Wil jij ook zo graag een nieuwe auto rijden? Denk dan goed na voordat je een private lease contract afsluit want soms overstijgen de boetes bij inlevering de dagwaarde van de auto in kwestie!
Niet alle private leasecontracten zijn zo gunstig als ze lijken, blijkt uit onderzoek van Vereniging Auto van de Zaak. Vooral bij het inleveren van de auto willen er nog wel eens problemen ontstaan. Sommige private leasemaatschappijen hanteren namelijk een standaard vergoeding van 300 euro per schade, ook voor krassen door gewoon gebruik. Dan is dat lage maandbedrag waarmee klanten gelokt worden snel gecompenseerd natuurlijk.
Daarnaast worden soms enorme afkoopsommen gehanteerd bij het voortijdig beëindigen van het contract, bijvoorbeeld door een scheiding of vanwege overlijden. Die afkoopsommen overstijgen in sommige gevallen zelfs de dagwaarde van de auto, de Vereniging Auto van de Zaak ondersteunt naar eigen zeggen op dit moment een rechtszaak waarbij een werknemer voor het afkopen van een twee jaar oude Peugeot 107 een boete moest betalen van € 6.500 euro. Dat er een boete kleeft aan de voortijdige beëindiging van een contract is logisch, maar die moet wel binnen de proporties blijven. Doordat er geen duidelijkheid is over de berekeningen van die boetes hebben de leasemaatschappijen vrij spel.
De Vereniging van Nederlandse Autoleasebedrijven erkent dat er gewerkt moet worden aan een standaardovereenkomst met bijbehorende voorwaarden. Daar wordt inmiddels over overlegd met het ministerie van Economische Zaken en verschillende consumentenorganisaties.
Inmiddels rijden er zo’n 20.000 auto’s in een private lease constructie rond. Uiteraard is het niet zo dat alle leasemaatschappijen wurgconstructies hanteren, maar het kan zeker geen kwaad om je contractvoorwaarden goed te checken voordat je je handtekening zet.
UPDATE: Het is vooral raadzaam om te controleren wat de voorwaarden zijn als van het contract af wil of het wilt wijzigen qua looptijd. Leaseplan communiceert hier bijvoorbeeld heel open over. Als je een contract voor 5 jaar hebt afgesloten, is het maandelijkse leasetarief € 149,- bij 10.000 km per jaar. Als je na 3 jaar wilt stoppen, geldt een tarief van € 179,- per maand. Dat verschil van € 1.080 (€ 30 x 36 maanden) moet je dan uiteraard betalen. Andersom geldt ook dat als je langer wilt doorrijden, het lagere tarief wordt verrekend. Meer rekenvoorbeelden vind je op leaseplan.nl/privatelease.
bmwkevin zegt
Derde alinea: scheiing.
Maar bij dit soort dingen is het altijd het één of het ander, snap het wel.
raul88 zegt
Naast de afkoopsommen en een eventuele boete voor gebruiksschades is het ook de moeite waard om in eerste instantie appels met appels te vergelijken.
Zo zijn er merken/partijen die bewust erg hoge eigen risico’s hanteren of een prijs communiceren o.b.v. het maximaal aantal schadevrije jaren (soms zelfs zonder verzekering/wegenbelasting inbegrepen!) waardoor het maandbedrag voor 9 van de 10 personen veel hoger uitvalt dan dat er in eerst instantie wordt gesuggereerd. Zorg ervoor dat je hier bij het vergelijk rekening mee houdt!
Let ook goed op hoe eventuele meerkilometers achteraf worden doorbelast. Een transparante leasemaatschappij/importeur zal minderkilometers ook netjes vergoeden/compenseren maar er zijn ook genoeg partijen die de minderkilometers laten vervallen waardoor je uiteindelijk alsnog te veel hebt betaald.
rob5nismo zegt
Dus ben je in mijn ogen af beter met een goede 2dehands auto.
Of als je een nieuwe wilt kopen in 1keer te betalen
e1000bmw zegt
@rob5nismo: Maar dat geld hebben de meeste dus niet. Tenzij je genoegen neemt met een Veredeld Wrak Up! natuurlijk…
dirkiii zegt
@e1000bmw523i: zoals mijn ouwe heer me heeft geleerd, wat je niet hebt kun je niet uitgeven.
clarkson zegt
@dirkiii: Jij betaald je huis ook contact neem ik aan?
Jochempie zegt
@clarkson: Welk huis? Gewoon de Tabbert, toggggg /(De mooie Nicki Minaj generatie pagina-modus-off)
awesome zegt
@clarkson: een huis schrijft niet af (buiten de recessie om natuurlijk ;) ) in tegenstelling tot een auto.
Dan rij ik maar wat ouder, maar geld lenen om de buurman de ogen uit te kunnen steken is voor mij persoonlijk onzin. Daarnaast: de buurman weet zelf ook wel dat hij least, dus niets stoers aan.
lambo4all zegt
@dirkiii: tenzij je een private lease contract neemt hebben we hierboven gezien..
eklasse zegt
@dirkiii: van de andere kant: wat je niet hoeft hoef je niet te kopen.
Er is ook een groep mensen in Nederland die geen auto willen maar wel vervoer. Niet om op te scheppen maar wel om bijvoorbeeld elke dag zonder problemen op het werk te komen.
Een vast bedrag per maand. Goed de voorwaarden doorlezen. Niks mis mee.
rob5nismo zegt
@e1000bmw523i: dat probleem heb ik ook.
Geen geld voor een nieuwe auto.
Maar lenen of leasen prive dat zie ik mezelf niet zo snel doen
jrk68 zegt
@e1000bmw523i:
Ik ben misschien ouderwets hoor, maar als je je nieuwe auto niet kan pinnen dan moet je er niet aan beginnen.
Iets kopen kan elk ei, maar behouden wat je hebt, daar komt net even meer bij kijken.
Dus, een auto huur je voor de vakantie, niet om op je werk te geraken….
eklasse zegt
@jrk68: dan spreek je jezelf toch tegen ??
e1000bmw zegt
@eklasse: nee hoor. Zoals @jrk68 schetst, ben je goedkoper uit als je alleen voor de vakanties een auto huurt.
Voor woon-werkverkeer pak je maar het OV (wordt ook vergoed).
Overigens gaf ik met mijn comment geen waardeoordeel over het private leasen.
Ikzelf lease niet, al krijg ik een riant mobiliteitsbudget. Nu heb ik me laten vertellen dat het belastingtechnisch wel voordeliger zou zijn om een leaseauto te nemen. Maar voorlopig spaar ik het overschot op voor wat speeltjes… :D
eklasse zegt
@e1000bmw523i: zodra je het ov als gelijkwaardig alternatief voor een auto gaat noemen valt er blijkbaar niet serieus te discussiëren.
Zolang je je aan de voorwaarden houdt van private leasing is het een prima alternatief voor eigen auto bezit. Het hoeft niet perse goedkoper te zijn dan een eigen auto. De voordelen zijn: vaste kosten per maand, nieuwe auto dus geen verrassingen. Perfect voor iemand die puur op Zoek is naar betrouwbaar eigen vervoer.
ronnys zegt
@eklasse: Dat ligt er maar net aan waar je woont en waar je werkt, in sommige gevallen kan het een gelijkwaardig of beter alternatief zijn, maar in veel gevallen ook totaal niet!
mcshine zegt
@jrk68: ik duw het geld liever in wat minder hypotheek, die auto los je in 4-5 jaar af. Dat bouwdepotje van 30.000 kost je er uiteindelijk 60.000, dat smeer je uit over 30 jaar..
JMWPvG zegt
“Een nieuwe auto rijden”
Dan moet je sparen dat je deze kunt betalen.
De nieuwste kleine auto’s zijn niet meer zo duur.
Of je koopt een oude (re) auto, waar je budget naartoe laat.
Maar Lease/Huren/Lenen zou ik nooit doen voor een auto.
parker zegt
@dreumeltje: precies, dit is voor paupers die vervolgens in de schuldsanering belanden
clarkson zegt
Veel merken bieden prima lease contacten aan. er geldt hier een beetje de regel ‘als het te mooi om waar te zijn is, dan is dat meestal wel zo’. Ik heb bijvoorbeeld het mediamarkt contract goed doorgenomen en daar wil ik liever niet mijn handtekening op hebben!
e1000bmw zegt
@clarkson: Ben jij nou zo slim, of zij zo dom? ;-)
archiebald zegt
@clarkson: heb ik nog niet gedaan. Maar hoezo dat dan?
pomoek zegt
Even voor mijn beeld: Hoe kan een werknemer een private lease contract hebben? Dat is dan toch een “regulier” lease contract? Reisorganisaties zijn volgens mij verplicht om transparant te adverteren met de reizen die ze aanbieden, ik verwacht dat dit met lease maatschappijen hetzelfde zal zijn. Het is natuurlijk een aantrekkelijke markt voor lease maatschappijen. Bedrijven zijn de laatste jaren zeer kritisch geworden en kijken goed naar de contracten die ze afsluiten met de lease maatschappijen. Particulieren laten zich makkelijker, om het maar even sterk uit te drukken, zichzelf een oor aannaaien.
jorgos zegt
@pomoek: Dat is geen ‘regulier’ lease contract. Ik vermoed dat jij hiermee ‘financial’ lease bedoelt. Hetgene wat met private lease hier wordt bedoeld is een ‘full operational lease’, maar dan voor particulieren. Bij een ‘full operational lease’ wordt de lessee (degene die de auto gebruikt) in principe geen eigenaar, maar betaalt een all-in bedrag voor het gebruik van de auto. Groot verschil met een leasebak van je eventuele werkgever is dat je geen tankpas krijgt, als je die al krijgt van je werkgever. Ook betaal je geen bijtelling. Je sluit namelijk zelf het leasecontract af met de leasemaatschappij.
jorgos zegt
Misschien een idee om eens een onderzoek in te stellen heren en dames van Autoblog(Leaseportal)? Wellicht onder de noemer van Aankoopadvies? Priveleasen wordt namelijk steeds populairder en er komen daardoor steeds meer aanbieders. Dit hebben jullie zelf ook al een aantal keren belicht…
Of de populariteit terecht is of niet laat ik aan eenieder over. Ik ben in ieder zelf heel serieus hierover aan het nadenken. Maar dan wil ik natuurlijk niet in zee met nogal dubieuze lieden zolas in dit artikel geschetst ;)
jorgos zegt
@jorgos: Overigens, voor de liefhebbers hierbij nog de test van de consumentenbond… http://www.mijndomeinauto.nl/frontend/files/userfiles/files/201412p34%20Consumentenbond%20-%20Privelease%20van%20een%20auto.pdf
e1000bmw zegt
@jorgos: Dat wordt een WC-eend artikeltje waarbij Leaseplan als “beste” uit de bus komt… Nee, dank je!
bofkont zegt
Private lease is voor paupers die toch graag wat willen lijken met hun nieuwe auto, als je hem niet betalen betekend simpelweg dat de auto te duur voor je is.
Koop de wagen die je makkelijk kunt betalen/onderhouden, is in alle gevallen goedkoper.
De lease maatschappij heeft ook maar een doel voor ogen en dat is winst.
pomoek zegt
@bofkont: Bedankt voor je reactie! Maar controleer even je tekst voordat je deze plaatst, het staat zo slordig, mensen voor paupers uitmaken en je dan in een volgende zin verslikken.
Overigens: Als je maandelijks gewoon je lease vergoeding aftikt kun je de auto toch gewoon betalen? Ik ken genoeg mensen die in auto’s rijden die meer dan € 40.000,- waard zijn maar die zeker geen € 40.000,- op de bank hebben staan om een nieuwe te kopen.
jorgos zegt
@pomoek: Eens! Maar mijn eerdere reacties verraadden al dat ik wel gecharmeerd ben van leasen. Ook als je genoeg spaargeld hebt! Als je namelijk €40k (waar je waarschijnlijk behoorlijk wat jaartjes voor hebt gespaard) uitgeeft aan een auto zodat die je eigendom wordt, ‘koop’ je ook alle risico’s die daarbij komen kijken. Denk aan onderhoud, afschrijving, schades enz. Daarnaast ben je een bak geld gewoon kwijt die je misschien beter in je huis kunt steken. Je hebt er weliswaar een auto voor terug, maar dat is bepaald geen reandabele investering.
Jochempie zegt
@jorgos: Kies de juiste tweedehands auto uit, en je hebt weinig extra onderhoud t.o.v. een nieuwe auto en amper afschrijving. Dat is financieel toch een stuk gunstiger dan leasen?
jorgos zegt
@Jochempie: Stel, je bedoelt hiermee een Golf (Benzine) van max 4 jaar oud die je aanschaft voor €15.000 met 75.000 km op de teller… Valt dit onder hetgeen jij bedoelt? In dit geval kost het beestje bij een jaarkilometrage van 15.000 km en een verwacht gebruik van vier jaar je €594,- per maand incl. afschrijving volgens de calculator van de ANWB. Als je hier de brandstof vanaf haalt a €147, kom je uit op €447,- per maand. En, je hebt €15.000,- afgetikt! Stel, je least een vergelijkbare golf voor dezelfde periode en zelfde aantal kilometers per jaar betaal je €400 per maand. Dit is een besparing van €2256,- in 4 jaar tijd. En, je hebt nog steeds €15.000 op je spaarrekening staan….
Jochempie zegt
@jorgos: Nee, ik bedoel die Audi A4 uit 1999 met slechts 50.000 km op de teller voor 5000 euro.
Jochempie zegt
@jorgos: Dus eigenlijk zeg je dat je die 15.000 euro op je rekening bij het afsluiten van een leasecontract, hoewel je die nodig hebt om je leasekosten af te betalen, ook aan iets anders kan uitgeven met het risico dat je met schulden achterblijft als je inkomsten stoppen. Topidee.
Nee vriend, die 15.000 euro moet je reserveren voor je leasecontract, en die 2250 euro besparing is veel minder dan de restwaarde van een 8 jaar oude golf met 135000 km op de teller.
jorgos zegt
@Jochempie: Nou, die €15000 hoeven juist niet (helemaal) opgemaakt te worden. Dat in tegenstelling tot het leegroven van je spaarrekening om maar perse eigenaar te kunnen worden van die leuke occasion. Je wordt bij leasen weliswaar geen eigenaar van de auto en kunt je auto na bijvoorbeeld 4 jaar niet inruilen, maar je draagt ook niet de risico’s van een eigenaar. Bovendien is het kostenplaatje nog steeds veel hoger dan bij leasen. Ik snap heel goed dat er risico’s zijn bij leasen, maar die heb je als je koopt ook. Het is maar net waar je voor kiest. Op dit moment nog een keurige occasion… ;)
bofkont zegt
@pomoek: idd 2e zin loopt niet helemaal lekker had moeten staan “als je hem niet kunt betalen”
Mijn reactie is wellicht een beetje cru maar is wel de werkelijkheid.
Heel erg simpel als je die 40k niet hebt is de wagen simpel te duur voor je.
Elke maand het bedrag weggooien met private lease is het domste wat je kunt doen.
Einde leastermijn kun je de wagen inleveren en is er niets om te verkopen.
Orichy zegt
@bofkont: Maar er zijn genoeg redenen te verzinnen, om wel een private lease af te sluiten en dan geen bezit te hebben, dat kan ook een bewuste keuze zijn.
Zoals door anderen ook al aangegeven, als je gewoon netjes betaalt, kun je het dus gewoon betalen. En einde contract lever je netjes de auto in en kun je iets anders doen met je geld, misschien weer een nieuwe auto, met dezelfde constructie.
Ieder zijn eigen keus, ik kan het mij wel voorstellen, dat private lease.
Ik vroeg mij tien jaar geleden al af, waarom dit niet beter, door de leasemaatschappijen aan gepakt werd, toen was het nog een marginaal gebeuren. Nu pas begint men de private lease vorm pas echt uit te rollen.
lamborgfan zegt
@bofkont: jaja we kennen het, kleine plasser.. Bmw.. Nieuw.. Auto huur/ lease.. Paupers.. Losers..
Maar ZIJ hebben hem WEL!
bofkont zegt
@lamborgfan: Zij liever dan ik, beetje interessant lopen doen met een auto van de bank.
jrk68 zegt
@lamborgfan:
Nope, zij hebben helemaal niets, dat hok blijft van de leasemaatschappij, jij mag daar dan voor bukken en je beter voordoen dan je bent.
Wees dan wel voorbereidt dat als ik je tegenkom ik niet hard ga lachen, maar wel heel erg lang….
PunicaOase zegt
@bofkont: als je de lease netjes kan betalen is er toch niets aan de hand? Het heeft vast ook voordelen…
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@bofkont: veel paupers dan… Meer dan 80% van het NL wagenpark is gefinancierd…
lekbak zegt
@svenska_aeroplan_ab: pauper of niet, private lease of geld lenen voor een auto maakt je financieel kwetsbaarder. Voor bedrijven hoeft dat niet persee maar voor particulieren wel.
bofkont zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Idd veel paupers dan, een auto financieren is de slechte investering die je kunt doen.
gregorius zegt
@bofkont: Hoe is dit anders dan een huurhuis?
In een huurhuis moet je ook zelf dokken als je de keuken verneukt (of een extra verzekering voor nemen).
In een huurhuis betaal je ook extra, omdat de eigenaar van het huis er ook aan moet verdienen.
In een huurhuis betaal je ook service kosten, zodat zaken rondom het huis, door professionals (duur) gedaan kunnen worden, die je in sommige gevallen ook zelf had kunnen doen.
Maar ja, je mag wel sommige huizen huren, die je van je langzalzeleven niet zal kunnen financieren via een hypotheek (omdat je die niet gaan krijgen).
Ben je dan ook pauper als je in een huurhuis woont?
bofkont zegt
@gregorius: Huren ben ik ook geen voorstander van, maar de huidige arbeidsmarkt geeft nieuwe kopers geen kansen meer op een koophuis.
Ik ben nog ouderwets opgevoed van dat, eerst sparen voordat je iets kunt kopen.
Uitzondering is mijn hypotheek, maar ik los al jaren netjes op mijn huis af en zo nu en dan ook extra, alleen de rente betalen heb ik altijd al de grootste kolder gevonden, en dat blijkt nu wel.
Ik zit op een maandlast waarvan je tegenwoordig niet eens een fatsoenlijke woning van kunt huren.
En het wordt elk jaar beter voor mij.
marc94 zegt
@bofkont: zo ouderwets ben je niet opgevoed. Ik ben van 94 en ben net zo opgevoed. Ik persoonlijk rij liever in een nette occasion bijvoorbeeld de clio rs die ik nu heb uit 2007. Terwijl ik voor dat geld nieuw nieteens in een kia picanto kan rijden met de nederlandse prijzen.
Naar mijn mening kan je beter in een redelijke en betrouwbare 2de hands auto rijden. Mij is geleerd om geen geld uit te geven wat je niet hebt. Het enige wat je leent is een hypotheek, en alles wat je leent is niet van jou en is afhankelijkheid van anderen wat men ten alle tjden zoveel mogelijk zou moeten voorkomen. Dit geld ook voor dit soort lease constructies.
bofkont zegt
@marc94: Goed bezig man :)
En lekkere wagen die RS, geweldige stuurwagen.
PunicaOase zegt
Idd goed de kleine letter’tjes lezen… Verder een prima manier om nieuw te rijden… de prijzen zijn vaak (relatief) gunstig door de grote schaalvoordelen van de leasemaatschappij…
Mensen die zeggen eerst sparen, etc. snappen volgens mij niet de bedoeling van private leasen…
Jochempie zegt
@PunicaOase: Wat een brute nickname heb jij, goed gevonden! Hashtagdatkenikooknoguitm’njeugd
bofkont zegt
@punicaoase: volgens mij snap jij het niet, lease maatschappij doen niet aan cadeautjes weggeven.
Deze hele financiering / leen cultuur net of het de normaalste zaak van de wereld is vind ik bizar schokkend.
raul88 zegt
Er valt geen eenduidige uitspraak te doen over of Private Lease wel/niet interessanter is dan zelf kopen, dit hangt volledig af van je situatie en wensen die je hebt voor een auto. Ik heb toevallig vorige week nog een berekening gemaakt voor een kennis n.a.v. de Hyundai i10 Private Lease actie van Leaseplan i.s.m. AH XL. In haar geval was een nieuwe auto slechts €30,- per maand duurder dan haar huidige Corsa van 2002. Hierin hebben we alles meegenomen dus wegenbelasting, verzekering, onderhoud, afschrijving en brandstofverbruik. Voor die €30,- meer rijd je uiteraard wel een splinternieuwe auto (met alle gemakken van dien) en heb je 100% zekerheid in je maandelijkse lasten gedurende de gehele looptijd van het contract; geen onverwachte kosten voor reparaties als een gesneuvelde accu, versleten koppeling etc.
Ik zou zelf niet voor zo’n auto kiezen en neem het dorstige brandstofverbruik van mijn Leon FR voor lief, maar er zijn genoeg mensen voor wie Private Lease een mooie uitkomst kan zijn al denk ik dat hier op AB (zoals ook bij mij) het gevoel het vaker gaat winnen dan het verstand ;)
desjonnies zegt
Leasen, omdat je het eigenlijk niet kunt betalen.
Met die opmerking ben ik ooit eens behoorlijk afgebrand hier -door lease boys- maar het is en blijft gewoon een waarheid als een koe.
Door schade en schande wijs geworden koop ik de bedrijfswagens ipv leasen, tijdens de lease termijn betaal je de bedrijfswagen zo’n beetje, na 36 maanden heb je niets meer, behalve een factuur voor uitdeuken spuiten van je ingeleverde bedrijfswagen.
Nu rijden we 3 – vier ton kilometers met Renaults, kopen ze , krijgen een goeie inkoopprijs , 2 jaar fabrieks garantie en rijden er een jaar of vier – vijf mee,
En dat is veel goedkoper,
Dan mijn wagen, een Alfa 159 JTDm van 7 (ZEVEN jaar oud)
Gekocht toen ‘ie drie jaar oud was met dertigduizend kilometers op de klok, nu een kleine honderdtachtig duizend.
Rijdt fantastisch en wordt iedere twee manden door een professioneel bedrijf gepoetst
Kost echt een bak minder per maand dan welke Primium lease bak dan ook.
406_v6 zegt
Leasen is altijd kut; als je het niet kunt betalen, moet je er ook niet aan beginnen. Sluit beter een lening af, kost maandelijks véél minder en minder rompslomp als je de auto weer kwijt moet. Ook zakelijk is leasen sterk af te raden (als werkgever zijnde, niet als werknemer).
Jochempie zegt
@406_v6: Klopt, als werkgever kun je beter bijtellen over een youngtimer. Dan rijd je er ook nog eens oneindig veel cooler bij, mits je de juiste klanten hebt.
bofkont zegt
@406_v6: nee ook niet lenen , auto plat rijden en nog steeds betalen en de volgende zeker ook financieren. Zelf betalen anders maar op de fiets of trein.
Jochempie zegt
Ik kan zelf geen Hyundai i10 afrekenen, dus stiekem kijk ik er wel naar. Ik zou mijzelf geen pauper willen noemen, ondanks hoe @bofkont hierover denkt, maar gewoon iemand zonder 10k op de bank. Maar ik heb wel een baan, dus theoretisch zou het goed moeten gaan. En ’t is toch fijn, zo’n nieuwe, veilige, zuinige, betrouwbare, relatief ruime auto onder je kont.
Maar goed, ik ben qua financiën van de oude stempel, op een koophuis na moet je pas iets aanschaffen als je het geld bij elkaar gespaard hebt. Dus geen i10 voor mij voorlopig.
Ook wel fijn, geen i10, laten we wel wezen.
desjonnies zegt
@Jochempie:
Houd je ogen open en er is genoeg gebruikt te koop
Me is van de Twingo Serie 1, en dan een late omdat daar zo’n beetje alle fouten uit zijn, Fiat Punto is ook gewoon een prima karretje gebruikt en een tweedehands Toyota Starlet is misschien nog wel de meest betrouwbare keuze of zo’n kleine Mazda, keuze genoeg !
Laat eerder merken als VW links liggen, relatief duur gebruikt en niet beter dan de rest.
Rijd je veel of weinig, rijd je weinig koop gerust een ding met rond de ton kilometers op de teller, kost eenpak minder en je rijd de wagen waarschijnlijk toch niet meer op.
Aygo, C1 en 107 zijn relatief TE duur dus net als VW links laten liggen.
Geloof me, zo’n 5 deurs Punto is een hele lekkere auto !
Jochempie zegt
@desjonnies: Ik had gewoon door moeten rijden met m’n Toyota Paseo, die was ruimer en goedkoper dan m’n MX-5. Maar goed, m’n kostbare tijd verveeld doorbrengen was ook zo wat..
406_v6 zegt
@Jochempie: Heel verstandig, helaas denkt met name de jongere generatie vaak dat ze niet hoeven te sparen om iets te kunnen kopen. Heb zelf net een nieuwe keuken gekocht, volledig gespaard, leen r geen eurocent voor, moet eigenlijk ook nieuwe meubels in de woonkamer, wordt dus weer ff poosje sparen. Tot die tijd de eettafel ff schuren en opnieuw lakken.
bofkont zegt
@Jochempie: mijn woordenkeuzen is achteraf nogal cru, daarvoor mijn excuses. Maar voor de rest blijf ik bij mijn mening.
Jochempie zegt
@bofkont: Ik snap je wel, het voelt ook gewoon lekker om een sneertje uit te delen!
e1000bmw zegt
@Jochempie: koop een oudere 3 of 5 serie (of iets in dat segment).
– groter
– ruimer
– houderschapsbelasting is iets hoger vanwege het gewicht
– verzekering is goedkoper (ook bij WA beperkt casco)
– net zo luxueus, zo niet luxueuzer
– leuker
;-)
Dutchdriftking zegt
Klinkt altijd leuk dat private lease, maar dus even goed opletten dus.
mrrallycross zegt
Haha een boete die hoger is dan de dagwaarde als je je auto te vroeg inlevert. Dan houd je hem toch gewoon. Desnoods zet je hem gewoon op de hoek van de straat.
raul88 zegt
@mrrallycross: Dat zal helaas niet gaan omdat een private lease auto nooit op jouw naam komt te staan, blijft altijd eigendom van de leasemaatschappij.
Beetje hetzelfde als een huurhuis te koop zetten, al draaien ze daar in de ‘Duindorp aflevering’ van Probleemwijken ook niet hun hand voor om ;)
reistje zegt
Het verbaasde mij al dat het voor dit soort bedragen kan, maar dat kan dus ook gewoon niet.
Persoonlijk zou ik altijd voor een occasion of tweedehandse gaan. Als je een auto zoekt van 5/10+ jaar oud kan je makkelijk de juweeltjes uitzoeken want de auto’s hebben zich al bewezen. en dat kan een enorm verschil maken met onderhoud en kosten in het algemeen.
Maar ik houd dan ook van oude meuk en hoef geen nieuwe spullen.
norge zegt
Haahahaha, lease voor prive….Hoe stom….
johanw zegt
zo dom dat leasen…je bent altijd duur(der) uit en er is aan het einde van contract is niets van jou, geen auto of wat dan ook.
hoor mensen die 500-600 euro per maand aftikken voor een redelijk kale Seat Leon…sorry maar koop gewoon een 4-5 jaar oud exemplaar en je bent stuk goedkoper uit. Rijdt je deze dan een keer tegen een paaltje aan dan hoef je niet bang te zijn dat je de lul bent omdat je je auto nog moet inleveren over 2 jaar ofzo…