We duiken even in de wereld van private lease EV’s.
Het kan maar zo het geval zijn dat je wel interesse hebt in een elektrische auto. Maar ja, je werkgever heeft te weinig vertrouwen in je om je een auto van de zaak te geven. En je werkgever betaalt je ook te weinig om voor 30 mille een nieuwe auto te kunnen kopen.
Dan is private lease een optie. Uiteraard, het is een service waarvoor je gewoon betaalt. Dus doe het zeker niet van je laatste 500 euro per maand. Maar als je voldoende verdient is het zeker een optie. Je hebt dan niet te maken met constante onderhoudskosten of andere reparaties. Je bestelt de auto, je rijdt er een bepaalde periode in en vervolgens lever je de auto weer in.
Nu is private lease voornamelijk populair onder de kleine auto’s. Daarom kijken we naar enkele private lease EV’s die we konden vinden op het internet. Wat kost het? Wat kun je ermee? En is het een goede deal?
Disclaimer private lease EV’s
Ondanks dat het zeker mogelijk is om elektrische auto’s te private leasen, probeer koop te overwegen. Want veel kosten die normaal gesproken vrij hoog zijn (en de leaseprijs opdrijven), zijn nu nauwelijks aanwezig. Een elektrische auto heeft veel minder onderhoud nodig. De motor bestaat uit een draaiend onderdeel. Dankzij energie recuperatie heb je ook weinig remslijtage en tenzij je als Wouter rijdt heb je ook niet veel banden nodig.
Verzekering is vaak lager dan bij een vergelijkbare benzineauto. Daarbij dient er over een elektrische auto geen motorrijtuigenbelasting betaald te worden. Ook gaan wij er stiekem van uit dat de huidige generatie elektrische auto’s nog best populair gaat worden op de occasion markt. Snelle laadtijden en redelijke actieradius. Dat is iets dat we nu nog nauwelijks zien bij elektrische occasions.
In het vergelijk zijn we uitgegaan een looptijd van 3 jaar met 20.000 km per jaar. Daarom lijken de prijzen van de private lease EV’s vrij ‘stevig’ met de advertenties die je normaal voorbij ziet komen. De leaseprijzen zijn een gemiddelde van diverse leasemaatschappijen. Wil je scherpere prijzen, zoek dan op acties met voorraadauto’s. Let er dan wel goed op welke specificaties het betreft. Ook een verschil met zakelijk leasen: de prijzen zijn inclusief btw.
Dacia Spring Comfort
€ 395 per maand
De goedkoopste van de private lease EV’s is de Dacia Spring. Het is een crossover, het is elektrisch, het is hip! Nuchter beschouwd vervult de Dacia Spring een hoop mobiliteitsbehoeften. Het grote probleem is dat het eigenlijk net geen auto is. Dat is niet oneerbiedig bedoeld, maar ondanks dat je wel ‘echt’ geld mag betalen, zit je in een kleine en relatief onveilige auto met matige prestaties.
Dus je moet even kijken hoe je de auto gaat inzetten. Het is een perfecte auto als je in de randstad woont en het je tweede auto is. Dan is ‘ie misschien zelfs beter dan veel anderen in dit lijstje. Woon je in het noorden en is het je enige auto, is het juist geen goed alternatief.
Smart EQ ForFour (453)
€ 425 per maand
Dit is de eerste keer dat we het zeggen waarschijnlijk, maar de Smart ForFour EQ is een veel volwassenere auto dan de auto die hierboven in het lijstje staat. De Dacia Spring is gebouwd voor de Indiase markt, de Smart voor de Europese en dat merk je. Qua afwerking, materialen, gadgets en veiligheid is het een veel betere auto dan de Spring. De Smart is geen crossover, maar ziet er wel lekker funky uit, zeker als je kiest voor Lava Orange of Cadmiun Red.
Nadelen: de laadtijd is niet denderend en de WLTP-score eigenlijk ook niet. De 17, 6kWh-batterij kan je volgens de WLTP 130 km ver brengen. Dat maakt elke rit onbedoeld toch een beetje te spannend. Deze auto is technisch identiek aan de Renault Twingo E-Tech. Prijzen, voordelen en nadelen zijn min of meer gelijk. Wel is de Smart als private lease EV zijn meerprijs ten opzichte van de Dacia wel waard
Seat Mii Electric
€ 425
De Volkswagen e-Up of Skoda Citigo e-iV zijn identiek en te vinden voor soortgelijke prijzen. Nu zijn deze merken niet zo premium als Smart, maar de VAG-drieling heeft een paar voordelen. Ten eerste de zitpositie. Die is gewoon puik voor zo’n kleine auto. Je hebt niet het ‘ik-zit-echt-in-een-kleine-auto-gevoel’ als in de Dacia Spring of Smart ForFour. Wel is Seat Mii auto nogal saai, maar dat is misschien ook wel een voordeel als je op zoek bent naar een private lease EV.
Op een volle accu kun je volgens de WLTP halen, dus die 200 km is geen probleem. Laden gaat niet supersnel, maar tot 40 kW snelladen is mogelijk. Ook de prestaties zijn niet verkeerd en het gewicht is weliswaar veel te hoog voor zo’n kleintje, je hebt niet het idee met een rijdend accupakket onderweg te zijn. De Skoda-versie is er ook, maar alleen uit voorraad leverbaar.
Peugeot e-208 Active
€ 485 per maand
Kijk, nu begint het aanbod qua private lease EV’s leuk te worden. Ondanks dat zo’n Seat Mii echt prima is, is het een 10 jaar oud ontwerp. Deze Peugeot e-208 is in alle opzichten beter. Er is met de ontwikkeling rekening gehouden dat er een versie met elektrische motor zou komen. Er zijn een paar dingen die Peugeot goed gedaan heeft, naast de uistekende styling. De combinatie van prestaties, laadtijd en actieradius is goed gekozen. De WLTP-actieradius is 340 km, terwijl het gewicht enigszins binnen de perken blijft.
De 50 kWh-accu kun je tot wel 100 kW snelladen, waardoor je binnen een half uur ‘m tot 80% kunt volgooien. De prestaties van de 136 pk sterke motor zijn ook prima. Het is gewoon een fijn totaalpakket dat ook nog een beetje sjeu heeft. Nadeeltje, die 485 geldt voor de ‘Active’, de instapper. En je wilt eigenlijk een leukere uitvoering, waardoor de prijs over de 500 euro per maand komt.
Opel Corsa-e Edition (F)
€ 495 per maand
De Opel Corsa en Peugeot 208 zijn eigenlijk identieke auto’s en toch ook weer niet. De basis van beide auto’s is gelijk. Ook kun je van een afstandje duidelijk zien dat de twee wat DNA met elkaar delen. Maar als je ervoor staat zijn de afmetingen weliswaar grotendeels identiek, maar heb je toch het idee naar een andere auto te kijken. De Opel Corsa-e biedt in principe alle voor- en nadelen van de Peugeot.
Mocht je de Opel-verkoper erg leuk vinden en die van Peugeot een stuk schimmel, dan kun je de Corsa kiezen. Waar de Peugeot qua exterieur en interieur een bepaalde charme heeft, is dat met de Corsa-e iets anders. Die is juist iets zakelijker en serieuzer. Logisch, want Opel is Duits en daar verwachten we dat ook van. Voordeeltje: de Corsa is ietsje zuiniger dan de Peugeot. De Corsa is ook wat duurder, maar ook iets completer uitgerust.
MINI Electric
€ 509,- per maand
Ga je voor rijgedrag in plaats van direct de ruimte, dan kan je ook kijken naar MINI. Logisch ook, want zij liepen voorop waar het gaat om het aanbieden van Private Lease. (onze hoofdredacteur heeft 5 private lease MINI’s gereden…)
Qua imago en stuurgedrag doe je het met de MINI Electric prima. Er kunnen ook kinderen achterin, maar het is een driedeurs, dus daar moet je rekening mee houden. Pakken we het door ons gekozen ‘real-life’ kilometrage van 20.000 km per jaar en een contractsduur van 36 maanden, dan begint private lease bij MINI vanaf € 509,- per maand. En natuurlijk loopt dat op als je meer opties aanvinkt. Maar dan rij je wel MINI.
Nissan Leaf Acenta
€ 535 per maand
Een Private Leaf. Dat kan natuurlijk ook nog. Waar de 208 een volle maat groter is dan de Seat Mii, is de Nissan Leaf weer een volle slag groter dan de e-208. Zeker als je een wat groter gezin hebt, is dat zeker geen verkeerde optie. Maar uiteraard is er wel een aandachtspuntje. Voor dit bedrag heb je de 40 kWh-batterij. Daarmee haal je ongeveer 270 km op één lading.
Het kan zeker lonen om te kiezen voor de versie met de grotere 63 kWh-batterij. Die kost je wel nog eens 100 euro per maand, maar maakt het autorijden een stuk draaglijker. Ook is de Acenta niet heel erg luxe uitgerust. Dus met de juiste batterij en opties is de Leaf aanzienlijk duurder dan de Opel Corsa in plaats van een klein beetje duurder.
MG ZS EV Comfort
€ 550 per maand
Er is een reden waarom er ineens zoveel MG ZS’en in Nederland rondrijden. Je krijgt namelijk enorm veel auto voor relatief weinig geld. De MG ZS EV ziet er een beetje uit als een keurige Mada CX-5 achtige auto (zeg dit niet tegen onze hoofdredacteur met zijn CX-5…). Het rijdt niet als een CX-5 en van binnen is dat al helemaal niet het geval. Maar om heel eerlijk te zijn, nuchter beschouwd kun je er weinig op aan merken.
Er is een hoge instap, er is behoorlijk wat ruimte, het ziet er modern uit en qua uitrusting is het ook voor elkaar. Zijn er ook nadelen? Ja, net als met de Nissan Leaf heb je weliswaar een volwaardige auto, maar geen volwaardig accupakket. Maximaal haal je er 265 km op een accu en laden duurt best lang.
Kia e-Niro (DE)
€ 570 per maand
En zo zijn we aangekomen bij de beste auto ooit gebouwd. Ja, dat menen wij met droge ogen. Als het gaat om een elektrische auto die alles kan tegen een lage prijs, is het de de Kia e-Niro. Dankzij de grote 64 kWh-accu kun je bijna 400 echte kilometers op een lading rijden. Dus met deze auto kun je rondjes rijden zonder telkens aan laden te hoeven denken.
De Kia e-Niro is voldoende ruim, lekker vlot en zit goed in de uitrusting. De auto voelt nooit zeer luxe aan, maar in principe zit alles dat je wenst er wel op. Vanaf zo’n 570 – 600 euro heb je een elektrische auto die je prima als eerste auto in zou kunnen zetten.
BMW i3
€ 585,- per maand
De Nissan Leaf loopt al even mee, maar dat kan inmiddels ook gezegd worden van de BMW i3. Praktischer dan je denkt met de suicide-doors waarmee de kinderen gemakkelijk achterin kunnen stappen. En die door veel mensen gewenste hoge zitpositie bovendien. Daarentegen zal iedereen iets vinden van je auto. Want nog altijd verdeelt de BMW de opinie. Maar het is in ieder geval een ‘echte’ EV, ook in design
Vlot en ruim genoeg dus en het interieur is zoals je verwacht van een BMW, premium zonder echt baanbrekend te zijn. In private lease begint hij bij € 439 bij 4 jaar en 10.000 km per jaar. Maar speel je iets met de duur van het contract dan kom je uit op 4 jaar en 20.000 km per jaar voor € 495,-. Dus staar je niet blind op de contractsduur. flexibel zijn kan maandelijks geld opleveren (of kosten ;-) ).
Conclusie Private Lease EV’s:
Dan is het nu tijd voor de antwoord op de vraag: moet je private lease een elektrische auto overwegen? In principe is het een redelijk goede optie. De enige kosten die je hebt is brandstof, en als je je best doet kun je daar behoorlijk op besparen. Waar je wel rekening mee moet houden, niet elke elektrische auto is geschikt voor wat jij er mee wil gaan doen. Denk aan beperkte ruimte, te weinig range of te lange laadtijden.
Daarbij zijn de leaseprijzen simpelweg te fors, daar de leasemaatschappij juist behoorlijk veel kosten bespaart. In vergelijking met benzine-auto’s zien we die besparing ook niet terug. Nogmaals, als je kan kopen ben je daarmee zeker goedkoper uit.
Als je leven gaat veranderen, denk aan een andere baan of een verhuizing, dan kun je best een groot probleem hebben als je enkele jaren vast zit aan een private lease contract. Dus waar de Kia e-Niro de beste optie is om te kopen, geldt dat ook in de lease. Als je kijkt naar het prijsverschil en wat je ervoor terug krijgt, is het gewoon een uiterst puike deal. Het is geen verrassing dat het de beste verkochte auto van Nederland is en ook de goedkoopste volwaardige private lease EV.
goodvibrations zegt
Ex-lease lijkt me de beste optie in deze..
tussentijds wellicht een ex-lease plug-in.
Maar staar je ook niet blind op de voordelen van minder wegenbelasting en lage brandstofkosten.
TCO van een jonge ICE is ook niet verkeerd als er niet een te zwaar blok in ligt 😛.
En (als je veel km rijdt) die zware diesels hebben na een paar jaar al heel wat afschrijving gehad…
Variomatic zegt
@goodvibrations: klopt, ex-lease diesels gaan voor bodemprijzen weg en voor de MRB hoef je het niet te laten: kantelpunt benzine/diesel ligt vaak al rond de 15dkm. Daar bovenop komt dan nog eens de duizenden euro’s lagere aanschafprijs.. iedereen aan de diesel dus!! :-)
faalhaas zegt
Voor welke doelgroep is dit? Kan mij niet voorstellen dat een Jan modaal huishouden( -2700netto pm) even elke maand zo 6-700 eypo ophoest voor een elektrisch modaal karretje.
aschja zegt
Ga maar eens rekenen. Mijn Auris hybrid kost €380 in de maand aan verzekering, MRB, benzine en afschrijving. Tegenover €437 voor onze nieuw E-C4 die op zonnestroom gaat tijden.
Frankypanky zegt
Maar met je Auris kun je wel weer onbezorgd toeren in Duitsland of België, zoals ik doe (familie)…Dat gaat niet met een EV. Laat staan als je in een appartement woont ipv huis met garage/oprit
Robert zegt
Zo’n e-Niro heb ik vorig jaar eens gereden, dat stuurt goed en je zit er prima in. Verder zit het goed in de spullen en heeft het die o zo belangrijke fatsoenlijke range. Maar heel weinig mis mee, dus.
Wat betreft de overige kandidaten, daar zou ik steevast met een boog(je) omheen lopen.
ar156sw zegt
Wij leasen privé wel een wat grotere auto (CX-5), heb toen ook naar EV’s gekeken, maar waren (en zijn nog steeds) echt veel duurder voor een vergelijkbare auto. Raar, want veel van de kosten die de prijs bepalen zijn juist lager inderdaad. Dus of ze rekenen met hele hoge afschrijving, of de marges zijn onredelijk hoog in verhouding tot ICE’s. Zou me wel kunnen voorstellen dat restwaarde onzeker is doordat de ontwikkelingen nu zo snel gaan.
Edge zegt
De leasemaatschappij zal inderdaad minder kwijt zijn aan onderhoudskosten, maar elektrische auto’s zijn nog altijd stukken duurder dan gewone benzineauto’s. Een Peugeot 208 Active heb je rijklaar vanaf net geen 22.000 euro, de elektrische variant kost net geen 30.000. Uiteraard kopen leasemaatschappijen ex-btw en zullen ze vanwege de grote aantallen een mooie korting kunnen bedingen bij de importeur, maar ook zij zullen onderaan de streep die 30-35% meer betalen voor de elektrische auto.
ar156sw zegt
@Edge: Klopt, maar ook bij vergelijkbare aanschafprijzen waren EV’s duurder per maand (best veel ook nog), terwijl je dan juist een lager maandbedrag zou verwachten.
Variomatic zegt
@Edge: vooral de afschrijving valt moeilijk te voorspellen doordat nieuwere modellen een steeds grotere actieradius etc krijgen..
flik2punt0 zegt
Benieuwd wat de MG5 gaat doen in de private lease
supertjeduc zegt
Ik zat pas te kijken naar wat een mini kost 5 jaar en 10000 , ongeveer 400€
Zou het 300 zijn dan zou ik er over denken
Charles Taycan 4S zegt
Heb sinds 2 maanden een Seat Mii Electric prive gekocht. Compact van buiten en ruim van binnen, netjes afgewerkt, zeer compleet in Plus uitvoering, een relatief grote 37 kWh accu en 265 km range. Daarnaast superzuinig met 10 kW/100 km gemiddeld. Zeer tevreden mee voor het geld en het gebodene. Overigens ook alleen , net als de Skoda Citigo, uit voorraad nog leverbaar. De e-Up blijft nog wel even in productie maar is in vergelijking met de Seat en Skoda duurder en kaler…. vandaar….😉👍
flutterby zegt
@Charles Taycan 4S: wel jammer dat je dat ons niet eerder verteld had. ;)
Charles Taycan 4S zegt
@flutterby, ja, je moet wel opletten hé!😜👍
mrbakerfield83 zegt
Hyundai kona electric 68kw lease ik voor 430 euro per maand, 20.000 km per jaar. Kortom, ik mis de kona in dit rijtje. Maar ik snap ook wel dat niet over elke ev kan worden geschreven.
oldebronx zegt
Kan iemand verklaren waarom het private leasen zo duur is? Ondanks de genoemde lagere maandelijkse lasten voor de leasemaatschappij?
flutterby zegt
@oldebronx: de afschrijving van een EV is onbekend en een leasemaatschappij schat dit ruim in. Tenslotte gaat de (accu)techniek moment erg hard. Daarnaast is onderhoud ook onzeker omdat het reguliere onderhoud voordelig is maar zodra er iets met de accu aan de hand is de auto snel afschreven. Bij een brandstofmodel is dat beter te voorspellen, al is het maar de vraag hoe die afschrijving gaat lopen.
aschja zegt
Deze vergelijking slaat helemaal nergens op. Waarom op 3 jaar rekenen? Reken gewoon op 60 maanden en de bedragen vallen een stuk goedkoper uit. Een private lease EV is nauwelijks duurder dan een ICE.
weereentankleeg zegt
@aschja: vreemd zeg, dat je met een 5 jarig contract goedkoper uit bent dan een 3 jarig contract. En natuurlijk wel even de KM op 10k ipv 35k zetten, want dat is het goedkoopste. O ja, geen verzekeringen en andere upsells bij kiezen, want dat scheelt ook weer.
Misschien wilt niet iedereen een 5 jarig contract, wellicht is een 3 jarig contract de norm in private lease land en wordt dat gebruikt als referentie?
willeme zegt
@weereentankleeg en@aschja:
Ja, je kan op 60 maanden en 10.000 km per jaar rekenen, maar dat doet echt bijna niemand. 3 jaar en 20.000 km is veel realistischer. Zoals vermeld staat aan het einde van de tekst, de techniek ontwikkelt zich snel. Over 5 jaar zijn deze auto’s waarschijnlijk al behoorlijk achterhaald. Wil je daar écht financieel aan vast zitten? In principe zou ik private lease nooit voor een langere termijn dan 24 maanden overwegen, maar er zijn niet veel die dat doen ;-).
Private Lease voor EV’s en ICE’s zijn niet even duur en dat is raar. Het is duurder, terwijl eigenlijk in alle opzichten de leasemaatschappij goedkoper is met EV-lease. Dus je betaalt gewoon te veel. Dat is altijd zo met lease (en met lease betaal je ook voor het gemak en de service), maar met EV pakken ze gewoon wat meer marge (eventueel afschrijving, alhoewel ik vermoed dat EV’s beter hun waarde zullen behouden dan ICE’s).
quincy zegt
Goed dat jullie dan realistische waarden voor de lease prijs gebruiken. Misschien goed dat bij zakelijke lease prijzen ook te gaan doen. Want die 60 maanden en 10.000 km per jaar kan ik niet van geloven dat de meerderheid dat kiest.
flutterby zegt
@willeme: Elke 3 jaar een gloednieuwe auto is niet realistisch, 20d km/jaar inderdaad wel.
willeme zegt
@flutterby:
Bij Private Lease zijn over het algemeen de looptijden korter dan bij zakelijke contracten. Het gaat niet zozeer om ‘elke 3 jaar een gloednieuwe auto’. Zo’n verbintenis hangt natuurlijk wel om je nek, die wil je niet te lang aan gaan. Daarbij, als we jouw aanname (dat je over drie jaar weer een nieuwe auto gaat private leasen) even meenemen, over drie jaar is de keuze veel groter qua EV’s. Als je nu een Mii, Forfour of zo hebt, dan heb moet je wel heel erg lang doen met verouderde techniek.
Overigens zijn er overal gelukkig calculators die precies uitrekenen wat de leasetermijn is ;-)
flutterby zegt
@willeme: voor de subsidie geld een minimum van 48 maanden dus zou dat zeker als basis nemen. Daarnaast is maar de vraag of je over drie jaar een beter deal hebt en voor die mogelijkheid betaal je wel fors. Vergeet niet dat EVs nu met name bij de fabrikant gesubsidieerde worden zodat de uitstoot van het wagenpark laag genoeg blijft om winstgevend brandstofmodellen te verkopen. Ooit moeten de EVs ook geld gaan opleveren.
Jesko zegt
Wij hebben als tweede auto de MX-30 van Mazda. Goede deal a 300 piek per maand. Laden doen we thuis op de oprit “gratis”, met de zonnepanelen op het dak.
Ik keek al langer naar private lease. Dan kon je voor 300 een Polo leasen, maar dan moet je nog tanken. Plus dat een Polo ook nog eens kleiner en kaler is. Kortom, blij dat ik gewacht heb op een goede deal op een EV.
lavoro zegt
Lees ik over lynk & co heen of staat die er echt niet tussen?
quincy zegt
Die is niet volledig elektrisch, maar hybride.
blogie zegt
@lavoro:
Is een twijfel geval tussen lease en deel auto. Maar bovenal is die niet volledig elektrisch
wimof zegt
Eerst bekijken hoe dat “ding” in elkaar zit, eens opgemerkt, zal je anders praten.
En begin nu niet over de plastieken deurpanelen,
Variomatic zegt
Leuk dat zo’n Kia Niro op papier kennelijk de beste keuze lijkt, maar mijn hemel.. wat is dat ding lelijk.. Toen ie alleen nog als benzine auto werd geleverd kocht letterlijk geen hond dit ding (met uitzondering van een enkele bijziende bejaarde).. maar zodra het om bijtelling gaat is iedereen kennelijk ineens zo blind als een paard..!? Ik verbaas me nog altijd over het totaal onsamenhangende ‘ik weet niet wat ik ben’ uiterlijk. Letterlijk een b-merk drol op wielen, meer kan ik er niet van maken..
stefanvts16v zegt
@willeme: Slaat de tweede zin van de eerste alinea op jezelf? :)
All jokes aside, in dit artikel mis ik vooral de Renault Zoë. Wat mij betreft één van de meest veelzijdige kleine EV’s met een uitstekende range (ca. 390 km) en prima interieur tegenwoordig. Qua leaseprijs kan die volgens mij niet veel schelen met de e-208 bijvoorbeeld.
En zoals @variomatic al aangeeft: die Kia Niro blijft inderdaad pijn doen aan je ogen. Nu heeft één van de buren er eentje in anthraciet/zwart en dan is het ontwerp ietsjes beter te doen, maar al draagt een aap een gouden ring…
quincy zegt
Heeft (of in ieder geval had) de Zoë niet als groot nadeel dat je de accu apart bij Renault moet huren. Zelfs bij private lease.
rogers zegt
Het huren van de accu was alleen als je de auto kocht. Bij lease is het zo wie zo niet je eigendom en “huur” je eigenlijk de hele auto.
Tegenwoordig koop je de Zoe kopen inclusief accu!
Groot voordeel van de Zoe is dat na 8 jaar er wel alle kinderziektes uit zijn. Ook de range is tov bij de Peugeot iets beter en na de facelift is het interieur er ook een stuk op vooruit gegaan.
Ik zou de Zoe zeker in overweging nemen als men voor zo’n Private lease (of ook bij koop) een elektrische auto zoekt in het budget rond 500 euro.
willeme zegt
@stefanvts16v:
Hahaha, nee hoor. Ik heb al een auto ;-).
Er missen wel meer modellen. het is vooral om aan te tonen wat je ongeveer voor een realistisch bedrag kunt leasen met realistische kilometers. De nieuwe Zoe is inderdaad een veel betere auto dan de occasions van 8 jaar oud en zit qua prijs net onder de e-208.
mattr zegt
De Smart EQ forfour gaat eind dit jaar uit productie en is al niet meer te bestellen.