Soms zie je door de bomen het bos niet meer. Een uitspraak die goed te plaatsen valt bij private lease.
Er zijn namelijk ontzettend veel aanbieders op de markt en minimaal evenveel voorwaarden. Maar waar moet je nu echt op letten als je wilt gaan private leasen?
Wel of niet private leasen?
Allereerst is het verstandig om na te gaan of private leasen voor jou de beste optie is. Ga voor jezelf na wat voor auto je graag wilt leasen. Een occasion leasen is meestal niet voordeliger maar ga je voor een nieuwe auto dan kunnen private lease voorwaarden heel aantrekkelijk zijn. Leasemaatschappijen kopen nieuwe auto’s vaak met groot voordeel in. Het is ook belangrijk om na te gaan hoeveel schadevrije jaren je hebt. Met veel schadevrije jaren moet je goed opletten of de leasemaatschappij deze jaren ook aanvult.
Keurmerk Private lease
De Stichting Keurmerk Private Lease stelt zich ten doel de consument te beschermen. Dankzij het keurmerk weet u bij welke partij u veilig en verantwoord een auto kunt leasen. Voor dit artikel gaan we ervan uit dat je kiest voor een leasemaatschappij die het keurmerk draagt. Dit kun je nagaan op de website van Stichting Keurmerk Private lease.
Maandbedrag vergelijken
Het maandbedrag wat je gaat betalen is afhankelijk van factoren als looptijd, kilometrage en schadevrije jaren. Bij sommige leasemaatschappijen is het zelfs mogelijk om een aanbetaling te doen of jouw auto in te ruilen als aanbetaling. Dit zorgt ervoor dat het maandbedrag lager wordt en scheelt rente.
- looptijd: Bepaal hoe lang jij een auto wilt private leasen. Wil jij iedere 2 jaar een nieuwe auto zul je hier rekening mee moeten houden. De looptijd is over het algemeen 12 t/m 60 maanden. Maar ga ook goed na hoe jouw leven kan gaan lopen. Studeer je nog of heb je over een paar jaar misschien wel geen auto meer nodig dan is het verstandiger om op zoek te gaan naar een aanbieder met een flexibele looptijd. Bij een flexibele looptijd heb je de mogelijkheid na een jaar op te zeggen, de opzegtermijn is verschillend per maatschappij.
- Kilometrage: Ga na hoeveel kilometers je ongeveer per jaar maakt. Het kilometrage wordt na de looptijd verrekend. Ga je een jaar op vakantie en maak je daardoor meer kilometers kun je dat volgend jaar compenseren als je minder kilometers rijdt. Heb je aan het einde van de looptijd meer kilometers gemaakt dan in jouw leasecontract is vastgelegd betaal je een toeslag, rijd je minder kilometers? Dan krijg je geld terug. Bedragen kun je terugvinden in het contract.
- Schadevrije jaren: Als je weinig schadevrije jaren hebt betaal je soms een hoge verzekeringspremie en is het interessant om te private leasen, vaak betaal je wel een toeslag. Heb je meer schadevrije jaren opgebouwd dan hoef je de toeslag niet te betalen. Maar dit verschilt duidelijk per aanbieder. Sommige private lease aanbieders vragen er overigens niet eens naar!
Opties en winterbanden
Zoals bij iedere auto kun je ook op jouw nieuwe private leaseauto een aantal opties laten zetten. Let goed op! De opties worden vaak tot 0 afgeschreven. Dit houdt in dat je de opties geheel zelf betaalt en deze geen restwaarde voor de leasemaatschappij hebben, vaak betaal je hier ook nog rente over. Soms kan het lonen opties zelf te kopen.
Als je kiest voor winterbanden zitten hier standaard de wissels in. Het maandbedrag kan vaak hoog lijken maar dit bevat behalve de prijs voor de winterbanden ook de prijs voor de wissels. Extra grip in de winter is wel fijn en kan schades voorkomen.
Verzekeringen
De risico’s voor schade aan de auto zelf en aan derden zijn verzekerd of afgedekt. De verzekering bestaat dus uit de verplichte WA verzekering aangevuld met een casco schadeverzekering. Bij veel leasemaatschappijen heb je wel een eigen risico, deze mag maximaal € 500 zijn.
Belangrijk om te weten is dat je opgebouwde no-claim na 3 jaar vervalt. Leasemaatschappijen slaan de schadevrije jaren vaak niet op in Roy-Data (systeem dat schadevrije jaren centraal noteert) .Heb je al schadevrije jaren opgebouwd voor je gaat private leasen bestaat de kans dat deze vervallen. Een verzekeringsmaatschappij kan ervoor kiezen een korting te geven als je de schadevrije jaren die je hebt gemaakt tijdens het private leasen aan kan tonen. Gelukkig zijn er ook leasemaatschappijen die schadevrije jaren wel doorgeven in Roy-Data. Dit gaat vaak niet automatisch, let er dus op dat je hier als bestuurder een verzoek voor doet.
Als de auto wordt ingeleverd volgt een inspectie van de auto volgens het innameprotocol. Hierin kun je terugvinden welke beschadigingen zijn toegestaan. Bevat de auto schades welke niet zijn toegestaan kost dit eigen risico, bij meer dan 3 schades mag de leasemaatschappij 2x het eigen risico rekenen. Het is verstandig de auto vooraf aan de inlevering te controleren.
Pechhulp
Private lease omvat ook pechhulp. Je kunt hiervoor het nummer wat is opgegeven door de leasemaatschappij of het nummer in het instructieboekje van de auto bellen. De voorwaarden hiervan kun je terugvinden in de aanvullende voorwaarden van de leasemaatschappij. Vaak wordt pech door eigen toedoen niet vergoed.
Onderhoud en reparatie
Soms heb je hoge reparatiekosten aan je eigen auto gehad. Kiezen voor private lease zorgt ervoor dat je inzicht hebt in de autokosten. De leasemaatschappij betaalt het onderhoud en de reparatiekosten. Sommige maatschappijen hebben eisen over de manier waarop onderhoud ingepland moet worden en bij welke garage dit uitgevoerd moet worden. Controleer dit vooraf goed om vervelende discussies achteraf te voorkomen.
Tussentijds beëindigen
Als je hebt gekozen voor een flex contract kun je na het eerste jaar opzeggen, je moet dan wel de opzegtermijn in acht nemen. In geval van werkloosheid, een echtscheiding of overlijden kun je tussendoor opzeggen. Hier zijn vaak wel kosten aan verbonden. De hoogte hiervan kun je terugvinden in de aanvullende voorwaarden. Deze kosten mogen niet hoger zijn dan de resterende termijnen. Het is ook mogelijk het leasecontract over te dragen.
Levertijd
Controleer goed wat de levertijd van jouw nieuwe bolide is. Dit om te voorkomen dat je tussentijds geen vervoersmiddel hebt. Als jouw nieuwe bolide snel leverbaar is bedenk jezelf dan dat als je hem binnen 2 weken ophaalt de bedenktijd vervalt. Je hebt namelijk 14 dagen bedenktijd als je een private lease contract afsluit.
Nieuw model
Met private lease rijdt je een nieuw model voor een vast bedrag per maand! Hierdoor hoef je zelf geen rekening te houden met afschrijving. Een auto is namelijk een stuk minder waard als je er eenmaal de showroom mee bent uitgereden. Let er goed op of je het nieuwste model gaat leasen of dat de leasemaatschappij je wellicht een model voor een facelift aanbiedt. Dit kan in prijs veel schelen. Door te private leasen bespaar je jezelf een grote investering en smeer je het bedrag uit.
Vast bedrag
Het maandbedrag voor jouw private lease auto mag niet veranderen tijdens de looptijd. Een uitzondering hierop zijn verhogingen vanuit de overheid. Denk hierbij aan motorrijtuigenbelasting, btw en heffingen.
Gebruikt private leasen
Zoals eerder gezegd is een occasion private leasen vaak niet de voordeligste oplossing. In het maandbedrag zitten namelijk ook de kosten van reparatie en onderhoud berekend, welke hoger zijn bij een gebruikte auto. De ervaring leert dat dit vaak compenseert met de kosten van een hogere afschrijving bij een nieuwe auto.
Een hypotheek of lening en private leasen
Een private lease afsluiten is een betalingsverplichting die je voor langere duur aangaat en wordt daarom geregistreerd bij het Bureau Krediet Registratie, BKR. De leasemaatschappij controleert of jij geen financiële verplichtingen aangaat die je niet kunt nakomen. Er wordt gekeken naar jouw draagkracht op basis van inkomsten en uitgaven. Vaak moet je financiële documenten zoals huuruitgaven en loonstroken overleggen.
Wil je graag een hypotheek afsluiten? Dan is het goed er rekening mee te houden dat jouw maximale hypotheeklasten per maand afnemen. Het maandbedrag van jouw private lease wordt hiervoor in 2 delen opgesplitst. Het financierings deel is 65% van het maandbedrag en bestaat uit de afschrijvingen voor jouw leaseauto en de rente. De overige 35% is het servicedeel wat bestaat uit belastingen, onderhoud, reparatie en verzekering.
Leasemaatschappij of dealer
Veel automerken bieden de mogelijkheid een private lease bij de dealer af te sluiten. Het voordeel hiervan is dat je een aanspreekpunt hebt en alles vaak goed geregeld is. Toch kan het lonen om het internet goed af te struinen. Er zijn veel aanbieders met verschillende prijzen en voorwaarden. Als je bovenstaande voor jezelf hebt bepaald kun je een goede vergelijking maken op basis van punten die voor jou persoonlijk belangrijk zijn.
e38ossie zegt
Gewoon niet doen. Geen slimme zet.
iannuzi zegt
@e38ossie: waarom niet? Veel mensen die best een auto kunnen betalen zullen gaan leasen, zodat ze geen zorgen hebben.
lekbak zegt
@iannuzi: maar het overgrote deel van de private leasers zal het na de eerste de beste financiële tegenslag niet meer kunnen betalen.
De geschiedenisboeken staan vol met voorbeelden dat je mensen moet beschermen tegen slechte financiële beslissingen. Aflossingsvrij lenen is een goed voorbeeld. Bijna iedereen deed het, maar het is zo bizar ongelooflijk onnozel en kortzichtig om te doen. Je kon zelfs jarenlang niet eens een lineaire hypotheek afsluiten!
r525 zegt
In de vroege jaren van Private Lease, toen er nog geen BKR registratie bij hoorde…
Dat was echt erg, wat voor volk je toen in de showroom kreeg om de auto op te halen….
grasvreter zegt
Als je ziet wat voor prima en bewezen betrouwbare auto’s met onderhoudsboekje je kan kopen voor 4000 euro, is het mij een raadsel dat private lease zo’n vlucht neemt.
thomassnelweg zegt
@grasvreter: Er zijn vrij veel mensen die tijdens het rijden met hun telefoon of geslachtsorganen aan het spelen zijn en dan vaak brokken maken, liefst inclusief lichamelijk letsel bij de tegenpartij. Dit wordt wegens het verzwijgen door de dader en gebrek aan bewijs meestal niet bestraft door justitie, maar leidt wel tot een torenhoge verzekeringspremie vanwege negatieve schadevrije jaren. Voor deze fijne mensen is private lease een uitkomst, want dat is vaak inclusief verzekering zonder bonus malus systeem. Daarnaast heb je veel mensen met een knap inkomen die elk jaar 5 paar schoenen en de nieuwste televisie kopen en dus geen cent spaargeld hebben. Ook voor deze fijne mensen is private lease vaak een uitkomst. Vaak gaat het om een combi.
faalhaas zegt
@grasvreter: Een hoop mensen laten zich vervolgens weer tillen door 4000 euro aan onnodig onderhoud.
roquez zegt
Voor relatief goedkope auto’s is het wel interessant. Voor alles boven de 25-30k nieuwprijs is het erg duur. Een fiat 500 bijvoorbeeld is geen gek idee als je het berekent.
grasvreter zegt
Jawel. Mijn vriendin heeft in 2014 een 2010 Ford Ka gekocht voor 8k. Nu, 6 jaar en 80k km verder, is de balans: 8k voor de auto. 1800 voor onderhoud. 4500 voor verzekering / wegenbelasting. Totaal: 14.300 euro. Kleine 200 euro per maand. En dan hebben we nog een auto die nu zo’n 4k waard is.
Fiat 500 voor die km’ers is minimaal 250 euro per maand. 72×250=18.000 euro. Verschil van een kleine 8000 euro dus, of 1300 per jaar, +-110 per maand.
Wauw, wat een slimme deal zeg dat private leasen!
laptom zegt
@grasvreter: Beetje eenzijdig. De auto van mijn vrouw willen we vernieuwen. Op haar auto de afgelopen 5 jaar €12k afgeschreven. €3,5k belasting en verzekering. €2k onderhoud. €7k benzine. Zomaar €24,5k kwijt in 5 jaar. Nu wachten we tot Juli en gaan we een Up of 208e leasen voor €250 per maand. Houden we zomaar geld over na 5 jaar… De familie auto en hobby auto’s blijven overigens wel cash betaald. Maar in dit geval loont het weldegelijk…
grasvreter zegt
Waarom wil je de auto vernieuwen, wat is er niet meer goed aan? En als je 12k afschrijft heb je duidelijk een auto in een duurder segment dan de 250 euro knallers zoals de fiat 500. Benzine ben je overigens altijd kwijt, onafhankelijk van private lease ofniet.
En ook als je naar b segment elektrisch gaat, zal kopen voordeliger zijn. Zeker nu je 4k graties krijgt. De 208e is er absoluut niet vanaf 250 euro, gaat je om en nabij het dubbele kosten per maand.
laptom zegt
@grasvreter: Alfa MiTo. Reken zelf maar na. Afschrijving bij inruil dealer is nog meer dan 12k zelfs ?. Een private lease 208e kost nu rondom €350. Ik hoop met die €4k eraf dat het €85 per maand goedkoper wordt. Dan zou het rondom de €260 brengen. Is het duurder dan ga ik voor een eUp. Die moet onder de €200 per maand te rijden zijn. Brandstof kosten over de €50 (afschrijving zonnepanelen) en klaar de komende 4-5 jaar.
Erik zegt
@laptom:
Die 7K aan benzine betaal je zelf ook bij private lease.
Graag een nieuwe berekening….
laptom zegt
@erik2907: Niet als ik elektrisch ga rijden ?
v60germany zegt
@laptom: ook weer wat eenzijdig.
Of tap jij van de lantaarnpaal, zonder Liander te vragen?
Die zonnepanelen heeft Sinterklaas er ook niet gratis neergelegd, toch?
wvdse21 zegt
Je neemt maar zo even €7k brandstof mee in je berekening. Die zit niet in je Private Lease maandbedrag….
Erik zegt
Precies, en dan vergeet @laptom ook nog de elektriciteitskosten mee te nemen in zijn berekening en de aanleg hiervan.
Richmond zegt
@roquez: en toch zie ik regelmatig een 3008 voorbij komen via Peugeot lease. Voor die mensen is het gewoon het gemak van een nieuwe auto rijden, vaste maandlasten en daardoor weten waar je aan toe bent.
utregcity zegt
Zolang financiële instellingen niet filantropisch opereren, moet er ergens geld verdient worden… Het liefst over de rug van de leaserijder. #nuffsaid
florisje zegt
@utregcity: Dealers zijn wel goeie doelen bedoel je?
v60germany zegt
@florisje: alles uit de financial services bv, die weer inkoopt vanuit een ander fonds.
Als het de naam van het merk of de dealer maar draagt, nietwaar?
Rest is tenslotte symbolisch…
flutterby zegt
Let op, meer kilometers worden vaak per jaar berekent terwijl minder kilometers pas aan het eind van de looptijd verrekend wordt.
Rijd je niet elk jaar even veel dan kan het zijn dat je het eerste jaar extra moet betalen en in het laatste jaar dezelfde kilometers die je bijgekocht hebt voor minder terug krijgt.
Dutchdriftking zegt
Tja, liever een oudere auto welke je kan modificeren. Maar in veel gevallen is het gewoon een verstandige keuze. Geen leuke.
lekbak zegt
@aut0bl0gg3r: als je gewoon gaat sparen en een gebruikte auto koopt hoef je ook geen rente te betalen. Rente betalen is arm blijven.
timdawg zegt
Even een andere vraag: sinds 2011 lease ik en sindsdien hebben we de auto die de biaatch rijdt op mijn naam laten staan. Reden is tweeledig: zij had destijds weinig schadevrije jaren (ik wel) en mocht ik onverhoopt weer naar een privé auto moeten overstappen dan kon ik goedkoper instappen bij de verzekering.
Stel nou dat ik een auto private wil leasen voor mijn wederhelft; dat gaat dan ook gewoon op mijn naam neem ik aan, ook als ik al lease via het werk?
v60germany zegt
@timdawg: yes, zonder probleem.
Een collega hier heeft hetzelfde punt, gaat prima hoor.
Ik zou alleen die schadevrije jaren wel ff op papier laten zetten voor in de toekomst, mocht je ooit weer overstappen.
imaginenl zegt
Als je om de 2 a 3 jaar nieuw wilt rijden is het best interessant als je niet te veel kilometers maakt. Wil je een auto langer houden is het veel goedkoper om zelf te betalen, zelfs met lening.
Erik zegt
@aut0bl0gg3r: iemand die schrijft…
Vervolgens wordt die binnen 3 tot 4 weken bij je thuis bezorgT….
Daar kun je beter wegblijven.
mastemaker zegt
@aut0bl0gg3r: ‘wij van WC-eend…’
neleev zegt
Vriend van mij least een E-Golf met 30.000km per jaar. Betaalt tegen de 500 euro en krijgt per maand 300 euro reiskostenvergoeding. Van de opbrengst van zijn oude auto (4k) heeft hij extra zonnepanelen aangeschaft.
Voor 200 euro totaal dat ding rijden is gewoon niet veel.
Keerzijde is dat het geen bezit is en minder interessant voor een petrolhead. Ik heb er nog een oldtimer en dus hobbyauto na, wellicht ga ik het overwegen maar het voelt gewoon niet echt heel relaxt op de een of andere manier.
azmo83 zegt
Stop buying stuff you don’t need, with money you don’t have, to impress people you don’t like. Private lease is het ultieme voorbeeld voor deze uitspraak
Alex_79 zegt
Ik heb niks aan private lease. Ik maak er veel te veel kilometers voor, dus ik kan al die tarieven met 4 vermenigvuldigen. En de trend is dat het aantal kilometers nog verder terugloopt. Was het eerst veelal 10000 km per maand, nu wordt het steeds meer 7500 per maand.