Wat moet je kiezen? Private lease of een occasion? Beide manieren om een auto te rijden hebben zo hun voor- en nadelen. Wij gaan het helemaal tot de komma uitrekenen!
We krijgen de vraag best vaak wat goedkoper is: private lease of een occasion? Beide vormen hebben zo hun voor- en nadelen. Uiteraard zullen we daar enkele van behandelen in dit artikel. In principe kun je de meeste wel raden, bij een occasion heb je te maken met een aanschafprijs en vervolgens diverse bedragen om het rijdend te houden. Bij een private lease-auto is het veel eenvoudiger. Je hoeft niet een berg geld te sparen, je betaalt alleen een vast bedrag per maand.
Het grote probleem is dat ‘bedrag’, ‘aanschafprijs’ en ‘kosten’ allemaal ‘woorden’ zijn. Daar willen we ‘getallen’ bij zien zodat we ze kunnen vergelijken. Want wat is nu eigenlijk écht goedkoper? En zo ja, hoeveel scheelt het dan? En wat zijn eventuele onvoorziene kosten die op zouden kunnen duiken? Team Autoblog dook de boeken in en ging op onderzoek uit om te zien wat goedkoper is: private lease of een occasion.
De private lease-auto
We pakken één van de populairste auto’s in zijn klasse, de Volkswagen Polo. Nu zie je soms advertenties staan met zeer lage maandbedragen, ook bij de bestseller van Das Auto. Daar maken we even géén gebruik van. We gaan uit van een enigszins complete Polo met een prima motortje. De auto in kwestie is een Volkswagen Polo 1.0 TSI Highline Business R met 95 pk en DSG-automaat. Dus gewoon een lekker volle Polo. Ook gaan we niet voor een looptijd van 60 maanden, maar 24 maanden.
Na 2 jaar kun je dan weer iets anders uitzoeken of toch weer kopen. Qua kilometers hebben we niet gekozen voor 10.000 km per jaar, maar het dubbele: 20.000 km. Dan zit je op een maandtermijn van zo’n € 420 per maand. Afhankelijk wat voor aanvullende services (winterbanden, vervangend vervoer) je wilt hebben. Dat bedrag is via Volkswagen zelf, wellicht dat je met een voorraad-auto en een goede glimlach een betere deal kunt scoren.
Totale kosten
Nu weten wat zo’n auto kost per maand. Sterker nog, we kunnen eenvoudig uitrekenen wat de totale kosten zullen worden in 24 maanden tijd: € 10.080. Dat is exclusief brandstof. Ook de brandstof kunnen we uitrekenen. De gemiddelde verbruiksopgave van de fabrikant is natuurlijk kolder. Verbruik is van enorm veel factoren afhankelijk, dus lastig vast te zetten. Toch gaan we het proberen.
Brandstofkosten
Op Spritmonitor.de (een briljante Duitse website) kun je je auto opzoeken en kijken wat de variabelen zijn. In dit geval bedraagt het gemiddelde verbruik 6,29 liter op 100 km. Dat is omgerekend 1 op 15,9. De huidige brandstofprijs is nu € 1,85 per liter. Dat is relatief aan de hoge kant, de afgelopen maanden is de prijs lekker gestegen. Als die literprijs gelijk blijft, heb je voor 40.000 km aan benzine nodig. Dat is 2.515,72 liter en in totaal kom je uit op € 4.654,09 aan brandstofkosten in 2 jaar tijd, dat is € 193,92 per maand. Dan kom je uit op € 613,92 per maand om zo’n kekke Polo rijdend te houden.
Is private lease of een occasion goedkoper? We gaan uit van de volgende situatie:
- Bestuurder komt uit 1985
- Woonachtig in Utrecht
- 5 Schadevrije jaren
- 20.000 km per jaar
- Looptijd 24 maanden
- Brandstof: 1,85 per liter
Volkswagen Polo 1.0 TSI DSG Highline R
€ 21.490
30.000 km
2018
Das WeltAuto
We hebben de Polo niet voor niets uit gezocht. Om de vergelijking fair te houden, hebben we gekozen voor een auto in exact dezelfde specificatie. Natuurlijk, je kan een oude VW Lupo op de kop tikken en daar geen onkosten aan hebben, maar dat daar zit een behoorlijke geluksfactor bij. We sluiten de factor ‘geluk’ een beetje uit, want het is een zogenaamde ‘Das WeltAuto’. Volkswagen is een beetje onduidelijk over de garantieduur ervan, maar je weet in elk geval dat de historie bekend is en dat de auto op 130 punten is gecheckt alvorens je ermee gaat rijden. Qua garantie, dit is uit te breiden tot 12 of zelfs 24 maanden, tegen betaling uiteraard. Standaard heb je 6 maanden BOVAG-garantie.
Onderhoudskosten
Houd er wel rekening mee dat garantie níet hetzelfde is als onderhoud. Voor die kosten rekent Volkswagen € 270 voor een kleine beurt en € 360 voor een grote beurt. Elke 15.000 km is een kleine beurt vereist, om de 30.000 km een grote beurt. Let wel: die € 270 en € 360 zijn zonder bijkomende kosten. Laten we ervan uit gaan dat je twee keer € 500 kwijt bent voor twee kleine beurt en één keer een grote beurt voor € 800 . Bandjes, reparatie, aircootje bijvullen: dan kom je al gauw op dergelijke bedragen. Dat is € 1.800 in totaliteit, dus € 75 per maand.
Motorrijtuigenbelasting en verzekering
Nu we de onderhoudskosten hebben berekend, kunnen we de rest berekenen. Omdat het om een identieke occasion gaat, is het verbruik gelijk. De Polo TSI weegt 1.080 kilogram, dus dat kost je qua motorrijtuigenbelasting € 123 per kwartaal, € 41 per maand. Dan is daar nog de verzekering voor de B-segment VW. Hier valt wel wat winst te behalen. De laagste volcasco verzekering zaten rond de € 55 tot € 60. Het gros van de verzekeringen met de beste voorwaarden zaten rond de € 75. Er waren overigens wel uitschieters bij naar € 150. Een beetje vergelijken kan dus echt geen kwaad.
Afschrijving
Ok, dan de verkoop, want je hebt namelijk ook te maken met afschrijving. Dit bedrag is wat lastig vast te stellen. Je kan de auto verkopen aan een particulier of inruilen op een nieuwe BMW M760Li. In die gevallen krijg je er heel erg veel geld voor terug. Als je de auto doorstoot naar de handel, krijg je er juist veel minder voor terug. De aanschafwaarde was € 21.490. Als we nu kijken naar Polo’s uit 2016 met 70.000 km op de klok, zien we dat de vraagprijzen rond de € 15.000 liggen. Ga ervan uit dat je de auto voor € 13.000 kunt inruilen. Dan heb je een afschrijving van € 8.490. Dat is € 353,75 per maand aan afschrijving.
Kosten Volkswagen Polo (private lease):
- Lease prijs: € 420
- Brandstof: € 193,92
- Totaal: € 613,92
Kosten Volkswagen Polo (occasion)
- Onderhoud: € 75
- Motorrijtuigenbelasting: € 41
- Verzekering: € 75
- Afschrijving: € 353,75
- Brandstof: €193,92
- Totaal: € 738,67
Afschrijving beperken, minder onderhoudskosten
Uiteraard, het is niet logisch om zo’n auto na 2 jaar in te ruilen maar juist iets door te rijden. Ook kun je wel wat van de vraagprijs afkrijgen. En met een beetje verkoopskills kun je met gemak 14 mille bij een particulier vangen. Echter, dat is geen garantie. Net als bij een auto die je privé leaset auto is ineens je occasion verkopen iets dat gepaard gaat met hoge kosten, in dit geval afschrijving. Maar stel, je kan de afschrijving beperken en je kunt wat korting te bedingen. Wat is de situatie dan?
Dus zeg, je weet van de vraagprijs een aanschafprijs van € 20.800 te maken en je verkoopt ‘m later particulier voor € 14.500. Dat lijkt een uiterste situatie, maar goed: dan kom je uit op € 262,50 aan afschrijving (€20.800 – €14.500 = € 6.300. € 6.300 / 24 = € 262,50). Dan zit je op € 647,59 per maand (in het beste geval) op maandelijkse kosten. Private lease is in die zin wel (ietsje) goedkoper. Als je een beetje mazzel hebt met onderhoudskosten kun je dus als particulier lagere kosten realiseren met een jong gebruikte auto.
Oudere auto?
Maar als je een oude VW Lupo of Fox pakt? Die doen het toch ook prima? Daarmee kun je het toch ook vergelijken? Die zijn namelijk veel goedkoper. Dat klopt helemaal. Als je een verstandige tweedehands auto voordelig op de kop kunt tikken en daar voorzichtig mee doet, kun je enorm veel geld besparen. Maar dat is niet de vraagstelling of het vergelijk. Een 10-15 jaar oude auto is anders dan een nieuw exemplaar. Bij veel oudere auto’s bestaat de kans dat het onderhoud ineens een uitschieter maakt als er (weer) iets kapot gaat.
Dus zo komen we terug op de vraagstelling: private lease of een occasion? Ja, privé leasen is niet spotgoedkoop. Zeker niet zo goedkoop als sommige reclames doen vermoeden. Maar zoals je ziet, is het zeker niet onredelijk. Je hebt het gemak en geen omkijken erna. Dát is waar je voor je betaalt. Vergeet ook niet dat het een enorme luxe is om 24 maanden (of langer) een nieuwe auto te rijden. Eentje met een functionerend modern navigatiesysteem, up-to-date veiligheidsvoorzieningen en niet de lucht en schilfers van een vorige eigenaar.
Private lease: aandachtspunten
Zijn er dan geen addertjes onder het gras? Ja, natuurlijk wel. Net als met een auto kopen, moet je niet het uiterste van het budget opzoeken. Als je € 400 per maand over houdt, is € 399 uitgeven aan private lease absoluut niet verstandig. Ook is private lease niet handig als je van plan bent een huis te gaan kopen (check hier de aandachtspunten). Zo’n private lease-auto hakt er dan stevig in. Oh, en hoe zit het dan met schades? Daar zijn ze toch onredelijk in met private lease als je de auto inlevert? Klopt, dat kan nog berekend worden. Houd er wel rekening mee dat je een particuliere auto met schade ook voor minder kan verkopen, dus daar heb je in beide gevallen last van. Wat wel een valide punt is, is de verzekering. Je bouwt géén no-claim op met een private lease-auto.
Tot slot
Als laatste willen we nog op een laatste ding wijzen als je twijfelt tussen private lease of een occasion: ga alle dealers langs en kijk naar de speciale acties. Zeker qua voorraadmodellen zijn er vaak interessante deals te doen. Net als met de vraagprijs van een auto, hoef je de leaseprijs niet direct te accepteren. Daarover kun je in sommige gevallen gewoon onderhandelen. Sowieso is het altijd wijs om alle kosten van te voren te beramen. Een garantie heb je wel: autorijden is nooit goedkoop.
Heb jij ervaringen met private lease? Of met jong gebruikte occasions? Hoeveel ben jij ongeveer kwijt per maand aan jouw auto? Laat het antwoord weten, in de comments!
sportabgasanlage zegt
Nog een nadeel van private lease: in veel gevallen zit je er aan vast. Ja, sommige maatschappijen hebben coulance bij baanverlies, maar meestal zit je er gewoon aan vast. Lijkt me verschrikkelijk.
willeme zegt
@sportabgasanlage: dat is wel iets van ‘vroegah’. Tegenwoordig is dat heel inzichtelijk en zijn daar prima afspraken over te maken. Zeker in het geval van baanverlies of sterfte in de familie.
Ja: dat gaat je wel geld kosten. Maar als je je baan verliest en je moet plotseling zsm je auto verkopen, dan verlies je er ook wat mee. Zeker als je m doorstoot naar de handel omdat je niet maanden de tijd hebt om m op marktplaats te zetten.
sportabgasanlage zegt
@willeme dan nog blijft een nadeel dat je een contract met verplichtingen aan gaat. Als er ineens gezinsuitbreiding komt of wat dan ook, je bent helemaal niet flexibel. Of dat nadeel opweegt tegen de voordelen is voor iedereen verschillend, maar het blijft een nadeel imho.
willeme zegt
@sportabgasanlage: als je ineens kinderen hebt (meestal heb je negen maanden notice ;-)), dan heb je daar met een gewone ‘gekochte’ auto daar toch ook mee te maken?
sportabgasanlage zegt
Een kind, een (grote) hond, een samengesteld gezin (kinderen van een ander), je ouders die niet meer mogen autorijden, etcetera. En nog, soms worden paren verrast door een zwangerschap. Dus 9 maanden notice is de optimale situatie.
Een eigen auto heb je zo ingeruild. PL Niet.
willeme zegt
@sportabgasanlage: nogmaals:
Check de voorwaarden. Bij veel maatschappijen zijn er wel redelijke afspraken te hebben. Ook als je halverwege wil upgraden.
Auto inruilen kan altijd, maar is net als beëindigen PL ook kapitaalvernietiging ;-)
tatog zegt
@willeme: dan is er nog een nadeel en dat is ziekte. Wij hadden een private lease auto als tweede auto. Een fiat 500 met een looptijd van 24 maanden. 6 weken na ingang van het contract werd mijn vrouw ziek. Al met al is ze 1,5 jaar ziek geweest. Allemaal weer ok nu maar we konden dat contract niet opzeggen omdat haar loon wel werd doorbetaald, haar reiskosten vergoeding van €100,00 niet. Wij tikten wel elke maand €235,00 af voor die auto. Duur geintje en budgettair een kleine uitdaging. Een privé auto had ik verkocht of geschorst in deze situatie.
sportabgasanlage zegt
Nog een nadeel van private lease: je bent niet echt flexibel qua km’s. Ga je verder weg werken of wil je een autovakantie naar Zuid Spanje, dan moet je flink bijbetalen
willeme zegt
@sportabgasanlage: als je meer gaat rijden, kun je gewoon je contract aanpassen. Verandert het maandbedrag ook, uiteraard. Reguliere auto heb je dan ook meer afschrijving, dus niet heel erg ‘anders’.
willeme zegt
@sportabgasanlage: meer km’s is geen probleem, minder is vaak wel ‘lastiger’, dus dat is zeker een goede toevoeging ;-)
SpiderIV zegt
je bent wel erg enthousiast over dat Private lease Willem …………… toevallig je handel ;-)??
Lastige met aanpassingen van het contract is wel dat de maatschappij alle touwtjes in handen heeft en volledig mag hercalculeren. Belangrijk deel van verdienste van elke autoleasemaatschappij (niet alleen dit soort contracten) is dat klanten uiteindelijk het contract willen aanpassen of meer-minder kilometers moeten afrekenen.
willeme zegt
@SpiderIV: hahahaha, nee hoor! Ik doe niets in private lease ernaast :-).
Het is alleen minder eng dan het lijkt. Private Lease is ook vooral slecht begonnen zo’n 10-15 jaar geleden. Wat wel een dingetje is: je moet wel leasen wat je zou (kunnen) kopen.
Als je per maand 400 overhoudt, is een PL auto van 399 geen slim plan. Je moet je niet in bochten wringen om maar een private lease auto te kunnen rijden.
DeWitteCondor zegt
@willeme: puik uitzoekwerk willeme. Het lastige van dit soort vergelijkingen is dat de PL erg overzichtelijk is (nl 24xleasetermijn). Bij aankoop zijn er veel meer onzekere inschattingen (onderhoud, afschrijving) waar men dan al snel (terecht) kiest om een beetje aan de veilige kant te gaan zitten, maar of dat een correcte vergelijking oplevert weet ik niet.
Eigenlijk zou je PL met aankoop van dezelfde auto nieuw bij de dealer moeten vergelijken en inzicht hebben in de modellen van de leasemij omtrent restwaarde/afschrijving en onderhoud.
Nog een nadeel aan PL in mijn ogen is dat het steeds moeilijker wordt terug te gaan naar aankoop. Iedere maand schep je je geld weg naar de leasemij en opzij zetten van geld om na periode x weer een andere wagen te kopen is er niet bij. Herinner me nog dat ik bij mijn eerste twee auto’s (alfa’s!) meer inruil kreeg dan wat ik ervoor betaald had (handelsprijs). Good old days
Van Epschoten zegt
@SpiderIV:
SpiderIV zegt
@megaturbopowerboost: toch benieuwd 🤔😉
moveyourmind zegt
Als je het echt goedkoop uit wil zijn neem je gewoon een doorlopend krediet van en betaal je daarmee de maandelijkse termijnen van je private leaseauto.
Stel je neemt een doorlopend krediet van 15.000 Euro, dan betaal je bij een looptijd van tien jaar maar € 150,- per maand omdat de rente zo lekker laag is. Kost je die Polo die je 24 maanden least jou in die twee jaar maar € 150,- per maand in plaats van € 420,-!
Bespaar je iedere maand € 270,-, kan je heel wat benzine voor kopen.
sportabgasanlage zegt
Dus geld lenen om een auto te lenen is een goed idee? Nou, ik spaar wel gewoon eerst voordat ik iets koop. Dan weet ik zeker dat ’t van mij is en ik geen gezeik krijg met deurwaarders en andere schuldeisers als er iets onverwachts gebeurt.
por100 zegt
Euhm deze volg ik niet helemaal? Sowieso is de laagste rente 3,5% en bij doorlopend krediet al snel hoger en bij lagere bedragen ook al weer hoger. Tel dat maar eens uit, is best een bedrag wat er dan nog extra aan rente wordt afgelost bovenop de rente die in wezen al betaald aan de autoverstrekker.
Met een lening een lening aflossen voor een auto.
supertjeduc zegt
@moveyourmind: ik zou bij jou geen financiële adviezen gaan vragen
moveyourmind zegt
Niet???
techniekmeneer zegt
@moveyourmind: Geld lenen om iets te kunnen huren, daar komt het eigenlijk op neer. Ik zou mijzelf kapot schamen.
camber24 zegt
@moveyourmind: heerlijke reactie. Vooral de reacties op je post. Prachtig! Lol
imaginenl zegt
@moveyourmind: gefeliciteerd, U heeft de financiële equivalent van het perpetuum mobile uitgevonden! Geniaal
escort77 zegt
Wat ik niet begrijp:
Een VW polo Highline Business R koop je nieuw voor 25440.
In jullie voorbeeld is een gebruikte auto van 3 jaar oud slechts 4000 euro goedkoper dan een nieuwe. En moet je vervolgens in de komende 2 jaar rekenen op 7000-8000 euro afschrijving.
Ik heb altijd geleerd dat de afschrijving het grootst is in het eerste jaar (eigenlijk, de eerste dag)
willeme zegt
@escort77: vrij simpel :
verkoopprijzen (dealer naar consument): hoog.
Verkoopprijzen (consument naar handel): laag.
Met andere woorden, de kans dat jij een Polo als particulier verkoopt voor dezelfde prijs als een dealer is erg klein.
Je kan natuurlijk een auto bij een particulier kopen, heb je minder afschrijving (maar ook minder zekerheid).
lekkerlinksrijden zegt
@willeme: die 21.490 Euro gaat niet worden betaald voor een 3 jaar oude Polo. Dat is de vraagprijs maar dat betaald geen hond
willeme zegt
@lekkerlinksrijden:
Die 21.490 is vrij marktconform voor een Polo met zo ongeveer alle mogelijke opties, nauwelijks kilometers en Das Welt-keurmerk. Als je geen inruil hebt, kun je vast wat korting krijgen (zoals in het artikel staat), maar die prijzen worden gewoon gevraagd en betaald. Dit is niet extreem duur ofzo.
pa045 zegt
Beste Willeme. Meer zekerheid omdat ik bij de dealer een zogenaamde 130 punten check krijg (lees: er wordt een formulier met 130 kruisjes ingevuld) en dan slechts 6 maanden Bovag garantie ontvangen op een 2 jaar oude auto, is een farce! Zo een auto bij een dealer zou gewoon 1 jaar garantie moeten krijgen zonder bijbetalen. Dat geeft zekerheid. Maar kennelijk weten ze bij VW ook dat dit risico erg hoog is.
willeme zegt
@pa045:
Om eerlijk te zijn, stond ik er ook van te kijken! Daarom staat ook in het artikel dat ze er verrassend onduidelijk over zijn. Bij dergelijke jonge delaer-occasions moet het gewoon minimaal 12 maanden zijn, vind ik.
Dit is een van de redenen voor mij om NOOIT bij een dealer een auto te kopen, maar particulier. In 9 van de 10 gevallen is de garantie en ‘zekerheid’ toch geen drol waard. Bovag is een organisatie voor de garages, NIET voor de consument. Kopen bij een particulier scheelt dermate veel, dat ik zelf de ‘onzekerheid’ kan ‘dekken’ en de rest van het geld kan investeren in goed onderhoud.
Variomatic zegt
@willeme: nou zeg, bovag garantie is één van de weinige garanties zonder tig uitsluitingen en een geschillencommissie zodat je niet aan de grillen van de garage bent overgeleverd. Altijd nog beter dan die pakketjes van verzekeraars en ‘garantie op bak en motor’ van shabby handelaren.. Bij complexe auto’s met veel spielerei aan boord is Bovag altijd nog wel handig. Alternatief is een aankoopkeuring maar vaak merk je bepaalde gebreken pas na een paar maanden rijden. Dan beter bovag garantie bijkopen en na vijf maanden een garantie afloopkeuring bij een off dealer inplannen.
FB_100003908191927 zegt
Mijn schoonvader kocht een paar maanden geleden een bijna twee jaar oude Jeep compass. Daar zit nog drie jaar volledige fabrieksgarantie op. En met tweejaarlijks onderhoud betekent dat nog 1 beurt bij de dealer waarbij alles wat geen normale slijtage is onder garantie valt. Sta je dan bij een veel te dure VAG dealer met 6 maanden BOVAG garantie.
AbdelJabbar zegt
Dit is precies de auto dit ik wil lease. Dank
SpiderIV zegt
denk er nog even over ……………. er zijn veel minder standaard alternatieven beschikbaar ;-) Succes!
BerlingoHdi zegt
Als je zo’n prachtige tsi/dsg wil, zou ik hem leasen, als het een betrouwbare auto’s is en je niet per se gloednieuw wilt rijden, en je een spaarpotje hebt dan zou ik de auto kopen.
redneckarie zegt
Ik heb vorig jaar een ex private lease Opel Karl van 4 jaar oud gekocht voor net geen 8k met 16.000 km er op als 2e auto waar hooguit 4000 km per jaar mee word gereden en kost me 56,- aan wb en verzekering en onderhoud is nihil als je er zo weinig mee rijd . Terwijl de vorige gebruiker er 230,- per maand voor betaalde.
por100 zegt
Mooi voorbeeld!
pier zegt
Ik doe hetzelfde met een Up als tweede auto die 3,5 jaar was met 35k kilometer. Net iets meer dan 8k en exact dezelfde maandlasten. Private lease nu bij 48 maand €275,-. Doeidoei.
bsxc2 zegt
Als de auto ieder jaar 2k verliest, is dit ook al 180 euro p/m. Zo gek is die 275,-euro niet.
vaakbenjetebang zegt
Altijd als ik die private lease-bedragen hoor of zie, schieten de tranen me in de ogen. Wàt een schep geld iedere maand, en dan rijd je (in dit voorbeeld) in een ducking VW Polo. Zoals het rekenvoorbeeld ook al laat zien is dat ook echt wel wat het kost, een nieuwe auto rijden, maar dan nog. Deprimerend is het.
Tonnie zegt
@vaakbenjetebang: lease is sws extreem duur geworden. M’n lease vd zaak (a1) kost ook 550eu netto (incl tankpas). Als manager rijdt je tegenwoordig ook misschien maar nét een instap c klasse, waar je vroeger een dikke e kon halen vh budget. Maar 614 p maand is een goeie hap uit een modaal salaris. Maar een polo is een vrij beneden modale auto lijkt me.
saxoke zegt
@vaakbenjetebang: ik denk dat ik zelfs niet ga uitstellen wat m’n auto’s me elke maand gekost hebben. Die bedragen zullen ook wel aan de hoge kant zijn als je alles meerekent.
ArnoldH zegt
Ik zou nooit private lease kiezen, 1 om de volle ruimte van een hypotheek te hebben voor een huis. En 2 omdat ik spaar voor een auto en niet leen.
bakboord1 zegt
Misschien heb je op enig moment in je leven niet je maximale hypotheek meer nodig.
En dan kom je er achter dat er soms private-lease deals zijn die zo veel goedkoper zijn dan bezit dat je overstag gaat.
Reken Lynk en co 1 maar eens door. Voor 500,00 zo’n auto lukt je met bezit simpelweg niet.
techniekmeneer zegt
@arnoldh: Dit zou gewoon de standaard moeten zijn. We leven helaas in een maatschappij waar geld lenen, dingen op afbetaling kopen, of leasen aangemoedigd word. Jammer is dat.
ArnoldH zegt
@techniekmeneer: dat klopt en als je dan een keer pech hebt in je leven zit je met dikke problemen omdat je met leningen zit je die moet betalen
mashell zegt
Yep, en de regering doet daar met hypotheekrente aftrek ook heftig aan mee. Want een hypotheek is ook maar gewoon een lening, meestal van een hoog bedrag zelfs.
mpgc zegt
Goed artikel! Mbt de verzekering is het nog goed om te bedenken dat je niet alleen geen schadevrije jaren opbouwt maar ook dat je reeds opgebouwde schadevrije jaren maar drie jaar blijven behouden. Als je dus vier jaar private leased en daarna besluit toch weer een auto te kopen, zul je rekening moeten houden met een hogere verzekeringspremie.
faalhaas zegt
Maar ik krijg geen hypotheek :'((((
jensoffbutton zegt
Tjah, Private lease, ik vind dat een hele domme beslissing.
Het is altijd duurder, tenzij je om de 2-3j een nieuwe wagen wilt. Wie heeft daar nu behoefte aan? Als je uw auto een beetje proper houdt, is er niks mis met een iets oudere wagen. Een nieuwe wagen is leuk de eerste 3 weken maar daarna ben je dat toch weer gewoon.
Je komt veel voordeliger uit, als je incalculeert dat je 10j met een auto gaat rijden. Neem dan afschrijving van 2500 ipv 4200 euro. Als je 20.000 per jaar doet en het is niet beroepsmatig kan ik je ook aanraden een andere job te zoeken. Ik heb het zelf gedaan ik spaar daarmee 300-400 euro per maand uit. Of kies een baas die het oké vindt dat je halftijds thuis zit te werken.
Voor de rest: Ik ken genoeg mensen die auto’s geleased hebben en erna nog 1000+ euro mochten ophoesten voor krassen op’t interieur en exterieur te herstellen bij teruggave.
cloverleaf zegt
@jensoffbutton: ik rijd ook 34k prive waarvan het meeste woon werk verkeer is. En ik ga zeker geen ander werk zoeken ;). Voor de rest helemaal met je eens
imaginenl zegt
@jensoffbutton: precies dit! Maar waar ligt dat omslagpunt nu eigenlijk? Dat is ook wel eens interessant om te berekenen. Dus PL polo tov een nieuwe polo. Ik gok dat het ergens bij 4 of 5 jaar ligt en dat je daarna heel veel geld gaat besparen met je gekochte polo.
berrychello zegt
Er zijn ook niet veel aanbieders die een OL contract verkopen voor langer dan 60 maanden.
imaginenl zegt
@berrychello: de keuze is dan iedere 3 jaar nieuw met PL of gewoon 10 jaar doorrijden met je zelf bij elkaar gespaarde auto. Wel sparen en dus niet lenen.
ometom zegt
Erg interessant artikel, altijd al afgevraagd wat nou daadwerkelijk de verschillen in kosten zijn. Er zijn uiteraard wel veel variabelen om rekening mee te houden maar dit geeft een zeer goede indruk.
soundgarden zegt
Private lease een Ibiza FR 115pk 6bak 18inch buss.intense, Desire Red, nog geen 400 per maand. 15d km per jaar. Nog geen dag spijt van. Heerlijk!
por100 zegt
Je moet hem ook nog inleveren 😆
Johanneke zegt
Niks mis mee, maar je zit op 32 cent de kilometer zonder benzine. Dat is wat ik betaal inclusief benzine voor mijn 20 jaar oude d segment sedan met 140pk, welke overigens ook cruise/climate control heeft. En grappig genoeg denk ik dat mijn oude wagen met pas 120k op de teller betrouwbaarder is dan zo’n seat, al boeit dat jou niks want private lease.
Rijden overigens wel leuk, die polo’s en ibiza’s met een beetje power. Jammer van de FR badges en dubbele nep uitlaat.
soundgarden zegt
@Johanneke: ach, 8 inch scherm met alles erop en eraan, zwarte hemel, sportstoelen, PDC voor en achter, achteruitrij camera, autom. dimmende binnenspiegel, regen en lichtsensor, full led verlichting buiten en binnen, getinte ramen achter, en zo kan ik nog wel ff doorgaan.. ding is zeer compleet. Maakt een hoop goed. En de geur.. nieuw. Dat blijft fijn. En denk dat ik vlotter ben en zuiniger dan die ouwe sloep hehe :P red ong 700km op 40L benzine. Niet slecht toch?
Johanneke zegt
Nee zeker niet slecht. Zo’n scherm kan mij overigens gestolen worden, heb navigatie op mijn telefoon die stevig in een dure draadloos laden houder staat, heb radio en spotify op mijn radio unit, plus een microfoontje geplaatst. PDC zou ik wel willen hebben! En een automatisch dimmende binnenspiegel.
Maar is niks mis mee zo’n auto, ik vind het persoonlijk te duur. En ik zou graag de flexibiliteit willen hebben van, als ik wil verhuizen en wat extra hypotheek wil, geen probleem. Wil ik van mijn auto af? Geen probleem, ieder moment te verkopen. Wil ik een half jaar niet rijden? Geen probleem, zet het ding op de oprit en schorsen maar. Bij private lease betaal je voornamelijk voor het gemak, en de zekerheid. En, eerlijk is eerlijk, om een beetje te hoeken. We kunnen allemaal wel roepen dat we netjes zijn, maar de snelste auto is een huurauto. Want daar hoef je niet zuinig op te zijn. Ff dat stoplichtsprintje terwijl je net 5 minuten onderweg bent? Ik doe het niet, motor is nog niet warm, ben toch niet gek. Met een lease of huur auto? Ach boeie keertje kan niet kwaad. En dat rijdt wel lekker hoor, met dat soort dingen geen rekening houden.
FB_100003908191927 zegt
700 kilometer op 40 liter is nou niet bepaald zuinig. Dat is ongeveer 1 op 17,5. Ik rijdt 1 op 16 met een Abarth Punto EVO uit 2010 met 230 PK. Die auto heb ik 6,5 jaar geleden gekocht voor €16.500,- en heeft nu 110.000 kilometer later nog een restwaarde van €6.000. heb er in de loop der jaren ongeveer €3000,- onderhoud aan gehad.
Betaal €51 wegenbelasting in de maand en €45,- voor de all Risk verzekering
Wat excl. Brandstof op 269,- per maand komt.
Naast de Abarth hebben we nog een elektrische 500 die we als jonge occasions gekocht hebben. die kost per maand ongeveer €125,- inclusief brandstof.
Dus voor het bedrag wat jij per maand uitgeeft aan een private lease auto voor max 20.000 per jaar rijden wij 40.000 kilometer in twee auto’s.
Johanneke zegt
Als je iedere 2 jaar wat anders wilt rijden zou ik ook private lease pakken. Als je het prima vindt om een betrouwbare occasion te kopen (geen polo dus) en daar 5 tot 10 jaar mee te rijden, is dat laatste veel en veel goedkoper.
mark383 zegt
Exact dit. Als je perse een nieuwe auto wil en vaak wil wisselen, dan kan het waarschijnlijk wel uit. Dit ook vanwege de kortingen die de leasemijen krijgen en jij niet.
Als je het echter ok vind om een 4/5 jaar oude auto te rijden en die 4/5 jaar te houden, dan lijkt me bezit altijd goedkoper. Misschien interessant om dat nog eens door te rekenen?
PS: ik rij zelf momenteel in een 25 jaar oude Audi. Ja, je hebt wat kosten, maar daar staat nul afschrijving tegenover :)
riceos zegt
Er is een gezegde; de arme kiezen voor verplichtingen en de rijke voor bezit.
Zukunft1 zegt
Wat je nog zou kunnen meenemen is het rendement wat je kunt maken op €21490 als je ermee gaat beleggen. Als je uitgaat van 5% tot 7% rendement toch ook 90 tot 130 per maand.
Zukunft1 zegt
@zukunft1: @willeme: als je het geld voor een auto in aandelen stopt is private lease een interessante optie.
SpiderIV zegt
@zukunft1: tja met dit soort redeneringen lukt het om vrijwel alles als interessant te onderbouwen.
Johanneke zegt
En wat als dat rendement er niet is, of zelfs negatief is?
Zukunft1 zegt
Als je het bedrag van €21490 in aandelen stopt kun je met een beetje mazzel in 24mnd. nog een mooi rendement maken. Als je dat meetelt is private lease best een interessante optie. Moet je het geld hebben liggen en de maandlast kunnen dragen.
Hubert zegt
Ik heb er binnenkort 5 jaar opzitten in mijn private lease Up. En heb geen moment spijt gehad.
Na 1 jaar contract aan laten passen naar 25000km per jaar.
Oorspronkelijk was het 199 per maand. En na aanpassing was het 260 per maand.
Heb vele berekeningen gedaan, maar goedkoper kon ik niet tijden, tenzij ik een occasion zou kopen.
En geen gestress met beurten en wat de kosten zouden zijn. Gewoon naar de garage, leenauto mee en einde van de dag weer ophalen zonder een cent te betalen.
bvlagusta zegt
Ooit een blauwe maandag bij Lexus gewerkt en toentertijd een LS verkocht voor 160k+. De klant melde me de papieren voor de lening voor elkaar te maken, want de kosten voor de lening stonden niet in verhouding tot het rendement wat dit geld als investering op kon leveren. Met geld kan je geld maken.
Ik koop liever een lexus met een km-stand wat niet uitmaakt, want betrouwbaar. De beurten bij de dealer en de reparaties zelf de waggie op de brug. Beetje zoeken voor onderdelen, ene keer de dealer goedkoper, de andere keer de Brezan oid. Rij ik dus een mooie (in mijn ogen) auto die niet nieuw is, maar 10x beter rijdt dan een polo uit 2018 :)
dennisc094 zegt
Jullie hebben het wel over afschrijving, maar na je lease contract lever je je sleutel in en krijg je niks terug…. ik heb het ooit laten berekenen. Een Suzuki Swift toen de tijd €14.500. Ik zou er 4 jaar in rijden met 12.500 km per jaar. Totale leasekosten over 4 jaar €16.500. Dan lever je hem in en je krijgt niks terug.
Wat nou als ik hem kocht, 4 jaar erin rijden met 12.500 km per jaar. Wat zou ik dan terugkrijgen als ik hem na 4 jaar verkoop? Volgens de dealer €9000-€10000. Wat heb je voor onderhoud heb je aan een nieuwe auto? Nou dan is m’n keus snel gemaakt dan koop ik de auto wel!
berrychello zegt
Heb je de berekening hierboven wel gelezen? Je vergeet een paar componenten: verzekering, wegenbelasting, pechhulp.
Banden, onderhoud en reparatie is ook een gok bij een privé auto: of veel kosten (band kapot rijden bijvoorbeeld) of geen. Bij lease wordt dat gemiddeld, een beetje het verzekeringsprincipe.
ffwdrwd zegt
@willeme: Mocht je nog een huis willen kopen, private lease heeft veel invloed op de hoogte van je hypotheek: https://www.consumentenbond.nl/private-lease/bkr. Dat scheelt zomaar een garage voor bij je huis om je kostbare bezit te stallen. Met private lease is dat minder noodzakelijk, die gaat toch na 2 jaar weer weg ;-). Maar waar laat je dan je classic? Goed om ook dit mee te nemen in je keuze.
berrychello zegt
-edit: Klopt! Thanks! Dank u, is inmiddels gefixt-
FB_100003908191927 zegt
Wij hebben als tweede auto een elektrische Fiat 500 gekocht van een paar jaar oud voor €10.000,- waar 20.000 kilometer per jaar mee wordt gereden.
Wegenbelasting €0.- p.m.
Stroom. ±€65,- p.m.
Verzekering €51,- all risk p.m.
Onderhoud 50.000 kilometer
2 interieur filters. €45,-
Remvloeistof verv. €35,-
Voorbanden verv. €180,-
Totaal 2,5 jaar. €260,-
Onderhoud p.m. €8.70
Totale kosten per maand ±€125,-
Afschrijving We konden nu als inruil op een nieuwe 500E €500,- meer terugkrijgen dan we 2.5 jaar geleden betaald hebben voor de auto dus laten we dat maar op €0,- houden.
alfaist zegt
Wat ik niet lees is dat je de aanschafwaarde van een koopauto ook kunt investeren wanneer je private lease doet. Dit heeft een risico maar kan ook nog (veel) geld opleveren waardoor private lease toch nóg aantrekkelijker uit de bus kan komen.
tvr1974 zegt
Haal je een auto uit Duitsland oid dan gaat t hele verhaal niet op.. ook als je wat ouder bent (zoals ik) en ruim 25 jaar schadevrij rijdt is je verzekering enz veel lager. Enz enz. Zo’n n lease maatschappij moet geld verdienen en een (vaak duur) pand en personeel betalen. Dus neem van mij aan privé / particulier kopen en rijden is echt t voordeligst..
rogerzz zegt
Ooit eens naar een Audi A4 met 50.000km per jaar gekeken voor private lease. Ongeveer 1650 euro per maand 😂 Ging ik niet doen. Ze moeten aan je verdienen, dus als het goedkoper is moeten ze ergens op besparen (onderhoud?)
berrychello zegt
Of gewoon betere afspraken dan jij als individuele particulier…
juwett21 zegt
Of je koopt eenzelfde Polo uit duitsland, importeert die een beetje slim met tegentaxatie. Scheelt ook een hoop geld waarna je de auto na 2 jaar kan verkopen met nog minder afschrijving :)