En de verkeersborden hebben niet eens iets te maken met de verkeersveiligheid…
Je wist het misschien niet, maar Amsterdammers leven bijna een jaar korter. Dat komt door de gore lucht in de stad. Gelukkig voor de Amsterdammers komt er volgend jaar een uitstootvrije zone. Niet te verwarren met de milieuzone die er nu al is.
Even een opfrisser: de uitstootvrije zones komen er per 1 januari in meerdere steden, waaronder Amsterdam. Dit houdt in dat nieuwe bestelwagens en vrachtauto’s met een dieselmotor niet meer welkom zijn. Het plan was dat de hele stad binnen de Ring een uitstootvrije zone zou worden.
Dit feest gaat echter niet door, om een opmerkelijke reden: de juiste verkeersborden ontbreken. De borden van een milieuzone en een uitstootvrije zone lijken namelijk te veel op elkaar, zodat niet duidelijk is waar je nu precies binnen rijdt. Dat is in ieder geval hoe de gemeente het ziet.
Daarom moeten er nieuwe verkeersborden komen, maar daar kan Amsterdam niet zelf over beslissen. Dat moet in Den Haag gebeuren. Daarom wordt de uitstootvrije zone voorlopig kleiner dan gepland. Die valt nu gewoon samen met de bestaande milieuzone, wat een kleiner gebied is (binnen de S100). Dit is dus slecht nieuws voor de lokale levensverwachting…
Wel worden de regels in die milieuzone aangescherpt per 1 januari. Er verandert dus ook wat voor personenauto’s. Volgend jaar zijn dieselauto’s alleen nog welkom vanaf emissieklasse 5. Dan weet je dat alvast.
Via: Het Parool
Foto: Aston Martin Vantage in Amsterdam, gespot door @twinphotographys
potver7 zegt
Wink wink – dat is dus dezelfde gemeente die de overgangsperiode maximaal benut door op het allerlaatste moment dieselgestookte vuilniswagens en andere voertuigen aanschaft. En die nu dus pas veel te laat achter het ontbreken van de juiste bebording komen…
Je zou bijna denken dat het college van B&W en het ambtenarenapparaat niet helemaal op één lijn zitten…
Joris24 zegt
Maakt het er allemaal nog overzichtelijker op. Overigens had mijn A3 1.9TDI uit 2005 al euro5 (zonder roetfilter af fabriek), dus zelfs met zo’n oude frikadel kun je er nog jaren rondrollen.
Johanneke zegt
Geen roetfilter boeit helemaal niks. Gewoon melden dat je die er uit hebt gesloopt, 30 euro per maand oid lappen, en vrolijk doorrijden. Volstrekt idioot als je het mij vraagt, dat je je omgeving mag verkankeren zolang je maar een paar tientjes op tafel legt. Toen roetfilter onderdeel van de APK werd dacht ik dat we af zouden zijn van de roetfilterloze mensen, maar nee, het is gewoon nog legaler gemaakt.
Joris24 zegt
Ik wilde er met name maar mee zeggen dat er zelfs auto’s af fabriek zonder roetfilter aan de euro5 konden voldoen rond die tijd. Dus dan kun je je helemaal afvragen wat die euro5 norm waard is.
schuimbekje3 zegt
de levensverwachting in amsterdam heeftniets met uutstoot te maken maar meer met stress, drugs en drukte… een hele.stad vol zibli’s op fatbikes die het wereldrecord vrachtwagen en stoeprand koppen willen verbreken, veel.te veel mensen op 1 mup levert stress op en dus een hogere hartslag en dan is dat motorblokje sneller op dan een 3 pitter met natte distributieriem en egr.. verder zijn veel.mensen op een hoop vatbaarder voor virussen en bacterien, en aangezien mensen uit de hele wereld dazr komen in comkbinatie met minder slaap en weerstand zou het mij verbazen wanneer amstwrdammersniet 5 jaar korter leven dan zeg zeelanders, die bij een nl.en belgische kerncentrale wonen.