Private Lease is aantrekkelijk, maar is het ook gevaarlijk?
Private lease, altijd een dankbaar onderwerp op deze pagina’s. Het principe is je vast bekend. De leaseauto die de werkgever voor je regelt is zakelijke lease. Lease je als particulier een auto dan is het private lease.
In het maandelijkse private lease bedrag zit de houderschapsbelasting (MRB), de verzekering (vaak all risk), het onderhoud en de afschrijving van de auto. Je legt jezelf vast voor een aantal maanden en je mag een maximaal aantal KM’s rijden met de auto. Dan kan je op pad en vervolgens zijn alleen de verkeersboetes en de brandstofkosten (of laadkosten) voor jouw rekening.
BKR Registratie
Het addertje onder het gras is dat private lease wordt gezien als lening. Het is een financiële verplichting die bij het BKR wordt genoteerd. Het BKR registreert namelijk alle financiële verplichtingen boven de €250 als deze een looptijd van minstens 1 maand hebben.
Sowieso zal de private lease maatschappij waar jij een contract wil afsluiten eerst een BKR controle op jou uitvoeren. Kan jij dat maandelijkse leenbedrag nog wel betalen? Als het contract doorgaat dan wordt de hoogte daarvan dus geregistreerd bij het BKR.
Private Lease gevaarlijk voor jongeren
Het nieuws van de dag is dat dit gevaarlijk is voor jongeren. Sorry? Ja, het AD kopt vandaag dat vooral jongeren zich in de vingers kunnen snijden met een private lease contract. Want de verplichting die ze aangaan kan een blokkade zijn wanneer ze een hypotheek willen afsluiten.
Tegenwoordig (sinds januari 2022) wordt 100% van het maandbedrag van je leasecontract verrekend met jouw ‘vrije maandelijkse financiële ruimte’. Heb je een leasecontract van €400 per maand. Dan kan je dat dus minder uitgeven maandelijks aan een hypotheek. Klinkt logisch natuurlijk. Vooral jongeren zouden hier last van hebben, volgens de hypotheekverstrekker die in het AD aangehaald wordt, want die kunnen dan minder goed hun eerste huis kopen.
Het zijn wel een beetje krokodillentranen wat ons betreft want in tegenstelling tot een hypotheek duurt een private lease contract namelijk geen 30 jaar. En in tegenstelling tot een hypotheek kan je vaak bij een private lease gewoon het contract tegen normale voorwaarden afkopen. There I said it!
Er zijn echter ook nog een aantal trucs:
- Je kunt een gedeelte van het contract vooraf betalen, dan wordt het maandbedrag lager
- Je kunt vaak een ‘flex-optie’ nemen bij een private lease contract. Kost per maand een paar tientjes meer, maar geeft wel flexibiliteit als je er van af moet
- Kies voor een kortlopend contract of voor een auto-abonnement. Een auto-abonnement wordt gezien als autohuur en NIET bij het BKR geregistreerd.
Sowieso zal private lease niet het grootste probleem zijn voor jongeren die een huis willen kopen. Oké, nu neemt @machielvdd weer even de shift over, want ik ben mijn nieuwe private lease auto ophalen…
Via: AD
petroldrinker zegt
Nooit begrepen waarom jongeren dat doen, a) je hebt geen nieuwe auto nodig, en b) als je dit niet wist van te voren, vraag ik mij af onder welke steen je hebt geleefd, dit word al jaren gezegd en aangegeven door diverse instanties. In mijn ogen is Private Lease echt het domste wat je kan doen, je weet dat zelf kopen goedkoper is, want het bedrijf via wie je leased moet ergens toch zn geld verdienen….
michaelras zegt
nieuw, wie heeft het over nieuw. 1/2019 staat er op de auto die hier net voor de deur gezet is ;-)
Johanneke zegt
Gaat om de street credits eh. Het aanzien. Je rijdt met een veel hardere plasser rond in je gloednieuwe polo dan in een 2008 kia picanto.
lekkaah zegt
Jongeren groeien op in een steeds meer materialistisch wordende neppe wereld. Ze zien op social media “iedereen” met lambo’s, fotomodellen en prive-jets. Er zullen qua uitgaves dan ook geen concessies gedaan worden. ‘The best or nothing’.
Rokende Wielen zegt
En je kunt “direct” rijden, als je zou moeten sparen kost dat tijd, soms zelfs veel tijd voor een beetje een kek wagentje. En iets met geduld opbrengen schijnt ook wel een generatie dingetje te zijn?
Dutchdriftking zegt
Stel, je komt net van school, hebt een nieuwe baan waar je met de auto naar toe moet. Je hebt in deze situatie nog weinig gespaard. Een oud barrel kopen, en hier mogelijk nog een hoop onderhoudskosten aan hebben is een groot risico, dit wil niet iedereen lopen. Tot voor kort kon je in deze situatie het beste een kleine zuinige zo nieuw mogelijke auto kopen, en deze dan (gedeeltelijk) financieren. Niet de leukste manier om auto te rijden, niet het goedkoopste, maar in veel gevallen wel verstandig, en je weet waar je aan toe bent.
Het nadeel is echter dat de rente flink is gestegen, wat deze optie een stuk minder aantrekkelijk maakt. En daarom is het nu wellicht geen gek alternatief om voor private lease te gaan. Het grootste nadeel is dat na einde contract je géén auto hebt waar je dit bij financiering wel hebt, en je zit aan een beperkt aantal kilometers per jaar. Ik denk dat onderaan de streep private lease van een Giulia goedkoper was geweest dan kopen van mijn 159. Dus zo gek is het echt niet.
Als je geen liefhebber bent die heel graag eigenaar wil zijn, maar als de auto gewoon de beste mobiliteitsoplossing is, en je dit zonder verrassingen en hoofdpijn wil doen, kan het zomaar de fijnste optie zijn.
lekkaah zegt
Je kunt een prima goed onderhouden Peug 207 van 10 jaar oud met max. 120k voor 5k scoren. Zoek een fatsoenlijke Peugeot expert in de buurt voor onderhoud en klaar is kees. Maar dat is voor velen te min tegenwoordig, helaas.
Johanneke zegt
.I dunno man, voor 3k koop je een prima auto als je wilt. Desnoods leen je dat ergens/ bij je ouders. Altijd goedkoper dan private lease. Als je je een beetje inleest kan je echt niet kapot gaan aan een 10 – 15 jaar oude atmosferische A segment auto die 100 – 150k gereden heeft. Max 500 euro per jaar aan onderhoud.
Robert zegt
Nou, ik heb het járen met oude barrels gedaan. Vaak kocht ik dieseltjes of auto’s op lpg, dat waren vaak de voormalige vervoersmiddelen van ‘veelrijders’, die over het algemeen beter dan gemiddeld waren onderhouden én waarop maar weinig meer af te schrijven viel. Daarmee waren de hogere kosten van onderhoud ook prima te verhapstukken.
gregorius zegt
Deze persoon zal in die tijd ook geen hypotheek afsluiten. En daar gaat het nu ook een beetje om.
Het grootste probleem echter, zijn de jongeren die rente niet snappen. Zo zie je er in de USA en GB heel veel; wat eigenlijk grappig is: jongeren van 18 jaar die 200k mogen lenen maar nog niet snappen dat ze er nooit onder uit komen en op die universiteit alsnog niet leren hoe zo’n berekening in elkaar zit.
Terug naar het begin; in NL zou men moeten verplichten dat, zodra je een ‘lening’ aanvraagt die bij het BKR getoetst moet worden, dat er in de brochure ook een uitleg zitten, met grafiekjes die te begrijpen zijn, hoe het in elkaar zit met de rente. Dus; over de looptijd, hoeveel % en hoeveel in geld, betaal je om deze lening af te sluiten. Als je dan, als tiener, zit dat je 10k die je leent, in het echt 11k kost; dan denk je misschien WEL na.
En als je het wel snap en het dan nog een goede deal vindt: doen!
Rokende Wielen zegt
Ik vraag me echt af of tieners/“jong volwassenen” zelfs met goede voorlichting dan een nachtje erover slapen. Hoe vaak ik “ja, boeie” gehoord of gelezen heb, gevolgd door: “dat zie ik dan wel weer/los ik later wel op” of de bekende: “komt allemaal wel goed”.
petroldrinker zegt
@dutchdriftking, ik reed toen ik 19/20 was, elke dag met een 1998 suzuki Swift van €500 naar driebergen en terug richting haarlem, en dat 2 jaar lang. prima te doen hoor, Motorkap is nooit open geweest behalve voor olie bijvullen en ruitensproeivloeistof, en gaspedaal had 2 standen, 100% en 0%… goedkoper dan zo een auto rijden is eigenlijk onmogelijk zowat…
Dutchdriftking zegt
Klopt, maar je liep een risico wat sommige mensen graag willen mijden. Ik heb ook nooit private lease gedaan, en zie het ook niet zo snel gebeuren, maar er zijn echt wel situaties waarin ik het begrijp.
Rokende Wielen zegt
Welk risico liep je dan? Of loop je nu? Je kunt nu ook een nieuwe auto private leasen die nieuw/onbekend/complex is en met een onbekende storing komt te staan. Het voordeel is dat je niet op hoeft te draaien voor de kosten maar je bent wel overgeleverd aan de regie/strategie van de leasemaatschappij. En die is simpel: zoveel mogelijk geld verdienen/zo min mogelijk uitgeven. De eerste paar jaar valt de leasemaatschappij terug op de fabrieksgarantie, maar niet elk merk heeft fabrieksgarantie tijdens de gehele leaseperiode. En dat zijn meestal “kuch” niet de meest betrouwbare merken. Als iedere private leaser nou een Toyota/Lexus/Kia/Hyundai zou leasen met 10/7 jaar garantie heb je misschien het minste risico. Maar ook dat schijnt niet altijd het geval te zijn.
Vroeger kocht je voor de reparatie kosten van je apk-barrel een ander apk-barrel en ging je weer door.
Joris24 zegt
Ik ben het grotendeels met je eens, alleen is het maar de vraag of zelf nieuw kopen en onderhoud betalen goedkoper is dan via een private leasebedrijf. Zij maken namelijk prijsafspraken, een leaseplan zal minder betalen voor een onderhoudsbeurt of bandjes dan wanneer je dat zelf doet. Daar zit ook ten minste een deel van hun marge in.
Verder heb ik nooit een private leaseauto gehad of geld geleend voor een auto, alleen zakelijk geleased, dat was bruto al duur genoeg. Maar ik geef niks om nieuw, vind afschrijving zonde geld, en dat financier je in lease ook. Ik heb dit jaar 20 jaar m’n rijbewijs en nog nooit meer dan 5k voor een auto betaald (alleen de oldtimers die ik heb maar die houden hun waarde), heb altijd fijne en probleemloze auto’s gehad.
Rokende Wielen zegt
Als je nieuw kopen vergelijkt met private lease zal het misschien om het even zijn, maar zodra je je over het “moet nieuw zijn” heen kunt zetten en een vergelijkbare occasion koopt, ben je goedkoper uit dan private lease. En natuurlijk koop je dan een beetje betrouwbare occasion van een Aziatische afkomst bijvoorbeeld.
b088y zegt
Je hebt ook geen koophuis nodig.
Wil je toch kopen, waarom een hypotheek op de max.
Als er iets mis gaat zit je met een restschuld, private lease is dergelijk geval stop te zetten.
Private lease is afhankelijk van de situatie voordeliger dan kopen. (Bijvoorbeeld als je een auto maar 3 jaar nodig hebt bijvoorbeeld)
kniesoor zegt
Qua dat laatste : daar geloof ik geen fluit van. Maar laat me graag overtuigen van m’n ongelijk middels een deugdelijk rekenvoorbeeld.
b088y zegt
Audi A1
3 jaar gereden 36.xxx km
Privatelease 15k/pj
36 x 320 = 11.520
Geld terug voor minder km
0.0453 x 9000 km = 407,70
Totaal: 11.112,30
Privé:
23.814 – 14.950 = 8.863 afschrijving
950 rijklaarmaakkosten
790 onderhoudskosten (30.000 km/2 jaar)
1.152 wegenbelasting
1.979,28 (54,98 * 36) verzekering (3 schadevrije jaren, goedkoooste verzekering Independer)
Totaal: 13.734,28
Rokende Wielen zegt
Doe zo’n berekening eens met een occasion van een paar jaar oud kopen en er langer dan 3 jaar mee rijden. Kijk eens wat je dan minder uitgeeft.
b088y zegt
Waarom, ik wilde niet langer dan 3 jaar rijden.
En waarom zou je een nieuwe auto met een occasion vergelijken?
Voor de PL had ik een (occasion) auto die ‘net’ buiten de garantie motorschade kreeg, dus dikke rekening.
Dus als ik het daarme vergelijk is de PL al helemaal goedkoper.
De 14.950 was overigens de overname prijs (dus niet de prijs die ik had gekregen als ik hem te koop had aangeboden als ik privé had gekocht), dat had het verschil nog groter gemaakt.
Plus dat ik in die 3 jaar dat ik de 25k niet aan de auto heb uitgegeven (een paar duizend) rendement heb gemaakt.
Private lease was in dit geval dus voordeliger.
Is inmiddels een paar jaar geleden, daarna 2x een auto gekocht. 1e auto welke ik had gekocht was bij far voordeliger dan private lease, huidige auto zal afwachten zijn.
Ik ben niet voor private lease, maar ook niet tegen.
Je moet gewoon een rekenensommetje maken.
Lenen voor een auto of kopen op afbetaling vind ik dan weer geen goed idee.
kniesoor zegt
Feit blijft, dat private lease in de meeste gevallen een BKR registratie oplevert. Waar een deel van de jongeren zich, verblind door het vooruitzicht dat ze in een mooie nieuwe oto kunnen gaan rijden, niet voldoende rekenschap van geeft op het moment, dat ze voor de beslissing staan. Of een stukje in een oud-mediaal nieuwsblad daar veel aan gaat veranderen valt te betwijfelen, maar desondanks is het een poging waard.
michaelras zegt
Je krijgt ALTIJD een BKR registratie, tenzij je de private lease onder de € 250 per maand houdt en dat lukt zo goed als niet.
En ik begrijp je opmerking. Maar neem het aan van iemand die het nu 6 keer heeft gedaan. Je moet zoveel papieren aanleveren dat je dondersgoed doorhebt wat je aan het doen bent. Heel je doopceel wordt gelicht. En waarschijnlijk krijg je ook nog 1 of meerdere controletelefoontjes met vragen.
harrie zegt
Lenen lenen, betalen betalen.
https://youtu.be/wp4D388Ydlk?feature=shared&t=111
madvillain zegt
Mentaliteitsdingetje, dat private lease. Vooral onder jongeren. Kunnen of willen niet sparen, maar meteen een recente of nieuwe auto rijden… Ben zelf 35 (niet echt meer een jongere haha), maar ik ga toch geen geld uitgeven aan een huurauto? Want dat is het in feite.
Enige waar je geld voor zou moeten lenen is een hypotheek, de rest gewoon van je eigen geld.
Flutterbear zegt
Als je er geen verstand van hebt moet je inderdaad wegblijven van lenen. Je kan niet lenen voor een hypotheek. Je geeft een hypotheek aan de bank (of verzekeraar) die de lening verstrekt.
Studie is trouwens ook een uitstekend doel om voor de lenen en nee niet de stufi om bier te drinken. Lesgeld, onderdak en lesmateriaal wel.
michaelras zegt
mentaliteitsdingetje? Nee joh. Je krijgt pas een private lease contract als je gewoon inkomsten hebt. Dus die jongeren zijn netjes aan het werk.
zonder inkomsten kan je inderdaad alleen een huurauto meekrijgen zoals een Lynk&Co. Daar is geen kredietcheck voordat je het abonnement afsluit.
Specht zegt
Ik ben geen jongere meer, maar ik kan private lease iedereen aanraden mits je een goede deal kan krijgen qua prijs en kilometers.
Ik zou dus aanraden om een paar maanden prijsvergelijkingen te doen en aanbiedingen in de gaten te houden.
Als ik mijn huidige Ford nu opnieuw moet leasen betaal ik 200 euro per maand meer (650 ipv 450).
Flutterbear zegt
Hier ook een tevreden private leaser maar zou het niemand aanraden. Het is een complex financieel product wat je moet begrijpen voordat je bij X je handtekening zet. Weet wat er staat en vergelijk met gebruikte auto’s voordat je kiest voor een “wurgcontract”.
harrie zegt
Wat maakt die BKR nou uit, alsof jongeren nog een huis kunnen kopen.
alassad zegt
Dus dit inderdaad.
Liever een a-klasse en skeere woning, dan niks en alsnog een skeere woning
mashell zegt
Precies. Als je de droom van van een eigen woning hebt opgegeven hoef je ook niet meer bang te zijn voor een BKR registratie.
DeWitteCondor zegt
Krokodillentranen: dat is niet helemaal waar natuurlijk. De hypotheekverstrekker kijkt natuurlijk terecht naar wat op dag 1 de lasten zijn. Dus dat de lease niet 30 jaar loopt is irrelevant. Het is ook niet aannemelijk dat op korte termijn er ineens geen auto nodig is, daar ga je althans niet van uit.
Ik denk persoonlijk dat het bij geen enkele jongere absoluut noodzakelijk is dat er private lease wordt gereden. In de tijd van onze ouders bestond dat ook niet en was het OV nog meer naadje dan nu. Die zijn er ook gekomen, letterlijk en figuurlijk. Koop een klein Japannertje en ga sparen voor iets fatsoenlijks. Dit is gewoon redenen zoeken om private lease als noodzaak te verkopen, wat een onzin.
michaelras zegt
krokodillentranen bedoelde ik omdat het probleem zo goed als niet bestaat en goed te voorkomen is. Als jij al 3 jaar op zoek bent naar je eerste huis, dan zorg je dat je ‘flex’ bij je privatelease contract hebt genomen. Of je koopt hem af wanneer het nodig is.
Rokende Wielen zegt
Precies, en als je als jongere-die-bij-ouders-woont al 3 jaar aan het zoeken bent, heb je ook de kans gehad om al 3 jaar te sparen want met een beetje mazzel snappen je ouders dat wanneer ze kost en inwoning van je vragen dat het langer duurt voor je op eigen benen kunt staan. En als je al een beetje hebt kunnen sparen hoef je dat deel niet mee te nemen in je hypotheek. Oude kleine Jap kopen is een veel gebruikte en bewezen strategie voor goedkoop vervoer.
escort77 zegt
Een private lease auto, telefoon abonnement en toestel op afbetaling in x termijnen, sportschool, Netflixje, F1 pro, iCloud abo, spotify, wat verzekeringen hier en daar, maandelijks abonnement op hippe boxershorts, maaltijdboxjes, gaat allemaal prima toch? Je salaris wordt automatisch uitgegeven, hoef je helemaal niets meer voor te doen.
Autokenner zegt
Beetje crypto van wat over blijft kopen al 3 jaar lang en net voor de pump verkopen. Perfect. Alles opmaken.