Nu we op last van Justitie allemaal de webcam hebben afgeplakt, wordt het tijd om ook de auto te voorzien van een aluminium hoedje.
Steeds meer auto’s hebben Internet en GPS aan boord. Erg leuk en handig voor de bestuurder en inzittenden, maar volgens Ford CEO Alan Mulally brengt het ook de nodige gevaren met zich mee. Hij doelt hier niet zozeer op de afleidende factor, maar op het meekijken van autofabrikanten met wat je zoal met “hun” auto’s uitvreet.
Vorige week werd bekend dat Ford via de GPS kan achterhalen welke verkeersovertredingen er worden begaan en waar dit gebeurt. Mulally vertelt hier nu bij dat zij hier geen persoonlijke gegevens bij zoeken, maar dat de mogelijkheid wel bestaat. En Ford is niet de enige met deze middelen. Zo weten we dat Renault via een TeleCommunicatie Unit (TCU) in EV’s onder andere informatie over het rijgedrag doorstuurt en de accu van wanbetalers op afstand kan blokkeren. Wie weet welke andere merken ons bespioneren?
Om deze reden is het belangrijk dat er regels komen om de privacy van de bestuurder te beschermen. Ford is in gesprek met instanties om hier samen richtlijnen voor op te stellen. Het aantal auto’s met een Internetverbinding groeit explosief. Momenteel rijden er zo’n 23 miljoen stuks rond, in 2020 moet dit aantal al zijn gestegen naar 152 miljoen voertuigen. Mulally (via Bloomberg):
We leven in een verbonden wereld. Dit hele gebeuren rondom onze data, privacy, etc… er wordt goed werk gedaan met het opstellen van richtlijnen en verwachtingen. Het is goed dat dit nu gebeurd.
Er wordt nog eens benadrukt dat Ford in ieder geval alleen data verzameld met toestemming van de klant, en dat deze gegevens niet met derden worden gedeeld. Ook Fiat-Chrysler CEO Sergio Marchionne belooft van persoonlijke data van klanten af te blijven.
Wel kunnen ze je GPS-data real time gebruiken om verkeersopstoppingen beter te leiden. Of vertellen hoe lang de rij voor de McDrive danwel de rosse buurt is.. Ze gaan dit natuurlijk niet aan persoonsgegevens koppelen. Alleen de NSA zou het eventueel kunnen misbruiken met de Patriot Act, dus die kunnen alle data opeisen indien de server waar het is opgeslagen op Amerikaans grondgebied staat…
W115 zegt
Internet in de auto, het moet niet gekker worden.
C220AMG zegt
@W115: Werkt alleen bij stilstand hoor…
widodh zegt
@C220AMG: Ik kan in mijn Tesla Model S gewoon prima nu.nl lezen terwijl de auto in beweging is.
Niet dát ik het doe, maar er is geen restrictie op.
C220AMG zegt
@widodh: Ongelofelijk… Dat doen ze bij bmw toch anders, ik kan onder het rijden geen gebruik maken van online surfen. Nieuws kan ik wel checken maar dat wordt dan wel opgelezen door het systeem.
michelinman zegt
Ik zie het al gebeuren dat je op een bepaalde site een virus in je auto installeerd zodat je radio op hol slaat of je de controle doet verliezen
mclarenf1lm zegt
@michelinman: Iemand moet er voor zorgen dat Richard Hammond zijn auto’s alleen nog maar Genesis kunnen afspelen.
michelinman zegt
@mclarenf1lm: oh, wat gaan we leuke tijden tegemoed :D
Bartholomeo zegt
@michelinman: nu bijna de volledige controle van de moderne wagen door de computer loopt kan dit wel.
De “hacker” kan je wagen naar zich laten toe komen met jou erin, met de airco op 35°C en de radio volle bak op Klara ( superklassieke zender )…
:p
sls63amg zegt
@michelinman: dat gaat dan nog wel heel lang duren voordat er virussen zijn voor boordcomputers. Er zijn nu al amper ernstige virrusen voor smartphones. Maar zou inderdaad niet echt chill zijn als je harman kardon in je auto hebt gekocht en het slaat op hol XD
super zegt
beschermen van wanbetalers en verkeersovertreders, nou niet echt _de_ argument voor privacybescherming lijkt mij…
dawwg zegt
@super: Daar gaat het niet om, de data van _iedereen_ wordt gelogd, dat betekent dat overheden mee kunnen kijken; denk even aan het Yellowbrick-parkeren-belastingdienst schandaal… Leef je liever in een Minority Report 1984 wereld of in een vrije wereld met een paar verkeerovertreders ?
mashell zegt
@dawwg: inderdaad een schandaal dat die parkeerbedrijven daar zo moeilijk over doen. Privacy dient absoluut niet om wetsovertredingen te faciliteren. Dus de geen bijtelling (minder dan 500km) smokkelaars, geschorste kenteken rijders etc mogen met die data gewoon opgespoord worden. Zou je dat niet doen wordt privacy iets voor criminelen en dan moet het wel door de overheid compleet afgeschaft worden en zitten we allemaal met de gebakken peren. De hele privacy discussie ontspoort als mensen privacy gaan zien als een recht op anonimiteit in de openbare ruimte.
robin1993 zegt
Nissan doet het ook, althans op de GRT toch. http://www.autoblog.com/2008/09/24/florida-man-cancels-nissan-gt-r-order-due-to-black-box/
Homer55 zegt
nog ff en we rijden allemaal een smartcar.
moveyourmind zegt
Pffff, watjes bij Renault, de accu’s van wanbetalers blokkeren. Pakken ze bij Tesla toch een stuk beter aan, die steken gewoon van afstand je auto in de fik als je een paar termijnen achterloopt.
Emile_Benz zegt
Dan is zo’n young-/oldtimer nog zo gek nog niet……………………..
Homer55 zegt
@Emile_Benz: Inderdaad, lekker oldschool sleutelen.
sanderm3 zegt
@Homer55:
Bij mijn huidige benz uit ’85 zit zó weinig electronica dat hij bijna zonder een accu nog zou starten en rijden :P
smartye36 zegt
Iets met een open deur in trappen?
DILA zegt
Technology/privacy… Waar gaat het naartoe en hoe zal het eindigen?
imba zegt
@DILA: Zoals in de films met een futuristisch doemscenario.
Vincegail zegt
@DILA: Terminator, 2001 a Space Odyssee, Minority Report, 1984, ….
quincy zegt
De Patriot Act is helaas niet alleen van toepassing op gegevens die zijn opgeslagen in de VS, maar is van toepassing op elk bedrijf met een kantoor in de VS. Dit maakt de Patriot Act veel grootser en gevaarlijker dan de meesten denken.
woot zegt
Sergio belooft wel vaker wat…
jippie zegt
De laatste alinea is dus de allerbelangrijkste! NSA wil dit ook graag buiten Europa. En los daarvan: de EU wil zelf ook graag NSAatje kunnen spelen. Het is slechts een kwestie van tijd.
reistje zegt
Startmotor,computer gestuurde injectie en lampen. Check ik heb alle elektronica die ik wil hebben.