Een nieuw platform belooft leasen zonder bijtelling, wat natuurlijk voor iedereen als muziek in de oren klinkt.
We kennen allemaal de tijdlijn wel van recente auto’s die dankzij gunstige bijtelling ineens retepopulair werden. De tijd waarin 14 procent echt geweldig was voor een Skoda Fabia Greenline. Daarna natuurlijk 0 procent (en toen 4 procent) voor EV’s en PHEV’s, waardoor ineens echt iedereen een Mitsubishi Outlander fèf had. En natuurlijk wat er nu gebeurt qua bijtelling op EV’s, waardoor bijtelling uiteindelijk alsnog fors is voor auto’s die voorheen voordelig waren.
Leaseauto zonder bijtelling maar wel privé rijden
Hoe werkt bijtelling? Onder de streep moet je het ongeveer als volgt zien: je betaalt geen bijtelling over de zakelijke kilometers die je rijdt, dus woon-werkverkeer. Bijtelling komt pas om de hoek kijken wanneer je de auto privé gaat rijden. Nu willen veel mensen ook in hun vrije tijd met de auto rijden, dus dan betaal je bijtelling, via je werkgever.
Kan dat niet anders? Volgens een nieuw bedrijf genaamd PlatformAuto kan het ook zonder bijtelling. Dat is opmerkelijk, want bijtelling is ook hier altijd een hot-topic.
Bij PlatformAuto wordt het zakelijk en het privé rijden uit elkaar getrokken. Omdat de zakelijke leaseauto niet privé gebruikt wordt, maar deze ‘beschikbaar wordt gesteld’ door PlatformAuto aan de berijder middels een abonnement, zet je de bijtelling buiten spel.
Anders gesteld, ze scheiden echt de zakelijke leaseovereenkomst die een werkgever sluit met de leasemaatschappij van een abonnement dat de werknemer sluit met Platformauto.
De basis is namelijk dat de prijs van een abonnement 6% van de cataloguswaarde van de auto bedraagt. Als je dat dus vergelijkt met de 17% en 22% bijtelling, dan klinkt dat aantrekkelijk.
Dat abonnement geeft je recht op een aantal kilometers in beschikbare auto’s die jij kunt reserveren. Dat zal vaak die auto zijn die al voor je deur staat.
Volgens het bedrijf scheelt dat je jaarlijks zo’n 2.500 euro wat je anders aan bijtelling moet aftikken op een auto met een waarde van 50.000 euro. Die vloot auto’s is wel een deelautosysteem, dus je moet via een app altijd even checken waar en hoe je de privéauto in kwestie kan gebruiken.
Voor de leasemaatschappij klinkt dit ook wel goed, want die stuurt een rekening voor dezelfde auto naar de werkgever en de werknemer betaalt ook via Platformauto. Win win?
Kan dat?
Nou is de vraag natuurlijk: kan dit zomaar? Volgens PlatformAuto uiteraard wel, anders hadden ze het niet bedacht. Je zet de Belastingdienst wel volledig buiten spel, ‘wat ze niet leuk gaan vinden’ volgens CEO Wierd Meijering.
Bij ons viel het persbericht in de bus en we fronsten onze wenkbrauwen ook even. Zou het werkelijk? Tijd om even contact op te nemen met de mensen van dit initiatief. We verklappen alvast dat het een interessante ontwikkeling is, maar dat we wel benieuwd zijn hoe de belastingdienst hier op gaat reageren. Daarnaast kun je op dit moment ook nog niet ‘abonneer’ clicken, dus het is ook nog wel ‘work in progress’.
Wij namen dus contact op met Platformauto om een aantal voor de hand liggende vragen te stellen:
Hoeveel kilometers mag je dan rijden voor die 6% van de cataloguswaarde?
“Als bijvoorbeeld in de huidige situatie een werkgever een auto leaset voor 40.000 totaal per jaar (zakelijk en privé) en een werkgever in de nieuwe situatie 25.000 zakelijk afspreekt, dan zal de leasemaatschappij 15.000 km voor ons en onze klanten aanmaken. Die 15.000 is dan wat wij via onze app aanbieden. Onze klanten weten voordat men een abonnement afsluit hoeveel km er bij hun abonnement zit inbegrepen.”
Hoe werkt het in de praktijk, wie heeft er nou een contract met wie?
“De leasemaatschappij heeft een leasecontract met de werkgever. De leasemaatschappij op haar beurt laat ons weer weten voor welke auto’s wij een abonnement kunnen aanbieden aan de werknemer van de auto. Wij sluiten een abonnement af met de werknemer op basis van een aantal kilometers, de prijs is 6% van de cataloguswaarde van de auto.”
Maar welke auto’s kan je dan privé rijden?
“Je kunt de beschikbare auto’s reserveren en dat kan natuurlijk de auto zijn die bij je huis geparkeerd staat aan de laadpaal. Maar het kan ook een auto zijn met dezelfde km-prijs of lager in jouw buurt.”
Kan iemand er met jouw auto vandoor gaan, terwijl jij hem nodig hebt?
“Je hebt een abonnement op basis van kilometers, je kunt hem dus net zo lang ‘vasthouden’ als je wilt.”
Hebben jullie ook goedkeuring van de Belastingdienst voor deze constructie?
“Nee, maar die zouden ze ook niet geven als we er om vroegen. Dat klinkt gek, maar we hebben ons door experts laten vertellen dat de overheid dat antwoord niet zal geven. Maar we hebben ons concept uitgebreid laten toetsen door fiscale specialisten en het voldoet aan alle eisen.”
Zijn er al aanmeldingen?
“Er hebben zich direct al een tiental mensen na de eerste berichten aangemeld, dus we hopen binnen 2 weken de eerste abonnementen af te sluiten.”
Nou zeg het maar! Staan jullie te trappelen voor een leaseauto zonder bijtelling, of betaal jij liever meer om nergens over na te denken?
Foto-credit: BMW i5 naast een Mercedes EQS, via @benja01 op Autoblog Spots.
RutgerK zegt
Ik zou mij hier niet aan wagen.
Het lijkt mij een fiscaal monster waar de rekening uiteindelijk als het niet klopt gewoon bij de berijder komt.
Een derde partij kan niet zomaar fiscaal een overeenkomst overnemen. Een constructie dat mijn partner een abonnement heeft op mijn leaseauto lijkt mij dan net zo’n goede constructie die ik zelf kan afsluiten.
Sowieso heb je een kilometeradministratie nodig en moet je vooraf bij de Belastibgdienst aangeven dat je gebruik maakt van de 0% bijtelling.
Sowieso moet je van auto wisselen gedurende het jaar. Hebben autodealers niet eenzelfde ‘probleem’ met de auto’s die hun medewerkers rijden?
shibby zegt
Dit was ook mijn eerste reactie
Flutterbear zegt
Fiscaal geen enkel probleem zo lang het een leaseauto betreft en de werkgever of werknemer maar geen eigenaar van de auto zijn. Ik mag de deel auto in de straat toch ook zowel zakelijke als privé huren?
Civic06 zegt
Het gaat niet om wie de eigenaar van de auto is. Het gaat om de ter beschikking stelling van de auto. In dit geval wordt de auto door werkgever ter beschikking gesteld aan werknemer. Of dat dan een auto is die werkgever leaset of in eigendom heeft maakt geen verschil.
Flutterbear zegt
Op het moment dat je hem privé huurt staat die net ter beschikking vanuit je werkgever. Dat kan alleen met een abonnement constructie.
Civic06 zegt
Het ter beschikking staan van een auto is een breed begrip bij de belastingdienst. Als de auto buiten werktijd te gebruiken is door de werknemer dan wordt de auto als “ter beschikking gesteld” gezien. Een abonnementje afsluiten voor een x aantal uren stopt het “ter beschikking staan” van de auto aan werknemer niet.
PlatformAuto zegt
Jij snapt het inderdaad, en hebt helemaal gelijk.
baf07 zegt
Heb je een mooie leasebak, die je even wil ‘huren’ voor een privé ritje, is die mooie leasebak er net met de buurman vandoor(of andersom)…🤔
Flutterbear zegt
Als je auto deelt betekent dat niet dat iedereen altijd zo maar je auto mee kan nemen. Meestal moet je als eigenaar toch echt eerst toestemming geven.
hotze zegt
Je bent toch geen eigenaar van die auto?
Je sluit een abbonnement af.
Flutterbear zegt
Primaire berijder dan. Snappcar en Lynk&Co werken ook exact zo. Enkel gespecialiseerde deel auto’s werken zonder sleutel te overhandigen of expliciete toestemming.
mjpamsterdam zegt
Wie zeurt over bijtelling krijgt gewoon te weinig salaris !
okdoei zegt
Hoop dat ze bij de belastingdienst wakker worden en dit meteen in de kiem smoren.
Die bijtelling is vanwege het feit dat een leaseauto verkapt loon is. Gewoon aftikken en deze constructie riekt naar belastingontwijking (of zels ontduiking).
En voor iemand roept: “och gut, meneer heeft geen baan waarbij hij een leaseauto krijgt.”
Heb ik toevallig wel en ik heb afstand genomen van een leaseauto want onnodig (maak niet veel zakelijke kilometers) en in mijn geval financieel totaal niet handig.
Flutterbear zegt
Het slaat alleen nergens op dat bijtelling gebaseerd op de cataloguswaarde en niet gebruikskosten zoals bij een vrachtwagen of motor wel is.
papa zegt
Okdoei
mc96 zegt
Ik hoop dat de belastingdienst dit gelijk afkapt. Het is gewoon een constructie om belasting te ontduiken.
mashell zegt
Mensen zijn bereid gekke dingen te doen om de gehate bijtelling te ontwijken. Maar hier lijken me meer nadelen dan voordelen aan te zitten met die rare deel auto constructie.
Dan lijkt me de werkgever een zakelijke lease constructie en de werknemer een private lease constructie op dezelfde auto wenselijker maar dat klinkt zo ontzettend als belasting ontwijking dat zoiets meteen door de rechter verboden wordt.
sportevo zegt
Dus als ik het goed begrijp heb je een auto van de zaak die geleased wordt via dat platform. Maar omdat die auto niet continu door de werkgever gebruikt wordt (omdat de gebruiker (de werknemer) nu eenmaal niet 24/7 werkt), heeft dat platform de mogelijkheid om tijdens deze downtime, de auto particulier te verhuren aan een andere persoon. In theorie kan dat iedereen zijn maar in de praktijk zou deze auto altijd verhuurd worden aan de persoon die er zakelijk ook meerijdt.
Op zich heel inventief en eigenlijk geen speld tussen te krijgen want de gebruiker gebruikt zijn zakelijk ter beschikking gestelde auto niet privé maar huurt er zelf eentje. Dat het dezelfde auto is mag niet uitmaken.
basman147 zegt
Lijkt geen speld tussen te krijgen, maar in de tekst is te lezen dat je de auto kunt vasthouden/reserveren?
Leuk, maar je betaalt bijtelling omdat je een auto ter beschikking krijgt gesteld. Als je dus je auto van de zaak dus alleen voor de sier te huur aanbiedt zoals hier, lijkt het me vrij makkelijk voor de Belastingdienst te argumenteren dat de auto nog steeds tot je beschikking staat. Ik zou me er niet aan wagen in ieder geval.
Flutterbear zegt
Je huurt de auto niet van je werkgever. En op het moment dat je de auto huurt is deze niet ter beschikking voor de werkgever om deze aan de werknemer beschikbaar te stellen.
Met een vaste abonnement per maand (gebaseerd op de cataloguswaarde) gaat dit concept volgens mij echt niet werken. Echter als je dag, uur of kilometerprijzen privé betaald zou ik niet weten waarom niet.
Civic06 zegt
Dat het dezelfde auto is maakt juist wel degelijk uit. Het huren van je “eigen” leaseauto voor de vakantie van je werkgever, terwijl je dezelfde auto het hele jaar alleen zakelijk gebruikt kan namelijk ook niet. Je hebt namelijk te maken met een doorlopende ter beschikking stelling van de auto. Dus even tijdens vakantie 4000 kilometer privé rijden en de rest van het jaar niet bijtellen kan niet. Je zit dan gewoon boven de 500 privé kilometers, dus het hele jaar bijtelling. Deze constructie is (terecht) al aan banden gelegd via een eerdere uitspraak.
PlatformAuto zegt
Jij hebt gelijk, een ieder mag onder dezelfde voorwaarden en condities klant worden. Ook de tarieven en kilometerprijzen zijn voor iedereen gelijk.
seatleon zegt
Twee woorden: Fraus legis. Oftewel misbruik van recht. Ik vraag me af of je hiermee wegkomt. We gaan het zien. Ik zou het risico niet willen lopen met mijn portemonnee.
Civic06 zegt
Leuk bedacht, maar je eigen leaseauto via zo’n constructie privé gebruiken terwijl je een rittenregistratie voert gaat niet werken. De auto blijft gewoon ter beschikking gesteld aan werknemer, dus bij meer dan 500 privé kilometers krijgt je alsnog de bijtelling voor je kiezen. Vergelijkbaar met het huren van je zakelijke leaseauto van je werkgever voor de vakantie, dan 4000 privé kilometers maken en de rest van het jaar alleen zakelijk. Die constructie is ook al afgeschoten door de belastingdienst. Ben benieuwd welke fiscalisten ze hiervoor benaderd hebben…
Je eigen leaseauto op deze manier “aanbieden” is ook riskant. Om je rittenregistratie sluitend te houden zal de auto bij gebruik door anderen dus op papier door werkgever of leasemaatschappij ingenomen moeten zijn. Anders stopt officieel de ter beschikking stelling van de auto niet. Daar het voornamelijk wel om weekenden zal gaan lijkt me dat ook geen haalbare kaart en sowieso vrij bewerkelijk. Kortom: ook hier ga je gewoon voor gaas.
Ik ben benieuwd wie zich hieraan gaat wagen, maar op basis van de huidige regelgeving zie ik niet de mogelijkheid om dit zo te regelen. Ook zeer benieuwd welke leasemaatschappij hieraan mee gaat werken overigens.
PlatformAuto zegt
De auto word niet (meer) door de werkgever aan de werknemer ter beschikking gesteld. Mits men zich houdt aan de afspraken en bijbehorende voorwaarden en condities, kan de werkgever kan middels een ritten registratie aantonen dat met de leaseauto tijdens zakelijke dagen/tijden er niet meer dan 500 km. per jaar privé wordt gereden. Jouw vergelijking met het verhuren tijdens vakantie is bij ons niet aan de orde omdat het bij ons anders gaat. Kijk maar eens op onze website wie de fiscaal juridische experts zijn, zij worden beschouwd als autoriteit in hun vakgebied. Ook hebben zij jarenlang zelf bij de belastingdienst gewerkt. Eén van de experts is zelf mede schrijver van het ‘Handboek loonheffingen’, zeg maar de bijbel van de belastingdienst waar hun eigen regels in staan. Mocht je inhoudelijk meer details wensen, dan nodig ik jou uit om met ons contact op te nemen en dat denk ik dat na onze uitleg je tot een andere conclusie zult komen.
Civic06 zegt
Stel het is helemaal waterdicht, waarom zou ik m’n partner dan niet gewoon een abonnement op m’n leaseauto laten nemen? Waarom zou ik dat via platformAuto laten lopen?
En stel dat het toch niet helemaal waterdicht blijkt te zijn. Bij wie liggen de fiscale consequenties? Neemt PlatformAuto die voor rekening?
iannuzi zegt
De fiscus zal, net als de werkgever, ook wel kijken naar de verdeling van de kosten. Dus niet dat de verzekering/onderhoud/mrb in het werkgeversdeel vallen, maar evenredig worden verdeeld. Bij veel privégebruik zal een dergelijke constructie dan ook niet goedkoop zijn. Wellicht interessant voor mensen die relatief weinig privé gebruik maken. Overigens lees ik niks over de btw, welke nog wel bovenop de abonnementskosten komen.
PlatformAuto zegt
Wij hebben alleen particuliere klanten en onze tarieven zijn inclusief BTW.
Jochen zegt
Ik rijd toch alweer zo’n 20 jaar een leasebak. Ik heb nog geen constructie gezien waarbij je de leasewagen voor verhuur o.i.d., vaak ik zelfs uitlenen aan niet gezinsleden al een probleem. De verzekering accepteert het niet. Kan me maar moeilijk voorstellen dat een werkgever en leasemaatschappij warm worden van een dergelijke constructie. Mocht het een maas in de wet zijn, dan wordt deze spoedig gedicht… no way dat deze constructie een lang bestaansrecht zal hebben.
Flutterbear zegt
Wat een onzin dat je een zakelijke auto niet kan verzekeren voor ieder met een rijbewijs. Dat is gewoon een bewuste keuze van je werkgever en/of verzekeraar om het gebruik en daarmee kosten te drukken.
verdebosco zegt
Complex. Sowieso is een leenauto gedoe. Vaste afspraken, ‘s morgens vroeg weg, auto regelen. Vaste spullen overzetten (PBM’s e.d.). Nee, ik pas. Nou misschien. Op basis van ‘no cure no pay’. Mijn advies: koop een leuke 2ehands voor minder.
Flutterbear zegt
En die extra parkeerplaats? Pak gewoon een mobilteitvergoeding en betaal je auto zelf. Een auto van de zaak loont alleen bij absurde privé kilometers (excl woon-werkverkeer).
mashell zegt
Een auto van de zaak loont al vanaf 501 privé kilometers op jaar basis. Zelfs met 22% bijtelling over een flinke auto kost het je minder dan privé een tweede auto er naast rijden. Dat is ook zo’n beetje waar ze met bijtelling op mikken, maximaal belasting uit de burger trekken maar het niet zo onaantrekkelijk maken dat het tot een groter wagenpark leidt.
Jurgen zegt
Sowieso moet je niet zaniken over bijtelling als je perse een auto van de zaak wil rijden, je kunt hem ook gewoon weigeren en voor het geld van de bijtelling een 2e handsje van een jaar of 5 oud gaan rijden en de km’s declareren…
vanKampen zegt
Vaste kosten/bijdragen voor privé gebruik van de zaken augo welke aan werkgever worden betaald mogen worden afgetrokken van het forfaitaire bijtellingsbedrag.
Op z’n gunstigst betekent dit dat je alsnog het ‘restant’/verschil naar Den Haag mag brengen!
Robert zegt
Ik kreeg bij het lezen een déjà vu gevoel naar een paar jaar terug, toen mobiliteitsbedrijf Car Driver Deals (CDD) failliet ging. CDD bood leaseauto’s aan tegen een fractie van de kosten van de gevestigde orde, met name gericht op particulieren voor wie een financial lease overeenkomst net te hoog gegrepen was. Ze deden dit door (vrijwel) nieuwe auto’s te huren bij fleet owners die met overtollige (voorraad)modellen bleven zitten, en op deze manier weer in de markt te zetten. Klanten dienden de rekening van hun leasecontract in één keer te voldoen, maar betaalden zo teruggerekend naar het aantal maanden veelal de helft van een maandbedrag in vergelijking met de concurrentie.
Al na een paar maanden begonnen die fleet owners te piepen, want het bleek dat CDD hun auto’s middels een huurovereenkomst betrok, maar de facturen niet betaalde. Particuliere klanten kregen vervolgens een sommatie van die fleet owners om de auto weer in te leveren, of ze werden letterlijk voor hun neus weer meegenomen. Die bleven zo vervolgens zonder auto, maar wel enkele duizenden euro’s lichter, en met een financiële kater achter. Achteraf bleek de hele constructie feitelijk niet meer te zijn dan een geraffineerde vorm van een piramidespel.
https://www.rtl.nl/economie/artikel/5237105/cdd-leasen-auto-piramidespel-car-driver-lease
PlatformAuto zegt
Die vergelijking klopt niet, bij ons betalen onze klanten rond de 1e van de maand voor de lopende maand.
Daarnaast factureren leasemaatschappijen ons ook maandelijks vooruit, dus die lopen ook geen financieel risico. Ik kan helaas niet in details informatie daarover delen, maar de leasemaatschappijen lopen geen enkel risico, ook niet financieel.
Civic06 zegt
Welke leasemaatschappijen werken hieraan mee? Ik ken er de nodige van binnenuit en de systemen die zij gebruiken zijn niet geschikt voor het factureren van een leasecontract op basis van de constructie die jullie beschrijven. Als je 25.000 zakelijke kilometers hebt en 15.000 privé kilometers dan wordt er gewoon een leasebedrag per maand op basis van 40.000 km gefactureerd aan de klant (werkgever). De verhouding zakelijk/privé is voor een leasemaatschappij namelijk niet relevant, dus een opsplitsing van het jaarkilometrage is niet aan de orde.
De kosten van het contract zijn dus niet te splitsen in een factuur voor 25.000 kilometer aan werkgever en een factuur voor 15.000 kilometer aan Autoplatform. Althans, niet in de gebruikelijke leasesystemen. Dan moet je er een administratie naast gaan voeren, maar dat strookt niet met de bewering dat er voor de leasemaatschappij geen extra werk aan vast zit.
Nerekop zegt
Mooi hoe die vraag over ‘kan er iemand met jouw auto vandoor gaan’ niet met ‘nee’ beantwoord wordt maar een antwoord krijgt dat de gebruiker toch gerust moet stellen. Het antwoord is dus waarschijnlijk gewoon ‘ja’.
Ik snap dat huilen over bijtelling nooit zo. ‘Ik wil een vlamnieuwe auto rijden….!’ Maar ik wil er geen kosten voor maken! Iets met lusten en lasten…
mashell zegt
Er zijn een paar redenen waarom de bijtelling zo gehaat is. Het is een belasting over een stuk gereedschap wat je van de baas krijgt, dat voelt onlogisch. Op zich is het belasting van het privé gebruik van de auto van de zaak niet onlogisch, maar het zijn niet de privé kilometers die belast worden maar de cataloguswaarde. Je baas vindt dat je een Passat moet rijden want representatief maar daardoor worden jouw kilometers naar de supermarkt die je net zo lief in een Polo gemaakt zou hebben duurder. En het is een belasting die je netto inkomen beïnvloed en waarmee je zelf je netto inkomen een beetje kunt sturen. Als je de mogelijkheid hebt kun je door een gunstige auto te kiezen meer netto inkomen over houden. Dat heeft in het verleden mensen heel succesvol naar “minder milieu belastende wagens” gestuurd maar maakt ook dat de relatie met wat het belasten moet onzichtbaar is. Eigenlijk zou de bijtelling gewoon een vast bedrag per privé kilometer moeten zijn maar dat is veel te fraude gevoelig vandaar dat we nu deze oneerlijke constructies hebben.
raul88 zegt
Nog één toevoeging hierop: de hoogte van de bijtelling in Nederland (zeker vergeleken met onze buurlanden) is natuurlijk ook iets wat het zo gehaat maakt.
Ter context even een simpele vergelijking:
– Waar wij maandelijks 22% v/d cat waarde aan bijtelling betalen voor een benzine/diesel/hybride, is dat in Duitsland slechts 1% p/m (12% p/j) voor benzine/diesel. EV’s en hybrides krijgen zelfs nog eens 50% korting hierop waardoor je op 0,5% bijtelling zit. Bizar verschil..
Nerekop zegt
Ik ben het met je eens dat het eerlijker zou zijn om puur de privé kilometers te belasten.
Maar dat kan door hem puur zakelijk te rijden. Dan betaal je geen bijtelling, zelfs niet voor het ‘gereedschap’ dat je voor je werk nodig hebt. En dan pakt de gebruiker zelf de polo die goedkoper is. Zelden moet iemand een leaseauto nemen. Maar als het kan, laten weinigen het na.
Uit mijn ervaring zie ik echter dat het overgrote deel van de leaserijders de auto ‘mag uitzoeken’ als voordeeltje dat bij zijn/haar functie hoort. En dat dan blijkt dat een nieuwe auto rijden zonder onderhoud, verzekering en afschrijving wel erg voordelig is tov zelf de kosten ophoesten. Goedkoop? Nee. Voordeliger dan zelf betalen. Ja! En dat is wat ik bedoel met lusten en lasten. Ik zou zelf denk ik ook wel wat nieuwers rijden als ik een leaseauto zou hebben, maar dan zijn de kosten daar ook gewoon naar.
Andere landen die goedkoper zijn vind ik persoonlijk geen argument aangezien elk land weer zijn eigen voor- en nadelen heeft. Je kunt niet alle goedkoopste regelingen van de wereld hebben en verwachten dat de publieke voorzieningen dan ook nog betaald worden. Het moet ergens vandaag komen.