Sowieso leuk om het woord ‘probleempaaltjes’ eens te kunnen gebruiken…
Je hebt er vast al eens iets over gehoord, de pollers bij het HagaZiekenhuis in Den Haag. Die beweegbare probleempaaltjes die er een haast duivels genoegen in leken te scheppen auto’s op de hoorns te nemen en derhalve finaal te vernielen.
Die probleempaaltjes die ondanks talloze waarschuwingen, verkeersregelaars, groene vlakken en waarschuwingen hun destructieve werk bleven doen. Die paaltjes dus, gaan weg. Oke, dat laatste wisten we al, maar nog niet dat ze vervangen gaan worden door…
Camera’s.
Probleempaaltjes vervangen door camera’s
Even het geheugen opfrissen hoor. Want welke paaltjes waren het ook alweer enw at was er mis mee? Nou, deze horropalen blokkerrden de weg, maar gingen naar beneden als een ambulance of een ander hulpvoertuig snel naar het ziekenhuis moest. Ook voor de bus gingen de pollers omlaag.
Automobilisten konden er echter maar niet aan wennen en knallen er massaal op. Tot nu toe zijn er bijna 60 auto’s tegenaan gereden. Sommige bestuurders zijn zelfs gewond geraakt.
Horrorpollers, ook een mooi woord
Dat de pollen moesten verdwijnen was evident. Ondanks de goede bedoelingen zorgden ze simpelweg voor te veel gevaar en schade. Maar op die manier zou er weer veel sluipverkeer langs het ziekenhuis komen en dat was nou net weer niet de bedoeling.
Daarom is gekozen om de probleempaaltjes (het blijft een leuk woord) te vervangen door camera’s, meldt Omroep West. En dan geen gewone camera’s, maar volautomatische exemplaren die de nummerborden scannen van voorbijrazende auto’s en direct een bekeuring kunnen versturen.
Mocht je denken, die camera’s zullen wel weer snel weg zijn, dan zit je ernaast. De gemeente Den Haag heeft laten weten de camera’s te gaan testen voor een periode van twee jaar. Daarna wordt gekeken wat ermee gedaan wordt.
Je bent dus alvast gewaarschuwd.
Fotocredit: Politie Den Haag op Twitter
Johanneke zegt
Opzich vind ik dat iedereen die er op geknald is zijn of rijbewijs in moet leveren. Als je die 40 waarschuwingen niet ziet ben je echt niet geschikt om auto te rijden.
Overigens zie ik bij mij om de hoek ook constant mensen de busbaan pakken. En dan naar de sluis rijden, en daar moeten ze dan keren. En dat keren gaat heel moeizaam ookal is de weg super breed. Dat geeft direct aan wat voor bestuurders het zijn.
Overigens gaan er ook wel eens auto’s over de sluis heen. Laatst liep ik er langs om mijn dochter naar de opvang te brengen. Een vrij recente Astra beukte zo de uitlaat en een stuk achterbumper kapot. Hoe ademen dit soort mensen denk je dan.
giulia64 zegt
Het zijn eerder horror chauffeurs dan dat er iets met die paaltjes mis is. Het staat echt wel heel duidelijk aangegeven.
bierbuik zegt
Dat je de waarschuwingen niet ziet is al kwalijk te noemen, maar dat je die paal zelf over het hoofd ziet geeft toch aan dat je niet geschikt ben om aan het verkeer deel te nemen.
Als er een kind had gestaan dan was deze dus net zo goed geraakt en dan krijgt de bestuurder ineens wel de schuld in plaats van de paal.
078spotter zegt
beter,hier in Dordrecht is dat ook gebeurd na het zoveelste Pollerdrama
Groninger zegt
In Hoogeveen waar mijn bedrijf gevestigd zit in het centrum worden ze juist geplaatst….
Ik dacht al dat ze hier wat jaren achterliepen, dit bevestigt het nog eens.
kappenou zegt
Omdat ze in deze situatie veel schade aanrichten wil toch niet zeggen dat elk paaltje schade aanricht? Er staan er duizenden in Nederland die gewoon goed hun werk zonder schade doen.
mashell zegt
Als gemeente zou je ook kunnen concluderen dat er behoefte is aan deze verbinding en deze “mag niet en dat gaan we afdwingen” houding meer kwaad doet dan goed.
audirs3 zegt
@mashell Enerzijds ben ik het met je eens, maar het probleem van Den Haag is dat ze gewoon nooit een goede ringweg kunnen aanleggen, gezien de ligging aan zee. Er is daardoor veel sluipverkeer door het centrum en andere wijken, terwijl ze dit verkeer toch door de hoofd aders eromheen willen hebben. Het is een onoplosbaar probleem, maar ik juich het zelf wel toe om geen onnodig verkeer te hebben op locaties waar het niet nodig is.
mashell zegt
Maar steden met een ringweg hebben daar ook weer problemen mee. Dan wordt door eenrichtingsconstructies al het verkeer naar de ringweg geleid die dan ook weer overbelast wordt en de gebruikers het gevoel hebben (en dat is terecht) dat ze altijd moeten omrijden.
Het probleem is eigenlijk dat bestuurders democratie niet begrijpen en naar de burgers proberen te luisteren. Buurvrouw Mien gaat naar de wethouder en klaagt over “sluipverkeer”. De wethouder wil zijn royaal betaalde baantje behouden, denkt aan Mien in het stemhokje en plaatst drempels, pollers, inrijverboden, eenrichtingswegen. Maar aan het “sluipverkeer” wordt niets gevraagd. dat is dus niet democratisch. Terwijl dat wat we “sluipverkeer” noemen gewoon verkeer is dat het wegennet gedistribueerd en dus efficiënt gebruikt. Want sluipverkeer bestaat eigenlijk helemaal niet en dat is wat de wethouder tegen Mien had moeten zeggen.
Gewoon eerlijk zijn en stellen dat “sluipverkeer niet bestaat” is ook de maatregel tegen overbelaste ringwegen, tegen drempels, pollers, inrijverboden en eenrichtingswegen.
krisp zegt
Het hele idee van die paaltjes is dat ze schade veroorzaken als je -ondanks alle waarschuwingen- toch doorrijdt. In die zin doen die dingen heel goed hun werk. Het is daarom jammer dat ze weggaan.
Johanneke zegt
probleem was dat er schade aan de paaltjes ontstond, en het was een gruwelijke kostenpost aan het worden voor de gemeente.
gregorius zegt
Prima oplossing.
Natuurlijk vinden we de karma eigenlijk allemaal wel leuk: als je als halve zombie in een auto zit en die paaltjes mist; dan heb je dat verdiend.
Maar het verkeer heeft er ook last van als dat paaltje los ligt. En die baan moet weer dicht voor onderhoud.
Camera + dikke boete; uiteindelijk gewoon prima.