zijn en hij volgend jaar wel een goede krachtbron heeft.Hij kan echt rijden dat heeft hij al laten zien.Nu nog het rijbewijs halen en hij hoort er helemaal bij,haha.
jrk68 zegt
@Alfarobert:
Het seizoen is niet over als je 4 aandrijfeenheden hebt gebruikt.
Je krijgt gewoon straf, dat begint met 5 startplaatsen en kan oplopen tot een 10 sec stop and go straf.
Vervelend maar niet onoverkomelijk.