Een gloednieuwe auto rijden in ruil voor een maandelijks bedrag. Private lease wordt steeds populairder.
Door de hogere bijtelling loopt de algemene leasemarkt terug. De tijd van lage bijtelling is voorbij en dus wordt de knip getrokken door veel bedrijven. Dit betekent echter niet dat de leasemarkt dood is, shortlease zeker niet. Integendeel. Daar waar de zakelijke lease terugvalt, is private lease bezig met een opmars in Nederland. Nieuwe cijfers van de Vereniging van Nederlandse autoleasemaatschappijen tonen deze trend aan.
Vorig jaar werden 36.000 private leasecontracten afgesloten. In de eerste zes maanden van dit jaar zijn er al bijna 50.000 private leasecontracten getekend. Een stijging van 37 procent. ING Economisch Bureau voorspelde dat er tegen 2020 zo’n 100.000 private leasecontracten zijn getekend. Door de aanhoudende populariteit zal dit aantal naar verwachting al veel eerder worden bereikt.
Het bedrijfsleven doet mee met de actualiteit rondom private lease. Partijen als MediaMarkt, de Bijenkorf en Albert Heijn zijn samenwerkingen aangegaan met leasemaatschappijen om de consument te bereiken. Dit maakt private lease zoveel meer dan een hype. Door middel van aantrekkelijke voorwaarden zijn consumenten sneller geneigd om te leasen. Er is geen financiële rompslomp en zaken als onderhoud en verzekeringen worden meestal direct geregeld.
In tegenstelling tot zakelijke contracten is private lease vooral aantrekkelijk voor auto’s uit het A-segment. Deze zuinige stadsautootjes zijn vaak voor een aangename prijs te leasen. Geen overdaad aan luxe, maar een auto voor A naar B in combinatie met lage kosten. Ideaal voor de consument.
Het is wel goed om te weten dat private lease ook een negatieve kant heeft. Het afsluiten van een contract heeft maandelijkse gevolgen voor de portemonnee en dus kan er worden gekort op de hypotheek. Afhankelijk wat voor type leasecontract er wordt afgesloten kan dit honderden euro’s schelen. Let dus goed op wanneer je op het punt staat om een huis te kopen.
moodyblues zegt
Supertip om mee af te sluiten! Jullie hebben blijkbaar goed je huiswerk gedaan. Voor ons was dit ook dé reden om begin dit jaar een ex-demo Aygo te kopen en niet middels een private lease constructie. We zijn net verhuisd, dus dat ligt niet direct aan de horizon voorlopig, maar toch: je sluit zo’n contract voor 24-48 maanden af en natuurlijk kan je er daarna van af, maar wat dan als je wilt verhuizen? Die auto heb je dan ingeleverd en dan heb je niks meer, waardoor je geld wat je waarschijnlijk voor de verhuizing nodig hebt eigenlijk ook nodig hebt om een auto te kopen. Dus leasen is dan de beste optie, maar dat ‘kan’ niet omdat je gaat verhuizen. Enfin, het is even sparen om in één keer ruim 10k neer te leggen, maar deze auto is nu van ons en over 10 jaar ook nog als we dat willen, zonder extra kosten én we kunnen verhuizen wanneer we willen.
Dutchdriftking zegt
Die contracten hebben vaak allemaal addertjes onder het gras. Max 5.000km enzo. De eerste 4 jaar is het onderhoud bij zo’n auto nihil, maar de brandstof mag je wel gewoon zelf dokken. Na 4 jaar heb je de nieuwwaarde afbetaald aan de dealer en is de auto nog altijd van hem. Slechte deal in mijn ogen.
blo3to3t zegt
@dutchdriftking: je doet een aanname en daarna roep je meteen slechte deal… Misschien eerlijk om eerst een contract doorlezen en dan pas die onzin te spuien ?
topcom zegt
Heb je zelf geen geld liggen om de auto in kwestie te kopen? Dan heb je in feite het geld ook niet om te leasen. Leasen is duurder! Mijn mening is dat je privé alleen geld zou moeten wíllen lenen voor de aanschaf van een huis. Al het andere: doorsparen en kopen.
lauren22 zegt
Ik vind leuk om vaak auto’s te wisselen en een shortlease zal de beste optie voor mij zijn, denk ik. En veel andere mensen denken ook zo en dat een stijging van 37% toont ;) Ook is het verstandig om op zo’n manier een auto te huren omdat meestal je geen kosten voor auto onderhoud betaalt. http://www.bronkhorstlease.nl