Het leven van een F430-eigenaar gaat niet altijd over rozen.
Parkeergarages met meerder verdiepingen en steile wegen kunnen supercar-eigenaren er pijnlijk aan herinneren dat hun auto niet gemaakt is voor fanatiek klimwerk. Geen pijnlijker geluid dan een kostbaar bumpertje dat over de het beton schraapt. Een vork in een afvalverwerker klinkt nog comfortabeler. Het sujet in deze F430 heeft dan ook wat hulp nodig om bevrijd te worden uit de krochten des parkeergarages en zonder schade weg te komen. Want achteruit eruit rijden lukte ook al niet. Echt, iemand zou een meldpunt moeten oprichten voor Poolse parkings die supercars tegenwerken.
De video van zijn pogingen staat HIER, met een mooie bijrol voor een Dodge Viper die zonder problemen de garage uitkachelt. Volgende keer toch maar een front axle lift-systeem á la Lamborghini laten monteren?
vanopzij zegt
Top Gear heeft dit ook al eens gedaan alleen dan in Parijs.
Als ik het mij goed herinner werd daar de voorbumper van een Pagani zelf gedeeltelijk ontmanteld.
Dimglor zegt
@vanopzij: Yep! Ze hebben er een stukje carbon afgehaald (kon je er blijkbaar nog makkelijk afhalen en terug opsteken….)
meneersander zegt
@Dimglor: ik zie een nieuw bron van inkomsten voor koper dieven.
Dimglor zegt
@meneersander: Moet je wel eerst een Zonda tegenkomen…. en als je 1 tegenkomt moet je maken dat ie stilstaat en dat er niemand staat te kijken… Good luck with that ;-)
meneersander zegt
@Dimglor: Hmm bijzaken :p
xlnc zegt
Met een normale auto is het al niet te doen. Hoeveel strepen zie je niet op de muren. Garages zijn altijd zo belachelijk krap.
RoT___ zegt
@xlnc: Een van de weinige plekken waar ik zeer blij ben als er parkeersensoren in de auto zitten. Vooral met de grotere auto’s zit je te kijken of de voorkant de bocht wel redt en of dat de zijkant niet langs een paal schuurt.
xlnc zegt
Er staan meer leuke wagens daar maar herken ze niet.
laurensl zegt
@xlnc: Ik zie een R8.
moondustfocus zegt
Hij is er toch ook in gekomen?
Brutus zegt
@moondustfocus: Dat was dus ook mijn eerste gedachte..
sanki zegt
@moondustfocus: precies mijn gedachte… Bij top gear was het tenminste nog de uitgang wat problemen gaf.
RoT___ zegt
@moondustfocus: Minder steile ingang?
kickass zegt
Dan kan je dat toch ook als uitgang gebruiken?
RoT___ zegt
@kickass: Gaat niet. Slagboom bij ingang en uitgang werken niet twee kanten op. Zou ook een rommel worden als het wel zo zou zijn.
highperformance zegt
@RoT___: Good thinking. Ms wel een keertje manipuleren op zaterdagmiddag en dan filmen. Gegarandeerd ellende bij de boom.
temptation zegt
@moondustfocus: en ik haat onhandige ferrari bestuurders… Wat een gigantische kloefkapper zeg!
kaasboerin zegt
Lijkt wel tupperware Xenon.
964rs zegt
Je moet dat ook helemaal niet willen met je auto in parkeer garage zetten. Thuis laten staan en ermee rijden!
mout zegt
@964rs: Thuis laten staan en ermee rijden??? Sommige mensen laten hem thuis staan. Dit is iemand die ermee van A naar B rijdt. Dan moet je ‘m daar wel kwijt kunnen.
Bart_V zegt
standaard procedure voor mij
als voorbeeld de parkeergarage @ Schiphol
towi1989 zegt
Wat een mietje is het ook.
kickass zegt
Of gewoon zuinig op zijn spullen… ;)
zdev zegt
Echt zo’n hekel aan garages en drempels!
Ik zit te vaak aan de grond, ook al rij ik centimeter voor centimeter langzaam.
Heel pijnlijk gevoel als je met een auto twv een huis over het beton schuurt…
Goedgekeurd voor de NL weg, maar de NL weg is niet goedgekeurd voor mijn auto…
JWD zegt
Ze doen dan ook wel heel erg overdreven moeilijk, je kan voor onder de bumper ook gewoon (niet zichtbare) skidplates kopen die je om de zoveel tijd vervangt.
Ik denk dat die jongen met een beetje ongeluk meer schade aan zijn voorscherm doet dan hij aan de bumper…..
midasracer zegt
Voortaan toch maar eerst even zijn vrouw met boodschappen laten uitstappen.
http://www.youtube.com/watch?v=GhoOiYl83dM
_Eend_ zegt
En toen stond je bij de poort en is je parkeerkaartje verlopen. Met 30 boze polen achter je.
Ruudje zegt
Volgens mij heeft hij helemaal geen probleem om de parking uit te rijden…
Dit is gewoon teun de beun wielkast rollen :S
mhl6 zegt
Zo’n auto wil ik ook wel voor de prijs van een ford ka:
Kenteken
95-fl-gz
Voertuigsoort
Personenauto
Merk Ford
Handelsbenaming KA
Brandstof
Benzine
highperformance zegt
@mhl6: K.I.T. car dus ;-)
ArnoldH zegt
He een bekende F430 :P
phaeton zegt
Hoe je het ook wilt doen, hij kan er altijd uit komen op exact dezelfde wijze als hij erin is gekomen… Dat is immers ook schadevrij gebeurd. Ik zie het probleem niet.
pimmas zegt
@phaeton: hoe weet je dat hij er schade vrij in is gekomen..
Freewarefreak zegt
De man heeft er ook wel weinig kaas van gegeten. Op het laatst doet ie pas wat ik al na 1 seconde riep.. kont naar achteren dat gat in en schuin er op met de neus naar de muur waar de filmer staat. En hij pakt hem nog te schuin. Had hij iets meer evenwijdig de helling opgereden naar de muur en dan als allebei de voorwielen op het schuine zijn meteen scherp links sturen dan had die jongen zelfs niet eens aan het spatbord hoeven trekken.
dennisr zegt
@Freewarefreak: idd! ik zei het hier zelfs hard-op, schuin erop! net als de petjes in hun verlaagde golfjes.. (niks mis met die golfjes overigens) die gaan ook altijd schuin over de drempels :P
dennisr zegt
*hardop
RoT___ zegt
@Freewarefreak: Dat was ook wat ik meteen dacht. Zou toch denken dat je als eigenaar van zo’n auto wel zou weten hoe om te gaan met bultjes.
xdoctorx zegt
Weet iemand of je met een Lamborghini hetzelfde probleem hebt? Die heeft toch ook een soort hydraulisch systeem waarmee je hem iets hoger kan zetten?
dennisr zegt
@xdoctorx: hint: lees artikel.
xdoctorx zegt
@dennisr: Haha wat stom dat ik daar overheen heb gelezen:p
kaasboerin zegt
@xdoctorx: Tegenwoordig wel ja. Werd een keer tijd ook.
lincoln zegt
wat een armoedig geklooi .. had dat ding ter plekke in de fik gestoken ..
oooowww .. nu wordt me ineens een hele hoop duidelijk ..
xlnc zegt
@ Lincoln
haha hij brandt zelf wel (uit) van woede!!!!
vale46 zegt
Wat een lozer zeg, je merkt toch bij het inrijden dat hij schraapt? Dan gaat dat bij het uitrijden niet anders zijn hoor.
Nu weet hij tenminste het geheim van verlaagde auto’s & heuvels: dwars er op rijden.
dennisr zegt
@vale46: daarom heeft hij bij het uitrijden ook hulp he :P binnen laten staan zou voor mij ook geen optie zijn :)
vale46 zegt
@dennisr: Ik bedoel, als je er in gaat, en je hoort hem schrapen, zet hem dan in ‘R’ en rij er uit. Als je hem toch parkeert weet je dat je minstens 2X zoveel schade hebt als dat je er niet in zou rijden.
The360box zegt
Was dat alles?
Tonnie zegt
En hoe komt ie er dan zonder schade ingereden?
kickass zegt
Allemaal vragen: Waarom denkt die vent dat als je hem er niet vooruit uit krijgt het wel achteruit zal lukken? En hoe is ie er dan in gekomen?
Mauske zegt
Nja, komt me bekend voor, heb zelf een verlaagde mx5, die parkeergarages zijn ooit zo stijl dat je er niet omhoog komt zonder de grond te raken. Nóg ergers zijn die zwarte hobbels die ze in Amsterdam in de parkeergarage hebben liggen.. Die dingen zijn 12 cm hoog, en ik heb maar 8 cm op mijn laagste punt… :)
amgpowerrr zegt
Als je uberhaupt zulke auto’s zou kunnen betalen zou ik toch een golf R erbij nemen voor dit soort gevallen.
highperformance zegt
@amgpowerrr: En dan de F430 achter laten om met de R er uit te rijden. Goed idee…. scheelt ook een hoop brandstof en onderhoud aan de F430.
hans75 zegt
je kunt ook gewoon een paar simpele houten (of als het duur moet, kevlar) plankjes in je auto leggen.., die je op het goede moment voor je wielen legt… (das beter dan een golf)
bacchus zegt
Kerel rijdt zeker ook voor het eerst Ferrari? De ervaren “verlaagde-sportauto-rijder” weet toch hoe hij drempels en hellinkjes pakt? -Zo dwars mogelijk.
Zo blijkt ook maar weer eens dat je niet altijd veel vermogen nodig hebt om snel te zijn. ;)